A Rovatból

A rejtélyes 27-esek klubja – a legnagyobb rocklegendákat vitte el fiatalon a halál

Rock-történelmet írt 1969. július 5-én a Rolling Stones negyedmillió néző előtt adott koncertjével, amely egyben az egyik alapító tag, Brian Jones gyászszertartása volt.

Link másolása

A 60-as évek második felében a rock új dimenziókat keresett. Ezt a zenészek nemcsak magában a zenében, hanem a mesterséges tudattágításban is, jobb esetben csak a marihuánában, de inkább az új szintetikus sztárdrogban, az LSD-ben és/vagy a heroinban keresték.

És persze sokan a jól bevált alkoholt sem vetették meg. Néhány, kisebb-nagyobb port felvert rendőrségi ügyet, botrányosan rossz koncertet vagy túlságosan "elszállt" lemezt kivéve

egy ideig nem is volt ezekkel komoly baj, sőt, sokan úgy érezték, hogy a fű vagy az LSD-s "utazás" felszabadítja a kreatív ösztönöket

és bátrabbá teszi az alkotást. Aztán jött egy két évig tartó sorozat, amikor a műfaj öt legendájának intett a kaszás. És hogy az egész történet még hátborzongatóbb legyen: valamennyien 27 évesek voltak, amikor meghaltak.

Az első a sorban Brian Jones volt, a Stones legsokoldalúbb, leginkább kísérletező kedvű tagja.

A felsőbb középosztályból származó szőke fiatalember az együttes felvételein összesen 15 féle hangszert szólaltatott meg, neki köszönhetjük a Ruby Tuesday blockflőtéjét és zongoráját, a Paint It Black szitárját, sőt, a Lady Jane-ben ő játszik a barokk eredetű dulcimeren is.

Hiába volt azonban zeneileg felkészültebb társainál, Mick Jagger mellett nem lehetett vezéregyéniség. Egy idő után ő jelentette a Rolling Stonesban a különlegességet, a hagyományos rock and rolltól és rhytm and bluestól eltérő hangzásokat. Az ő törekvéseit tükrözte teljes egészében az 1967-ben megjelent His Satanic Majesty's Request című pszichedelikus-elektronikus album.

Ezt követően azonban Brian egyre inkább magára maradt, előfordult, hogy hangszerszólóit a stúdióban egyedül vette fel. Magánélete is csődöt mondott, éppen zenekartársai, Jagger és Keith Richards szerették el barátnőit, Marianne Faithfullt, majd Anita Pallenberget. Az 1968 decemberi balul sikerült tv-felvétel, a Rolling Stones Rock and Roll Circus volt az utolsó szereplése a Stonesszal. Kilépett, helyét Mick Taylor vette át. Brian új életet akart kezdeni. A keleti zenék izgatták, Marokkóba ment, készített is egy lemezt a helyi Joujouka együttessel, amelyet sokan a "világzene" születésének is tekintenek.

Brian állapota azonban egyre romlott az alkohol és a kábítószer miatt, és ezek csak súlyosbították születése óta kínzó asztmáját. 1969. július 3-ra virradóra holtan találták London melletti villájának úszómedencéjében, egy kerti mulatság után.

Két nappal később a Stones a Hyde Parkban negyedmillió néző előtt emlékezett meg róla. Mick Jagger Percy Bysshe Shelley Adonais című költeményéből olvasott fel búcsúzásképpen. A verset költőtársa, John Keats halálakor írta Shelley. A koncerten a papírdobozokból felszálló ezer fehér lepke azt a Briant szimbolizálta, aki az élettel szemben megmérettetett és könnyűnek találtatott.

Brian Jones halálának körülményei máig tisztázatlanok. Bár a boncolás jelentős mennyiségű alkoholt és drogot talált szervezetében, hamar lábra kaptak azok a mendemondák, mely szerint a zenész nem véletlenül fulladt bele a medencébe. Az egyik változat szerint Brian a buli során összeszólalkozott egy szintén ittas pincérrel, aki belökte őt a vízbe és nem vette észre, hogy Brian nem bukkan fel.

Ennél lényegesen durvább az a feltételezés, amely szerint Jones-t házának építésze, Frank Thorogood ölte meg, miután a muzsikus felmondott neki, mert úgy érezte, becsapja őt.

Ezt a verziót mindenekelőtt Anna Wohlin, Brian svéd barátnője táplálja, aki szerint az ügyet azért simították el, hogy ne ártson a Stones imázsának. Pedig Anna szerint még el is akartak menni a Hyde Park-ba, mert Brian nem táplált haragot volt társaival szemben. Thorogood állítólag 1993-ban, halálos ágyán bevallotta tettét…

1970 őszén egy hónap alatt hárman is sokkolták a rock-világot idő előtti távozásukkal, ráadásul olyanok, akik az egy évvel korábbi woodstock-i fesztivál sztárjai voltak.

A legnagyobb amerikai fehér blues-zenészek egyikének tartották a következő 27 éves áldozatot, Alan Wilsont, a Canned Heat énekes-gitáros-szájharmonikását, akit csak "Vak Bagolyként" (Blind Owl) emlegettek.

Érdekes módon akárcsak Brian Jones, ő is kilógott saját bandájából: zeneakadémiát végzett, a 30-as évek fekete blues-zenéjét kutatta, ebből írta diplomamunkáját is. E gyökerekből született a zenekar tán leghíresebb a dala, a filmekben azóta is gyakran felhangzó On The Road Again, de Wilson olyan kortárs zenei kísérletekbe is belevitte társait, mint a Parthenogenesis című 20 perces darab. A rendkívül rossz látása miatt is visszahúzódó Wilson, hiába volt zenekara rendkívül sikeres, nem tudott mit kezdeni a rock-világgal, állandó depresszióval küzdött, még pszichiátriai kezelés alatt is állt. Egy idő után pedig gyógyszerfüggő lett, amit még LSD-vel is súlyosbított.

1970. szeptember 3-án holtan találták zenésztársa, Bob Hite kaliforniai házának kertjében. Először gyilkosságra gyanakodtak, az első sajtójelentések még azt írták, hogy Alan egy kínai drogdíler áldozata lett. A törvényszéki orvos kábítószer-túladagolást állapított meg nála, de azóta is mindenki meg van győződve arról, hogy a Vak Bagoly szándékosan vette magához a halálos dózist.

Szeptember 18 immár 49 éve gyásznap a zenében: ezen a napon halt meg londoni lakásában Jimi Hendrix, a rock legnagyobb újítója, aki nemcsak a gitárt, mint hangszert értelmezte újra, hanem olyan utakat nyitott meg a modern zenében, amelyen az utódok ma is csak tapogatózva tudnak előre haladni.

Az Are You Experienced? és az Electric Ladyland korszakalkotó albumok megálmodója önmagával is folytonosan kísérletezett, és miközben a legkülönbözőbb drogokkal próbálkozott, a végtelenségig hajszolta magát, mintha érezte volna, hogy kevés ideje van. A hivatalos verzió szerint élete utolsó éjszakáján, mivel álmatlanságban szenvedett, nagy mennyiségű altatót vett be vörösborral, álmában rosszul lett, és megfulladt.

Halálának körülményei most is zavarosak. Élettársa, a német Monika Dannemann vette észre hajnalban, hogy baj van, de elmondása szerint előbb Jimi néhány barátját hívta fel, köztük Eric Burdont, akivel előző este Hendrix együtt játszott, és csak utána a mentőket. A halottkém jelentésében az állt, hogy Hendrix már nem élt, amikor a mentő kiért hozzá, a mentősök viszont arra emlékeztek, hogy a zenész az úton végig eszméleténél volt. Lehet, hogy a gitárzsenit egyszerűen megölték?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: