KULT
A Rovatból

A száguldás tette világsztárrá, a száguldás ölte meg – Paul Walker 50 éves lenne

Pelenkás korától a képernyőkön csillogott, majd a filmtörténelem egyik legsikeresebb franchise-ának főhőse lett. A halál pedig épp akkor ragadta el, amikor a karrierje és a magánélete is végre sínen volt. Lassan 10 éve hiányoljuk Paul Walkert.


Paul William Walker IV színészi útja a kíváncsiságtól és a színészmesterség iránti mély szenvedélytől áthatott gyermekkorával kezdődött. Walker 1973. szeptember 12-én született a kaliforniai Glendale-ben, és egy olyan családban cseperedett fel, amely támogatta abban, hogy a kreatívitását kifejezhesse. Édesanyja, Cheryl modell volt, édesapja, Paul William Walker III pedig vállalkozó, korábban amatőr bokszoló, kétszeres Golden Gloves-bajnok. William nevű apai nagyapja "Ír" Billy Walker néven rövid életű bokszkarriert futott be, a másik nagypapi pedig a Ford gyári autóival versenyzett az 1960-as években. Ez utóbbi szenvedélyét örökölte Paul is. Már fiatalkorában megmutatkozott benne az előadóművészethez való veleszületett tehetség, amelyet tovább táplált a kalandok és a történetmesélés iránti szeretete.

Paulnak négy fiatalabb testvére volt: Aimee, Ashlie, Caleb és Cody, akikkel az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyháza tagjaiként nevelkedtek. Korai életének nagy részét Los Angeles Sunland nevű városrészében töltötte, ahol 1991-ben érettségizett. Walker ezt követően több dél-kaliforniai főiskolára is járt, végül tengerbiológia-szakon végzett.

A színészi álmainak megvalósítása felé egészen korán elindult. Sőt, már kétévesen szerepelt egy Pampers-reklámban!

Ekkor startolt a modell- és színészi karrier: különféle reklámokban, magazinokban tűnt fel, majd első tévés szerepét az 1985 és 1986 között sugárzott Út a mennyországba három epizódjában, első filmszerepét pedig az 1986-os Monster in the Closet című horrorvígjátékban játszotta 13 évesen. Az első főszerepet a Throb című szitkomban (1986-1988) kapta, következő nagyobb dobása pedig a Nyughatatlan fiatalok című, 1978 óta sugárzott sorozat volt, amelynek 32 epizódjában játszotta Brandont.

Majd visszatért a mozifilmekhez, 1998-ban kiválasztották első nagyjátékfilmes főszerepére az Ökörikrek című, nem túl jól sikerült vígjátékban. Bár ez kereskedelmi és kritikai szempontból jókorát bukott, mégis ennek köszönhetően kaphatott Walker fontosabb mellékszerepeket olyan filmekben, mint a Pleasantville (1998), a Prérifarkas Blues (1999), A csaj nem jár egyedül (1999) vagy a Koponyák (2000).

Egy franchise mind fölött

Paul Walker karrierjéről természetesen nem lehet beszélni anélkül, hogy ne emelnénk ki a világszerte bombasikernek bizonyuló Halálos iramban-franchise-t, illetve az abban játszott szerepét, Brian O'Connert. A képzett és vakmerő beépített zsarut, akiből utcai versenyző, majd körözött bűnöző és egyben valódi hős lett: Walker az autós akciószéria DNS-ének szerves részévé vált, aki simán tudott érvényesülni Vin Diesel mindenre rátelepedő karizmája mellett is. Az első rész 2001-ben került a mozikba, és rögtön sikert aratott, a 38 millió dollárból leforgatott akciófilm világszerte 207,5 milliót kaszált. A 2003-as második részt ráadásul Diesel már nem vállalta be, így Walker lett az abszolút főhős, és nem is bukott bele, a Halálosabb iramban is szépen termelt a mozipénztáraknál. A 2006-os harmadik epizód azonban már neki is sok volt, más típusú munkákra vágyott, így a következő években olyan, változatos műfajú filmekben tűnt fel, mint pl. az Idővonal (2003), A tenger vadjai (2005), a Halálos hajsza (2006), a Kutyahideg (2006), A dicsőség zászlaja (2006) vagy A Lazarus-terv (2008).

És bár akadt köztük jól sikerült darab is, az újabb kasszasiker nem jött össze neki, ezért Vin Diesellel együtt ő is visszatért az aszfaltszántó kocsikhoz a franchise 2009-es negyedik részében.

Ami pedig a sorozat addigi legsikeresebb darabja lett, és jelentősen meghatározta Walker életének utolsó négy évét. 2013-ig bezárólag ugyanis leforgatta az ötödik (2011), a hatodik (2013) és a hetedik részt is (2015). Illetve az utóbbinak csak a nagy részét…

Állítólag Clark Kent, vagyis Superman szerepét is felajánlották neki a 2006-os Superman visszatérben, ő azonban nemet mondott rá, mert nem akarta, hogy a „karakter átka” őt is elérje, hiszen jellemző volt odáig, hogy a kryptoni hőst alakító színészek sosem tudtak kikerülni a skatulyából. És bizony igaza is lett, hiszen a Superman visszatérre végül kiválasztott Brandon Routh sem tudott később A-kategóriás sztárként érvényesülni.

A korán jött csemete

Paul egyszer járt jegyben, de sosem házasodott meg, gyermeke azonban született. 20 évesen állítólag egy rövid ideig együtt volt az akkor 22 éves Denise Richardsszal, első nagyobb szerelme viszont a tanárként dolgozó és katonaként is szolgáló Rebecca McBrain Soteros volt. Bár a kapcsolatuk nem tartott sokáig, 1998 januárjától csupán egy évig voltak együtt, Rebecca mégis meghatározó ember lett Walker életében, hiszen már a kapcsolatuk legelején teherbe esett, majd 1998 novemberében, Hawaiin megszületett a közös lányuk, Meadow, akit sajnos együtt nevelni már nem tudtak. Miután Rebecca állapotos lett, arra gondolt, hogy összeházasodik Paullal, a színész azonban 24 évesen úgy gondolta, még nem áll készen egy ilyen nagy elköteleződésre. Mivel mást akartak az élettől, végül különváltak. Rebecca a szülőföldjére, Hawaiira költözött Meadow-val, aki ott is élt majdnem 13 évig.

Ebben az időszakban az édesanyja nevelte, de Paul is jelen volt az életében, bár a nagy távolság miatt csak a nyaralások alkalmával tudta meglátogatni őt. Hogy ezeket emlékezetesebbé tegye, gyakran elvitte Meadow-t a filmforgatásaira, így a lány egyre jobban kötődött az apjához, sőt, még a showbiznisz iránt is érdeklődni kezdett.

Amikor Meadow 12 éves lett, megkérdezte az apját, nem költözhetne-e Kaliforniába, hogy vele éljen. Sokan voltak kíváncsiak arra, mi késztette őt erre. Egyesek úgy gondolták, a költözéssel kapcsolatos döntésének köze lehet édesanyja alkoholproblémáihoz, mások pedig úgy vélték, egyszerűen csak több időt akart tölteni az apjával. Végül 2011-ben Meadow az apjához költözött, aki nagyon örült ennek az új élethelyzetnek. „Egész életében az anyjával élt, és szeretne kapcsolatot az apjával. Most minden nagyon jól alakul” – nyilatkozta akkoriban Paul. Sajnos végül csak valamivel több mint két évig élvezhették egymás társaságát…

Az utolsó száguldás

2013. november 30-ának reggelén Paul még szépen elköltötte a reggelit a lányával, sőt, már arról beszélgettek, hogy mikor vesznek karácsonyfát, és mi mindennel díszítik majd fel azt. Délután 15:30 körül Paul és jó barátja, a 38 éves Roger Rodas épp távoztak a színész jótékonysági szervezete, a Reach Out Worldwide egyik rendezvényéről a Rodas vezette vörös színű 2005-ös Porsche Carrera GT-vel. A kaliforniai Santa Clarita Valencia nevű városrészében, a Hercules Streeten repesztettek (a megengedett 70 km/h óra helyett kb. 130-150 km/h-val), amikor az autó kisodródott, és egy beton lámpaoszlopnak, valamint két fának is nekiütközött, majd kigyulladt. Rodas már az ütközéseket sem élte túl, Walker pedig a csapódások és az égési sérülések együttes hatásaiba halt bele. Mindkettejük teste a felismerhetetlenségig megégett.

Egyikük szervezetében sem találtak alkoholt vagy kábítószert, és úgy tűnt, sem mechanikai hiba, sem az útviszonyok nem játszottak szerepet a szerencsétlenségben. A rendőrség nem talált utcai versenyzésre utaló nyomokat sem. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a baleset elsődleges oka az autó sebessége és a gumiabroncsok kora volt. Paul Walker 40 éves volt.

Mivel a színész halálakor épp a Halálos iramban 7 forgatásának kellős közepén tartottak, a gyártó Universal stúdió bejelentette, hogy határozatlan időre szünetelteti a produkciót.

Végül a filmet majdnem másfél évvel később, 2015. április 3-án mutatták be, és kolosszális kasszasiker lett, máig a franchise legsikeresebb darabja a világszerte megkeresett 1,5 milliárd dolláros bevételével.

Paul Walker holttestét elhamvasztották, hamvait pedig egy felekezeten kívüli szertartás keretében temették el a Los Angeles-i Forest Lawn Memorial Parkban.

A színész 25 millió dolláros vagyonát egyetlen lányára, Meadow-ra hagyta, aki 2015-ben, 17 évesen megalapította a Paul Walker Alapítványt. A szervezet a fiatalok megsegítését és környezetük fellendítését tűzte ki célul, hogy az emberek képzettebbek és felkészültebbek legyenek a holnap kihívásainak kezeléséhez. Épp, ahogy Paul akarta volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: