KULT
A Rovatból

Az eddigi legjobb nyitány, amit valaha láttunk? Tökéletesen indul a Fallout

Az Amazon válasza a Last of Us-ra! Bebizonyították, ez az óriás cég is tud legalább olyan jó posztapokaliptikus világot alkotni, mint az HBO. Sőt, sok tekintetben még talán jobb is, mint a zimbes-zombis, túlélő, apa-lánya sztori. Nem annyira személyes dráma, sokkal inkább vérgőzös utazás, egy igazi klasszikus sci-fi világba.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 15.



Aki nem ismerné a Fallout-jelenséget: a Fallout videojáték 1997-ben indult hódító útjára, akkor még az Interplay nevű, azóta már megszűnt cég készítette és az egyik legmeghatározóbb PC-s játékának tartják. Az 1998-as második rész többször is elnyerte a minden idők legjobb játéka címet, sok-sok szaklap toplistáján. A franchise fő csapásvonala egy időre eltűnt, aztán a Bethesda 2008-ban újjáélesztette és átültette a felülnézetes szerepjátékot, egy könnyedebb lövöldébe.

Ettől a perctől fogva várt mindenki egy Fallout-mozifilmet.

Számtalan próbálkozás volt a játéksorozat újjáélesztésére a 2008-as újragondolás előtt, de senki nem találta meg a tökéletes folytatást. A Fallout 3 se lett az, de nagyon ügyesen felépített marketingstratégiával és hatalmasnak tűnő játéktérrel rengeteg pénzt keresett a Bethesdának. Azóta sokat megélt a sorozat, egy negyedik epizódot, egy online lövöldét, de film sosem érkezett.

Egészen eddig. Az Amazon felvásárolta a megfilmesítési jogokat, és úgy döntött, sorozat formájában hozza el nekünk a világvégét. Azért fura, hogy sosem készült eddig adaptáció, mert a Fallout világa tökéletesen illik a mozivásznakra, ez az univerzum feldolgozásért könyörgött. Hatalmas, hangulatos, látványos és annyira mély, mint egy pocsolya. Ez egyébként a Bethesda-termékekre általában igaz, gondolok itt az Elder’s Scrolls sorozat ötödik részére, a Skyrim-re, vagy a tavalyi év egyik legközepesebb, ámde legdrágább sci-fi játékára a Starfieldre.

Minden Bethesda játékban van potenciál, de hosszútávon nem tudják átadni, amit ígértek.

Ezért tökéletes az ezüstvászon. Ott nem kell maradandót alkotni, csak 2 órán át szórakoztatni. Akkor miért gondolta úgy az Amazon, hogy egy sorozatra elég van a Falloutban? Mert ügyesen nyúltak az alapanyaghoz. Mondhatni jobb Fallout történetet kaptunk, mint a második rész óta bármi.

A videojátékok feldolgozásának igazi mekkáját éljük. A remek Last of Us, a hatalmas sikerű Super Mario film, vagy Five Nights at Freddy’s, mind-mind rengeteg pénzt kerestek a készítőknek. Így nem csoda, hogy mindenki akar egy szeletet a tortából. 2024-ben jön a Borderlands film és a Sonic harmadik része, de már 2025-re is bejelentették a Minecraft filmet.

Ez addig nem is probléma, amíg ha tisztelettel és hozzáértéssel nyúlnak az alapanyaghoz.

Márpedig a Geneva Robertson-Dworet és Graham Wagner alkotópáros igencsak jó munkát végzett. Az Amazon egy vagyont költött el a sorozatra, annyira látványos, autentikus, minden karakter úgy néz ki, mintha a játékokból léptek volna elő. Az első rész olyan szinten beszippantott, hogy az sem tűnt fel, hogy a második erős vissza esés volt. Ügyesen adagolták a misztikumot és az akciót.

Történetünk szerint a világ atomháborúban megsemmisült. Csak hatalmas Vault-oknak nevezett menedékhelyen élők élhették túl. Egy ilyen menedéklakót követhetünk Lucy MacLean (Ella Purnell) személyében, aki a 33-as Vaultban él édesapjával, Hankkel (Kyle MacLachlan) és testvérével Normmal (Moises Arias). Aztán történik egy váratlan esemény, és Lucy a felszínen találja magát, ahol kiderül, hogy nem minden úgy van, ahogy azt a történelemkönyveik mesélik.

Igenis vannak túlélők, ámde a kinti világ nagyon veszedelmes.

De Lucy nem áll le egy percre sem, a küldetése, hogy megtaláljon valamit, ami megmentheti a családját. Útja során rengeteg veszéllyel találkozik, sőt szinte csak azzal.

A színészfelhozatal nagyon impozáns, Ella Purnell-t már a Yellowjackets óta nagyon szeretem, de a többi főbb szereplő is zseniális. Walton Goggins szinte dupla szerepben brillírozik, egyik egy zombi szerű, szinte hallhatatlan fegyverforgató igazságtalanság osztó, zsoldos, a másik pedig a világégés előtti színész legenda. Mindkettőben felejthetetlen az amúgy remek karakterszínész.

Egyetlen problémám a Maximust alakító Aaron Motennel van.

Szegény srácot nagyon mellé-castingolták, egyszerűen nem hiteles a szerepben sajnos. Pedig sok volt az ő vállán is, a három főszereplő körülbelül egyformán osztozik a játékidőn.

De nem állhatunk meg itt. A mellékszerepekre is igazán sok ismert arcot nyert meg az Amazon. Az alig két részben szereplő Kyle MacLachlan mellett szerepel kisebb játékidővel Matt Berry, Jon Daly, Michael Rapaport, Fred Armisen, vagy Chris Parnell. Ezek nem nagy nevek, de amint meglátjuk a színészeket, rögtön tudni fogjuk kiről van szó.

A rendezői névsor is igencsak impozáns, három részre szerződtették Jonathan Nolant, a friss Oscar-díjas Christopher Nolan testvérét.

Ő is igazán ért ilyen történetek elmeséléséhez, gondolhatunk szerelemprojektjére a WestWorldre. De a többi rendező sem ismeretlen név a sorozatos szakmában. Bátran mondhatjuk, hogy az Amazon igazi profi stábot szedett össze.

De milyen a történet? Meglepően jó. Sokkal mélyebb, mint gondolnánk. Fordulatos, izgalmas és jól felépített. Igazi minőségi adaptáció, tökéletesen visszaadják a játékok hangulatát, egyszerre humoros és kegyetlenül sötét ez a posztapokaliptikus világ. Itt az atomháború az 50-es években robbant ki, így a Fallout egyszerre kosztümös film és sci-fi. Az egészet így képzeltem el, amikor anno a Fallout 3-al játszottam.

Érdekesség, hogy a Fallout világának szempontjából ez a történet a legfrissebb, tehát később játszódik, mint akármi eddig, amit láthattunk, így még igazi rajongóknak is tud újat mutatni, miközben tele van utalásokkal.

A frakciók bemutatása is zseniálisra sikerült, az Enclave elnyomó orwelli utópiájából csak egy pillanatot kapunk, de a Warhammer 40.000 szerű Brotherhood of Steel kegyetlensége és ridegsége ámulatba ejtő.

Technológiailag csillagos ötös az egész sorozat. Mint említettem az első rész szinte hibátlan pilot. Ilyennek kell lennie. Még a B történetszál a bunkerben is meglepően érdekes rejtély. Lucy testvéréhez köthető nyomozás megoldását is nagyon vártam, még akkor is, ha egy kicsit csalódás volt a lezárása, de maga az út, ahogy eljutottunk odáig az mesteri. Mintha az AppleTV+ Siló sorozatát néznénk, sokkal minőségibb megvalósításban, ami nagy szó, hiszen ott magasra tették a mércét.

Egy dologra viszont fel kell hívnom a figyelmet: erősen, 18+-os a sorozat.

Nagyon részletesen mutatnak be olyan dolgokat, amikre nem biztos, hogy mindenki látni akart. Például milyen, amikor egy több tonnás harci páncéllal felfegyverezett katona túl erősen fogja meg valakinek a kobakját. Bizony ott belelátunk majd a gondolataikba is bizonyos személyeknek és az Amazon meg is mutatja, meglepő realitással. Mintha csak a The Boys-t néznénk. Kevés dologtól zárkóztak el a készítők, mondhatni szinte semmitől, ami az erőszak és a mocskos poszt apokaliptikus világ bemutatásához szükséges volt.

Mindenképpen ajánlom a sorozatot. Még ha nem is a legjobb videojáték adaptáció a piacon, közel van a tökéletességhez. Sokszor jobb, mint bármi, amit a Bethesda adott nekünk 1998 óta. A történet működik, a világ csöpög az atmoszférától, ha nem is minden pillanata arany, az első rész szerintem az utóbbi évek egyik legjobb bevezetése volt.

Aki szereti a Fallout világát, az valószínűleg már látta is az összes részt, aki pedig azt sem tudja, mi ez, az is adjon neki egy esélyt.

Nem fogja megbánni. A Fallout sorozat megtekinthető az Amazon PrimeVideo kínálatában, magyar szinkronnal!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk