KULT
A Rovatból

Medvecz József: Arra az estére egy kicsit meghalok

A Junior Prima-díjas Medvecz Józseffel, az Operaház címzetes magántáncosával beszélgettünk.


Az Operaház címzetes magántáncosa idén elnyerte a Junior Prima Díjat, ennek apropóján beszélgettünk vele.

Nem mindennapi életutat választottál. Gyerekfejjel határoztad el, hogy balett-táncos akarsz lenni?

– Tízévesen kezdtem a balettiskolát. Egy tízéves gyerek nem tudja még teljes bizonyossággal eldönteni, hogy táncos – vagy egyáltalán bármi más – akar lenni élete végéig. Édesanyámnak, aki maga is táncos (egészen pontosan néptáncos) múlttal rendelkezett, nagy szerepe volt abban, hogy idáig eljutottam. A testvéreim közül sokan megpróbálkoztak a tánccal, de végül legkisebbként én jöttem fel Budapestre és én lettem szakmabeli.

medvecz_jozsef_portre_foto_gacs_tamasopera6

Kisfiúként hogy élted meg az elszakadást otthonról?

– Elég nagy királynak éreztem magam kamasz testvéreim között, amikor kiderült, hogy Szegedről felkerülök a fővárosba. Aztán nagyjából tizennégy évesen következett be az a töréspont, amikor rájöttem: itt nem csak a móka van, hanem a kőkemény meló is. Ekkoriban kerültem az egyik legmeghatározóbb mesteremhez, Forgách Józsefhez, aki tényleg nem viccelt, szorosan tartotta a gyeplőt – utólag persze tudom: a saját érdekünkben. De órák után igazi apa módjára bánt velünk.

Mikor jött a bizonyosság, hogy te márpedig ezen a pályán akarsz maradni?

– Amikor elértem az első sikereket, már nem volt kérdés, hogy a pályán maradok. A visszajelzésekből kiderült: jól csinálom, amit csinálok. Időközben sokakat eltanácsoltak, a mi fiúcsoportunknak nagyjából a harmada maradt meg. Ez eleinte nagyon ijesztőnek és igazságtalannak tűnt, de ma már úgy gondolom: a korai eltanácsolás a legjobb, amit azokkal tehetnek, akik nem valók teljes egészében a pályára. Annak, ha valamelyik növendéktől megválnak, több oka lehet a szakmában: nem úgy alakul a teste, nincs igazán tehetsége a tánchoz, nem elég hajlékony…

opera

Melyik szerep nőtt úgy igazán a szívedhez?

– A Karamazov testvérekben táncolt Alekszej. Ez volt az első főszerepem. Gyerekkorom óta arra készítettek fel, hogy egyszer eljön majd az a pillanat, amikor én állok elöl a színpadon és én viszem a színházat aznap este. Ez persze nem történik meg csak úgy varázsütésre, nálam például kifejezetten lassan jött. Mielőtt rám osztották volna ezt a főszerepet, szinte csak karban táncoltam, eltekintve pár kisebb szereptől. Úgy éreztem, hogy tejfölösszájúként kerültem be olyan szólisták mellé vagy éppenséggel elé, akik a színház húzóerőinek számítottak. Még ma is libabőrös vagyok, ha erre gondolok. Ezután indult be igazán a karrierem.

Melyik volt az, ami a legtöbb verejtékes munkát jelentette?

– Egy tavalyi szerep, a Don Quijote, ami a férfi táncosok számára a legnehezebb és legnagyobb kihívás. Fizikálisan nagyon sok, technikailag nagyon nehéz. A szakmában arra, aki Don Quijotét táncol, azt mondják: az már valami. Úgy gondolom, az én technikai képzettségemhez képest ez az abszolút csúcs; ennél rutinosabb még lehetek, ügyesebb már nem. Az előadás előtti este, amikor a feleségemmel a konyhában ültünk, az járt a fejemben: holnap nekem fel kell lépnem a csúcsra… Ijesztő volt. Nem az lett a legjobb előadásom.

Miért érzed úgy, hogy nem sikerült jól?

– Nem volt semmi extra, nem estem hasra vagy ilyesmi…

Minden táncosnak ez lehet a rémálma.

– Szerintem jobb elesni, mint rossz előadást csinálni. Ha nem érzed jól magad a szerepedben, és nem tudsz vele azonosulni, az a produkció rovására megy.

opera2

Volt már ilyen karaktered?

– Nem. Szerintem ez az egyik technikai erősségem: meg tudom élni a szerepeimet. Arra az estére egy kicsit beleszeretek a partnernőmbe a színpadon; ha a cselekmény szerint meg kell halnom, akkor arra az estére egy kicsit tényleg meghalok. Amikor Lenszkijt táncoltam az Anyeginben tavaly, volt egy párbajjelenet – meglőttek, meghaltam, és a feleségem, aki minden előadásomra eljön, és már ezerszer látott, elsírta magát. Szerintem óriási dolog, hogy az az ember, aki minden reggel főzi nekem a kávét, elsírja magát attól, hogy a színpadon meghalok…

Mit gondolsz, miben áll a profik titka?

– Elsősorban mentális kérdés, hogy valakiből profi táncos legyen, de ezt mondhatnám az élet bármely más területére is. Agyban dől el. Amikor intenzíven készülök egy szerepre, folyamatosan ott mocorog az agyamban, de ha hazamegyek, próbálom a színházban hagyni. És fordítva, ha visszajövök, próbálom a családomat otthon hagyni. Szakmai alázat is mindenképp kell a profizmushoz, és persze munka, munka, munka.

Mikor öregszenek meg a táncosok?

– Nehéz megállapítani a határt. Csúcsformában talán 28 és 33 között vagyunk, ilyenkor vagyunk fizikálisan és mentálisan is a legjobb állapotban. Az elején, fiatalon még nagyon erősek és lelkesek vagyunk, de nincs rutin. Később ez megfordul: a fizikum már kevésbé jó, de cserébe ott a rengeteg tapasztalat, így még mindig nagyon sok szerepet el lehet táncolni. Talán a 38. év a vízválasztó, azon túl elindulunk lefelé. De mint mindenre, erre is léteznek ellenpéldák. Igazán a visszajelzésekből lehet érezni, tudjuk-e csinálni vagy már vége.

opera5

Hogy viselnéd, ha egyszer példaképpé válnál?

– Előfordul, hogy fiatal srácok vagy éppen gyerekek megtalálnak és írnak nekem. Imádom a gyerekeket, nemcsak azért, mert nekem is van, de ők még hihetetlenül őszinték. Volt, hogy egy vidéki iskoláscsoport feljött csak azért, hogy megnézzék a mi előadásunkat. Kérték, küldjünk dedikált fotót. Szívet melengető volt, amikor azt láttam a betűkön, hogy a levél írója nemrég tanult meg írni háromvonalas füzetben… Most például az egész színház tele van gyerekekkel, mert a Diótörőt játsszuk. Igyekszem megfelelni a példakép-ideálnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: