KULT
A Rovatból

A rendőrség vagy a média okolható az 1972-es müncheni olimpia túszdrámájának alakulásáért? A Szeptember 5 című film közben biztosan lerágjuk mind a tíz körmünket

Idén 53 éves már az első túszdráma, amit élőben közvetített a tévé szerte a világon. Most végre láthatjuk, hogyan.


Ha valaki még nem ismerné a történelem e sötét fejezetét: 1972. szeptember 5-én a müncheni nyári olimpiai játékok alatt fegyveresek behatoltak az olimpiai faluba, megölték az izraeli olimpiai csapat két tagját, és túszul ejtettek kilenc másik izraeli csapattagot. A Fekete Szeptember nevű szervezet parancsnoka, Luttif Afif követelte az Izraelben fogva tartott jelentős számú palesztin fogoly, valamint a Vörös Hadsereg Frakció egyik nyugatnémet börtönben lévő alapítója, Ulrike Meinhof szabadon bocsátását. A listán 328 fogvatartott szerepelt.

A müncheni repülőtéren aztán a nyugatnémet rendőrök rajtaütöttek a terroristákon, és a Fekete Szeptember nyolc tagja közül ötöt megöltek, de a mentési kísérlet kudarcba fulladt, így az összes túsz meghalt, illetve a tűzharcban egy rendőr is életét vesztette. A nyugatnémet kormányt erős bírálatok érték az incidens kezelése miatt. A három túlélő elkövetőt letartóztatták, de a következő hónapban a Lufthansa 615-ös járatának eltérítését követő túszcsere során szabadon engedték őket. Az izraeli kormány ekkorra már gyilkossági kampányt indított, amely felhatalmazta a Moszadot, hogy felkutasson és megöljön mindenkit, aki szerepet játszott a támadásban.

No, ez utóbbi mondat tömören Steven Spielberg 2005-ös, München című (egyébként kiváló) filmjének sztorija, vagyis a sztárrendező a müncheni mészárlás utóéletével foglalkozott (persze röviden megmutatta az olimpiai támadást is). Emellett pedig még a téma mozgóképes megörökítései közt mindenképp fontos megemlíteni Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) Egy nap szeptemberben című 1999-es, Oscar-díjas dokumentumfilmjét, amely rendkívül hatásosan mutatja be a szomorú, de egyben izgalmas eseményeket.

S hogy miért volt izgalmas? Nos, azért, mivel a terroristák az olimpiát választották támadásuk céljául, vagyis azt akarták, hogy minél több szem szegeződjön az akciójukra.

A játékokat akkor már természetesen élőben közvetítette a tévé szerte a világon, így a müncheni lett az első túszdráma, amit élő, egyenes adásban követhettek a nézők, méghozzá főként az amerikai ABC csatorna szakembereinek köszönhetően, akik a legközelebb voltak a támadás helyszínéhez, és a leggyorsabban reagáltak.

A svájci filmrendező, Tim Fehlbaum (Fény, Tides) Szeptember 5 című filmje pedig ezt a szemszöget választotta az események bemutatására: a média felelősségét firtatja a túszdráma alakulásában. Hiszen az élő képsorokat (amelyekben többek között az is látható volt, ahogy a nyugatnémet rendőrök próbálnak rajtaütni a terroristákon) a túszejtők is nézték, így pontosan tudták, mi készül ellenük, és fel tudtak rá készülni. A szervek ugyanis elfelejtettek szólni a tévéseknek, hogy ne vegyék fel őket, így kénytelenek voltak visszavonulni.

A Szeptember 5 történetének középpontjában tehát az ABC sportközvetítő csapata áll, akiknek nyilván nem voltak szakmai tapasztalataik ilyen események közvetítésében, így rögtönözniük kellett a nagy sztori reményében.

A filmben látható személyek többsége valós, a három vezető, Roone Alridge (Peter Skarsgaard), Geoffrey Mason (John Magaro) és Marvin Bader (Ben Chaplint jó régen láthattuk, hirtelen fel sem ismerni) tévétörténelmet írtak ezen a napon. Fehlbaum is főként rájuk koncentrál, kiegészülve egy fiktív karakterrel, a német Marianne Gerbharttal (Leonie Benesch a tavalyi Oscar-jelölt A tanári szoba főszerepéből lehet ismerős), aki a stáb német tagjaként tolmácsként vett részt a közvetítésben. A színészek frontján tehát nem lehet panaszunk, különösen a fő fókuszt kapó John Magaro (őt többek között a szintén Oscar-jelölt Előző életekben, valamint A másik énben, A dobozban, a Rendíthetetlenben, A nagy dobásban, a Viharlovagokban vagy az Overlordban láthattuk többek közt) remekel az ifjú titánként, aki élete első nagy feladatát kapja adásrendezőként, és tessék, rögtön egy túszdráma kellős közepén találja magát. Talán ő az, akit a média felelőssége, vagyis az, amiért az egész sztoriban küzdött, a leginkább szíven üt.

A Szeptember 5 már az első percekben durván magába húzza a nézőt: azonnal kialakul a fojtogató légkör, ami nem is ereszti a nézőt egészen a film végéig. Főként a tévéstúdióban és az irányítóteremben nézünk embereket, ahogy idegesen beszélgetnek, telefonálgatnak, hallgatják a rádiót, nézik a tévét, és utasítgatják egymást, de Fehlbaum s írótársai, Moritz Binder és Alex David forgatókönyve mindezt pattanásig feszült párbeszédeken és a szereplők közti izgalmas dinamikán keresztül mutatja be. Mem is véletlen tehát, hogy a Szeptember 5 szkriptjét Oscar-díjra jelölték idén a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában. Sajnos ez a film egyetlen nominációja, azonban megérdemelt volna még néhány jelölést, akár a legjobb filmek közt is.

Egy világszerte ismert történelmi esemény más, eddig nem látott szemszögből, amely további beszélgetéseket generál azzal kapcsolatban, hogy kik is igazából a balul elsült túszmentés igazi felelősei. A rendőrök? A média? Az olimpia szervezői? Mindenki közülük?

A Szeptember 5 tömör játékidővel (Fehlbaumék tisztában voltak azzal, hogy 95 perc bőségesen elég a sztori elmesélésére), rendkívül izgalmas képsorok közepette repít minket vissza 53 évvel ezelőttre, hogy mi, nézők is úgy érezzük, ott vagyunk a sport- és médiatörténelem e fontos és tragikus napján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: