KULT
A Rovatból

Natalie Portman méregdrága krimisorozatán az Apple minden dollárja meglátszik - A Nő a tóbant két nő valós meggyilkolása ihlette

Elképesztő pénzbe kerülhetett ez a látvány. Ráadásul az operatőr képei tovább emelik a színvonalat, akik szeretnek jobban odafigyelni ilyenekre, azoknak igazi kincs lehet a sorozat.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. július 30.



Már annyiszor kifejtettem, eredeti ötletek nagyon nehezen kerülnek fel a térképre.

Mindenki keresi az aranyat, ami aztán meghozza a várva-várt sikert.

Néha könnyebb úton indulnak el a stúdiók, és adaptálnak egy Falloutot, ami szinte biztos siker. Vagy próbálkoznak egy itthon ismeretlenebb könyvvel, mint amilyen Laura Lippman Nő a tóban című műve.

Lippman a könyvét két, nem összekapcsolódó 1969-es baltimore-i gyilkosság alapján írta, ám a történet, amit köré szőtt, teljesen fikciós. 2019-es megjelenése után még Stephen King is pozitívan nyilatkozott az regényről. Ez pont elég is volt ahhoz, hogy az Apple megvegye a megfilmesítés jogait.

Az adaptációt Alma Har’el vezette le, aki fiatal kora ellenére már több nagyobb projektben is részt vett, mint rendező vagy producer.

Neki köszönhetjük a remek Bob Dylan-filmet, a Shadow Kingdomot, vagy a Shia LaBeouf-féle Honey Boyt. Az izraeli rendezőnő ráadásul az erős zsidó vallási és családi kapcsolatokra is koncentráló művet könnyebben ábrázolhatja, hiszen átéli őket minden nap.

Történetünk szerint 1968-ban járunk, Baltimore-ban. Maddie Schwartz (Natalie Portman) unatkozó háziasszony, aki teljesen feleslegesnek érzi az életét. Csak kiszolgálja férjét, Miltont (Brett Gelman) és fiát, Seth-et (Noah Jupe).

Nincs saját egzisztenciája, teljesen függ a patriarchátustól, és ebből elege lesz.

Ehhez a katalizátor egy fiatal zsidó lány eltűnése. Maddie ismerte a lány szüleit, és szerelmes volt az apukába, ez pedig eddig számára régen elnyomott érzéseket ébreszt fel. Meg kell találnia a lányt, új életet akar kezdeni, megszabadulni a férfiak elnyomása alól, és oknyomozó riporter szeretne lenni. Nyomozása során viszonylag hamar megtalálja a kislány holttestét, és innen elkezdődik egy egészen másféle kutatás.

Ezt akár nevezhetnénk fő szálnak is Natalie Portman miatt, pedig nagyon nem így van. Van még egy főszereplőnk, Cleo Johnson (Moses Ingram), a szegény körülmények között élő, nagyon intelligens és talpraesett afroamerikai asszony. Cleónak el kell látnia a tinédzser korú, bűnözés gondolatát fontolgató idősebb fiát és a súlyos beteg, sarlósejtes vérszegénységben szenvedő kisebbik gyermekét. A férje egy semmirekellő komikus, aki nem talál állást, így a nő kénytelen több munkát is elvállalni.

Egyszerre dolgozik egy ruhaboltban kirakati manökenként és egy éjszakai bárban csaposként, miközben küzd a rasszizmus ellen szabadidejében egy politikusnő kampányában besegítve.

A csaposmunka mellett minden ellenérzése mellett besegít bűnöző főnökének, Shell Gordonnak (Wood Harris), a kettős könyvelésébe. Hát sajnos kell a pénz.

A két nő sorsa összefonódik, többször találkoznak egymással, és nem is sejtik, mennyire fontos részei lesznek egymás életének, vagyis Cleo esetében, halálának. Nem spoilereztem, ugyanis a történet rögtön úgy kezdődik, hogy Cleót megölik, a tóba dobják, és elkezdi narrálni az eseményeket.

Majd visszaugrunk az időben egy hónapot, a kislánygyilkosság idejére, és megtudjuk a miérteket.

A két gyilkosság feltételezhetően összefügg – mivel még csak az első három epizód van kint, ezért ezt csak sejtem, de egyértelmű, hogy Maddie fog nyomozni majd Cleo halálával kapcsolatban, miközben összeköti a szálakat a kislánygyilkossággal. Ügyesen próbálják csavarni a történetet, de ha valaki látott már egy gyilkosságról szóló krimit, vagy ismeri Agatha Christie munkáit, az semmin nem fog meglepődni.

Ami nem is csoda, ugyanis ez nem szigorúan egy krimi. Sokkal jobban koncentrál a két hölgy egzisztenciális krízisére, lelkiállapotára és elnyomásukra. A ’60-as évek pont a legnagyobb faji ellentétek időszaka volt Amerikában, a tulsai mészárlás árnyékában felnővő generációkban folyamatosan gyűlt a feszültség. A feketék mellett pedig a zsidó származásúak is küzdöttek az újra feltűnő antiszemitizmus ellen.

A főszereplőink halmozottan hátrányos helyzetből indulnak, mert nőként ebben az időben nem volt könnyű boldogulni.

Az Apple minden dollárja meglátszik a mini-sorozaton. Nemcsak azért, mert Natalie Portmant meg tudták nyerni erre a szerepre, hanem a kosztümök, az atmoszféra, a helyszínek mind-mind autentikusak. Elképesztő pénzbe kerülhetett ez a látvány. Ráadásul Lachlan Milne operatőr képei tovább emelik a színvonalat, akik szeretnek jobban odafigyelni ilyenekre, azoknak igazi kincs lehet a sorozat.

Akkor, ha minden rendben van, miért nem dicsőítem jobban Alma Har’el adaptációját? Számomra unalmas, a téma engem teljesen hidegen hagy, a tempója sem jó. Nem kellett volna ennyire kinyitni a történetet a néző előtt. Már az elején tudjuk, ki fog meghalni, ki rabolta el a lányt, és ki gyilkolta meg őket.

Az összefüggések hiányoznak, de amíg egyórás Columbo-epizód pont elég volt egy ilyen rejtélyre, szerintem egy 7 részes sorozatra ez kevés.

Az időszaknak nem vagyok rajongója, bár a hangulat teljesen átjön, a színészek ügyesek, de nem tudom átérezni a problémájukat. Natalie Portman, Moses Ingram, Mikey Madison, ruitt Tylor Vince mind-mind nagyon profik, de valahogy túl színpadias mindenki. Nem tudom, hogy a korszak modorosságának köszönhető, vagy rendezői utasítás miatt, de nem kötött le a sorozat.

Nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy rossz, mert szerintem csak engem nem ért el, mindenki nézze meg az első két részt, az alapján szerintem el lehet dönteni, hogy érdemes-e Maddie-vel tartani a többi részben.

Az Apple még mindig a legminőségibb az összes streaming-szolgáltató közül, a Nő a tóban sem kivétel. A mini-sorozat első három része megtekinthető az AppleTV+ kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: