KULT
A Rovatból

A magyar tőzsdeügynök titokzatos képei

Mestitz Lajos magángyűjteménye a huszadik század máig tisztázatlan útvesztőiről, különös életutakról és műtárgy-csempészetről mesél.

Link másolása

Mestitz Lajos egy Horthy-korszakbeli tőzsdeügynök volt, nem mellesleg pedig szenvedélyes képgyűjtő. Privát kollekciójának 29 fennmaradt darabját csütörtökön mutatták meg a Kieselbach Galériában, együttes értékük két-háromszázmillió forint lehet. A teljes gyűjtemény ugyan számos darabbal volt gazdagabb, de a történelem viharai (egészen konkrétan bombatalálat is érte) nem kímélték.

Martos Gábort, A tőzsdeügynök képei című kötet szerzőjét személyes emlékek fűzik a gyűjtőhöz és képeihez: kisgyermekként, egy svájci gyógykezelés révén került kapcsolatba Mestitzékkel. Minthogy szülei nem kapták meg a kiutazási engedélyt, rokoni-baráti kapcsolatok hálóján keresztül jutottak el a kint élő házaspárhoz, akik vállalták felügyeletét. Mestitz Lajos 1969-ben bekövetkezett haláláig panzióban lakott, a zürichi opera mögött, ahol a falak tele voltak értékesebbnél értékesebb magyar festők képeivel.mestitz3

Persze nincs az a koravén gyerek, akit a színes műanyag katonáknál jobban érdekelne egy Rippl-Rónai, Ferenczy, Czóbel vagy Derkovits, ha mégoly ritkaságnak számítanak kis.

Idővel azonban eljött az eszmélés ideje, és bizony kiderült, hogy Mestitz gyűjteménye páratlan a maga nemében.

A kutatás során fordulatos, ugyanakkor a korszakban nem egyedülálló életút és műtárgysorsok bontakoztak ki. Az 1897-ben született Mestitz Lajos tőzsdeügynök volt, ahogy apja is, az ő üzletét vitte tovább. Katonáskodott az első világháborúban. A harmincas években megházasodott. A Kossuth téren, szinte a Parlament szomszédságában épült Elysée-palotában élt feleségével, Borza Irénnel – aki Aranyosi Irén néven több filmben és színházi előadásban is szerepelt – egy háromszoba-hallos klasszikus polgári lakásban.mestitz1mestitz4

Talán felelőtlenség, talán megszállottság, de képei a háborúban, sőt az ostrom alatt sem kerültek le a falakról. Mivel bombatalálat érte a palotát (melynek következtében egy szoba és annak tartalma gyakorlatilag teljesen megsemmisült), számos mű elpusztult.

Mestitz maga nem volt szívbajos: az egész ostromot a parlament szomszédságában töltötte, és miközben mindenki a pincébe menekült, ő a harmadik emeleti lakásában ült gramofont hallgatva, német irodalmat olvasva. Állítólag azt mondta: őt nem kérdezték meg, legyen-e háború, és mivel mélyen nem ért egyet vele, egyet tud tenni – nem vesz róla tudomást.

Zsidó származása és halált megvető apátiája ellenére túlélte a vérzivataros éveket, 1947-ben hivatalos kivándorló útlevéllel Svájcba emigrált. Később disszidensként tartották számon, feleségétől, aki itt maradt, papíron el is vált, hogy az asszony lehetetlenüljön el teljesen (1956-ban, amikor Irén utánautazott, ismét összeházasodtak). Bizonyos képeit elutazásakor magával vitte, néhányat bőröndökben csempésztek ki Svájcba. Máig nem sikerült az összes nyomára bukkanni, csak annyit lehet tudni, hogy lappanganak, eladták vagy egyszerűen eltűntek; a róla és feleségéről készített portrék is erre a sorsra jutottak. Egy részük a gyűjtő 1969-es, más részük a feleség 1988-as halála után, a hagyatéki eljárást követően a Svájcba kerüléshez hasonló „vargabetűkkel” került vissza Magyarországra.mestitz2

A gyűjteményben van egy érdekes kakukktojás: egy Tiepolo-metszet az 1700-as évekből, amely okkal tűnhet kevésbé odaillőnek, hiszen Mestitz szinte teljes egészében kortárs műveket gyűjtött.

Feleségének unokaöccse gyakran és részletesen írt a gyűjteményről emlékirataiban, valószínűleg említette volna ezt a ritkaságot. De mivel nem tette, arra lehet következtetni, hogy a metszet (amely még sokszorosítottként is rendkívüli értékű) a háború idején, esetleg Svájcban került rejtélyes úton-módon Mestitz birtokába. A háborús időkben egyébként nem volt ritka, hogy a műtárgymozgást a túlélésért vívott harc indukálta...mestitz6

A műgyűjtő történetében az is fehér folt, hogy zsidó származása ellenére vajon miért nem kobozták el vagy vették zár alá gyűjteményét, sőt, hogy volt egyáltalán lehetséges az, hogy őt magát sem vitték el?

Az első kérdésre lehetséges válasz, hogy a mára igen értékes művek akkoriban „dekorációs célokra alkalmas” kortársnak számítottak, értéküket az azóta eltelt idő a többszörösére növelte. Utóbbira pedig egy fotó adhat magyarázatot, amely 1945 őszén, a Fészek Klub első, háború utáni bálján készült. Mestitz Lajos Bajor Gizivel táncol, aki feleségével rendkívül bizalmas viszonyt ápolt. Bajor Giziről köztudomású, hogy Stromfeld Aurél úti villájában (amely ma színészmúzeum) számos veszélyeztetett művészkollégáját bújtatta, így például Diósy Antalt, a festőt és feleségét, Nagyatjai Teréz díszlettervezőt.bajor_gizi

Nem csak Mestitz Lajos és gyűjteményének sorsát, de általában a magyar képzőművészetet is számos titok lengi körül. Máig nem lehet tisztán látni, mi történt bizonyos képekkel.

A „nagy” és vagyonos gyűjtők (mint például az Andrássy-, a Hatvany-, a Herzog-család, Kohner Adolf vagy Majovszky Pál) összesen egy-kéttucatnyian lehettek az egész országban, olyanok pedig, mint Mestitz Lajos, százas vagy akár ezres nagyságrendben.

Akárhogy is, a háború és a történelem fordulatai rengeteg gyűjteményt zúztak szét; rengeteg alkotás tűnt el a műtárgypiacról, és máig sincs törvényileg jól szabályozva, hogyan kerülhetnek vissza.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: