KULT
A Rovatból

A változás állandó, a zene marad – Djabe25

Negyedszázadot átívelő jubileumi koncert a Mom Kultban.

Link másolása

És a végén tízen voltak a színpadon, és egy mindent elsöprő, mindent feloldó táncorkánt zúdítottak ránk.

Van egy nagyszerű, jobb híján világzeneinek vagy fúziósnak mondott magyar zenekar, amelynek jószerével már a fogantatásánál ott voltam. Emlékszem még 1995-ből egy Novus Jam nevű formáció lemezbemutatójára, amely nagyon megfogott spirituális ihletésű, kötetlenül áramló zenéjével. Az alapítók, Égerházi Attila gitáros és Sipos András ütős a közreműködő Muck Ferenc szaxofonossal és Barabás Tamás basszusgitárossal együtt egy évvel később hozták létre a Djabét, amely első lemezükről (ashanti nyelven: szabadság) kapta a nevét. Ez az alapeszme azóta is él, a csapat bejárta a világot, rajongókat szerzett az Egyesült Államoktól Indonéziáig, Olaszországtól Litvániáig. Bár többször is voltak személycserék és a zene is fejlődött, gazdagodott, letisztult, miközben egyre újabb és újabb remek vendégmuzsikusokat hívtak meg.

És mindemellett immár negyedszázados életművük egy és oszthatatlan, mert az eredeti szellemiséget mindig meg tudták őrizni.

Néhány éve alkalmam volt végigkísérni egyik nagyszerű lemezük, a Forward születését, a próbáktól a lemezbemutató turnén át a szimfonikus változatig, hamar befogadtak, egy idő után már nem zavarta őket, hogy folyton firkálok valamit a róluk készülő könyvhöz, nemcsak velük barátkoztem össze, hanem néhány állandó vendégükkel, Gulli Briemmel, a Mezzoforte dobosával és Steve Hackett-tel, a Genesis egykori gitárosával, akinél szerényebb világsztárral még sosem találkoztam. De emlékszem Attilával, Tomival folytatott, néhányszor éjszakába nyúló beszélgetésekre, pompás koncertekre a selmecbányai vártól az óbudai Fő térig. Kapcsolatunk azóta is tart, mondhatnám, azsúrban vagyok legújabb munkáikkal, mégis bármikor tudnak meglepetéseket okozni a jól ismert darabokkal.

A jelenlegi felállás – Égerházi Barabás, Kaszás Péter dobos, Nagy János billentyűs, Koós-Hutás Áron trombitás – tökéletesen felvette a fonalat hat évvel ezelőtt, így aztán nem volt meglepetés, hogy Mukival, Karvaly Tibor hegedűssel, majd a „második korszak” szólistáival, az ezúttal csak hegedülő Kovács Ferenc „Öcsivel” és a zongorista Kovács Zoltán „Kóval” olyan harmóniában szólaltak meg a MOM Kult színpadán, mintha mindig is együtt játszottak volna. Még az imádnivalóan bolond ütős zseni Sipit is visszahozták néhány videófelvétellel, és a 15 évvel ezelőtt tragikusan hirtelenül eltávozott színész-muzsikus együtt játszhatott régi barátaival. Táncoltak újra a kazlak, tanúi lehettünk a pajkos kávészünetnek, örömmel hallgattuk a Witchi Tai To indián imáját – ezúttal Szabó László érzékeny szitárjátékával – de most sem lehettünk biztosak abban, hogy mit is tett a fürge lábú menyecske a fekete levesbe.

Bejelentkezett egy kis távzenélésre Steve is, szokás szerint feketében, piros sálját ezúttal a derekára kötötte. A második részben a legújabb lemez, a Kazlakhoz hasonlóan Égerházi Imre festényeire épülő Csodaszarvas (The Magic Stag) több darabja is felcsendült, Attila Uncertain Time-ja, amiről szerzője állítja, nem a covid ihlette, a jelenlegi háborús helyzetben új értelmet kapott, és arra az igazságra emlékeztetett, mely szerint fegyverek között sem hallgatnak a múzsák. Tomi sem hagyta ki szokásos basszus-szólóját, a végén úgy tűnt, mintha legalább 5-6 ember játszana, pedig csupán saját futamait építette egymásra néhány hangtechnikai trükkel.

Nem sok Djabe-koncertet hallottam, amelynek a végéről hiányzott volna az egyik legrégibb darabjuk, a végtelen improvizációs lehetőségeket kínáló Distant Dance. Egyszer azt találtam leírni, hogy ez a Djabe Stairway to Heavenje, amit most Attila a színpadról jókedvűen fejemre is olvasott. Itt aztán elszabadultak a szenvedélyek: Attila és László, Öcsi és Tibor, Muki és Huti, Jancsa és Ko vívtak hatalmas hangszerpárbajokat, különösen a két zongorista volt elemében négykezesével. Észre sem vettük, hogy eltelt három óra, mikor leengedtük őket a színpadról, vastaps kíséretében, még a kötelező maszkok sem zavartak.

Amikor távozóban még néhány szót váltottunk Attilával, az alapító annyit mondott búcsúzóul: „Majd beszélünk”. És nála ez nem afféle közhely, biztosan körvonalazódnak már a bandában az újabb ötletek, tervek, mert a Djabe25 csupán egy nagyszerűen sikerült állomás volt, de a zene szabad folyása nem állhat meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk