KULT
A Rovatból

Az év thrillerében lányok tűnnek el, az Élethazugságok halottak titkait tárja fel - Nyári könyvajánló

És még több, más és más szempontból izgalmas könyvet gyűjtöttünk össze, amit érdemes a bőröndbe dobni.

Link másolása

Én bizony kiülök a napra, a vízpartra meg akárhová egy könyvvel, ami még messzebb repít a mindennapoktól, tegyétek ezt Ti is. Válogattam pár könyvet, amit jó szívvel ajánlok strandra vagy bárhová, legyen a cél elszakadás, elmélyülés, könnyed szórakozás vagy önmagunkról tanulás. További szép nyarat!

Ashley Flowers: Sok jó ember (Next21 Kiadó)

Végre egy ízig-vérig thriller, úgy, ahogy azt szeretjük. Stílusosan, fordulatokkal, okosan megírva. Flowers könyve a Popsugar szerint az év könyve volt, első helyen büszkélkedhetett a New York Times bestseller-listáján is, a sztorija pedig berántós. Ashley Flowers a hetente 10 millió hallgatóval rendelkező Crime Junkie podcast házigazdája, úgyhogy jó kezekben lesz az olvasó. Egy kisvárosba visszatérő fiatal nő, két, húsz év különbséggel eltűnt lány és egy riasztó párhuzam. Addig fogjuk olvasni, amíg mi is megtudjuk, mi történt velük, akkor is, ha közben odaég a lecsó.

Dr. Máté Gábor: Normális vagy (Open Books)

Csak egy mondat Dr. Máté Gábor, az elismert előadó, a függőség, a stressz és a gyermekkori fejlődés kérdésköreinek szakértője legújabb könyvéből. „Hiába nemesek a szándékaink, ha a képességeinket, amelyekkel valóra váltanánk őket, komolyan befolyásolják a saját gyerekkori élményeink, a fel nem dolgozott traumáink, az élet összes stressze és a társadalmi elvárások, amelyekkel azért terhelnek meg, hogy továbbadjuk őket a gyerekeinknek.” A bestseller-szerző csaknem 600 oldalas könyve ismét elemi erővel hat, és a gyógyulás útján segítheti azokat, akik az önismeret útján indulnak el vagy tovább, vagy kisebb-nagyobb traumákból akarnak felépülni.

Bereczki Enikő: A rejtélyes Z generáció

Együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel

(Influenszerekkel készült beszélgetésekkel) (HVG Könyvek)

Hiánypótló könyv. Bombera Krisztina előszavában is hitelesíti a könyvet, amely árnyalt képet ad a Z generációról. Megtudhatjuk, hogyan hat rájuk a digitális világ hangsúlyossá válása, milyen a mentális helyzetük, milyenek a kapcsolataik, hogyan formálják ők a világunkat, milyen a viszonyulásuk a boomerekhez. Megismerjük, mennyire hatnak rájuk valóban az influenszerek, hogyan ismerkednek, hogyan tiktokoznak, hogyan szeretnek, és ha nincsenek jól, hogyan tudnak jobban lenni. Izgalmas példák, kudarc- és sikertörténetek, okos és szívhez szóló könyv, fiataloknak és a szüleiknek.

Mörk Leonóra: Szentjánosfű (Jaffa Kiadó)

Már megint egy Mörk Leonóra-regény, amit a kezembe vettem, és azonnal elgyengültem a csodálatos, cizellált, részletgazdag borító láttán. Igen, fontos szempont, ez is egy olyan könyv, amit jó kézbe fogni, amit jó lapozgatni, amibe jó elmerülni. És sikerül is elmerülni benne, ráadásul totálisan messze repít, az 1634-es Hollandiába, ahol Wieland lakói épp a nyári napforduló megünneplésére készülődnek. Egy fiatal lány és egy festő találkoznak a szentivánéji forgatagban, azonban a festő néma. Hajnalra már szavak nélkül beszélgetnek, csakhogy a sors elszólítja őket egymás mellől. Hogy visszatalálnak-e egymáshoz, és milyen súlyos titkokat őriz a lány, ebből a csodaszép, nem giccsesen romantikus és irodalmi igényességgel megírt regényből kiderül, mint ahogy az is, hogy nem véletlenül ontja magából a könyveket a szerző, akinek ez a 11. megjelent műve.

Singer Magdolna: Élethazugságok

Sírig vitt titkok, amelyek átírják a múltat (HVG Könyvek)

Amikor meghal egy szerettünk, a tudatunk felszínén vagy alatta azonnal dolgozni kezd egy kérdés. Vagy több. Ismertem-e? Jól ismertem-e? Vajon mi az, amit nem tudtam róla? Mindenkinek vannak titkai. Vannak, aki a sírba viszi, és vannak olyanok, amelyek kiderülnek a halála után. Sokszor azért, mert a titok segít a hozzátartozónak az elhunyt megértésében, vagy a továbblépésben, vagy transzgenerációs minták megszakításában. Ilyen történeteket mesél el az Inger Magdolna, ilyen élethazugságokat, amelyek halálok után derültek ki. Letehetetlen könyv.

Christna Lauren: A lelkitárs-egyenlet (21. Század Kiadó)

A szerelemhez nincs megoldóképlet, hangzik a tagline, és tényleg nincs. A New York Times bestsellere azt a kérdést teszi fel, hol van a határ a végzet, a saját döntés és a tudományos kutatás között. A történet szerint egy gyermekét egyedül nevelő anya, aki ügyesen mozog a számok és a statisztikák világában, ám randevúzásra képtelen, szürreális helyzetben találja magát. Amikor a Kromantika nevű új társkereső cég ajánlatáról értesül, amely egy adatbázisból DNS-vizsgálat alapján találja meg mindenkinek a lelki társát, ezzel már Jess is tud azonosulni. A teszt azonban kimutatja, hogy 98 százalékban összeillik a Kromatika egyik alapítójával, a nő azonban nem érzi, hogy ő lenne a lelki társa. És innen csak fokozódnak a tétek. Az élet minden területére beszivárgó technológia és a kortárs társkereső problémák összekapcsolása egy leleményes sztorit eredményez.

Kurucz Adrienn: Szárnyak és bilincsek (Jaffa Kiadó)

Harminc szenvedélyes színésznő története. Csak pár név azok közül, akikkel Kurucz Adrienn könyve foglalkozik: Blaha Lujza, Jászai Mari, Bajor Gizi, Bánky Vilma, Domján Edit. Legendák. Olyan magyar színésznők, akik külföldön is sztárok lettek, vagy itthon szólították meg a nézőket. Voltak köztük tragikus sorsúak, voltak szerencsésebbek. Egy dolog köti össze őket: a színpad, az előadóművészet iránti szenvedély és az élet iránti szenvedély. Elolvasásra érdemes élettörténetek.

Carley Fortune: Minden elmúlt nyár (Magnólia, 2023)

Szintén New York Times bestseller Fortune bemutatkozó regénye, melyben egy rendellenes helyzetből kibontakozó szerelemről mesél: hat nyár alatt szövődik komoly barátság, együvé tartozás-érzés, majd szerelem két fiatal között, akik minden eltelt évvel együtt és külön is változnak, egyvalami azonban marad: hogy nem tudnak elszakadni egymástól. A népszerű Rooney-regények (Normális emberek) realista romantikájának hatása is érezhető Fortune könyvén, amely finom érzékenységgel mesél az élet nagy döntéseiről, melyek az adott pillanatban "csak" egy döntésnek tűnhetnek.

Bihari Ádám: Sprezzatura

Öltözködni és élni (Jaffa Kiadó)

Sokszor halljuk mostanában, hogy a férfiak már nem igazán férfiak. Nincs bennük erő, elkötelezettség, szellemi mélység. Nem nőnek fel, mansplainingelnek. A könyv középpontjában nem csak a szabad öltözködési stílus áll, hanem az is, hogy egy férfinak hogyan legyen hatalma önmaga felett, azzal, hogy a saját stílusát teremti meg, hogyan döntse el, hogy mi a jó neki, és innentől ez már nem csak a ruházatról szól, hanem a férfiasság megéléséről is. Nem csak férfiaknak, de nőknek is íródott ez a meglepően őszinte könyv, akik hisznek benne, hogy a férfi még tud férfi lenni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: