KULT
A Rovatból

Az ötvenes Bridget Jones egy huszonéves fiúval szexel, avagy kedvenc szinglink utoljára lopja el a szívünket

A negyedik Bridget Jones-film, a Bolondulásig sokakat kiakaszt majd, és készüljünk fel: nehezen bírjuk majd könnyek nélkül.


Egy majdnem 30 éves történet ért most véget, legalábbis a nagyvásznon. Elméletileg... Bridget Jonest ugyanis 1996-ban ismerhette meg először a regényolvasó közönség, hiszen ebben az évben jelent meg a Büszkeség és balítélet-rajongó Helen Fielding Bridget Jones naplója című kötete, amelyben egy harmincas brit szingli nő londoni magánéleti kalandjairól lehetett olvasni naplóbejegyzések formájában. A könyv gyorsan bestseller lett, így nem csoda, hogy a filmesek is lecsaptak a sztorira, és röpke öt évvel később, 2001-ben már be is mutatták az azonos című filmet, nem meglepő módon szintén óriási sikerrel: 25 millió dolláros költségeinek több mint tízszeresét, 281 milliót hozott a világ mozijaiból.

A film kapcsán sokan berzenkedtek előzetesen, amiért az alkotók erre az ízig-vérig angol szerepre egy amerikai (texasi) színésznőt, Renée Zellwegert szerződtették, akinek el kellett sajátítania a brit akcentust, és nem kevés plusz kilót magára szednie a karakter megformálásához.

A Sharon Maguire által rendezett film megnézése után azonban elcsendesedtek a kritizálók, mivel Zellweger teljes mértékben magáévá tudta tenni Bridget Jonest, eggyé vált vele, tündéri alakítását pedig az Amerikai Filmakadémia is elismerte, amikor Oscar-díjra jelölték őt 2002-ben a legjobb női főszereplő kategóriájában.

Nem kellett nagyon sokat várni a folytatásra sem, a Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! 2004-ben pattant fel a mozik vásznaira más rendezővel (Beeban Kidronnal), és bár ez is kasszasikert aratott (265,1 millió dolláros összhozammal), a minőséggel már egyáltalán nem volt megelégedve a többség, nem véletlenül. Egyébként a mostani, negyedik részt látva továbbra is kijelenthető, hogy még mindig a Mindjárt megőrülök! a franchise leggyengébb darabja, de ne szaladjunk ennyire előre!

A harmadik menetre már sokat kellett várni: 2016-ban mutatták be a Bridget Jones babát várt, amely egyben Renée Zellweger visszatérése is volt a színészkedéshez, előtte ugyanis több mint hat évig nem lehetett semmiben sem látni, jó időre visszavonult a szakmától. Az új sztori pedig nem okozott csalódást, hiszen visszaült Sharon Maguire a rendezői székbe, és bár ez az epizód kereste a legkevesebb pénzt, a 211,9 millió dolláros bevétel így is nagy sikernek számít, tekintve, hogy 35 millióba került a gyártás.

Ebben Bridget 42 évesen végre teherbe esett, és bár az apa személye nem volt biztos, végül a nagy szerelem, Mark Darcy (Colin Firth) lett a befutó, így Bridget végre családot alapíthatott.

Újabb kilenc év telt el, mire az alkotók szerint lezárásához érkezett Bridget története. A magyar keresztségben Bolondulásig alcímet kapott film felütése sokakat elszomoríthat, hiszen úgy indulunk neki az újabb magánéleti zűröknek, hogy Mark már négy éve nincs köztünk, életét vesztette egy szudáni kiküldetés során. Így Bridget magára maradt Billy nevű fiával (Casper Knopf), akinek születését végignézhettük a harmadik részben, valamint a kislányával, Mabellel (Mila Jankovic).

Az immár ötven körüli hősnőnk Mark halála után magába zuhant, otthagyta a tévés produceri állását, és nem is pasizik, csak a gyerekei nevelésére összpontosít. A hosszú gyászidőszaknak azonban véget kell vetni, Bridget ezért újra beleveti magát az életbe: visszaszerzi a melóját, bébiszittert (Nico Parker) fogad a srácai mellé, és elkezd randizgatni is, méghozzá egy nála jóval fiatalabb, 29 éves fiúval, Roxsterrel (Leo Woodallt pl. A Fehér Lótusz 2. évadából és az Egy nap című sorozatból lehet ismerős), aki a nagy korkülönbség ellenére látszólag odavan Bridgetért. Ugyanakkor felbukkan gyermekei új tanára, a szociálisan kissé merev és materialista Mr. Wallaker (Chiwetel Ejiofor) is, aki szintén megbolygatja Bridget mindennapjait.

Itt tartunk tehát most. Vagyis a Bolondulásig rögtön az elején a feje tetejére állítja főszereplője életét, mondhatni, lenullázza, hogy negyedszer is vicces, kínos és megható pillanatok közepette próbáljon sokadszorra rátalálni a boldogságra.

A Bolondulásignak van egyfajta osztálytalálkozós jellege, sokat játszik a nosztalgiára, ami nem is véletlen, hiszen elvileg egy lezárást láthatunk. Visszatér szinte mindenki az előző részekből több-kevesebb időre, így Bridget baráti triója, Shazzer (Sally Phillips), Tom (James Callis) és Jude (Shirley Henderson), a szülei, Pamela (Gemma Jones) és Colin (Jim Broadbent), a közeli munkatársai, Miranda (Sarah Solemani) és Richard (Neil Pearson), a nőgyógyásza, Dr. Rawlings (Emma Thompson), nem utolsósorban pedig az örök csábító Daniel Cleaver (Hugh Grant). Ez az all-star banda – kiegészülve az új karakterekkel – már kapásból mosolyra késztetheti a rajongókat, és itt jegyezzük meg: érdemes a Bolondulásig előtt újranézni az első három részt, úgy még meghatóbb lesz ismét, immár idősebb kivitelben együtt látni ezt a szép nagy családot.

A negyedik Bridget Jones-film rendezője első ízben egy férfi, egy bizonyos Michael Morris lett, aki olyan sorozatokat dirigált többek között, mint a Testvérek, a Kártyavár, a 13 okom volt, a For All Mankind vagy a Better Call Saul, első egész estés filmjét pedig 2022-ben készítette el, ez volt az Oscar-jelölt, To Leslie című kiváló kis független dráma.

Morris múltja pedig tisztán érződik is a Bolondulásigon, ami kétségtelenül az eddigi legdrámaibb rész a Bridget Jones-filmek közt: sokkal inkább működik érzelmi síkon, mint a humorén (ami persze ezúttal sem hiányzik, csak nem annyira fajsúlyosan, mint az előző három epizódban).

Ez azonban javára válik a filmnek, ami valóban tartogat néhány kellemesen könnyes pillanatot, Renée Zellwegernek pedig ez a szerep minden bizonnyal már beszivárgott a legapróbb pórusaiba is, csípőből hozza ugyanis a középkorú Jonest annak minden rigolyájával, bájával, szerencsétlenkedésével és szerethetőségével.

A Bolondulásig tehát mindent egybevetve egy szép és megható lezárása Bridget Jones magánéleti kalandjainak, amely tán humorban kevésbé erős, mint a franchise csúcsát jelentő első, valamint a szintén jól sikerült harmadik rész, de szertelensége, bölcsessége és érzelmes pillanatai érdemessé teszik arra, hogy a „szingliszéria” teljes jogú és szerethető tagja legyen. Köszönjük, Bridget, hogy annyiszor hülyét csináltál magadból, mi így szeretünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET: