KULT
A Rovatból

Medvecz József: Arra az estére egy kicsit meghalok

A Junior Prima-díjas Medvecz Józseffel, az Operaház címzetes magántáncosával beszélgettünk.


Az Operaház címzetes magántáncosa idén elnyerte a Junior Prima Díjat, ennek apropóján beszélgettünk vele.

Nem mindennapi életutat választottál. Gyerekfejjel határoztad el, hogy balett-táncos akarsz lenni?

– Tízévesen kezdtem a balettiskolát. Egy tízéves gyerek nem tudja még teljes bizonyossággal eldönteni, hogy táncos – vagy egyáltalán bármi más – akar lenni élete végéig. Édesanyámnak, aki maga is táncos (egészen pontosan néptáncos) múlttal rendelkezett, nagy szerepe volt abban, hogy idáig eljutottam. A testvéreim közül sokan megpróbálkoztak a tánccal, de végül legkisebbként én jöttem fel Budapestre és én lettem szakmabeli.

medvecz_jozsef_portre_foto_gacs_tamasopera6

Kisfiúként hogy élted meg az elszakadást otthonról?

– Elég nagy királynak éreztem magam kamasz testvéreim között, amikor kiderült, hogy Szegedről felkerülök a fővárosba. Aztán nagyjából tizennégy évesen következett be az a töréspont, amikor rájöttem: itt nem csak a móka van, hanem a kőkemény meló is. Ekkoriban kerültem az egyik legmeghatározóbb mesteremhez, Forgách Józsefhez, aki tényleg nem viccelt, szorosan tartotta a gyeplőt – utólag persze tudom: a saját érdekünkben. De órák után igazi apa módjára bánt velünk.

Mikor jött a bizonyosság, hogy te márpedig ezen a pályán akarsz maradni?

– Amikor elértem az első sikereket, már nem volt kérdés, hogy a pályán maradok. A visszajelzésekből kiderült: jól csinálom, amit csinálok. Időközben sokakat eltanácsoltak, a mi fiúcsoportunknak nagyjából a harmada maradt meg. Ez eleinte nagyon ijesztőnek és igazságtalannak tűnt, de ma már úgy gondolom: a korai eltanácsolás a legjobb, amit azokkal tehetnek, akik nem valók teljes egészében a pályára. Annak, ha valamelyik növendéktől megválnak, több oka lehet a szakmában: nem úgy alakul a teste, nincs igazán tehetsége a tánchoz, nem elég hajlékony…

opera

Melyik szerep nőtt úgy igazán a szívedhez?

– A Karamazov testvérekben táncolt Alekszej. Ez volt az első főszerepem. Gyerekkorom óta arra készítettek fel, hogy egyszer eljön majd az a pillanat, amikor én állok elöl a színpadon és én viszem a színházat aznap este. Ez persze nem történik meg csak úgy varázsütésre, nálam például kifejezetten lassan jött. Mielőtt rám osztották volna ezt a főszerepet, szinte csak karban táncoltam, eltekintve pár kisebb szereptől. Úgy éreztem, hogy tejfölösszájúként kerültem be olyan szólisták mellé vagy éppenséggel elé, akik a színház húzóerőinek számítottak. Még ma is libabőrös vagyok, ha erre gondolok. Ezután indult be igazán a karrierem.

Melyik volt az, ami a legtöbb verejtékes munkát jelentette?

– Egy tavalyi szerep, a Don Quijote, ami a férfi táncosok számára a legnehezebb és legnagyobb kihívás. Fizikálisan nagyon sok, technikailag nagyon nehéz. A szakmában arra, aki Don Quijotét táncol, azt mondják: az már valami. Úgy gondolom, az én technikai képzettségemhez képest ez az abszolút csúcs; ennél rutinosabb még lehetek, ügyesebb már nem. Az előadás előtti este, amikor a feleségemmel a konyhában ültünk, az járt a fejemben: holnap nekem fel kell lépnem a csúcsra… Ijesztő volt. Nem az lett a legjobb előadásom.

Miért érzed úgy, hogy nem sikerült jól?

– Nem volt semmi extra, nem estem hasra vagy ilyesmi…

Minden táncosnak ez lehet a rémálma.

– Szerintem jobb elesni, mint rossz előadást csinálni. Ha nem érzed jól magad a szerepedben, és nem tudsz vele azonosulni, az a produkció rovására megy.

opera2

Volt már ilyen karaktered?

– Nem. Szerintem ez az egyik technikai erősségem: meg tudom élni a szerepeimet. Arra az estére egy kicsit beleszeretek a partnernőmbe a színpadon; ha a cselekmény szerint meg kell halnom, akkor arra az estére egy kicsit tényleg meghalok. Amikor Lenszkijt táncoltam az Anyeginben tavaly, volt egy párbajjelenet – meglőttek, meghaltam, és a feleségem, aki minden előadásomra eljön, és már ezerszer látott, elsírta magát. Szerintem óriási dolog, hogy az az ember, aki minden reggel főzi nekem a kávét, elsírja magát attól, hogy a színpadon meghalok…

Mit gondolsz, miben áll a profik titka?

– Elsősorban mentális kérdés, hogy valakiből profi táncos legyen, de ezt mondhatnám az élet bármely más területére is. Agyban dől el. Amikor intenzíven készülök egy szerepre, folyamatosan ott mocorog az agyamban, de ha hazamegyek, próbálom a színházban hagyni. És fordítva, ha visszajövök, próbálom a családomat otthon hagyni. Szakmai alázat is mindenképp kell a profizmushoz, és persze munka, munka, munka.

Mikor öregszenek meg a táncosok?

– Nehéz megállapítani a határt. Csúcsformában talán 28 és 33 között vagyunk, ilyenkor vagyunk fizikálisan és mentálisan is a legjobb állapotban. Az elején, fiatalon még nagyon erősek és lelkesek vagyunk, de nincs rutin. Később ez megfordul: a fizikum már kevésbé jó, de cserébe ott a rengeteg tapasztalat, így még mindig nagyon sok szerepet el lehet táncolni. Talán a 38. év a vízválasztó, azon túl elindulunk lefelé. De mint mindenre, erre is léteznek ellenpéldák. Igazán a visszajelzésekből lehet érezni, tudjuk-e csinálni vagy már vége.

opera5

Hogy viselnéd, ha egyszer példaképpé válnál?

– Előfordul, hogy fiatal srácok vagy éppen gyerekek megtalálnak és írnak nekem. Imádom a gyerekeket, nemcsak azért, mert nekem is van, de ők még hihetetlenül őszinték. Volt, hogy egy vidéki iskoláscsoport feljött csak azért, hogy megnézzék a mi előadásunkat. Kérték, küldjünk dedikált fotót. Szívet melengető volt, amikor azt láttam a betűkön, hogy a levél írója nemrég tanult meg írni háromvonalas füzetben… Most például az egész színház tele van gyerekekkel, mert a Diótörőt játsszuk. Igyekszem megfelelni a példakép-ideálnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: