KULT
A Rovatból

Az X-Faktorban néha mintha a 70-es évek szocreáldiszkó ízlésvilága köszönne vissza

Az éneklések most sem sok kívánnivalót hagytak maguk után, a díszletesek viszont egy cseppet megerőltethetnék magukat. Kritika.


Nem tudom, mennyire ismerik a Voice brit változatát. Én időről időre megnézek belőle részleteket a YouTube-on, már csak Tom Jones miatt is, aki az ottani zsűri korelnöke.

A héten valamelyik este ismét belebotlottam a The Voice UK csatornájába, a selejtező kör videóit nézegettem, és nem kis meglepetés ért:

olyan hangokat küldtek haza, akik nálunk bármelyik csatorna tehetségkutatójába simán beférne a top 12-be, sőt.

Erről pedig eszembe jutott az, amit Verebély Marcell, az X-Faktor senior kreatív producere mondott, hogy tudni illik az X-Faktorban sosem a legjobb hangokat keresték, hanem egyéniségeket.

Minderről pedig felötlött bennem néhány kérdés: a kettő miért zárja ki egymást? Miért nem lehet azt mondani, hogy azokat juttatjuk tovább, akiknek jó a hangja, jól énekelnek, és utána közülük választjuk ki azokat, akik a jó hang mellett eladható, autentikus személyiségek, vagy ahogy mondani szeretik a mentorok: formák?

Magyarországon tényleg ennyi tehetséges, jóhangú énekes lenne?

Persze, vannak kivételek. Én is tudnék olyan előadót mondani, akit nem a makulátlan, tiszta énekléséért szeretünk, de közben olyan előadóegyéniség, hogy minden hibát megbocsátok neki.

De egy énekversenyben talán mégsem lenne luxus az énektudást alapul venni.

A kérdés persze költői, és amellett, hogy tényleg érdekel ez a kérdés, azért is írtam le, hogy kellően hosszú legyen a cikk.

Ahogy fogynak a versenyzők mindig ki kell találni valamit, hogy azért a műsoridőt kitöltsék. A 3. élő show-ban például minden versenyző két dalt énekelt – illetve nem egészen, mert az első kör végén valaki kiesett, aki így már másodszor nem énekelhetett. Ebben a körben a székek nem jutottak szerephez, tehát csak a közönség döntött.

A műsor végén is elbúcsúztunk valakitől, így a jövő héten már csak négyen maradnak, hogy aztán két hét múlva következhessen a finálé.

Herceg Erika viszonylag nyugodt lehetett, hisz ő hiánytalan csapattal vágott neki az estének, míg a többieknek csak 1-1 versenyzője maradt. Tehát ha a fiúk valamelyik mentoráltja kiesik, ők már csapat nélkül ülhetik végig a maradék két adást, Erikának viszont még akkor is marad énekese az elődöntőben, ha ezen az estén mindkét kieső az ő csapatából lesz.

Kiss Kevin ezen a ponton az év férfielőadója az X-Faktorban, hisz rajta kívül már csak hölgyek maradtak versenyben. Ezúttal az R-Go Szeretlek is meg nem is slágerével állt színpadra. Viszonylag korrekten elénekelte, bár én vártam, mitől lesz igazán kevines. A végét kicsit meg is bolondították, ami nekem kicsit erőltetettnek tűnt, de hát megint csak kiderült, hogy én nem értek hozzá, mert a mentorok oda-vissza voltak örömükben.

Solyom Berni az a versenyző, aki mindig meglepi a nézőket és a mentorát. Emlékezhetünk, Alex nemrég megkóstoltatta vele a szusit, most Berni szusit készített.

De ennél is fontosabb meglepetés, hogy kiderült, gitározni is tud, amit valamilyen megfejthetetlen okból eddig titkolt.

Végülis tényleg, miért is kellett volna megemlítenie a mentorának egy zenei tehetségkutatóban, hogy gitározik?

Berni hétről hétre nagyon színvonalas produkciókat tett le a színpadra. Ez a mostani dal nekem kicsit unalmasra sikerült, de ez inkább az én ízlésemről szól, mint Berni teljesítményéről.

A Synergyvel mentünk tovább, akiket eddig mindig a nézők juttattak tovább. A lánycsapat Girlpower című saját dalát mutatta be, amit legjobban Puskás Peti fogalmazott meg: olyan, mintha egy Bestiák-slágert átettek volna K-popba.

ByeAlexnek nem tetszett, de a többi mentor megdicsérte őket.

Gáspár Laci Mihályfi Luca produkciója előtt megint jelmezbe bújt, ezúttal kertésznek öltözött. Gondolom azért, mert Luca éneklése alatt a színpadot szürreális marsbéli virágokkal hintették be.

Nem először van olyan érzésem az X-Faktor szcenikai megoldásait nézve, minta a 70-es évek szocreáldiszkó ízlésvilága köszönne vissza.

Luca saját dala nagyon szép és ízléses, viszont a lány nagyon izgult és ez kicsit rá is nyomta a bélyegét a produkciójára.

Bodrogi Enikő kisfilmjének némileg szürreális eleme volt, amikor az Olaszországban élő anyukájával sétált a várban, ahol a figyelmes mama elmesélte neki a várbéli „ló töke” történetét.

Kicsit stréber húzással ByeAlex szerzeményt énekelt, nem tudom miért, mert Enikő szerintem sokkal jobb énekesnő annál, hogy ilyen dalokat kelljen énekelnie.

Gáspár Lacinak nem is tetszett, mert nem érezte jónak az éneklést, gyerekesnek érezte Enikő hangját, illetve szerinte a hangnem sem volt jó.

Puskás Peti is úgy gondolta, valószínűleg a hangnemmel volt probléma.

ByeAlex viszont megtisztelőnek tartotta, hogy saját dalát meghallgathatta Enikő „aranyos” hangján.

Erika szerint csak izgult a mentoráltja.

Helfy Alexa ezúttal Netta slágerét hozta. Ami nekem kicsit furcsa volt benne, hogy kivették belőle az őrültséget, a „csirke faktort”, de végeredményben el kell ismernem, hogy így is működött, sőt. Talán most tetszett legjobban Alexa. A mentorok sem győzték dicsérni. Gáspár Laci egyenesen megkövette Erikát, bevallotta, ő nem értett egyet mentortársával, amikor elhozta az élő showba a lányt.

Alex kicsit alátámasztotta az én érzéseimet, ő is hiányolta a bolondosságot, de neki is tetszett.

Az első kör végére értünk. Az én tippem az volt, hogy vagy a Synergytől, vagy Bodrogi Enikőtől búcsúzunk el. Így lenne ötösöm a lottón! A Synergy és Enikő maradt utolsó kettőnek a színpadon, végül Enikő jutott tovább.

Következett a székes kör. Enikőnek nem maradt sok ideje kiheverni a sokkot, mert vele folytatódott a műsor. Friderika slágerét énekelte. (Mi az, hogy melyiket? „A” slágerét.) Aki figyelte a műsor első felében Enikő kisfilmjét, az már sejthette ezt.

Illett Enikőhöz a dal, bár én úgy éreztem, a lány kicsit talán fiatal még hozzá. Talán még nincs elég bűne, hogy igazán át tudja érezni a dal súlyát.

Gáspár Lacinak nem tetszett az átdolgozás, Puskás Petinek viszont most tetszett Enikő a legjobban az élőshowkban.

De a legmeglepőbb fordulat talán az volt, amikor kiderült, hogy ByeAlex nem ismerte ezt a dalt, most hallotta először.

Alex, melyik országban éltél eddig?

Bár Laci nemmel szavazott, Enikő mégis leülhetett a két szék egyikére. Persze nem lehettünk nyugodtak, Enikőt eddig még mindig felállították a nézők.

Mihályfi Luca következett. A hibák ellenére nekem tetszett az előadása, talán most volt a legrosszabb,

de egy rossz Mihályfi Luca is többet ér nekem sok profi előadásánál.

A mentorokat annyira nem győzte meg sajnos, bár Alex és Erika szerint „visszahozta” a dalt. Végül csak Peti mondott nemet, így Luca is leülhetett.

Helfy Alexa T. Danny Megmondtam c. dalát énekelte másodjára.

Sokkal jobban tetszett, mint az eredeti, de én egy kicsivel több dögöt vártam volna bele.

Laci szerint a rap gyenge volt. Alex a csibészséget hiányolta, és a csibészes attitűdöt.

A mai a háromigenek estje, ezúttal Alex mondott nemet, de Alexa így is leülhetett. Nem okozott nagy meglepetést, hogy Enikőnek kellett felállnia.

ByeAlex ezúttal azt akarta megmutatni, Solyom Berni milyen jó énekes. Egyszál mikrofonnal énekeltetett vele egy szép, lassú dalt a Bagossy Brotherstől. Szerintem sikerült, nagyon meglepne, ha a döntőbe jutó páros egyike nem ő lenne. Csodálatosan átélte.

A magyar popszakmában nagyon kevés ennyire sokoldalú énekest, sőt, előadóművészt láthatunk.

Erikának nagyon tetszett, de Peti és Laci gyengének tartotta az éneket. Folytatva a sormintát, Berni is három igent kapott.

Ez azt is jelentette, hogy Helfy Alexának át kellett andia a helyét.

Kevin zárta a műsort egy saját romantikus számmal, amit Peti saját feleségének ajánlott. Kevin, ha szerenádot is vállalsz, kérlek, keress meg a szerkesztőségen keresztül.

Ma már kicsit bántottam az X-Faktor színpadi megoldásait, és hát ezen a ponton ismét kénytelen vagyok odaszúrni kissé. Kiáll egy sármos fiú élnekelni egy szerelmes dalt, és a kreatív team azt bírja kitalálni erre, hogy egy színapdra rajzolt szívben álljon?

Mi történt? Az orvos eltiltotta a teljes stábot attól, hogy megerőltessék az agyukat?

Alexnek az előadás tetszett, a dalt gyengének tartotta. Aztán Peti és Erika vitába keveredett Lacival arról, hogy Kevin jól énekelt vagy sem. Végül Laci nemet mondott neki, de így is leülhetett, ami azt jelentette, hogy Kevin biztos ott lesz az elődöntőben.

Ami kicsit meglepett, Mihályfi Luca került veszélybe, tehát Solyom Berni is megnyugodhatott.

Nem maradt hátra más, mint hogy kiderüljön, ki lesz ma a második kieső. Bármennyire is kedvelem Erika két énekesnőjét, nagyon nagy meglepetést jelentett volna, ha ki tudják ütni Mihályfi Lucát.

Nem is tették. Bodorgi Enikő az, akit jövő hétvégén már nem láthatunk.

Immár tehát minden mentornak egy versenyzője maradt.

Erika és Alexa az eddigiek alapján megérdemelnék, hogy legalább a döntőig meneteljenek.

Ma tippelős napom van: szerintem Kevin fog legközelebb távozni, és a győzelem sorsa Luca és Berni között dől majd el. Aztán meglátjuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Hiába tűnik propagandafilmnek a milliárdokból készült Sárkányok Kabul felett, a magyar háborús film azért meglepett minket
A Sárkányok Kabul felett nagy elvárásokkal, hatalmas állami költségvetéssel és még nagyobb kételyekkel érkezett, de meglepően sokszor bizonyul izgalmasnak és működőképesnek. Bár messze nem hibátlan a magyar akciódráma, időnként kifejezetten magával ragad, még akkor is, ha néha botladozik.
B.M.; Fotók: port.hu - szmo.hu
2025. november 20.



A Sárkányok Kabul felett könnyen megkaphatná a „hadseregpropaganda” címkét, sőt első ránézésre szinte kínálja magát erre a besorolásra, de ez csak a felszín. A film sokkal összetettebb, és jóval kevésbé egyszerű, mint amilyennek az előzetesek vagy a témaválasztás alapján tűnhet. Bevallom, sokkal rosszabbra számítottam.

Ez egy komolyabb akció-dráma, amely megpróbálja a feszült mentőakcióra és az emberi drámára építeni a cselekményét, miközben Magyarország egyik legdrágább államilag finanszírozott háborús produkciója is egyben.

Nem teljesíti maradéktalanul a saját elvárásait, azonban nem egyszer valóban képes magával ragadni, meghatni vagy épp felpörgetni a nézőt.

A történet alapja egy rendkívül erős témaválasztás. 2021-ben az amerikai csapatok kivonulása után Afganisztán szinte összeomlik, és ez olyan kaotikus állapotot teremt, ahol rengeteg ember kerül életveszélybe. A kabuli reptér az egyetlen menekülési útvonal, a nemzetközi erők pedig törékeny egyezséget kötnek a tálibokkal: nem lépnek be fegyveres erők Kabulba, cserébe a járatok szabadon felszállhatnak.

A tálibok próbálják elkapni a szerintük bűnös hitetlenek afgán segítőit, miközben a nemzetközi erők igyekeznek őket élve kijuttatni Kabulból.

Ebbe az őskáoszba érkezik meg a Magyar Honvédség mentőkülönítménye, amelynek feladata mintegy kétszáz magyar állampolgár és a magyar katonákkal együtt dolgozó afgánok kimenekítése. A tét óriási, folyamatosan emelkedik, a politikai háttér valós, a dramaturgiai alaphelyzet pedig feszült és hálás.

Ezért is kár, hogy a Horváth Áron forgatókönyve nem elégszik meg ezzel az eleve izgalmas alapkonfliktussal. Kapunk egy második, mellékszálnak tűnő történetet Bálint, a katona (Jászberényi Gábor) és Eszter, az orvos (Mészáros Blanka) menekülési és megmentési kálváriájáról. Papíron ez mélyíthetné az érzelmi rétegeket, ám ez film gerincévé váló „B-történet” valójában gyengébb, mint az eseményeket mozgató nagy történelmi háttér.

Sokkal jobb lett volna az egész, ha a repteres főkonfliktusra helyezik a hangsúlyt.

Eszter karaktere különösen problémás: a forgatókönyv szinte Teréz anyaként állítja be, de döntései gyakran nehezen érthetők, sokszor kifejezetten irracionálisak, ami megnehezíti, hogy a néző igazán kötődni tudjon hozzá. Emiatt Mészáros Blanka alakítása is kevésbé működik, hiába igyekszik a lehető legtöbbet kihozni a szerepből. A másik nagy problémám a forgatókönyvvel a befejezés. Valahogy túl „amerikai”, még akkor is, ha igaz történeten alapul.

Ennek ellenére film teljesen élvezhető. A katonai szereplők, Jászberényi Gábortól Trokán Nórán át Dietz Gusztávig, meglepően hitelesek. A legjobb talán a Herczeg alezredest alakító Borovics Tamás.

Ám aki, Stohl András neve miatt vált jegyet a filmre, azt figyelmeztetnem kell, kb. 3 jelenete van a színésznek.

A csapatdinamika jól működik, az összetartás és feszültség ábrázolása pedig pontosan azt a hangulatot hozza, amelyet a műfajban várnánk. Dyga Zsombor rendezése alapvetően magabiztos: bár a kézikamerás megoldások néha túlzottan hektikussá tesznek egy-egy jelenetet. A feszült pillanatok jelentős része jól működik, megfelelő a ritmus és a tempó.

A harcjelenetek inkább korrektnek mondhatók, mint kiemelkedőnek. Nem érnek fel a Hollywoodban megszokott, több tíz- vagy százmillió dollárból készült látványakciókhoz, de a magyar átlaghoz képest kifejezetten színvonalas.

A több, mint ötmilliárd forintos összköltségvetés (melyből körülbelül négymilliárd közvetlen gyártási állami támogatás volt) látszik ugyan a vásznon, de nem feltűnően.

Amerikai mércével továbbra is kisköltségvetésűnek számít a produkció, és a nézői szemek azért inkább azokhoz szoktak hozzá. Nem sok akció van, de amit kapunk, az se igazán emlékezetes. Inkább a feszültség építésén, a drámán van a hangsúly, ez viszont nagyon működik. Mindezzel együtt is jóval élvezetesebb a látványvilág, mint sok más, hiperrealisztikus háborús filmben...khmm, mint például az idei Hadviselés… – abban már zavaró volt a túlzásba vitt realizmus.

A film hangvétele próbál mély és drámai lenni, sőt, néha kifejezetten pátoszos. Ez sokakat zavarhat, engem speciel nem. A legmeglepőbb, hogy időnként működik is ez a pátoszos hangnem: van olyan jelenet, amikor valóban hatásos, ahogy a felfokozott helyzetből kiemelkednek az emberi sorsok vagy a morális dilemmák.

Ám, amikor mellé megy, akkor nagyon mellé megy: a legérzelmesebb jelenetek néha túlzóak, olyankor gejl, csöpögő szinte a pátosz, már-már szappanoperának tűnnek, és teljesen kizökkentik a nézőt.

Én a teljes Eszter közlegény megmentése vonalat kihagytam volna...de akkor csak kb. 45 percnyi filmünk lenne.

Ami abszolút pozitív meglepetés: a propagandától való félelem viszonylag alaptalannak bizonyul. Lehet persze, hogy csak engem nem zavart. A film meglepően ügyesen egyensúlyoz a hősiesség, a katonai szakmaiság és a háború borzalmainak bemutatása között.

Az üzenetek ugyan kőegyszerűek, de legalább nem károsak.

Nem próbálja nyíltan toborzásra inspirálni a nézőt, és nem dicsőíti mértéktelenül a haditechnikát sem. Bár bemutatja a tömeggyilkolásra alkalmas gépeket, nem él vissza velük. Semmi szempontból nem hasonlítható egy Michael Bay-filmhez a katonaságpornó. Egy olyan történetet mesél el, ahol a katonák átlagemberek, akik nehéz döntéseket próbálnak meghozni rendkívüli helyzetben.

A Sárkányok Kabul felett összességében egy hullámzó, de alapvetően szórakoztató produkció.

Az írói hibák, a felesleges mellékszál, túltolt drámaiság mellett a rendezés korrekt, jól működik színészgárda és a feszült hangulat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk