KULT
A Rovatból

Az új Farkasemberről üvölt az újítás szándéka, de végül a saját farkába harap: kritika egy véres és sablonos testhorrorról

A láthatatlan ember öt éve rendesen meghökkentette a közönséget. Leigh Whannell rendező ezúttal egy másik klasszikus szörnnyel támad, de most nem tudta kellőképp kimutatni a foga fehérjét.


Kezd megszámlálhatatlanná válni az a mozgóképes tartalom, ami a popkultúra egyik legismertebb és legnépszerűbb szörnyét, a farkasembert helyezi sztorijának középpontjába. A vérfarkas által megmart, így szintén vérfarkassá váló férfi története eredetileg Curt Siodmak fejéből pattant ki, aki megírta az 1941-es A farkasember című film forgatókönyvét, s aki a saját életéből merített ihletet a rém megalkotásához: „Én vagyok a farkasember. Olyan sorsra kényszerültem, amit nem akartam: zsidónak lenni Németországban. Nem ezt a sorsot választottam volna magamnak” – nyilatkozta 1999-ben a Writers Guild magazinnak 97 évesen, egy évvel a halála előtt. (Igaz, létezett egy 1923-ban készült The Wolf Man című film, amelynek állítólag hasonló volt a sztorija, de az már régen elveszett, így nem lehet megvizsgálni, hogy mennyiben hasonlított Siodmak kreációjára.)

George Waggner ’41-es horrorja után (amelyben Lugosi Béla is játszott) a szörny gyorsan kultstátuszt szerzett, és szép nagy franchise kezdett köré épülni. Folytatások, spin-offok, rebootok tömkelege.

Az egyik legismertebb közülük talán John Landis 1981-es Egy amerikai farkasember Londonbanja, legutóbb pedig Joe Johnston (Drágám, a kölykök összementek, Rocketeer, Amerika Kapitány – Az első bosszúálló) készített 2010-ben egy konkrét remake-et a ’41-es filmből Benicio Del Toróval, Anthony Hopkinsszal és Emily Blunttal, sajnos nem túl nagy sikerrel.

A kiapadhatatlan forrás azonban továbbra is táplálja a hollywoodi filmeseket. A Universal stúdió a 2010-es években szeretett volna létrehozni egy a klasszikus filmes szörnyekre (Frankenstein, A láthatatlan ember, A múmia, Dr. Jekyll és Mr. Hyde, A farkasember) alapozott mozis univerzumot Dark Universe címmel, ám a vállalkozás már az első etapnál, Alex Kurtzman 2017-es A múmiájánál bebukott, mivel a film elhasalt a kasszáknál, a kritikusok is utálták, így végül kukázták az egészet, hiába írt már alá hozzá Tom Cruise-on és Russell Crowe-n kívül Javier Bardem és Johnny Depp is.

A független horrorstúdió, a Blumhouse azonban kapva kapott a lehetőségen, és a Universal égisze alatt előállt egy a klasszikus szörnyek történetét újragondoló tervvel, amelynek keretén belül elkészült a 2020-as A láthatatlan ember Leigh Whannell (Fűrész-francihse, Insidious-franchise) rendezésében.

A film meglepő sikert aratott, mivel valóban ügyesen modernizálta a régi sztorit, behozva a technikát és a jelenkor társadalmi problémáit is a képletbe.

Most pedig elkészült a második darab, a Farkasember szintén Whannell vezénylete alatt. A frissített sztori szerint az író Blake (Christopher Abbott) megörököl elhunyt apjától (Sam Jaeger) egy távoli oregoni vidéki házat, amelyhez őt sem kötik éppen kellemes emlékek. Mivel házassága az újságíró Charlotte-tal (Julia Garner) éppen válságban van, Blake rábeszéli őt, hogy a kislányukkal, Gingerrel (Matilda Firth) együtt hagyják el a várost egy időre, és ruccanjanak ki a birtokra. Ahogy megérkeznek, egy furcsa lény támadja meg őket, arra kényszerítve a családot, hogy elbarikádozzák magukat a házban. Az éjszaka folyamán Blake (akit a lény megmart) egyre furcsábban kezd viselkedni, és felismerhetetlenné változik, így Charlotte-nak súlyos döntést kell meghoznia.

Nos, ebből is látszik, hogy nem éppen az eredeti sztori pereg a szemeink előtt.

Whannell nem véletlenül faragott farkasembert egy férjből és édesapából. Egy olyan emberből, aki gyerekkorában nem sok szeretetet kapott az őt szigorúan nevelő apjától, és aki emiatt mindent meg akar tenni azért, hogy ne váljon ilyenné, s mindentől megóvja a saját gyermekét. S persze épp belőle válik az, akitől félteni kell a csemetét (is).

Ez a viaskodás az állati és emberi énnel, illetve a generációkon átívelő viselkedésminta adja az új Farkasember érzelmi alapját. Blake ugyanis nem az egyetlen vérfarkas, sőt, az átváltozási folyamatban, immár farkastulajdonságokkal (kiélezett látás, hallás, gyorsaság, erő) próbálja megvédeni a családját a kint ólálkodó másik vérfarkastól, aki megmarta őt.

Whannell emellett próbált további újdonságokat is becsempészni a filmbe, nevezetesen a farkassá alakulás folyamatát. Itt nem csupán annyiból áll a metamorfózis, hogy egy teliholdas éjszakán egy perc alatt kinő rajta a szőr, hatalmas fogakat növeszt, és megnyúlik az arca, majd reggel vissza az egész. Nincs is annyi idő, tekintve, hogy egyetlen éjszaka adja a film cselekményét.

Itt egy fertőzésről, egy vírusról van szó, amely néhány óra alatt fejti ki a teljes hatását, és nem lehet visszafordítani, nincs visszaváltozás.

Az átalakulás során pedig láthatjuk, ahogy Blake kezdi szép lassan kezdi elveszíteni a beszédkészségét (érthetelen lesz számára mindaz, amit Charlotte és Ginger mond, s őt sem értik már meg a szerettei), sötétben is tökéletesen lát, és erős dörömbölésnek hall minden apró zörejt. Vagyis először a külseje deformálódik el, majd szép lassan az őt emberré tevő lelke, személyisége. Ez a része pedig valóban izglmas plusszal vértezi fel az unalomig ismert alapot.

Sajnos azonban ennél sokkal többet nem kapunk. A Farkasember nem tudja olyan szinten modernizálni és érdekessé tenni az eredetit, mint tette azt A láthatatlan ember öt évvel ezelőtt. A szándék látszik, a kivitelezés azonban csődöt mond, hiszen további kreatív ötletek híján végül is egy szimpla, túlélős szörnyfilmmé degradálódik mindez. Kár érte, mert például a maszkmunka elsőrangú, és a fertőzöttek bemutatása sem a sematikus farkasemberes külcsínnel operál, de ennyi kevés az üdvösséghez. A Farkasember így végül egy érdekes felütésű, de végül teljesen átlagos testhorrrá válik, amelynek nézése alatt a közönség sem fog felvonyítani az izgalomtól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: