KULT
A Rovatból

A tel-avivi Rambó nagy balhét csinál New Yorkban – Cserben hagyva kritika

Az izraeliek nem tágítanak a Netflix toplistájáról, a Fauda alkotói ezúttal New Yorkba küldik kedvenc kopasz verőlegényüket.


Az izraeli sorozatipar már néhány évtizede szorgosan bizonyítja, hogy az alig kilencmilliós ország kifejezetten tehetséges forgatókönyvírókat rejt, hisz rendszeresen sorban állnak náluk különböző nemzetek a jobbnál jobb sztorik adaptálásáért. Elég csak például a Terápiára gondolni, amelynek még magyar változata is készült, de ott az Eufória vagy a Homeland eredetije is. 2015-ben aztán Izrael újabb, ezúttal hazai készítésű sorozattal ért fel mindenféle sorozatos toplistára: a palesztin-izraeli konfliktus kaotikus sűrűjébe vezető, egyelőre háromévados Fauda egy újabb alkotópárosra irányította a figyelmet. Avi Issacharoff és Lior Raz ezúttal ismét a Netflixnek dolgoztak, a magyarul Cserben hagyvára keresztelt Hit and Runban sem spóroltak az erőszakkal és a feszültséggel.

Segev idegenvezetőként tengeti nem túl izgalmas életét gyönyörű amerikai felesége és lánya oldalán. A táncművészként dolgozó Daniela New Yorkból kap elég zsíros ajánlatot, a család életében pedig okoz is némi súrlódást az, hogy elindul a világ másik végében zajló meghallgatásra. Daniela azonban sosem érkezik meg New Yorkba, sőt, Tel-Avivot sem hagyja el, egy ártatlan kávészünetben ugyanis úgy csapja el őt egy továbbhajtó autós, hogy a mentőben kileheli a lelkét. Férje érthető módon omlik össze, ám a letargiát hamar felváltja a kíváncsiság, amikor kapisgálni kezdi: nem egy benézett stoptábla miatt tarolták le nagy sebességgel a feleségét, sőt, a szálak jó messzire és még annál is magasabbra vezetnek. Segev New Yorkba repül, hogy ott göngyölítse fel az ügyet, míg unokatestvére Tel-Avivban nyomoz.

A Cserben hagyva kőkemény krimi, mégpedig a sötétebb és a meglepően brutális fajtából: kilenc részen át bogozzák hőseink az egyre lehetetlenebb problémagombolyagot. Szinte minden második részben bedobnak egy újabb fordulatot, egy még nagyobb lapot, ám a spoilerveszély elkerülése végett legyen elég annyi, hogy az összeesküvéshívők lelkét egész biztosan meg fogja bizseregtetni a Cserben hagyva. Segev pillanatok alatt alakul át a jópofa idegenvezetőből tel-avivi Rambóvá, aki aztán New Yorkban jellemzően addig veri az embereket, amíg azok néhány fontosabb információt elköhögve jó pépes állapotban meg nem halnak. A készítők ráadásul már-már skandináv krimiket idéző komor, szürkés hangulatában mutatják New Yorkot, ami nagyon jól áll a sorozatnak, ahogy a sok kézikamerás arcközeli és az alkotás képi világára nagyon jellemző nagytotálok: gyakran látjuk a szereplőket olyan szemszögből, mintha távolról figyelné őket valaki - ami nyilván sokszor tényleg így is van - ezzel egész jól csavarják feljebb a feszültségmérőt a nézőben.

A sorozat feléig nagyjából szinte tűpontosan adagolják a rejtélyt és a feszültséget: a remek kezdés beránt, a folytatás megtart.

Aztán elfárad a sorozat, és Segevvel együtt a sztori is egyre több sebből vérzik: az újabb és újabb csavarok érdekében egyre gyakrabban áldozzák fel a logikát, egyre látványosabb hülyeségek buknak ki a forgatókönyvből, Segev egyre véresebb és egyre komorabb ábrázata pedig, ahogy a huszadik alkalommal sétál ki már-már játszi könnyedséggel a legnehezebb balhékból egy idő után több, mint önismétlő. Egy sor rendkívül érdekes mellékszereplő mellett - jól eltalált pillanatokat kap Segev PTSD-ben szenvedő barátja, Ron, vagy épp terhes unokatestvére, Tali - egyre több felesleges, időhúzó karakter is felbukkan, ami szintén nem tesz jót a tempónak. A kelleténél nagyjából háromszor többször lövik el azt is, hogy senki, de tényleg senki nem az, akinek gondoljuk - a végén már csak legyintéseket idéznek elő a nagy leleplezések.

A sorozat fináléjában így már csak unottan várja a néző a katarzist, ami persze sosem jön el, sőt, még a csavar sem üt semekkorát, de legalább egy teljesen szájbarágós és felesleges cliffhangerrel jelzik: folytatjuk mi még ezt.

A végeredmény felemás, azonban a Cserben hagyva azért mégis más kicsit, mint az egy kaptafára készülő krimisorozatok, és ezt nagyrészt a Faudával óriásit dobbantó izraeli szerzőpárosnak, Avi Issacharoffnak and Lior Raznak köszönhetjük, akik a többek közt a The Killinget jegyző Dawn Prestwich-csel and Nicole Yorkinnal egyesítették erejüket, hogy egy vérbeli amerikai-izraeli koprodukciót tegyenek le a Netflix asztalára. Issacharoffék a Faudával elég hangosan rúgták be a nemzetközi sorozatporond ajtaját: úgy meséltek a palesztin-izraeli konfliktusról, hogy közben kézenfogva vezették be a nézőt a káosz közepébe.

Volt is miről mesélniük, hisz ha valakik, ők tényleg értik, mégis hogy néz ki belülről ez a nyugati ember számára sokszor átláthatatlan viszonyrendszer: mind Assacharoff, mind Raz korábban az Izraeli Védelmi Erőknél szolgáltak. A Faudát nagyon sokszor hasonlították akár a 24-hez, akár a Homelandhez - az utóbbi eredetije ráadásul pont izraeli -, ám ezeknél is magasabbra emelte az a különlegessége, hogy izraeliek csinálták, és mindennemű amerikanizmus hiányzott belőle.

A Cserben hagyvában ugyan nyomokban megvan még ez az egyediség, ám aztán végül inkább a hollywoodias történetvezetés dominál, amely persze nem feltétlenül baj egy krimirajongó számára, ám aki a Fauda folytatását várja, az csalódni fog.

Ebben az sem segít, hogy Lior Raz ismét magára osztotta a főszerepet, ráadásul Segev karaktere egy az egyben ugyanolyan, mint a Faudában játszott Doron, talán egy kicsit borostásabb. Még a pályafutásuk közt is felfedezhetünk átfedéseket, hisz nyilván róla is kiderül majd, hogy nem éppen földgömb volt a jele az oviban, és nem az idegenvezetői karrierről álmodozott egész életében.

Nem véletlenül lehet tehát a nézőnek az az érzése, hogy Doron eltévedt, és két gázai küldetés között elvállalt egy kis amerikai haknit is.

A Cserben hagyva ennek ellenére azért bőven nézhető, sőt, egy ideig tényleg beránt rendkívül erős atmoszférájával, misztikusságával és naturalizmusával. Azt viszont sajnos egyelőre nehéz belőle kinézni, hogy Segev bosszúhadjárata a megfáradt finálé után újult erőre kapjon, és tovább ne csak pusztán az öklével leckéztessen meg mindenkit, aki a családja életére tör, hanem ismét legyen egy kis spiritusz, egy kis eredetiség a sorozatban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A magasságát átokként élte meg, ügyvéd akart lenni, s büszke arra, hogy sosem ivott és nem is drogozott – Claudia Schiffer 55 éves
Az iskolában nem tartozott a népszerű lányok közé, akivel mindenki randizni akart, mégis ő lett minden idők legjobban fizetett szupermodellje.


Claudia Maria Schiffer 1970. augusztus 25-én született a németországi Rheinbergben, egy Düsseldorf közelében lévő kisvárosban, Heinz és Gudrun Schiffer gyermekeként, egy jómódú középosztálybeli családban, amely hamarosan két fiútestvérrel, Stefannal és Andreasszal, valamint egy húggal, Ann Carolinnal bővült. Visszatekintve Claudia elmondta, annak ellenére, hogy a szülei nagyon elfoglaltak voltak a munkájukkal, végig jelen voltak az életükben. Különösen az édesanyja. „Ő lett a hősünk, mert mindent tudott, és mindenre volt válasza. Segített nekünk a házi feladatokban, különösen akkor, ha valamelyik tantárgyban nehezen boldogultunk. Minden délután leült velünk, és elmagyarázta nekünk, amit nem értettünk” – emlékezett vissza erre az időszakra a modell.

A szülei ugyanakkor más módon is segítették őt és a testvéreit, mivel nem akarták, hogy rossz hatások érjék őket a suli után, ezért gondoskodtak róla, hogy sok más tevékenységekben is részt vegyenek. Claudia például megtanult zongorázni, teniszórákat vett, aerobikra, jazzre, sztepptáncra, és úszásra járt.

Elmondása szerint a szüleinek köszönhető, hogy nem iszik, nem dohányzik, és hogy sosem tartozott azok közé, akik minden este elmentek szórakozni, és reggel 6-ig buliznak. „Olyan gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, akik hazajönnek, és elmondják nekik az igazat” – tette hozzá.

Egy diszkóban fedezték fel

Az iskolában Claudiát nem rajongták körbe annyira a többiek, mint gondolnánk. Nem volt a suli sztárja, nem tartozott a legnépszerűbbek közé, akikkel minden fiú randizni akart. Saját elmondása szerint azért, mert ő annyira más volt: túl magas, túl vékony és a többiekhez képest túl gazdag. A magassága (180 cm) miatt ráadásul szégyenlős is volt. Soha nem akart a figyelem középpontjában lenni, ezért egy idő után nem is vett magának új ruhákat. Elmondása szerint az anyja nem is értette ezt: „Olyan gyönyörű vagy, miért nem öltözöl úgy?” – kérdezte Claudiától, aki azonban csak farmert és teniszcipőt akart viselni.

Ettől függetlenül az osztály egyik legjobb tanulója volt, a nyelvek például különösen jól mentek neki: anyanyelve, a német mellett például folyékonyan beszélt franciául és angolul is, egy ideig pedig azt gondolta, hogy az apja nyomdokaiba lép majd, és sikeres ügyvéd lesz. Még latinul is tanult az iskolában emiatt, mert arra szüksége lesz a jogi tanulmányokhoz. Sokszor elkísérte az apját a bíróságra, az utolsó sorban ült, figyelte őt, és azt gondolta: „Hű, én is ezt akarom csinálni.”

A sors azonban más szakmát tartogatott a számára. 1987 októberében, 17 évesen néhány barátjával elment táncolni egy düsseldorfi diszkóba. Aline Souliers, a Metropolitan modellügynökség munkatársa meglátta ott őt, adott neki egy névjegykártyát, és azt mondta, megvan benne az, ami a modellkedéshez kell.

Másnap aztán Aline találkozott a szüleivel is, és meghívta őket Párizsba. Heinz és Gudrun érezték, hogy ez hatalmas lehetőség a lányuknak, de haboztak, mert szerették volna, ha befejezi a középiskolát.

Így is lett, Claudia még hat hónapig tanult, hogy leérettségizhessen, ez idő alatt pedig senkinek sem mondhatta el az iskolában, hogy a vizsgák után Párizsba megy modellkedni, még a legjobb barátnőjének sem. Csak az indulása előtti napon mondta el a barátainak, hogy hova utazik, és miért.

1000 címlap

Párizsban aztán gyorsan jött a siker. A híres Elle magazin szerkesztői meglátták őt, megtetszett nekik, és szinte azonnal címlapra tették. Ez volt Schiffer első magazinborítója. Hamarosan kiválasztották a Guess farmermárka egyik kampányához, amelynek során az arca és az alakja bejárta az egész világot. Egy éven belül már az első divatbemutatóján modellkedett, méghozzá a Chanelnek. Ezután következett a Versace, a Valentino, a Dior és a divatipar összes többi óriása. Kapcsolata a Chanellel és a Metropolitan Souliers-vel egészen 1996-ig tartott. 1992-ben Claudia kizárólagos globális szerződést írt alá a Revlon céggel 10 évre, több millió dollárért, ez a megállapodás tette őt a történelem legjobban fizetett modelljévé.

Az Elle és a Vogue mellett számos más magazin címlapján is megjelent, többek között a Harper's Bazaar, a Cosmopolitan és a Time címlapján, sőt, ő volt az első modell, aki a Vanity Fair, a Rolling Stone és a People címlapján is szerepelt. 1997 májusában a Playboy borítóján és a magazin fotósorozatában is szerepelt, összesen pedig több mint 1000 magazin címlapján jelent meg.

A divatvilágban töltött addigi kilenc éve alatt ugyanakkor Schiffer megtanulta, hogy nem mindenki viselkedik helyesen ebben a szakmában. Egyrészt ott volt a kábítószer-szubkultúra. „Eleinte nem is vettem észre. Olyan tiszta helyről jöttem, annyira naiv voltam. Utána mondták, hogy a stúdióban rajtam kívül mindenki be volt tépve, és én nem is tudtam róla. Most már észreveszem. De soha nem tennék ilyet. Nem szeretem elveszíteni az önkontrollt. Nem szeretem azt az érzést, hogy nem tudom irányítani, amit mondok vagy gondolok” – nyilatkozta erről.

Igazából producer

Ahogy a modellek gyakorta, ő is kipróbálta magát a nagyvásznon, noha sosem voltak kifejezett színészi ambíciói. Először az 1994-es Richie Rich: Rosszcsont beforrban tűnt fel, ahol a címszereplő Macaulay Culkin aerobiktanárát alakította, illetve feltűnt a Filmszakadás (1997), a Fekete-fehér (1999), a Csajok, mindent bele (1999), a Halálos hajsza (2000), a Zoolander: A trendkívüli (2001 – ebben saját magát alakította), a Meg vagyunk lőve (2002) című filmekben, a Dharma és Greg, avagy kettőn áll a vásár című sorozat két epizódjában (2002), valamint a 2003-as Igazából szerelemben Carolként.

Érdekes módon ez utóbbi volt eddig a legutolsó szerepe, vagyis az utóbbi 22 évben nem lehetett őt látni semmilyen filmben, rövidfilmben, videóklipben, és nem is szinkronizált. Csupán önmagaként tűnt fel tévéműsorokban, dokumentumfilmekben stb. Életének ezt a részét, úgy tűnik, végleg maga mögött hagyta.

Elkezdett viszont producerkedni. Olyan filmekben dolgozott e minőségében, mint a Kick-Ass 2 (2013), a Kingsman: A titkos szolgálat (2014), az Eddie, a sas (2015), a Kingsman: Az Aranykör (2017), a Rocketman (2019), a Csendes éj (2021), a King’s Man: A kezdetek (2021), a Tetris (2023) vagy az Argylle: A szuperkém (2024). Ebben persze erősen szerepet játszott, hogy hozzáment feleségül a filmes fenegyerekhez, a rendező-producer Matthew Vaughnhoz. De ne szaladjunk ennyire előre!

Bűvésztrükkök, filmtrükkök

Claudia még 1993-ban egy berlini gálán ismerkedett meg az amerikai bűvésszel, David Copperfielddel, aki felhívta őt a színpadra, hogy részt vegyen egy gondolatolvasó mutatványban. A trükk annyira jól sikerült, hogy 1994 januárjában eljegyezték egymást. A jegyességük alatt Schiffer néha fellépett Copperfielddel, mint különleges vendégasszisztens: lebegett, guillotine alá került, vagy kettévágták egy fűrésszel.

Ők voltak a kilencvenes évek egyik legnagyobb sztárpárja, mígnem 1999 szeptemberében bejelentették, hogy a munkarendjük miatt véget vetettek a kapcsolatuknak.

Két évvel korábban beperelték a francia Paris Match magazint, miután a lap azt állította, hogy a kapcsolatuk csak színjáték volt, és Schiffer fizetést kapott azért, hogy Copperfield menyasszonyának adja ki magát, pedig nem is kedvelte őt. 1999-ben a szupermodellnek egy nem nyilvános összegű kártérítést ítéltek meg, a Paris Match-nek pedig helyreigazítást kellett közölnie, miután egy francia bíróság a magazin cikkét hamisnak ítélte.

A Copperfielddel való szakítása után Schiffernek rövid ideig (2000-ig) volt kapcsolata a műkereskedő Tim Jefferiesszel, majd jött a nagy szerelem. 2000 novemberében ismerkedett meg Matthew Vaughnnal, aki addig Guy Ritchie állandó producereként volt ismert, később azonban ő maga is sikeres rendezői karriert futott be. 2002. május 25-én házasodtak össze Suffolkban, és még abban az évben megvásárolták ott a Coldham Hall nevű Tudor-kori kastélyt. Schiffernek és Vaughnnak egy fia és két lánya született: Caspar 2003-ban, Clementine Poppy 2004-ben, Cosima pedig 2010-ben született.

Hollywoodi mércével Schiffer és Vaughn kapcsolata már kifejezetten hosszúnak számít, idén ünnepelték a 23. házassági évfordulójukat.

Claudia pedig ma, 55 évesen sikeres üzletasszony. Új lakberendezési kollekciókat tervez a Bordallo Pinheiro és a Vista Alegre számára, és továbbra is a divatvilág kulisszái mögött tényedik. Nemrég szerepelt a Versace 2024 tavaszi és a Balenciaga 2025 téli kampányában, valamint megjelent saját könyve, a Captivate! Fashion Photography from the '90s.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megújul a Reggeli: új műsorvezetők érkeznek, hárman távoznak szeptembertől
Ősztől négy páros váltja egymást a műsorban, köztük olyan nevek, akik korábban már vezették a Reggelit. Szabados Ági, Ember Márk és Nádai Anikó viszont új feladataikra vagy magánéletükre koncentrálnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Az RTL hétfő este bejelentette, hogy ősztől új korszak kezdődik a Reggeli életében. Három ismert tévés is csatlakozik a műsorhoz: Jakupcsek Gabriella, Ábel Anita és Szujó Zoltán. Utóbbi kettő nem ismeretlen a nézők számára, hiszen korábban már láthattuk őket a reggeli adásokban, írja a 24.hu.

A változás részeként három műsorvezető elköszön a stábtól. Szabados Ági a Fókuszra és annak vezetésére szeretne több figyelmet fordítani. Ember Márk a színházi és filmes munkái mellett az RTL képernyőjén is feltűnik majd, méghozzá a Sztárbox egyik műsorvezetőjeként. Nádai Anikó pedig családi okok miatt mond búcsút a Reggelinek egy időre.

Szeptember 1-től négy páros váltja egymást a műsorban:

Jakupcsek Gabriella és Szujó Zoltán, Ábel Anita és Tihanyi Péter, Peller Anna és Papp Gergő, valamint Peller Mariann és Szondi Vanda.

Az RTL és a Reggeli szerkesztősége sok sikert kívánt mind a jelenlegi, mind a korábbi tagoknak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: