KULT
A Rovatból

Aki 21 évesen adja ki első könyvét, arra gyanakodva néznek

Bak Zsuzsanna fiatal írónő három könyv, megannyi publikáció és egy színdarab után most filmek forgatókönyvén dolgozik.


Bak Zsuzsanna mögött harminc évesen három megjelent kötet, megannyi publikáció és egy színdarab áll, a Senki fája. Több készülő filmen is dolgozik egyszerre forgatókönyvíróként. Gyermekkorában színésznek készült, aztán az irodalmi pályázatok az írás felé terelték. 18 évesen újságcikkek alapján találta ki, hol lakhat Szabó Magda, fogta magát, és elment, hátha találkozik vele, amint a kutyáit sétáltatja. 21 évesen már megjelent az első könyve. Óriási adag húslevest főzött Pogány Juditnak és Rajhona Ádámnak, akik a színdarabjához készített filmeken szerepelnek.

Miért kezd el írni egy tinédzser? Hogyan juthat el valaki az első kötet megjelenéséig? Miért fontos, hogy a fiatalok is megjelenéshez juthassanak? Hogyan lehet egy kisregényt színpadra vinni? Hol bukhat el egy színházi előadás? Bak Zsuzsanna őszintén beszél minderről.

IMAG1116-1-1-1

jo_1

Középiskolai tanára adta a kezébe az első Szabó Magda-kötetet, így Bak Zsuzsanna hamar az írónő rajongója lett. Elhatározta, hogy valahogyan megismerkedik vele. A női magazinokban megjelent interjúk, illetve az írónő regényeiben szereplő utalások alapján nyomozta ki, hol lakik, és egy újságcikkből kivágta a fotót, amelyen Szabó Magda a kutyáival látható.

„Felkerekedtem Egerből, hogy megkeressem. Gondoltam, azokat a kutyákat egyszer le kell vinni sétálni. Leültem a háza elé, és vártam. Egyszer csak feltűnt egy férfi – mint később kiderült, a keresztfia – ezzel a két kutyával. Bár nem mehettem fel az írónőhöz, mert éppen akkor érkezett haza külföldről, a keresztfia elmondta neki, hogy ott jártam és pár napra rá megtörtént az, amire annyira vágytam.”

Szabó Magdától egy kézzel írt két oldalas levél érkezett, válaszul Zsuzsa korábbi, neki címzett írására. „Add át őszinte gratulációmat középiskolai magyartanárodnak, amiért egy ilyen levelet ennyi nyelvtani és stilisztikai hibahányad nélkül meg tudsz fogalmazni” - írta Szabó Magda. „Rajzolt is hozzá: egy virágot, és két cicát a lapok aljára! Megmutattam a levelet a magyartanáromnak, aki könnyekig meghatódva büszkélkedett aztán, hogy Szabó Magda levelezik velem."

jo_2

NÉVJEGY

Bak Zsuzsanna 1985-ben született, Egerben nőtt fel. Gyermekként színésznő szeretett volna lenni. Színészi karrierje ott ért véget, amikor 11 éves korában halott gyereket játszott a Kék madárban, négy évre rá a Bánk bánban főurakkal kacérkodó táncoslányt... „Úgy gondoltam, elértem a pályám csúcsát, itt kell abbahagyni” - meséli ironikusan Zsuzsi.

A középiskola utolsó három évében irodalmi pályázatokon vett részt, ezeket meg is nyerte. Akkor fogant meg benne a gondolat, hogy egyszer ezeket kötetbe rendezné. Mivel színházban nőtt fel, mindenképpen szerette volna, ha a színházhoz is kötődik. Ez a vágya a Senki fája című regényének megjelenése után teljesült. 2014-ben különleges színdarab készült a könyvből, Halmos Fatime főszereplésével, olyan más művészek asszisztálásával, mint Pogány Judit és Rajhona Ádám.

Érettségi után Az ELTE angol-esztétika szakán tanult tovább. Budapesten Spitzer Gyöngyi Soma vette a szárnyai alá, és mutatta be Zsuzsit az I.A.T. Kiadó igazgatójának, Brenyó Józsefnek, aki éppen akkor indította el a Magoncok sorozatot, amelyben elsőkötetes írókat foglalkoztatott. Bak Zsuzsanna és Tisza Kata az elsők között kapott megjelenési lehetőséget.

Megjelent kötetei: Tanulmányok, avagy miért szebb állat a teve, mint a ló, a Kabátodra füstöt és a Senki fája.

Az írókat sokan bajszos, őszülő férfiként képzelik el.

"
Kaptam is a fejemre az első kötet megjelenése után, hogy 21 évesen ugyan miről ír könyvet az ember?”

Bár nálunk furcsának tűnhet, és egyáltalán nem megszokott dolog, hogy valakinek ilyen fiatalon jelenjenek meg könyvei, Zsuzsi mégis jó dolognak tartja, ha huszonévesek írnak és ott vannak a köteteik a könyvesboltok polcain. Miért? Mert úgy gondolja, hogy az események akkori érzelmi lenyomata egészen más, mint későbbi életkorokban.

„Izgalmas időnként a húszévesek szemszögéből láttatni a világot. Egy 50-60 éves ember sokkal több tapasztalattal, de egészen másféle tapasztalatokkal és akár előítéletekkel ír ugyanarról. Úgy látom, a fiatalok másfajta látásmódjára is szükség van, nem értéktelenebb, mint kétszer annyi élettapasztalattal könyvet írni.”

senkifaja_borito

Bár személy szerint nagyon kemény kritikát nem kapott, elárulja, igen nagy támadási felület, ha valaki ilyen fiatal szerző művét jelenteti meg. Van, aki egyszerűen elvi kérdést csinált belőle. Azt viszont tesztelte, hogy valóban hátrányosabb helyzetben lennének-e a nők ezen a téren is.

Az egyik hazai kiadó korábban visszaküldte a kéziratát. Később más névvel újra elküldte ugyanazt. A kéziratot beválogatták.

„Természetesen édesanyámban máig ott van a félelem, hogy ebből nem lehet megélni, ez nem egy normális éltforma, mégis szerencsésnek mondhatom magam, mert nagyon korán támogatómmá, cinkosommá vált. Egyetlen kikötése volt, hogy azért valamilyen diplomát szerezzek. Ezért az ELTE-n elvégeztem az angol-esztétika szakot.”

A közönség meglepően jól fogadta az eddig megjelent műveit. Bár adódtak kisebb kellemetlenségei abból, hogy egyes szám első személyben írta az első könyvet, egy 15-16 éves kamasz szemszögéből. Nagyon sok „családi történetet" tartalmazott. „Kisvárosból származom, ahol mindenki azt hitte, hogy ez mind igaz. Otthon megállítottak az emberek az után, hogy anyukád tényleg azt mondta, amikor...? És neked tényleg 28 unokatestvéred van?"

Zsuzsi szerint, aki ír, az tudja, hogy minden történetnek lehet valóságalapja. Ha nem is ugyanaz történt meg, akkor annak valamilyen változata, vagy ha más nem, az érzelmi állapot kivetülése igazi, hiteles. Esetleg konkrét eseményhez köthetők az események, csak más helyszínen, más szereplőkkel történt meg. Ezért szereti visszaolvasni egy-egy korábbi írását, hogy megfejtse, mi a történet valóságalapja, mi inspirálta, mi mozgatta meg, amikor az adott mű megszületett.

bakzsuzsi2

A Senki fája

A három mű közül a Senki fája jutott a legmesszebb: különleges színdarab, egy filmes monodráma készült belőle.

A Senki fája egyetlen hosszú monológ. Egy negyven éves nő monológja. Sokan nem értik, hogyan tudta ezt megírni egy 22 éves lány, hogyan volt képes azonosulni egy egészen más korosztály problémáival, illetve azzal, ami foglalkoztathatja őket.

Az alapkonfliktus abból származik, hogy a főszereplő személyes kudarcaiért másokat okol, megpróbálja áthárítani a felelősséget a saját életében, hogy miért tart ott, ahol tart, vagyis sehol. „Az igazi nő feleség, szerető, anya és gyermek. Mindig valakinek a valakije...”

A belőle készült darab többszereplős monodráma. Hogyan lehetséges ez? Egyetlen szereplő áll ugyan a színpadon, ám a többi szereplő felvételről látható egy nagy kivetítőn, aki a színpadi színésszel folyamatos dialógusban állnak.

„A monológ adta magát, hogy a könyvből monodráma legyen. A könyvnek azonban az a sajátossága, hogy úgy folynak egybe a történetek, hogy nem mindig lehet tudni, hogy ki a mesélő, és néha azt sem, kiről mesél. Változnak a perspektívák, a szereplők is. Néha azt sem lehet tudni, hogy akiről beszélnek, illetve aki éppen beszél, az nő vagy férfi. Ez színdarabbá alakítani nemcsak játék volt, de igazi írói kihívás is egyben.”

A monológból a színházi előadásra karaktereket formált Zsuzsi. A szöveget kinyomtatta, bekezdésekre vágta, kiterítette a szőnyegre, és a bekezdéseket mondanivaló alapján csoportosította. Nyolc csoportot csinált, ezekből a szövegekből lett a nyolc szereplő. De minden Halmos Fatimével kezdődött.

Halmos Fatime

Halmos Fatime énekes, színésznő. Színész diplomát a Goór Nagy Mária Színitanodában szerzett Budapesten, filmművész diplomát a Bolognai Tudományegyetemen.

A klasszikus éneklést mindkét országban a legnevesebb mesterektől tanulta. Egyik alapítója és tagja a Budalol olasz színtársulatnak. Független színészként filmekben, sorozatokban játszik. 2013-ban jelent meg The Hungarian Songbook (magyar daloskönyv) című lemeze, melyen magyar népdalokat dolgozott fel Setafano Stravaglini olasz zongoristával.

Rendszeresen koncerteznek világszerte: Amerikában, Oroszországban Olaszországban, Ausztriában és terméstesen Magyarországon is. Legutóbbi filmjét (Uno, anzi due) 2015 áprilisában mutatták be Rómában a Universal Pictures gondozásában.

Mivel Zsuzsi közben elvégzett egy félévet forgatókönyvíró szakon, és akkor éppen filmes körökben mozgott, az az ötlete támadt, hogy ha egyszer színpadra vinnék a Senki fáját, csak egy szereplő állna a színpadon, a többiek játéka felvételről menne. Fatimével a vizsgafilmje kapcsán ismerkedett meg, ekkor fogalmazódott meg benne először, hogy itt az ideje a Senki fáját élővé tenni.

"
Soha nem a legkönnyebb utat választom, mindig megnehezítem a saját dolgomat,

ezért kitaláltam, hogy még egy csavart beletegyünk: a vetítések nemcsak hangulatvetítések, hanem a darab szerves részét képezik. Ami a filmeken látszódik vagy elhangzik, arra Fatime a színpadon reagál. Minden az időzítésen múlik. A színésznő nem mindig látja, hogy a vetítővásznon mi történik, ezért pontosan tudnia kell a lépéseket. Ha lemarad, már nagyon nehéz, szinte lehetetlen visszacsatlakozni. Azt hiszem a próbákon mind a rendezőnek, mind a színésznek ezzel kellett a legtöbbször megküzdenie.”

fatime - férj

Egyetlen baki fordult elő, ami megváltoztatta egy egész jelenet és a mű értelmezését.

Az egyik előadás előtt változtatni kellett valamit az egyik felvételen, de Zsuzsinak nem volt ideje ellenőrizni. Az egyik utolsó jelenet Rajhona Ádám és Pogány Judit kettőse: Rajhona Ádám éppen haldoklik, ez drámai pontja a színdarabnak. A kép pedig az előadáson fejjel lefelé jelent meg a kivetítőkön.

Pogány Judit fejjel lefelé lógott a plafonról, keresztrejtvényt fejtve, míg Rajhona Ádám fejjel lefelé haldoklott. Zsuzsit a szívroham környékezte, amikor meglátta. Élete első színdarabja, és máris bukásra van ítélve!

Nem szólt senki semmit, mintha mi sem történt volna, de az előadás után meleg kézfogással gratuláltak neki filmes szakemberek, hogy milyen remek ötlet volt, hogy fejjel lefelé ment ez a jelenetet, ez zseniális, így sokkal metaforikusabb a halál, sokkal elvontabbak az érzelmek.

kórház 2

„Milyen érdekes a közönség interpretációja” - jegyzi meg Zsuzsi.

"
Nekem ezt volt nehéz megtanulni: nem erőltethetem rá az olvasóra, a nézőre a saját értelmezésemet.

A könyveimben egyre inkább próbálok eltávolodni magamtól, és teret adni az olvasónak. Az odáig az én értelmezésem, hogy leírom. És mindenkinek más lesz a saját értelmezése, és mindenkinek más lesz a saját története.”

Mitől félt a legjobban a rendezővel, Menszátor Héresz Attilával együtt? Attól, hogy a darab egyáltalán nem vált ki reakciókat a nézőkből. Attól tartottak, hogy csöndben fogják végigülni a darabot, és nem ott fognak nevetni, ahol a poén van, hiszen a darab nem egy ironikus, szarkasztikus szövegrészt is tartalmaz – olyan témákról, amiről az ember nem biztos, hogy el tudja dönteni: szabad-e nevetni. Zsuzsi szerint a rendező és a színésznő zsenialitását mutatja, hogy pontosan ott jönnek a reakciók, ahol jönniük kell. Minden előadáson ugyanott. „És amikor nevetni kell, mert az segíti elő a darabban a továbblépést, akkor nevetnek, és amikor a monológ koncentrációt igényel, vágni lehet a csöndet a nézőtéren.”

52

Milyen volt két olyan ikonikus színésszel dolgozni, mint amilyen Rajhona Ádám és Pogány Judit? Amikor elvállalták az apa és az anya szerepét, akkor Zsuzsi csak ült, hogy úristen, Pogány Judit és Rajhona Ádám fognak játszani a darabjában. „Mindketten nagyon kedvesek voltak. Mindketten arról híresek, hogy támogatják a fiatal művészeket. A munka alatt tanácsokkal láttak el, például a szöveggel kapcsolatban is – mind igyekeztünk megfogadni.

„Egyszer hatalmas adag húslevest főztem a stábnak. A jelenet szerint Pogány Judit és Rajhona Ádám, mint anya és apa vacsoráztak együtt. Az elején nem szóltak egymáshoz. Csak ültek és ettek. Nos, a két színész rendíthetetlenül erős karakterét jellemzi, hogy ebből az összekötő kisfilmnek szánt jelenetből megvágva 10-12 perces önálló film született. Sajnos a darabba nem fért bele az egész, de a felvételt megőriztem emlékként. Gyakorlatilag szinte szemkontaktus és szavak nélkül két olyan sorsot mutattak, hogy amikor visszanéztük a felvételt, az egész stáb csak ült némán, hogy ez úgy tökéletes, ahogy van, egy szót sem kell szólniuk. Ilyenek a színészóriások!”

jo

stab

Ki ellenőrzi Zsuzsi szövegeit? Friedrich Juditnak (ELTE) adja oda minden írását, és úgy gondolja, kell is a külső kontroll minden szöveghez. „Mivel az írás magával ragad, egy ponton túl már nem veszed észre a hibáidat. Az írói kamaszdacot is Judittal sikerült legyőzni. Ez is egy folyamat: meg kell tanulni ezt a fajta alázatot, ezt a fajta belátást. Még emlékszem az első vitáinkra, és arra, hogy milyen óvatosan és tapintatosan közölte: egy szót húzzunk már ki a három oldalas novellából. Meghívott cukrászdába.

"
Forró csokit kért és süteményt rendelt nekem, aztán azt kérte, hogy húzzuk ki azt az egy szót. Úgy éreztem, amikor kimondta azt az egy szót, hogy az munkásságom addigi legszebb szava, azt nem lehet kihúzni.

Ez mára már jobban működik. Most már simán átpakolok részeket. Jót tett a színházi, filmes közeg, hogy másokkal együtt kellett dolgozni. Még mindig meggyászolok kimaradt szavakat, mondatokat de már csak otthon, magamban. Csendben. Ahogy az ember felnőttként gyászol. Ilyenkor érzem, hogy kezdek felnőni, íróként is.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ha Gáspár Laci dalt ír a mentoráltjának, az szinte sosem végződik jól – ilyen volt az X-Faktor 1. élő showja
Soha nem látott színvonalúra sikerült az X-Faktor maratoni, 5 órán át tartó első élő show-ja. A műsor végén viszont sajnos igazi favoritok estek ki.


Keresztpromócióval indult az X-Faktor maratoni, 5 óra hosszú adása. A két műsorvezető, Miller Dávid és Pápai Joci helyett Puskás-Dallos Peti és Istenes Bence érkezett, a Csillag születik műsorvezetői – de a Most Wanted műsorban látható narancssárga rabruhában. Dávidékat ezalatt szintén rabruhát viselő hölgyek tartották fogva. Bence finoman be szólt Jocinak is:

„Az összes szövegedet elmondtuk erre az estére”.

Tény és való, hogy Joci sokszor csetlik-botlik a műsorvezetői szerepben, és nem a jó értelemben.

Bencééknek még a Kalandra falt és a Kész átverést is sikerült promotálni, mielőtt Joci behívta a Most Wantedes "rendőrtársát", Frohner Fecót, hogy vezesse el a szökött fegyenceket. De a renitens páros még mindig nem távozott, inkább leültek a továbbjutást érő székekre, hogy rendre beleszóljanak a dolgok menetébe.

Végre, ha nehezen is, de elkezdődhetett a műsor, ám ez sem ment zökkenőmentesen, mert a műsorvezetők kicsit összeakadtak a bejátszóval. Hogy a bejátszás nem indult el időben, vagy Dávid volt túl gyors, azt nem tudni, mindenesetre furcsán sikerült ez a pillanat.

Na de ne akadjunk fel egy kis bakin, a lónak is négy lába van, igaz, ő nem vezet műsort a kereskedelmi médiában. Legfeljebb a köztévén.

Mint emlékezhetünk, idén rendhagyó módon 13 versenyző jutott be az élő show-ba, mivel Tóth Andi négy versenyzővel távozhatott a székes körből. A csatorna úgy döntött, ennek ellenére nem fognak többen kiesni a szokásos négynél, hanem 9-en mehetnek tovább a második adásba.

A szabályok annyiban maradtak a régiek, hogy van összesen négy szék, amire a mentorok leültethetik azt, aki arra érdemes. Aki az adás legvégén széken ül, az automatikusan tovább jut. A többiek a veszélyzónába kerülnek, közülük egy valakit még megmenthetnek a mentorok, négy énekesnek viszont véget ér az X-Faktor.

Végre megérkezett a négy mentor is. Megszokhattuk, hogy ilyenkor kötelező megdicsérni a hölgy mentor külsejét, ez most sem maradt el. Bár igaz, ami igaz, nekem is feltűnt, még pedig azért, mert a műsor történetében eddig az volt a trend, hogy a női zsűritagot az élő műsorra a legelképesztőbb ruha és hajkölteményekbe erőltették, Andi ezzel szemben kifejezetten szolid, már-már konzervatív külsővel jelent meg.

Már amennyire konzervatív tud lenni valaki összetetovált karral, de az összkép tényleg nagyon decens lett.

20 perc kellett ahhoz, hogy eljussunk az első fellépőig. Milán csapatából a CFL (Connected For Life) rap duo lépett elsőként színpadra. Saját számot adtak elő, klasszikus rap stílusban. A srácok elmondták a kisvideóban, hogy nagyon egymásra találtak Milánnal, és biztosak benne, hogy sokat fognak együtt dolgozni a jövőben is.

A mentorokat lenyűgöztek a produkció. Egyedül azt kritizálták, hogy túl sok minden történt a színpadon, ezért sokszor nem az előadókat figyelték, hanem a körítést. De nem volt kérdés, hogy négy igent kapnak és leülhetnek.

Jocinak sikerült "CLF"-et mondania. Nem hibáztatom, én is rendszeresen elrontom. Persze a kollégái azonnal lecsaptak a bakira. Joci azzal vágta ki magát, hogy "akkor legyen CLS", utalva a Mercedes osztályra.

Majka versenyzője, Varga Imi következett.

A mentor próbálta afelé terelni a pártfogoltját, hogy ne rekedjen meg saját műfajában, feltéve, hogy nagyszínpadra vágyik és nem akarja beérni annyival, hogy több lagziba fogják hívni fellépőnek.

Teddy Swims The Door című dalát adta elő. Profi előadást kaptunk, és a mentorokat is meggyőzte. Laci igazolva látta azt a döntést, hogy Imi Majka csapatába kerüljön. Neki és Andinak is tetszett, hogy Imi kilépett a saját stílusából. Milánnak viszont kis diszkomfort érzése volt emiatt. Neki is járt a négy igen.

Gáspár Laci versenyzője, az energia bomba Nazira következett. Ő az a hölgy, aki miatt Laci végül lemondott Patai Annától. Nagyon vidám, nagyon energikus, miközben – mint oly sok romának – neki is nehéz sors jutott. De mint elmondta, erőt ad neki, hogy a műsor jóvoltából lehetőséget kap, hogy jobb életet biztosítson a kislányának, mint amilyen neki jutott.

Kovács Erzsi Hosszú az a nap című slágerét énekelte. Sajnos most voltak intonációs problémák, és a feldolgozás kicsit túlburjánzóra sikerült, bár ez utóbbi nyilván nem Nazira hibája. Valkusz Milán elmondta, hogy voltak hibák, de szerinte Nazira egy "bolondgomba" – bármit is jelentsen –, és lehengerlő a jelenléte. Az biztos, hogy szívesen végig táncolnék egy Nazira koncertet, és ez a lényeg.

Majka Balotellihez hasonlította a lányt: őt azért választották ki tizenegyes rúgásra, mert nem görcsölt azon, hogy sikerül-e berúgnia vagy nem, hanem egyszerűen odament és berúgta.

Laci vállalta, hogy Oliver Wolffal közösen talán kicsit túllőttek a célon, és túl igényesen dolgozták fel a dalt, amitől túl nehéz lett. De szerinte Nazira megugrotta.

Istenes Márkó következett, Tóth Andi piros székes versenyzője. Márkó kétségtelenül nagy showman, de szerintem rossz dalt választott neki Andi. Félreértés ne essék, nagyon szeretem a Nem vagyok teljesen őrült című slágert.

De ahhoz, hogy ezt jól elő tudja valaki adni, ahhoz kell egy olyan erőteljes személyiség is, mint amilyen Koós János volt. Máskülönben csak modoros lesz.

Márkó idézte Andi mondását: „Annyira legyél őrült, amennyire tiszták és tökéletesek a hangok, és amennyire tökéletes a koreográfia." Ezt falvédőre lehetne írni, de azért Márkónál ez most nem teljesen jött össze. Bár a hangokkal nem volt baj, de az őrültség, a játékosság kevés volt.

Majka szerint az előadás inkább hasonlított egy musical részletre. Laci szemmel láthatóan azt sem tudta, hogy ez egy Koós János sláger. Mindenesetre megszületett az első nem az est folyamán. Laci nem akart széket adni a produkcióra, de a másik három mentor mást gondolt, ezért Márkó leülhetett.

Valkusz Milán versenyzője, Kollár Dea nagyon nagy fába vágta a fejét, és sajnos beletört.

Cserháti Zsuzsa Hamu és gyémántját próbálta saját stílusára alakítani. Eleve nem gondolom, hogy ez egy olyan dal lenne, amit ki kellene könnyíteni, akkor működik, ha valaki mindenféle csilliviliség nélkül, eszköztelenül, de jól elénekli.

Dea hangilag sem tudta mindig hozni, amit kell, de ami még nagyobb baj, nem volt ott mögötte mind az az élettapasztalat, fájdalom, amit Cserháti bele tudott vinni. Talán ezért hiányzott az erő, amit Andi is szóvá tett.

Már majdnem leírtam, hogy Dea talán túl fiatal ahhoz, hogy ezt el tudja énekelni, de aztán eszembe jutott, hogy Tóth Verának 19 évesen sikerült.

Laci úgy gondolta, ez egy olyan nagyéneklős dal, amiben már zavaró, ha csúszkálás van. "Kicsit gyermekded éneklés volt." Magam sem mondhattam volna szebben. Előzőleg szerintem senki nem fogadott volna erre, de Dea nem kapott széket.

Maradtunk a Milán csapatnál. Balla Béla sem aprózta el a feladatot, Máté Péter Hazám című dalával érkezett. Megijedtem, hogy ugyanaz történik majd, mint Dea esetében. Ráadásul ebből a számból is van egy emlékezetes tehetségkutatós feldolgozás Oláh Ibolya jóvoltából, aki aztán a koncertjein is előszeretettel elénekelte. Szóval magasra került az a bizonyos léc. Szerencsére Béla rácáfolt az aggodalmaimra. Jogosan kapott széket. Mivel immár mind a négy széken ült valaki – és szerencsére már nem Istenes Bencéék –, a nézők szavazatai alapján a CFL felállt.

A Tonix Honix az évad egyik nagy favoritja. Majka rapperei most sem okoztak csalódást. Az egyetlen problémám velük, hogy tolmácsra van szükségem hozzájuk. Kisebbik fiam hasonló korú, mint ők, ezért próbálok up to date maradni a fiatalok szlengjével, de a 14 éves srácok olyan szavakat használnak, amiket leírni sem tudok.

Balla Béla nem örülhetett sokáig a védettségnek, a srácok ültek le a helyére.

Valószínűleg nem vagyok egyedül, ha azt mondom, hogy Patai Annát nagyon vártam. Nem vezetett számára egyenes út az élő show-ba, hiszen a székes feladatnál kétszer sem tudott tökéleteset alkotni, hogy aztán az utolsó párbajban leénekelje a csillagokat.

Kicsit érdekes látni, hogy Andi hogyan anyáskodik Anna felett annak ellenére, hogy a két hölgy egykorú, ráadásul kettejük közül Anna az, aki valóban anyuka már. Érdekesen tudnak alakulni ezek az élethelyzetek. Az Oscar Winning Tears (Raye) nem könnyű dal, de Anna tökéletesen megoldotta. Legalábbis szerintem, mert a mentorok közül többen úgy gondolták, az elején, az énekelt rappes résznél döcögött az előadás. Én ezt nem érzékeltem, akkor sem, amikor cikkírás közben visszanéztem a produkciót.

A lényeg, hogy Anna leülhetett Márkó helyére, ami szerintem jó döntés volt a közönség részéről.

Farkas Ancsa Majka dalával érkezett. A mentor eredetileg Pápai Jocinak írta, aki nem kérte. Pápai Joci viszont erre egyáltalán nem emlékszik. Szóval kicsit nehéz felfejteni, hogy is volt ez pontosan.

Lacinak tetszett, hogy Ancsa magára alakította a dalt annak ellenére, hogy nem neki készült. Milán a hangot és a kisugárzást emelte ki, Andi pedig azt, hogy most látta Ancsit először csajszisnak, ami nagyon jót tett neki.

Ő is négy igent kapott, ezért a két Anna helyet cserélt.

Az idei év különleges abból a szempontból, hogy Laci először hozott magával az élő adásba rappert Lil' Davis személyében.

Ezen a ponton meg kell jegyeznem, nem emlékszem ennyire erős első élő adásra az X-Faktor történetéből. Voltak, akik a többiekhez képest gyengébben teljesítettek, de nem láttam és hallottam olyan szintű bénázást, amik ilyenkor ki szoktak jönni. Ezt tükrözi, hogy majdnem mindenkit leültettek a mentorok még akkor is, ha ezzel éppen a saját versenyzőiket sodorják veszélybe.

Farkas Ancsi adta át a helyét a rappernek.

Lilyz, aki egyebek mellett Pogány Induló vokalistája, emlékezetes produkciót nyújtott a székes körben, amikor egy Aretha Franklin slágert adott elő egyszál gitárral. Lacit annyira inspirálta, hogy dalt írt neki, aminek a duett változata fel is került azóta a netre, de a versenyben a zenészlány egyedül adta elő a dalt.

Az utóbbi években az X-Faktorban megszoktuk, hogy a mentorok dalszerzőként is segítik pártfogoltjaikat. De Laci érzésem szerint rendszeresen túlbecsüli magát ezen a téren. Még emlékszem, amikor néhány évvel ezelőtt Anti bácsi Bródy János slágerekkel beénekelte magát az élő show-ba, ahol Laci rögtön ráerőltette a saját szerzeményét. Csak hát Laci minden tehetséges és erénye ellenére sem Bródy János. Anti bácsi ki is esett.

A felvezető videóban Laci szerényen megállapította, hogy ritka nagy slágert írt, nem is szívesen adja oda másnak.

Természetesen lehet, hogy valóban sláger lesz, de a Hang a sötétben nem egy nagy truváj, bár a zenéje kellemes, a szövege banális közhelygyűjtemény. (Bocs, Laci.)

Az vitathatatlan ugyanakkor, hogy Lilyz rendkívül tehetséges előadó, a kisugárzása is nagyon jó, ezért megérdemelten ülhetett le Lil' Davis helyére.

Mohácsi Anettet is nagyon vártuk már, hiszen hatalmasakat énekelt, és ha nincs a szabálymódosítás, könnyen lehet, hogy kilökte volna Patai Annát a versenyből.

Anett 2021-ben a mentorházból esett ki, és ahogy Tóth Andi igen találóan mondja, egy afroamerikai énekesnő veszett el benne.

Reméltem, hogy nagyon jó lesz, de sajnos csalódást okozott. Pedig az It's Raining Men nekivaló lett volna, de alulintonált is volt, bizonytalan is, szóval felsült.

A mentorok is szomorúak voltak, de nem tudtak széket adni neki.

Elérkeztünk az utolsó produkcióhoz is. Belano robbant be a színpadra, és hirtelen elfelejtettem, hogy már elmúlt éjfél és mindjárt leragad a szemem az álmosságtól. Pedig mint tudjátok, a rapp nem igazán az én műfajom, de úgy éreztem, Belanóból simán végignéznék egy teljes showt.

A mentorok álla nagyobbat koppant a padlón, mint Kunhalmi Ágnes a stúdióajtón.

Majka egyenesen odáig ment, hogy az X-Faktor történetének legjobb rapp előadásának nevezte a látottakat. Ez a srác már most igazi sztáralkat.

Milán Kazinczy babérjaira törve nyelvújítóként lépett fel és megalkotta a "gengszterizmus" és "illegalizmus" szavakat, amiknek a jelentését még mindig keressük.

Mindenesetre nem volt kérdés, hogy Belano leül, így Lilyz volt az, aki az utolsó pillanatban a veszélyzónába került. A négy biztos továbbjutó a Tonix Honix, Imi, Nazira és Belano lett.

Már csak azt kellett eldönteni, hogy kik esnek ki, illetve ki lesz az, akit a mentorok megmentenek. Utóbbi kicsit másként zajlott, mint ahogy megszoktuk hasonló műsorokban. Nem az történt ugyanis, hogy Andiék az utolsó ötből választhattak. Dávidék miután felsorolták a biztos tovább jutókat, elárulták, kik állnak a 8.-9. helyen. Ez Lil' Davis és a CFL duó volt, így a mentorok kettöjük között választhattak.

Mindez azt is jelenti, hogy a "maradék" három versenyző automatikusan kiesett. Anettől, Lilz-től és Deától tehát el kellett búcsúzni. A mentorok nem tudtak dönteni, Lil' Davis és a CFL is két-két szavazatot kapott, ezért végül itt is a közönség szavazata döntött Miló versenyzői javára.

Kicsit sutára sikerült ez a lebonyolítás. Míg máskor feszült, drámai pillanat, amikor kiderül, kik estek ki, a hölgyek távozása teljesen zárójelbe került, mivel a figyelem a rapperek közti választásra irányult. Így érzésem szerint Anették nem is kapták meg azt a méltó búcsút és figyelmet, amit megérdemeltek volna.

A kiesők sem voltak borzasztóan rosszak, a tehetségük vitathatatlan, és voltak olyan évadok, ahol simán mentek volna tovább akár még több adáson keresztül. De idén ez itt és most kevés volt, nagyon erősre sikerült az első adás. Reméljük, hogy nem roppannak össze a versenyzők a folyamatos terhelés alatt sem, és hétről hétre hasonlóan színvonalas produkciókat láthatunk majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk