KULT
A Rovatból

A szülei internátusba küldték, a válása után hat éven át volt depressziós, és ő volt az első „tömegszörfös” – Peter Gabriel 75 éves

Sokan a Genesis egykori énekeseként hivatkoznak rá, szólóban azonban sokkal nagyobb karriert futott be: Peter Gabriel saját zenei stílust és műfajt alkotott.


Amikor Peter Gabrielt egyszer egy tévéműsorban megkérték arra, hogy egy 20 kifejezésből álló listából válasszon öt olyat, amelyek a leginkább jellemzik őt, ő a „gonosz”, a „nyitott”, a „kreatív”, a „humoros” és a „kedves” kifejezéseket választotta… Lássuk, ezek mennyire helyénvalóak!

Peter Brian Gabriel 1950. február 13-án született az angliai Surrey megyében található Chobhamben. Nemesi családból származik, az egyik őse, Sir Thomas Gabriel 1866 és 1877 között London polgármestere volt. Az apja villamosmérnökként dolgozott, és a találmányairól volt ismert (ő találta fel például az interaktív kábeltévé-hálózatot még a hatvanas években). Vagyis Peter a muzikális beállítottságát az édesanyjától örökölte, aki például tökéletesen zongorázott. A felső középosztálybeli családnak volt egy vidéki háza egy szomszédos farmmal Wokingban, ez a terep pedig sok szabadságot adott Peternek gyermekkorában.

Már az általános iskolában felfigyeltek a tanárai az énektehetségére, de ő inkább zongoraleckéket vett az édesanyjától, és a dobolás iránt mutatott még érdeklődést. Első dalát, a Sammy the Slugot 12 évesen írta.

A nagynénje ez idő tájt adott neki pénzt profi énekórákra, de ő ehelyett a The Beatles debütáló albumát, a Please Please Me-t vásárolta meg belőle, amely éppen akkor jelent meg.

A gondtalan élet végül 13 éves korában ért véget, amikor Petert a Charterhouse nevű internátusba küldték a szülei, amely egy elit egyetemekre, például az Oxfordra és a Cambridge-re felkészítő iskola volt. Peter okos, bár kissé félénk fiú volt, így természetesen megpróbált kitörni ebből a szigorúan tekintélyelvű, az érzelmeket nem támogató légkörből. A zene volt az ő menekülési eszköze: több iskolai zenekarba is beszállt dobosként. Imádta az angol himnuszokat a számos iskolai istentiszteleten, és ezek hatással is voltak később a Genesis korai stílusára.

Három évvel az érettségi előtt, 1966-ban néhány iskolai zenekar koncertet adott. Peter (kaftánban, rózsaszirmokat szórva a tömegbe), Tony Banksszel és Chris Stewarttal játszott az egyik bandában, míg Anthony Phillipsszel és Mike Rutherforddal a másikban. Alig pár hónappal később, 1967 januárjában ez az ötös egyesítette erőit, és megalakították közös zenekaruklat, a Genesist.

Genesis-évek

Néhány év, lemezszerződések, felállásbeli változások (Phil Collins pl. 1970-ben csatlakozott a Genesishez dobosként) és új stílusok felfedezései után a Genesis kultikus zenekarrá vált, bár az eladott lemezeik száma nem volt éppen kiemelkedő. A koncertjeikről azonban egyre nagyobb dicshimnuszokat zengett a sajtó. A stílusuk az úgynevezett „művészi rock” volt, ennek egyik védjegye pedig az egész zenekar által komponált, kb. tízperces eposzok voltak, amelyek szürreális történeteket meséltek klasszikus mítoszokról. A zenéjük szinte példa nélküli volt akkoriban, akusztikus és elektromos hangszerek keveréke, amelyre egy német műsorvezető az „elektrolore” (azaz elektromos folklór) kifejezést alkotta meg.

Az élő koncerteken Peter végül megtanulta legyőzni a félénkségét. Elkezdte megszemélyesíteni, eljátszani a dalok furcsa hőseit, és saját maga által kitalált bevezető történeteket is mesélt a közönségnek, amelyeknek a dalokhoz nem sok köze volt.

Az éneklés mellett Peter fuvolán, oboán, tamburán és lábdobon is játszott, bár az utóbbi hangszer ritmusát kevésbé az ütemhez, mint inkább az érzelmi intenzitáshoz igazította. A koncertjeik így végül olyanok lettek, mint a színházi darabok: voltak maszkok és jelmezek is. A zenekarban azonban később feszültségek keletkeztek, amelyek 1975-ben a feloszlásukhoz vezettek.

Ideje volt lelépni

Petert még ma is gyakran nevezik a „Genesis egykori énekesének”, és sokan továbbra is kíváncsiak a távozásának okaira. Ez azonban több komponensből állt. Először is a zenekaron belüli feszültségek állandó hatalmi harcokat eredményeztek, főleg azzal kapcsolatban, hogy ki mennyi ötletét rakhatja bele a dalokba. S mivel Peter egy album összes dalszövegét maga írta, ez arra késztette őt, hogy inkább a saját dolgait csinálja a jövőben. Emellett ekkor már édesapa volt, és első gyermeke, Anna-Marie eléggé betegeskedett, annyira, hogy sokan letettek az életben maradásáról is (szerencsére később felgyógyult). A zenekar azonban nem hagyott neki elég időt a családjára. A banda ugyanakkor arra sem volt felkészülve, hogy eltűrje az olyan mellékprojekteket, mint például a filmiparba való belépés (erről bővebben később), ráadásul a Genesis és a koncertjeik stílusa is megszokottá, unalmassá vált a számára. Peter ezért úgy döntött, hogy zenei irányváltásra van szüksége.

Ekkoriban teljesen hátat fordított a zeneiparnak. Egy évig csak kertészkedett és gyereket nevelt. A Martin Hall szövegíróval való néhány közös munka mentette meg a remeteléttől és az önmagával kapcsolatos kétségeitől. Kiadtak együtt egy kislemezt, s bár nem fogyott jól, de újra felébresztette Peterben a zene és a szólóprojektek iránti vágyat.

Szólóban működik

1977-ben adta ki az első szólólemezét. A következő három albumhoz hasonlóan ez is cím nélküli volt, de a rajongók „Car”-nak nevezték el, mert a borítón egy szinte felismerhetetlen Peter Gabriel volt látható, amint egy esőtől nedves autóban ül. Az album zeneileg a lehető legtávolabb állt a Genesis-stílustól. A dalok egészen másképp szóltak, és néhány közülük slágerré is vált, pl. a Solsbury Hill vagy az apokaliptikus Here Comes The Flood.

Alig egy évvel később jelent meg a következő, cím nélküli lemez. Mivel a borítón Peter a lefényképezett arcát (és így a borítót) vakargatta, a lemez nem hivatalos címe Scratch lett. Az olyan gyöngyszemek ellenére, mint a Mother Of Violence (amelynek dallamát Peter akkori felesége, Jill írta), a White Shadow és az Indigo, ez az az album, amellyel Peter saját bevallása szerint a legkevésbé elégedett.

Ezután lassan kialakult Gabriel zenekarának magja olyan zenészekkel, mint Tony Levin (basszusgitár), Larry Fast (szintetizátor), Jerry Marotta (dob) és később David Rhodes (gitár). Gabriel maga is játszott fuvolán, ütős hangszereken és időnként még billentyűs hangszereken is. A zenéjében döntő változást jelentett, amikor 1980-ban megjelent a „Melt” (Peter arca a borítón mintha elolvadt volna).

Ez volt az első album, amelyet nem a dallamra, hanem a ritmusokra alapozott. Az 1982-es negyedik, szintén cím nélküli album pedig a világzenei koncepciójának a csúcsát jelentette. Az Egyesült Államok-beli lemezkiadója azonban ragaszkodott egy rendes albumcímhez, így a lemez ott Security néven vált ismertté.

Ezen volt például Gabriel első dala is, amely a DJ-k és a diszkók kedvence lett: a Shock The Monkey.

A lemez turnéja két újdonságot is hozott: egyrészt a híres majomsminket, valamint azt, hogy Peter „crowdsurfingolt”, azaz „tömegszörfözött” (ami akkoriban teljesen új ötlet volt, Iggy Pop csinált csak hasonlót előtte 1970-ben) a Lay Your Hands On Me című szám közben. A művész és a közönség közötti távolság átlépése volt az, ami arra késztette Petert, hogy belevesse magát a tömegbe. Azt mondta: „Iggy Pop már előttem is beugrott a közönség elé, de ő még nem csinálta azt a dolgot, hogy a hátán feküdt, és az emberek a kezükön hordozták őt. Az ötletet egy terápiás csoporttal játszott játékból vettem, ahol hanyatt kellett esni, és bízni abban, hogy a mögöttem álló elkap. Egy chicagói szabadtéri koncerten egyszer körbevittek, és az alsónadrágom kivételével minden ruhadarabom eltűnt. Volt egy kis izgalom ebben, mivel az ember egyrészt azért imádkozott, hogy épségben visszaérjen a színpadra. Ugyanakkor mindig is szerettem a csiklandozást. Talán azért ugrok a tömegbe, hogy kapjak némi csikizést.”

Mozgóképmánia

A nyolcvanas évek közepén kezdett Peter érdeklődni a filmzenék iránt is. Számos dalt írt vagy dolgozott át olyan filmekhez, mint a Széllel szemben (Walk Throught The Fire) és a Szörnyecskék (Out Out), az előző kettővel azonos évben (1984) bemutatott Madárka című Alan Parker-filmhez pedig ő írta a teljes zenei aláfestést.

Később olyan egész estés mozgóképek zenéit szerezte, mint a Krisztus utolsó megkísértése (1988), az 1200 mérföld hazáig (2002), a Words with Gods (2014) vagy a Madarat tolláról (2017), a WALL-E-hoz (2008) írt betétdaláért (Down To Earth) pedig megkapta eddigi egyetlen Oscar-jelölését.

Egyéb dalait pedig olyan filmekhez és sorozatokhoz használták fel többek között, mint a Szebb holnap (1986), az X program (1987), a Miami Vice, a Mondhatsz bármit (1989), a Philadelphia: Az érinthetetlen (1993), a Született gyilkosok (1994), A csodabogár (1996), az Angyalok városa (1998), a Babe 2: Kismalac a nagyvárosban (1998), A csontember (1999), a Gagyi mami (2000), A vörös bolygó (2000), a Vanília égbolt (2001), a New York bandái (2002), a Hölgyválasz (2004), A meztelen dobos (2008), a Dokik, a The Walking Dead, a Dr. House, A túlélő (2013), a Snowden (2016), Az ifjú Sheldon, a Foglalkozásuk: amerikai, a Deadpool 2 (2018), a Stranger Things, a Feketelista vagy A siló. E listából is látható, milyen nagy hatású zenésszé lett karrierje több mint 50 éve alatt.

1986-ban Peter végre elérte az abszolút áttörést, ekkor jelent meg az ötödik szólóalbuma, a So, rajta olyan nagy slágerekkel, mint a Sledgehammer, a Don’t Give Up vagy a Big Time. Kevésbé volt kísérletező kedvű, mint az elődei, de Peter végre elérte, sőt, felül is múlta azt a sikert, amit egykori Genesis-társai. A videóklipjeiben is kialakított egy stílust: előszeretettel használt extravagáns stop-motion animációt (a Sladgehammerhöz és a Big Time-hoz), vagy korai CGI-t, azaz számítógépes effekteket (pl. az 1992-es, Us című albumon lévő Steamhez). Hatodik albuma, az Us után még négy lemezt adott ki (eddig): az Upot tíz év szünet után 2002-ben, a Scratch My Backet 2010-ben, a New Bloodot 2011-ben és az I/O-t 2023-ban.

Mindig lesz körülötte egy zongora

Peter Gabriel kétszer nősült meg életében, és négy gyermeke van összesen. Mindössze 21 éves volt, amikor feleségül vette Jill Moore-t, Philip Moore báró lányát. Két lányuk született, akik közül az egyik, Anna-Marie filmrendező lett, Melanie pedig zenész (2002 és 2011 között háttérénekes volt apja zenekarában). Mindketten szerepeltek a Sledgehammer videóklipjében.

Peter és Jill házassága azonban egyre feszültebbé vált, ami Moore viszonyában csúcsosodott ki David Lorddal, Gabriel 4. stúdióalbumának társproducerével. Miután 1987-ben elváltak, Gabriel depresszióba esett, és hat éven keresztül terápiás kezelésekre járt.

A válása után egy ideig Rosanna Arquette amerikai színésznővel (Ponyvaregény) élt együtt. Ezután csak 2002-ben nősült újra, akkor Meabh Flynnt vette el, akitől két fia született: Isaac 2001-ben és Luc 2008-ban (Peter ekkor már 58 éves volt). Idén, júniusban ünneplik a 23. házassági évfordulójukat. A család egyébként évek óta Wiltshire-ben él, és onnan igazgatják a Gabriel által alapított Real World Studios nevű hangstúdiókomplexumot.

S most, hogy Peter 75 éves lett, kérdés, hogy vajon mire számíthatunk tőle az elkövetkező években. Még 1981-ben a Melody Makernek adott interjújában kifejtette: „Mindig is késztetést fogok érezni arra, hogy zenét játsszak és írjak, függetlenül attól, hogy van-e karrierem, és az emberek hallgatnak-e rám vagy sem. Biztosan mindig lesz egy zongora körülöttem. Tíz év múlva már nem akarok még mindig rendszeresen turnézni és ilyesmiket csinálni... Egy csomó más dolgot látok, ami érdekelhet.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem készültél fel rá, mennyire be fog rántani: A bennem lakozó fenevad az év egyik legfeszültebb meglepetése!
Claire Danes és Matthew Rhys párosa olyan feszültséget teremt, amitől még a kanapén is kiegyenesedsz. A bennem lakozó fenevad első pillanattól kezdve beszippant, és az évadzáró után is a nézővel marad.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. november 17.



A bennem lakozó fenevad már a legelső jelenetével érzékelteti, hogy valami egészen nyugtalanító történetbe csöppenünk: a cold openben történik valami szörnyű, amit még nem értünk teljesen, de azonnal odaragaszt a képernyő elé. Gabe Rotter, aki az X-akták rebootja óta nem rukkolt elő komolyabb projekttel, most visszatér, és nagyon úgy tűnik, hogy nem aprózta el.

A sorozat nem csupán egy jól összerakott pszichothriller, hanem a Netflix egyik legkellemesebb meglepetése is idén.

Ez leginkább az egészen kiváló színészgárdának köszönhető: Claire Danes, Matthew Rhys, Natalie Morales és Brittany Snow ezek nem kis nevek egy sorozathoz képest, némelyik egyedül is képes lenne eladni egy sorozatot.

A történet középpontjában Agatha Wiggs áll, akit Claire Danes a tőle megszokott intenzitással formál meg. Aggie sikeres írónőként próbál boldogulni, vagyis inkább csak próbálna, mert jelenleg egy makacs alkotói válság gyötri. Hiába a karrier, hiába a hírnév, a Pulitzer-díj, az ihlet makacsul kerüli őt, az anyagi helyzet pedig egyre feszültebbé válik.

Az okokra hamar fény derül: Aggie és párja súlyos tragédián mentek keresztül, elvesztették a gyermeküket.

Ez a veszteség olyan mélyen beette magát a nő tudatába, hogy szinte minden döntését, minden rezdülését befolyásolja. A sorozat ezt a lelki törést nem túlmagyarázva, mégis rendkívüli érzékenységgel mutatja be, miközben lassan, de határozottan építi fel Aggie mentális instabilitását.

A helyzetet tovább bonyolítja, amikor a szomszédságba beköltözik egy titokzatos, módos üzletember, Nile Jarvis. Matthew Rhys játéka egyszerre visszafogott és dermesztő, már az első jeleneteiben érezni rajta azt a fajta sötét vibrálást, ami végig ott lüktet a karakterében.

Nem csoda, hogy Aggie figyelmét hamar felkelti, pláne akkor, amikor megtudják a nézők, hogy Jarvis első felesége rejtélyes körülmények között eltűnt.

Mindenki Jarvist gyanúsította, de olcsón megúszta. Most egy új környékre költözött, ám a lakók egyre hangosabban suttognak arról, hogy talán gyilkosság történhetett, Aggie képzelete pedig már ettől is lángra kap. A sorozat ügyesen meglovagolja ezt a kettősséget: vajon tényleg valami szörnyűség történt, vagy ez csupán egy gonosz pletyka. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlenül érezzük furának a pszichésen megtört író és a hírhedt üzletember kapcsolatát.

A készítők nem húzzák az időt, nem játszanak felesleges találgatósdit: hamar elhintik a fontos információkat, mégis minden epizód után marad bennünk egy kis feszültség, egy apró kérdőjel, amitől muszáj tovább néznünk.

A hangulat szinte kézzel tapintható, szinte már hitchcocki megoldásokkal él: lassan építkező feszültség, groteszkül hétköznapi pillanatok és mentális instabilitás.

Claire Danes alakítása ebben kulcsfontosságú. Pontosan azt a törékeny, mégis elszánt, a saját bűntudatával küzdő karaktert hozza, amitől nemcsak megértjük Agatha motivációit, de együtt is élünk vele. Matthew Rhys pedig pazar kontraszt: egyszerre megnyerő és ijesztő, mintha minden mosolya mögött bújna egy második, sötétebb jelentés. Rhysnek igazi jutalomjáték Danes mellett gonoszkodni.

Kettejük dinamikája annyira feszült és kiszámíthatatlan, hogy már a második részre teljesen odabilincseli a nézőt. A két karakter között kibontakozó verbális párbajok és sejtelmes félmondatok a sorozat legerősebb pillanatai közé tartoznak.

A Homeland színésznője és a Foglalkozásuk: amerikai színésze nagyon jó párosnak bizonyul.

Az is remek húzás, hogy Jarvis gyakorlatilag „könyörög” Aggie-nek, hogy írjon róla, ez egyszerre abszurd, nyugtalanító és fenyegető, mintha egy ragadozó kedvesen invitálná magához az áldozatát.

A széria végig lendületes marad, nincs üresjárat, a cselekmény pedig kellően izgalmas ahhoz, hogy ne csak egy újabb rejtélysorozatnak érezzük. A dráma kellően mély, emiatt sokkal többet kapunk.

Ez egy olyan történet, amely folyamatosan arra késztet, hogy megkérdőjelezzük a szereplők szándékait, és néha még a saját ítéletünket is.

Bár a finálé talán nem üt akkorát, mint amilyet a felvezetés ígér, ez a kisebb súlytalanság korántsem rontja el az összképet. Ez egy jó sorozat volt, nem bántam meg, hogy megnéztem.

A bennem lakozó fenevad azok közé a szériák közé tartozik, amelyeket jólesik végignézni, majd utána is kicsit elidőzni rajtuk.

Egy feszült, hangulatos thriller, amelynek két főszereplője annyira erős jelenlétet hoz, hogy képes önmagában működtetni az egész sztorit.

Nem sajnáltam érte egyetlen percet sem, és bár biztos akad több apróbb hibája, összességében kifejezetten ajánlott darab mindenkinek, aki szereti a lélektani, lassan kibontakozó, mégis folyamatosan pulzáló sorozatokat. Gratula a Netflixnek, néha megérdemlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk