KULT
A Rovatból

Aki 21 évesen adja ki első könyvét, arra gyanakodva néznek

Bak Zsuzsanna fiatal írónő három könyv, megannyi publikáció és egy színdarab után most filmek forgatókönyvén dolgozik.


Bak Zsuzsanna mögött harminc évesen három megjelent kötet, megannyi publikáció és egy színdarab áll, a Senki fája. Több készülő filmen is dolgozik egyszerre forgatókönyvíróként. Gyermekkorában színésznek készült, aztán az irodalmi pályázatok az írás felé terelték. 18 évesen újságcikkek alapján találta ki, hol lakhat Szabó Magda, fogta magát, és elment, hátha találkozik vele, amint a kutyáit sétáltatja. 21 évesen már megjelent az első könyve. Óriási adag húslevest főzött Pogány Juditnak és Rajhona Ádámnak, akik a színdarabjához készített filmeken szerepelnek.

Miért kezd el írni egy tinédzser? Hogyan juthat el valaki az első kötet megjelenéséig? Miért fontos, hogy a fiatalok is megjelenéshez juthassanak? Hogyan lehet egy kisregényt színpadra vinni? Hol bukhat el egy színházi előadás? Bak Zsuzsanna őszintén beszél minderről.

IMAG1116-1-1-1

jo_1

Középiskolai tanára adta a kezébe az első Szabó Magda-kötetet, így Bak Zsuzsanna hamar az írónő rajongója lett. Elhatározta, hogy valahogyan megismerkedik vele. A női magazinokban megjelent interjúk, illetve az írónő regényeiben szereplő utalások alapján nyomozta ki, hol lakik, és egy újságcikkből kivágta a fotót, amelyen Szabó Magda a kutyáival látható.

„Felkerekedtem Egerből, hogy megkeressem. Gondoltam, azokat a kutyákat egyszer le kell vinni sétálni. Leültem a háza elé, és vártam. Egyszer csak feltűnt egy férfi – mint később kiderült, a keresztfia – ezzel a két kutyával. Bár nem mehettem fel az írónőhöz, mert éppen akkor érkezett haza külföldről, a keresztfia elmondta neki, hogy ott jártam és pár napra rá megtörtént az, amire annyira vágytam.”

Szabó Magdától egy kézzel írt két oldalas levél érkezett, válaszul Zsuzsa korábbi, neki címzett írására. „Add át őszinte gratulációmat középiskolai magyartanárodnak, amiért egy ilyen levelet ennyi nyelvtani és stilisztikai hibahányad nélkül meg tudsz fogalmazni” - írta Szabó Magda. „Rajzolt is hozzá: egy virágot, és két cicát a lapok aljára! Megmutattam a levelet a magyartanáromnak, aki könnyekig meghatódva büszkélkedett aztán, hogy Szabó Magda levelezik velem."

jo_2

NÉVJEGY

Bak Zsuzsanna 1985-ben született, Egerben nőtt fel. Gyermekként színésznő szeretett volna lenni. Színészi karrierje ott ért véget, amikor 11 éves korában halott gyereket játszott a Kék madárban, négy évre rá a Bánk bánban főurakkal kacérkodó táncoslányt... „Úgy gondoltam, elértem a pályám csúcsát, itt kell abbahagyni” - meséli ironikusan Zsuzsi.

A középiskola utolsó három évében irodalmi pályázatokon vett részt, ezeket meg is nyerte. Akkor fogant meg benne a gondolat, hogy egyszer ezeket kötetbe rendezné. Mivel színházban nőtt fel, mindenképpen szerette volna, ha a színházhoz is kötődik. Ez a vágya a Senki fája című regényének megjelenése után teljesült. 2014-ben különleges színdarab készült a könyvből, Halmos Fatime főszereplésével, olyan más művészek asszisztálásával, mint Pogány Judit és Rajhona Ádám.

Érettségi után Az ELTE angol-esztétika szakán tanult tovább. Budapesten Spitzer Gyöngyi Soma vette a szárnyai alá, és mutatta be Zsuzsit az I.A.T. Kiadó igazgatójának, Brenyó Józsefnek, aki éppen akkor indította el a Magoncok sorozatot, amelyben elsőkötetes írókat foglalkoztatott. Bak Zsuzsanna és Tisza Kata az elsők között kapott megjelenési lehetőséget.

Megjelent kötetei: Tanulmányok, avagy miért szebb állat a teve, mint a ló, a Kabátodra füstöt és a Senki fája.

Az írókat sokan bajszos, őszülő férfiként képzelik el.

"
Kaptam is a fejemre az első kötet megjelenése után, hogy 21 évesen ugyan miről ír könyvet az ember?”

Bár nálunk furcsának tűnhet, és egyáltalán nem megszokott dolog, hogy valakinek ilyen fiatalon jelenjenek meg könyvei, Zsuzsi mégis jó dolognak tartja, ha huszonévesek írnak és ott vannak a köteteik a könyvesboltok polcain. Miért? Mert úgy gondolja, hogy az események akkori érzelmi lenyomata egészen más, mint későbbi életkorokban.

„Izgalmas időnként a húszévesek szemszögéből láttatni a világot. Egy 50-60 éves ember sokkal több tapasztalattal, de egészen másféle tapasztalatokkal és akár előítéletekkel ír ugyanarról. Úgy látom, a fiatalok másfajta látásmódjára is szükség van, nem értéktelenebb, mint kétszer annyi élettapasztalattal könyvet írni.”

senkifaja_borito

Bár személy szerint nagyon kemény kritikát nem kapott, elárulja, igen nagy támadási felület, ha valaki ilyen fiatal szerző művét jelenteti meg. Van, aki egyszerűen elvi kérdést csinált belőle. Azt viszont tesztelte, hogy valóban hátrányosabb helyzetben lennének-e a nők ezen a téren is.

Az egyik hazai kiadó korábban visszaküldte a kéziratát. Később más névvel újra elküldte ugyanazt. A kéziratot beválogatták.

„Természetesen édesanyámban máig ott van a félelem, hogy ebből nem lehet megélni, ez nem egy normális éltforma, mégis szerencsésnek mondhatom magam, mert nagyon korán támogatómmá, cinkosommá vált. Egyetlen kikötése volt, hogy azért valamilyen diplomát szerezzek. Ezért az ELTE-n elvégeztem az angol-esztétika szakot.”

A közönség meglepően jól fogadta az eddig megjelent műveit. Bár adódtak kisebb kellemetlenségei abból, hogy egyes szám első személyben írta az első könyvet, egy 15-16 éves kamasz szemszögéből. Nagyon sok „családi történetet" tartalmazott. „Kisvárosból származom, ahol mindenki azt hitte, hogy ez mind igaz. Otthon megállítottak az emberek az után, hogy anyukád tényleg azt mondta, amikor...? És neked tényleg 28 unokatestvéred van?"

Zsuzsi szerint, aki ír, az tudja, hogy minden történetnek lehet valóságalapja. Ha nem is ugyanaz történt meg, akkor annak valamilyen változata, vagy ha más nem, az érzelmi állapot kivetülése igazi, hiteles. Esetleg konkrét eseményhez köthetők az események, csak más helyszínen, más szereplőkkel történt meg. Ezért szereti visszaolvasni egy-egy korábbi írását, hogy megfejtse, mi a történet valóságalapja, mi inspirálta, mi mozgatta meg, amikor az adott mű megszületett.

bakzsuzsi2

A Senki fája

A három mű közül a Senki fája jutott a legmesszebb: különleges színdarab, egy filmes monodráma készült belőle.

A Senki fája egyetlen hosszú monológ. Egy negyven éves nő monológja. Sokan nem értik, hogyan tudta ezt megírni egy 22 éves lány, hogyan volt képes azonosulni egy egészen más korosztály problémáival, illetve azzal, ami foglalkoztathatja őket.

Az alapkonfliktus abból származik, hogy a főszereplő személyes kudarcaiért másokat okol, megpróbálja áthárítani a felelősséget a saját életében, hogy miért tart ott, ahol tart, vagyis sehol. „Az igazi nő feleség, szerető, anya és gyermek. Mindig valakinek a valakije...”

A belőle készült darab többszereplős monodráma. Hogyan lehetséges ez? Egyetlen szereplő áll ugyan a színpadon, ám a többi szereplő felvételről látható egy nagy kivetítőn, aki a színpadi színésszel folyamatos dialógusban állnak.

„A monológ adta magát, hogy a könyvből monodráma legyen. A könyvnek azonban az a sajátossága, hogy úgy folynak egybe a történetek, hogy nem mindig lehet tudni, hogy ki a mesélő, és néha azt sem, kiről mesél. Változnak a perspektívák, a szereplők is. Néha azt sem lehet tudni, hogy akiről beszélnek, illetve aki éppen beszél, az nő vagy férfi. Ez színdarabbá alakítani nemcsak játék volt, de igazi írói kihívás is egyben.”

A monológból a színházi előadásra karaktereket formált Zsuzsi. A szöveget kinyomtatta, bekezdésekre vágta, kiterítette a szőnyegre, és a bekezdéseket mondanivaló alapján csoportosította. Nyolc csoportot csinált, ezekből a szövegekből lett a nyolc szereplő. De minden Halmos Fatimével kezdődött.

Halmos Fatime

Halmos Fatime énekes, színésznő. Színész diplomát a Goór Nagy Mária Színitanodában szerzett Budapesten, filmművész diplomát a Bolognai Tudományegyetemen.

A klasszikus éneklést mindkét országban a legnevesebb mesterektől tanulta. Egyik alapítója és tagja a Budalol olasz színtársulatnak. Független színészként filmekben, sorozatokban játszik. 2013-ban jelent meg The Hungarian Songbook (magyar daloskönyv) című lemeze, melyen magyar népdalokat dolgozott fel Setafano Stravaglini olasz zongoristával.

Rendszeresen koncerteznek világszerte: Amerikában, Oroszországban Olaszországban, Ausztriában és terméstesen Magyarországon is. Legutóbbi filmjét (Uno, anzi due) 2015 áprilisában mutatták be Rómában a Universal Pictures gondozásában.

Mivel Zsuzsi közben elvégzett egy félévet forgatókönyvíró szakon, és akkor éppen filmes körökben mozgott, az az ötlete támadt, hogy ha egyszer színpadra vinnék a Senki fáját, csak egy szereplő állna a színpadon, a többiek játéka felvételről menne. Fatimével a vizsgafilmje kapcsán ismerkedett meg, ekkor fogalmazódott meg benne először, hogy itt az ideje a Senki fáját élővé tenni.

"
Soha nem a legkönnyebb utat választom, mindig megnehezítem a saját dolgomat,

ezért kitaláltam, hogy még egy csavart beletegyünk: a vetítések nemcsak hangulatvetítések, hanem a darab szerves részét képezik. Ami a filmeken látszódik vagy elhangzik, arra Fatime a színpadon reagál. Minden az időzítésen múlik. A színésznő nem mindig látja, hogy a vetítővásznon mi történik, ezért pontosan tudnia kell a lépéseket. Ha lemarad, már nagyon nehéz, szinte lehetetlen visszacsatlakozni. Azt hiszem a próbákon mind a rendezőnek, mind a színésznek ezzel kellett a legtöbbször megküzdenie.”

fatime - férj

Egyetlen baki fordult elő, ami megváltoztatta egy egész jelenet és a mű értelmezését.

Az egyik előadás előtt változtatni kellett valamit az egyik felvételen, de Zsuzsinak nem volt ideje ellenőrizni. Az egyik utolsó jelenet Rajhona Ádám és Pogány Judit kettőse: Rajhona Ádám éppen haldoklik, ez drámai pontja a színdarabnak. A kép pedig az előadáson fejjel lefelé jelent meg a kivetítőkön.

Pogány Judit fejjel lefelé lógott a plafonról, keresztrejtvényt fejtve, míg Rajhona Ádám fejjel lefelé haldoklott. Zsuzsit a szívroham környékezte, amikor meglátta. Élete első színdarabja, és máris bukásra van ítélve!

Nem szólt senki semmit, mintha mi sem történt volna, de az előadás után meleg kézfogással gratuláltak neki filmes szakemberek, hogy milyen remek ötlet volt, hogy fejjel lefelé ment ez a jelenetet, ez zseniális, így sokkal metaforikusabb a halál, sokkal elvontabbak az érzelmek.

kórház 2

„Milyen érdekes a közönség interpretációja” - jegyzi meg Zsuzsi.

"
Nekem ezt volt nehéz megtanulni: nem erőltethetem rá az olvasóra, a nézőre a saját értelmezésemet.

A könyveimben egyre inkább próbálok eltávolodni magamtól, és teret adni az olvasónak. Az odáig az én értelmezésem, hogy leírom. És mindenkinek más lesz a saját értelmezése, és mindenkinek más lesz a saját története.”

Mitől félt a legjobban a rendezővel, Menszátor Héresz Attilával együtt? Attól, hogy a darab egyáltalán nem vált ki reakciókat a nézőkből. Attól tartottak, hogy csöndben fogják végigülni a darabot, és nem ott fognak nevetni, ahol a poén van, hiszen a darab nem egy ironikus, szarkasztikus szövegrészt is tartalmaz – olyan témákról, amiről az ember nem biztos, hogy el tudja dönteni: szabad-e nevetni. Zsuzsi szerint a rendező és a színésznő zsenialitását mutatja, hogy pontosan ott jönnek a reakciók, ahol jönniük kell. Minden előadáson ugyanott. „És amikor nevetni kell, mert az segíti elő a darabban a továbblépést, akkor nevetnek, és amikor a monológ koncentrációt igényel, vágni lehet a csöndet a nézőtéren.”

52

Milyen volt két olyan ikonikus színésszel dolgozni, mint amilyen Rajhona Ádám és Pogány Judit? Amikor elvállalták az apa és az anya szerepét, akkor Zsuzsi csak ült, hogy úristen, Pogány Judit és Rajhona Ádám fognak játszani a darabjában. „Mindketten nagyon kedvesek voltak. Mindketten arról híresek, hogy támogatják a fiatal művészeket. A munka alatt tanácsokkal láttak el, például a szöveggel kapcsolatban is – mind igyekeztünk megfogadni.

„Egyszer hatalmas adag húslevest főztem a stábnak. A jelenet szerint Pogány Judit és Rajhona Ádám, mint anya és apa vacsoráztak együtt. Az elején nem szóltak egymáshoz. Csak ültek és ettek. Nos, a két színész rendíthetetlenül erős karakterét jellemzi, hogy ebből az összekötő kisfilmnek szánt jelenetből megvágva 10-12 perces önálló film született. Sajnos a darabba nem fért bele az egész, de a felvételt megőriztem emlékként. Gyakorlatilag szinte szemkontaktus és szavak nélkül két olyan sorsot mutattak, hogy amikor visszanéztük a felvételt, az egész stáb csak ült némán, hogy ez úgy tökéletes, ahogy van, egy szót sem kell szólniuk. Ilyenek a színészóriások!”

jo

stab

Ki ellenőrzi Zsuzsi szövegeit? Friedrich Juditnak (ELTE) adja oda minden írását, és úgy gondolja, kell is a külső kontroll minden szöveghez. „Mivel az írás magával ragad, egy ponton túl már nem veszed észre a hibáidat. Az írói kamaszdacot is Judittal sikerült legyőzni. Ez is egy folyamat: meg kell tanulni ezt a fajta alázatot, ezt a fajta belátást. Még emlékszem az első vitáinkra, és arra, hogy milyen óvatosan és tapintatosan közölte: egy szót húzzunk már ki a három oldalas novellából. Meghívott cukrászdába.

"
Forró csokit kért és süteményt rendelt nekem, aztán azt kérte, hogy húzzuk ki azt az egy szót. Úgy éreztem, amikor kimondta azt az egy szót, hogy az munkásságom addigi legszebb szava, azt nem lehet kihúzni.

Ez mára már jobban működik. Most már simán átpakolok részeket. Jót tett a színházi, filmes közeg, hogy másokkal együtt kellett dolgozni. Még mindig meggyászolok kimaradt szavakat, mondatokat de már csak otthon, magamban. Csendben. Ahogy az ember felnőttként gyászol. Ilyenkor érzem, hogy kezdek felnőni, íróként is.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Műbalhé, alpáriság, szexizmus és egymásnak beszólogató zsűri – ilyen volt a Megasztár első adása
A TV2 tehetségkutatója idén minden eddiginél jobban a nézők alantas ösztöneit kívánja kiszolgálni, és a legkülönfélébb bántalmazói magatartásokat relativizálja.


Amikor néztem az X-Faktor idei első adását, csodálkoztam, hogy hová tűntek a hülyék, mert alig volt belőlük. De végül meglett a válasz:

idén mind a Megasztárba ment.

Amennyire pozitív csalódás volt az RTL műsora, annyira traumatikus élményt nyújtott a Megasztár.

Volt itt műbalhé, alpáriság, szexizmus, kolléganő lekurvázása, és ez még csak Curtis.

De ne szaladjunk így előre!

Annak idején a Megasztár volt az első modern tehetségkutató műsor a honi médiában. A Ki mit tud?-ok művházszagú vérszegénységén szocializálódott országnak valóságos kulturális sokkot jelentett, és

már akkor is sokat vitatkoztak róla, mennyire korrekt abból műsort csinálni, hogy a világ tele van önképzavaros szerencsétlenekkel, akik épp oly tehetségtelenek, mint amilyen önérzetesek.

Persze nem hibáztatom őket, első kézből tudom, milyen nehéz ez. Én például már főiskolás voltam, és még mindig meg voltam győződve róla, hogy tudok énekelni, mert amikor a bulikon zenéltünk – és itt most a zenélés szót nagyon tág értelemben használom –, és énekeltem, nem vertek meg. Az sosem tűnt fel valahogy, hogy ezeken a bulikon a közönségből úgy kábé senki sem józan.

Szóval a Megasztár megítélése már akkor sem volt egységes, de azért ott ült a zsűriben egy Presser, egy Bakács, egy Pély Barna, még az excentrikus Soma is konzit végzett.

Azóta eltelt több mint húsz év, de a TV2 megragadt a múltban. Míg az X-Faktorban idén az tűnt fel, a megszokotthoz képest mennyire kevés volt a kínos pillanat, a Megasztár úgy döntött gazember, pontosabban trash reality lesz, rosszkedvünk tele pedig le van ejtve. Az agyzsibbasztóan hosszú, reklámok nélkül is két és fél órás adásnak kb. a feléig kellett eljutni, hogy megjöjjön az első (!) értékelhető énekes. És míg 10-15 percet kapott a Tóth Gabinak a 8 általánosa miatt beszóló néni (akit ráadásul a következő adásba is visszahoznak, hogy rúgjanak bele még párat, így áldozva fel a nézettség oltárán), a továbbjutók jelentős része alig kapott egy-két percet.

Már a zsűri összetételéből is látszik, hogy a műsorkészítők a balhéfaktorra mennek rá. Tóth Gabi a Sztárban sztár leszek zsűrijében is kemény csörtéket vívott Majkával, főállású megsértődő.

Curtis az ügyeletes keménycsávó a bulvármédiában, aki tévesen vagányságnak képzeli a bunkóságot. Nyilván nem én vagyok hívatott megítélni, mennyi szakmai tudása van, mi teszi alkalmassá arra, hogy fiatal tehetségeket karoljon fel, de vannak kételyeim. Legdurvább megnyilvánulásában gyakorlatilag lekurvázta Herceg Erikát. Éppen a Tik-Tok-sztár Ildikó néni bitorolta a színpadot, aki bíztatta a mestereket, hogy kövessék be. Ekkor került sor a következő párbeszédre:

Curtis: Én csak pornósztárokat és prostituáltakat követek.

Erika: Atti, engem is követsz...

Curtis (sokat mondó hangsúllyal): Hát…

Később le is hülyézte – azért legalább bocsánatot kért.

Marics Peti hibátlanul hozza a néha bicskanyitogatóan szemtelen, mégis szerethető ficsúr imidzset, de éppen ezért nehéz komolyan venni a mester szerepében. Legszívesebben leültetnéd egy pohár bor mellé, hogy atyaian eligazítsad kicsit az élet fontos dolgaiban.

Ráadásul amilyen lekezelően bánt Erikával a műsor első harmadában, legszívesebben adtam volna neki egy tockost.

Mindehhez ott van még Herceg Erika, aki az X-Faktorban már megmutatta, hogy képes átmenni anyatigrisbe, ha feldühítik, és most is sikerült többször kiakasztani. Igaz, ő sem megy a szomszédba egy kis passzívagresszióért.

Félreértés ne essék, Erika, Gabi és Peti zenei munkásságával nincs bajom, még ha nem is feltétlenül az én stílusom, amit képviselnek. Curtis is biztos nagyon jó rapper, vele más problémáim vannak. De ebben a műsorban az eddig látottak alapján a szakmaiság teljesen zárójelbe került.

Tóth Gabi egyébként abszolút hazaért, hiszen a Megasztárban indult a karrierje, és innen nézve sokkal inkább helyén van itt, mint anno az X-Faktorban, ahol éveken keresztül váltották egymást az ex-megasztárosok a zsűriben, hogy aztán a sokadik évadban Csobot Adél majd Tóth Andi személyében végre saját nevelésű sztár is kerüljön a zsűribe. Persze a Megasztár is a konkurenciától merít, hiszen Tóth Gabi mellett Herceg Erika és Curtis is az RTL-en veszítette el a zsűriszűzességét.

Történt némi változás a műsorvezetői posztokon, és ez sem a minőségjavítás jegyeit hordozza. Félreértés ne essék, Ördög Nórával nincs különösebb bajom, profi tévés, hozza, amit kell. De Tillát lecserélni Szépréthy Rolandra az körülbelül olyan, mint Ronaldót leküldeni a pályáról Dzsudzsák kedvéért. Értem én, hogy figyelemfelkeltő, és vannak rajongói, de egészen más ligában játszik. (Nem mellesleg a két műsorvezető szintén megfordult korábban az X-Faktorban.)

A cringe-faktort erősítették az olyan beszólások is, mint amikor egy nagyon rossz, gyorsan eltanácsolt versenyzőről Marics Peti megjegyezte:

„De az X-Faktorban elmenne a döntőig.”

Finoman szólva nem elegáns így beszólni a konkurens műsornak.

A jobb pillanatok közé tartozott, amikor Peti és Erika egymást szívatva csak azért juttattak tovább versenyzőket, hogy a másik nyakába varrják őket. Eleinte szórakoztató volt, de aztán sikerült valahogy ezt is véres drámázásba átvinni.

Kérdéseket vet fel a plus size-os öltáncos is, aki Marilyn Monroe dalára vonaglott először Marics Petin és Curtisen. Marics hiába fejezte ki folyamatosan, hogy rosszul érzi magát a szituációban, a rámenős hölgy számára a "nem" nem azt jelenti, hogy "nem", mert neki a műsorkészítők megígérték, hogy Peti „bevállalja”.

Ambivalens érzéseket váltott ki belőlem az anyuka története, aki látássérült, beteg lányával érkezett. Az ilyen műsorok kimondatlan szabály, hogy a nehézsorsú versenyzők életében csak akkor vájkálnak, ha a sztori vége happy end, vagyis a szerencsétlen jelentkező énekel egy nagyot, és meg sem áll a döntőig. Itt nagyon hamar kiderült, hogy az amúgy valóban minden tiszteletet megérdemlő anyuka énekelni nem tud.

Az egész arra volt jó, hogy láthassuk Tóth Gabit, „a zembert”, aki beszállt duettezni, és összeölelgette a beteg kislányt.

Hogy pozitívumot is mondjak, azt el kell ismerni, hogy ez a zsűri sokkal jobban működik a tavalyinál. A Rúzsa Magdi által vezetett csapat tagjai között jóformán semmi kémia nem volt. Az biztos, hogy az idei mesterek legalább kiváltanak valamit a nézőből, még ha nem is feltétlenül örömöt és tiszteletet.

Szórakoztató színt vitt a műsorba Szarka László "Bikicsunáj", aki a Megasztár 5. évadában az Alphaville Big In Japan című slágerét fordította hunglisra, és ezzel bevonult a magyar mémtörténelembe. Ezúttal a Flames of Love című dalt énekelte el úgy, hogy angolul azóta sem tanult meg. Azt kell mondjam, ezen az estén nem ő volt a legvitathatóbb továbbjutó.

A műsor végére maradt még egy meglepő fordulat: jött Krasznai Tünde, aki még 2013-ban Geszti Péter mentoráltjaként harmadik lett az X-Faktorban, de szerepelt a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorban is, emlékezetes pillanat volt, amikor a dzsungel közepén Fördős Zével ült egy kádban. Már akkoriban is sokat lehetett hallani zűrös (többek között úgymond "felnőttfilmes") múltjáról, és állítólag utána sem volt könnyű élete.

Az sosem volt kérdés, hogy Tünde jól énekel, így nem meglepő, hogy tovább jutott. Az már megkérdőjelezhető, hogy Tóth Gabi, aki majd elolvadt az empátiától és a szeretettől, Tünde távozása után a mestereknek – és a több ezer tévénézőnek – azért elmondta az összes sötét foltot Tünde múltjából, mert hát mi van, ha valaki nem tudja, és elfelejt csámcsogni.

Összességében a Megasztárban történt személyi változásoktól a műsor érdekesebb lett, de nem a minőség irányába léptek el, hanem az alantas ösztönök kiszolgálása felé.

Az első adásban a bántalmazás számos változatát láthattuk relativizálva, vagy egyenesen viccesnek beállítva, és ezért az sem kárpótol, hogy akadt néhány tehetség is a jelentkezők közül.

Abban reménykedem, hogy a válogatók után, amikor élesbe fordul a verseny, a negatív sallangok lenyesődnek. Bár a mesterek akkor is ugyanazok lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elmaradnak a Budaörsi Latinovits Színház előadásai Koós Boglárka halála miatt
A színház 27 éves művésznője vasárnap hunyt el. Az előadásokat érintő további változásokról a későbbiekben értesítik a nézőket.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, 27 éves korában elhunyt Koós Boglára, a Budaörsi Latinovits Színház színésznője. A teátrum most közölte: a váratlan tragédia miatt komoly lépésre szánták el magukat.

„Ezekben a pillanatokban gördülne fel a függöny 2025/26-os évadunkban első alkalommal, de a ma estére és a következő napokra tervezett előadásaink elmaradnak”

– írják Facebook-oldalukon.

Hozzáteszik: „Fájdalmunk és megrendültségünk elmondhatatlan.” Tájékoztatásul azt is közlik, hogy a színház műsorát érintő változásokról nézőinket a szokásos csatornákon hamarosan értesítik. Emellett a színház profilképét is az elhunyt művész fekete-fehér képére cserélték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Összesen hat díjat nyert a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmje
A film a legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díj mellett öt független zsűri díját is elnyerte. Az Arany Oroszlánt Jim Jarmusch nyerte a Father Mother Sister Brother című filmjével.


A legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat nyerte el a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmjének szereplője, Luna Wedler svájci színésző.

A szombat esti zárógálán Luna Wedler Enyedi Ildikónak is megköszönte a díjat, hozzátéve, hogy nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni.

"Hihetetlen nő vagy, inspirálsz engem nőként és rendezőként is"

- fogalmazott.

A film a díj mellett öt független zsűri díját is elnyert. A FIPRESCI, az INTERFILM, a diákzsűri díját, az Edipo fenntarthatósági díjat és a Green Drop-díjat is. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI azzel indokolta a díjat:

„A film megrendítően tárja fel az egyetemes kapcsolatokat és a kimondatlan határokat, amelyek az életformákat összekötik. Merész történetmesélésével, árnyalt alakításaival és merész rendezésével mélyen megérintett minket. A filmművészet hatalmas teljesítménye, amely átlépi a nyelvi és kulturális határokat.”

A Nemzeti Filmintézet (NFI) szombat esti közleményében azt írták, Luna Wedler 1999-ben született Zürichben, majd az Amatőr tinik című filmben debütált 2015-ben. 2018-ban a zürichi filmszínésziskolában szerzett diplomát és ugyanabban az évben a Berlinálén elnyerte a European Shooting Star-díjat. A Netflix 2020-as Biohackerek című sorozatának főszerepével tett szert népszerűségre. Enyedi Ildikóval immár másodszor dolgozott együtt, hisz korábban már játszott A feleségem története című alkotásban is.

Enyedi megjegyezte, alkotása lírai, de ha a nézők ráéreznek a humorára, akkor megértik a film legmélyét.

"A humor fontos: egy nevetés tulajdonképpen olyan pillanat, amikor az ember nem aprólékos logikával, hanem hirtelen megért valamit. Rácsodálkozik az újra és meglepőre, abban öröme telik, és ennek az örömének hangot ad önkéntelenül. A nevetés a megértés pillanata. A társas kommunikáció közel hozza egymáshoz az embereket, ha együtt tudnak nevetni valamin"

- fejtette ki a rendezőnő.

A díjazottak listája:

Arany Oroszlán: Jim Jarmusch: Father Mother Sister Brother

A zsűri nagydíja: Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab

Ezüst Oroszlán a legjobb rendezőnek: Benny Safdie (The Smashing Machine)

A zsűri különdíja: Gianfranco Rossi: Below the Clouds

Legjobb forgatókönyv: Valérie Donzelli és Gilles Marchand (À pied d’œuvre)

Volpi kupa a legjobb színésznőnek: Xin Zhilei (The Sun Rises on Us All)

Volpi kupa a legjobb színésznek: Toni Servillo (La Grazia)

Marcello Mastroianni-Díj a legjobb fiatal színésznek: Luna Wedler (Csendes barát)

Armani Beauty Közönségdíj: Maryam Touzani: Calle Malaga

Luigi De Laurentis Díj a legjobb elsőfilmnek: Nastia Korkia: Short Summer

Horizontok-szekció:

Legjobb film: David Pablos: En el camino

Legjobb rendezés: Anuparna Roy: Songs of Forgotten Trees


Link másolása
KÖVESS MINKET: