KULT
A Rovatból

A sorozatgyilkos elrabolja a pszichológusát – Segít így a terápia a kényszeres gyilkolási vágyon?

A hatékony terápiához érzelmileg biztonságos körülmények szükségesek, mondja Allen, a pszichológus a The Patientben. Hát ez itt nincs meg.


A Disney+ műsorán szerényen bújik meg ez a miniszéria, ami fordulataival, dramaturgiai fogásaival, rendezésével és színészi játékával epizódról epizódra egyre durvábban hat a nézőre. A sztori high concept, de egyszerű: egy kényszeresen mániákus sorozatgyilkos pszichológushoz kezd járni, majd elrabolja a terapeutáját, aki másnap arra ébred, hogy odaláncolták egy ágyhoz. Jaj, ne, ugye nem egy Fűrész-parafrázist látunk, gondolhatnánk, de maximum eddig tarthat az ijedelem.

Sam, a sorozatgyilkos ugyanis bezárja emberünket a pincéjébe, ahol enni-inni ad neki, és közli vele, hogy mivel muszáj meggyógyulnia - máris egy újabb mániákus működés, ami nyugtalanítóan hat a nézőre -, ezért a legjobb megoldás az, ha ők itt ketten, szépen, a pincében folyamatosan elterápiázgatnak. Sam, a pszichopátiás spektrum végpontján elhelyezkedő "beteg" a gyógyulást várja, mint eredményt.

 

Ez így leírva groteszkül vicces, és valóban, az egész borzalomban végig jelen van a legsötétebb fajta fekete humor, de alapjáraton a The Patient egy véresen komoly kamaradráma két ember összekapcsolódási kísérletéről.

Ébreszthető-e az empátia? Képes-e önreflexióra egy, a dühét kifelé exponáló, elferdült személyiség, a kognitív tudatosítás érhet-e el eredményt egy ilyen súlyos esetben, és megszabadulhat-e a saját béklyóitól? Ki a fogoly valójában és ki van a saját elméje csapdájában? Folyamatosan teszi fel és válaszolja meg finoman, nem didaktikusan a pszichológiai oldalról okosan végiggondolt sorozat a kérdéseket.

Steve Carell (a pszichológus) nemrég a The Morning Showban mutatta meg, hogy milyen fajsúlyosan képes egy komplex figurát, konkrétan egy metoo-val vádolt karaktert annak minden színében, árnyalatában és nyomorában megmutatni, nem egyszerű ragadozóként. A Foxcatcherben a maszk is rásegített John du Pont életre keltésére, de ahhoz is a mélységhez és az ő érzékenysége kellett, hogy a zavart elméjű, realitástól teljesen eltávolodott valós személyt életre keltse. 

Ezeknek a karaktereknek mélységben ellentéte, de szakmailag egyenes folytatása a The Patient főszerepe. Még ilyen erősnek sosem láttuk a játékát, minden rezdülése pontos, az alkotók pedig bátran rábízzák magukat a két színészre: róla és Domhnall Gleesonról, a sorozatgyilkosról is olyan közeliket kapunk a képünkbe, amit csak olyan színészről használ egy alkotó, akinek egyetlen pislogásával sem vállal kockázatot. És itt nincs kockázat: mindkét színész olyan teljesítményt nyújt, mintha maratont futnának,

Gleesontól még a hideg is kirázhat sokszor, miközben az együttérzésünket is kiváltja, mert érzékletesen mutatja meg minden esetlen mozdulatával, valójában mennyire szenved saját magától.

A Patient két tartópillére a forgatókönyv és a színészi játék, és el is viszi, tökéletesen működteti mindkettő. Alan Strauss, a sorozatbeli zsidó származású pszichológus gyötrődő ember, felesége halála utáni feldolgozatlan gyászával, magányával, gyermekeihez fűződő zűrös, rendezendő kapcsolatával. Van min dolgoznia. Hogy egy idő után a pincébe zárva a saját belső terápiája is önkéntelenül beindul, miközben a sorozatgyilkossal dolgozik annak kétséges gyógyulásán, egyszerre váratlan és törvényszerű fordulat. Hogy ki tudnak-e ők ketten mászni ebből gödörből - szó szerint - nyilván nem árulom el, mindössze annyit, hogy a lezárás méltó, kíméletlen és katartikus.

A forgatókönyvnek hála ugyanis eddigre már megismertük annyira a két figurát, hogy értjük, mit miért tesznek, és miközben annak drukkolunk, hogy a pszichológus kijusson a börtönéből, valahol annak is, hogy megtörténjen a lehetetlen: eljussanak a kényszeres gyilkolási vágytól addig, hogy Sam pszichéje minimum egy egészségesebb irányt vegyen. 

Szóba jön itt gyerekkor, apai hatás, kötődési minták, minden, ami pszicho-sablon lenne, ha a forgatókönyvírók nem ismernék pontosan, hogy egy valóban jó szakember hogyan gondolkodik és kérdez egy ilyen esetben.

És innentől lesz izgalmas macska-egér játék a történet, többszörös csavarral. Alan, a terapeuta agyába ugyanis még a néző sem lát bele, és nemcsak a gyilkos kiszámíthatatlan, hanem ő is. Igazi sakkjátékosként előre gondolkodik, hogyan szabadulhatna ki, ugyanakkor mennyire lehet reálisan köze a szabadulásának ahhoz, hogy Samet jobb pszichés útra terelje terápiával. Pontos kérdések, kiszámíthatatlan válaszok. A terapeuta agyában a a kiszámíthatatlanul viselkedő gyilkos reakciójához folyamatosan alkalmazkodó, állandóan változó tervek. Izgalmas, a vége felé már végletekig feszültséggé fokozott küzdelem. A felszínen egy jó thriller a The Patient, a mélyén egy sorsszerű találkozás és annak kataklizmaszerű hatásai a két pszichére. Erős lezárással és feloldozással.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk