KULT
A Rovatból

CoD: a legnépszerűbb magyar zenekar a Facebookon

A Children of Distance oldalát majdnem félmillióan kedvelik, pedig alig foglalkozik velük a média. Megkérdeztük tőlük, mi a titkuk.
Láng Dávid - szmo.hu
2015. február 14.



Ha valaki otthonosan mozog a hazai könnyűzenében, viszonylag hamar válaszolni tud arra a kérdésre, melyik előadóknak van a legnagyobb rajongótábora. Quimby, Ákos, Tankcsapda – alighanem rájuk tippelne a legtöbb ember. A nagyszínpados fellépések mennyiségét, illetve a sajtómegjelenéseket nézve ebben lehet is valami.

A hivatalos Facebook-oldalak lájkszámát átböngészve viszont jön a meglepetés: bár mindhármuknak tekintélyes, 200 ezer feletti követőjük van, mégis messze elmaradnak a Children of Distance nevű csapattól, akik jelen állás szerint nem kevesebb, mint 440 ezer lájkkal büszkélkedhetnek. Mi lehet a sikerük titka? Többek között erről kérdeztük a tagokat: Somogyi Pétert, Ács Róbertet és Nyári Rolandot.

– Hogy került a zene az életetekbe?

Peti: Sub Bass Monster fórumát látogattuk mindhárman, Roli és Robi már régebb óta, én pedig 2005 környékén csatlakoztam. Ide saját szövegeket is lehetett írogatni, amit meg is tettünk: Roli inkább verseket, míg Robi gengszterrap-jellegű dolgokat. (nevet) Nekem nagyon tetszettek ezek, ezért megkérdeztem tőlük, nem csinálunk-e közösen is valamit. Rábólintottak, és kis idővel később ott találtuk magunkat egy stúdióban – ekkor találkoztunk életünkben először.

Robi: Az első fellépésünket is az egyik fórumos barátunk szervezte 2007-ben. Ekkor még azért volt hova fejlődnünk, a következő buliig el is telt egy újabb év. A fordulópont az első Emlékezz rám című dalunk megjelenése volt, amiből hatalmas sláger lett. Ezután megszaporodtak a koncertek, még az országhatáron túlra is eljutottunk.

Emlékezz rám (dalszöveggel):

És a dal folytatása, amihez klip is készült:

– Inkább színpadon, vagy stúdióban érzitek otthon magatokat?

Robi: Én legjobban otthon, a playstation előtt... (nevet) Valóban sokáig nem tartottam magamat színpadi embernek, kellett vagy 200 fellépés, mire megszoktam a tömeget. De még manapság is a stúdiózás áll közelebb hozzám.

Roli: Én inkább fellépni szeretek jobban, bár alapvetően mindig is elég visszahúzódó természetű voltam. Ez máig sem változott, de próbálok felülemelkedni rajta.

– Előre felvett zenei alapokkal és élő zenekaros kísérettel is szoktatok koncertezni. Min múlik, melyiket választjátok?

Robi: Ez leginkább azon múlik, megvannak-e a technikai feltételei, hogy a teljes – rajtunk kívül még ötfős – felállással menjünk. Mindenesetre ahol csak lehetséges, az utóbbit preferáljuk. A tavalyi év még nem volt mérvadó ebből a szempontból, hiszen akkor indult be ez az egész történet, idén viszont jelen állás szerint már az élő bulik lesznek túlsúlyban.

codzenekar

codzenekar2

– Az ország három különböző pontján éltek. Hol a bázisotok, és mennyire bonyolult összeszervezni így a dolgaitokat?

Peti: Roli Kiszomboron lakik Szeged és Makó között, Robi Máriapócson Nyíregyháza mellett, én pedig Gyöngyös közelében. Konkrét bázis nincsen, de mindig Pestre jövünk fel és innen indulunk tovább a fellépésekre, a zenekari próbákat pedig Dunaharasztiban tartjuk. Én tulajdonképpen szívesen felköltöznék, de albérletet nem akarok fizetni, hiszen abba annyi pénzt beleöl az ember, hogy ugyanezzel az erővel már egy saját lakásra is gyűjtögethetne. De tősgyökeres pestiként sosem tudnám elképzelni magam.

Robi: Nekem van itt albérletem, de csak amiatt tartom fent, hogy legyen hol aludnom, miután hajnalban hazaesünk egy fellépésről. Egyébként viszont amikor csak tehetem, otthon vagyok, és tartósan biztos nem költöznék soha Budapestre.

Roli: Én szintén nem tervezek felköltözni, ha már nagyváros, akkor inkább Szegeden élnék. Különben úgy oldottam meg a helyzetet, hogy vettem egy éves vasúti bérletet, amivel korlátlanul utazhatok bárhová. Nem volt olcsó, de még mindig sokkal jobban járok anyagilag az ingázással, mintha albérletet kéne fizetnem. Persze az kényelmesebb lenne, de végül is az utazás hozzátartozik a zenekari léthez – tulajdonképpen a munkám része.

A Nem menekülök el című szám klipje (tavaly április óta már 3 és fél millió megtekintés):

cod5

Fotó: Légrádi Ádám (Deccard Photography)

– Kis falvakban és nagyvárosokban egyaránt koncerteztek. Hogy látjátok, mindenhol egyforma az igény a zenétekre?

Roli: Érdekes módon a létező összes példa előfordult már. Játszottunk nagyvárosban iszonyú kevés ember előtt, illetve olyan helyen, amiről azt se nagyon tudtuk, hol van, mégis rengetegen voltak. Ezt nem lehet előre megjósolni, szerintem nincs szoros összefüggés a népességszámmal.

Peti: A szervezésen is sok múlik, például ha az adott hely nem plakátolja ki a bulit és terjeszti a hírét, akkor bajosan várhatják, hogy csak a Facebook miatt több száz fős közönség jön össze. Sokan gondolják azt, hogy „van négyszázezer lájkjuk, kidobják az oldalukra és ennél több nem is kell…” Pedig ennyivel azért nem lehet megúszni a dolgot.

– Mi az internetes népszerűségetek titka, mekkora út vezetett idáig?

Peti: Szerintem a kommunikáción van a legnagyobb hangsúly.

"
Ma is ugyanúgy minden üzenetre válaszolunk, mint mikor csak ötezren voltak az oldalon.

Ez valószínűleg sokat nyom a latban. De nagyon nagy receptje nincs a dolognak, például ami a reklámozást illeti, soha egy forintot se költöttünk erre. Egyszerűen csak jönnek az emberek maguktól.

Roli: Azért is furcsa ez az egész, mert a tévék és rádiók egyáltalán nem kaptak fel minket, tulajdonképpen semmilyen szintű hírverést nem köszönhetünk nekik. Én kicsit értetlenül is állok a dolog előtt, de persze mindannyian nagyon örülünk neki, és mindenkit szeretettel várunk továbbra is.

cod1

cod02

– Milyen összetételű a rajongótáborotok?

Robi: Ami furcsa, hogy ha lehet hinni a youtube statisztikáinak, 60-40 százalékos arányban inkább fiúk/férfiak hallgatnak minket. Korcsoportok terén is jelentős változás tapasztalható pár évvel ezelőtthöz képest: 18-25 év között vagyunk a legerősebbek, a 25-35 közötti sávban is nagyon sokan vannak, míg a 18 év alattiak már csak a harmadik helyen állnak.

Peti: A tizenéves korosztály valószínűleg azért szorult hátrébb, mert ők alkotják azt a réteget, akik mindig az aktuálisan feltűnő sztárok iránt rajonganak. Igaz, a többieknél sokkal intenzívebben, de hamar rá is unnak a dologra és új kedvencet keresnek maguknak.

– Szerintetek mit lehet tenni az ellen, hogy rátok unjanak?

Roli: Előttünk leginkább az lebeg, hogy minél inkább a zenekaros felállás felé mozduljunk, mert abban látjuk a jövőt és a potenciált. Azt, hogy mondjuk 40-50 évesen is diszkókban lépjek fel, annyira nem tartom vonzó lehetőségnek. De a zenekar szerintem hosszabb távon is működőképes lehet.

Robi: Zeneileg pedig az a fontos, hogy továbbra is hűek maradjunk önmagunkhoz, tehát „childrenes” dalokat írjunk. Nagyon sokan követik a divatot, de én nem hiszek abban, hogy ez a jó út, hiszen az aktuális trendek évről évre változnak.

Peti: Szerencsére ma már ott tartunk, hogy

"
ha egy másik zenekar a miénkhez hasonló – vagyis dallamos, versmondós, szövegelős jellegű – dalokat ír, arra sokszor azt mondják, hogy „childrenes”.

Tehát lényegében viszonyítási pont lettünk.

– Mialatt beszélgettünk, addig is odajöttek hozzátok ketten, közös fotót és autogramot kérve. Hogy bírjátok a népszerűségnek ezt az oldalát, mennyire könnyű kezelni a hasonló helyzeteket?

Robi: Az elején még feltétel nélkül élveztem a dolgot, hiszen újdonság volt, de idővel aztán már adódtak olyan szituációk, amiket rosszabbul viseltem. Például amikor éppen mennék haza és három csomaggal rohanok a vonat felé, de megállítanak, hogy csináljunk egy közös képet, azt annyira nem szeretem.

Roli: De egyébként persze nincs ezzel semmi gond, szívesen adunk autogramot, vagy csinálunk közös képet bárkivel. Jó érzés, hogy ennyien szeretnek bennünket.

cod04

Fotó: Légrádi Ádám (Deccard Photography)

cod03

Fotó: Légrádi Ádám (Deccard Photography)

– Annak mi lehet az oka, hogy a médiában viszont alig foglalkoznak veletek?

Robi: Valószínűleg az, hogy körülöttünk nincsenek olyan botrányok, amivel a bulvársajtóban jól eladhatóak lennénk. Épp nemrég olvastam, hogy valamelyik valóságshow-szereplő lenyilatkozta, hogy ő a top 10 hazai celeb egyike, vele adják el a lapokat, meg mit tudom én. De ehhez nyilván olyan dolgokat kellett (illetve kell) bevállalnia, amiben mi soha nem lennénk benne. Kerestek minket már az RTL Klubtól is, hogy szerepeljünk valamelyik reality-műsorukban, de mondtuk nekik, hogy ha nem a zenénk a téma, akkor nem vállaljuk. Ennyit nem ér az egész.

– Inkább hivatás, vagy szenvedély nektek a zenekar? Meg tudtok élni belőle?

Roli: Hiába szeretjük csinálni, néha elfárad benne az ember, hiszen ez az életmód rengeteg utazással és éjszakázással jár.

Bár külső szemmel nézve úgy tűnhet, hogy hú de jól keresünk, a valóság az, hogy a bevételeink nagy hányadát egyből visszaforgatjuk: például stúdiózásra, klipkészítésre, és hasonló járulékos költségekre.

De számomra ezzel együtt sem kérdés, hogy megéri.

Peti: Én voltam az egyetlen a csapatból, aki úgy kezdtem el ezt az egészet, hogy sztár akarok lenni és a színpad az otthonom, illetve az összes ilyen klisét el tudnám még lőni. Úgyhogy maximálisan hivatás, valószínűleg addig fogom nyomni, amíg élek. Régebben dolgoztam grafikusként, de rájöttem, hogy nem éri meg emiatt napi szinten ingázni, hiszen a fizetésem nagy része rámenne az útiköltségre.

Robi: Én nem csak ezzel foglalkozom, otthon mezőgazdasági munkákat végzek tavasszal és ősszel. Ez egy teljesen más jellegű történet, nagy előnye, hogy kiszámítható bevétellel jár (szemben a zenéléssel, ahol sosem tudhatod teljesen biztosra, éppen hány koncerted lesz az adott évben). De mindkettőt szeretem csinálni, a kontrasztosságuk ellenére jól kiegészítik egymást az életemben.

A Nélküled annyira más klipje 2013 végéről:

És a Súgd meg 2012-ből:

– A dalaitokat milyen munkamegosztásban írjátok?

Roli: Peti a fő slágergyáros, ő írja a legtöbb refrént, és mondhat bárki bármit, ezen a téren – tehát fülbemászó, dallamos refrének kitalálásában – szerintem ő a legjobb Magyarországon. A hiphop/rap közegen belül legalábbis mindenképp. Egyébként pedig mindenki a saját részét írja meg a dalokban, a saját élményei és mondanivalója alapján. Sosem írtunk senki másnak, és nekünk sem volt külsős szövegírónk, így az összes számot teljesen a magunkénak érezhetjük.

– Mit mondanátok azoknak, akik újonnan ismerik meg a zenekart, miért érdemes benneteket hallgatni?

Roli: Ha voltál már szerelmes, vidám, vagy szomorú, ha csalódtál már, vagy voltak szép élményeid, akkor biztos azonosulni tudsz valamelyik szövegünkkel.

"
Tulajdonképp teljesen általános témákról éneklünk, de az egésznek mégis van egy nagyon mély mondanivalója, amit csak az ért meg, aki végighallgatja a lemezeinket.

Peti: Én régebben mindig úgy foglaltam össze a zenekar lényegét: hétköznapi emberek, hétköznapi nyelven, hétköznapi problémákról, hétköznapi embereknek. Nem művészkedjük túl magunkat, csináljuk ezentúl is természetesen, ami jön belőlünk – néha jobban, néha rosszabbul, de megállás nélkül.

(A következő koncert a Király utcai G3 klubban lesz február 14-én, vagyis ma este. Bővebb infókat ITT TALÁLTOK.)

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„A toi toi vécék tetejéről játszottunk az utcán rekedt közönségnek” – Besh o droM-interjú
A több mint 25 éve aktívan koncertező zenekar két tagja, Barcza Gergő és Pettik Ádám elsősorban a Művészetek Völgyéhez kapcsolódó emlékeiről mesélt nekünk.


A Besh o droM története szorosan összefonódik a Művészetek Völgyével: 1999-es megalakulásuk óta visszatérő fellépők a kapolcsi központú fesztiválon. Az utóbbi időben több alkalommal is szabályos tömegjelenetek alakultak ki a koncertjeiken, mivel sokkal többen voltak kíváncsiak rájuk, mint a helyszín befogadóképessége, ahol játszottak. Idén azonban biztosan nem fenyeget ez a veszély, ugyanis most először a Panoráma Színpadon kaptak helyet. Ebből az alkalomból kérdeztük a zenekar két alapítóját.

– Mi az első emléketek a Művészetek Völgyéről, akár látogatóként, akár fellépőként?

Pettik Ádám: Ando Drom koncert a romok között 30 éve, iszonyat katartikus volt, ott dőlt el véglegesen, hogy világzenével fogok leginkább foglalkozni.

Barcza Gergő: Nekem is ugyanebből az évből van a legelső emlékem, nagyon élveztem a kellemesen kaotikus, teljesen újszerű falusi fesztiválhangulatot. Emlékszem, reggelente lehetetlen volt péksüteményhez jutni, a kisboltokból már hajnalban elfogyott a kifli, zsömle. A piaci résbe azonnal meg is érkezett a házi palacsinta...

– Itthon és világszerte is rengeteg fesztiválon játszottatok az elmúlt 26 évben. Van-e bármi, ami miatt a Völgy kiemelkedik ebből a mezőnyből?

Ádám: A legtöbb helyszínen ezen a fesztiválon játszottunk, és magasan kiemelkedik a tavalyelőtti, toi-toi vécék tetejéről az utcán ragadt közönségnek adott koncertünk.

Kicsit többen ragadtak kint, mint ahányan befértek a Kocsor udvarba, de a technikusok kegyetlen, buligyilkos főnöke nem engedte elhúzni a hátsó függönyt, pedig akkor legalább hátulról láthatta volna a koncertet szegény hoppon maradt közönségünk. Ezért akinek a zenekarban zsinór nélküli mikrofonja volt, az időnként a színpad háta mögé ment és a támfal tetejéről játszott a kint rekedt tömegnek.

A fal alatt az utcán, kissé jobb oldalt volt három mobil wc, aminek a tetejére viszonylag könnyen át lehetett lépni az alacsony kerítésen keresztül, és Légrádi úr óriási sikert aratott, amikor úgy döntött, hogy az egyik szólóját onnan fogja celebrálni. Nem szakadt be.

Gergő: Nagy lendülettel én is fel akartam ugrani az egyikre, de rögtön elképzeltem, ahogy szomorúan kászálódok ki a szörpből, így inkább kihagytam. Légrádi Gábor, fiatalabb és könnyebb kollégánk viszont valóban nem tétovázott, felpattant az egyik tetejére, onnan fújta. Remekül szórakozott mindenki.

– Az olvasztótégely elég jó kifejezés a zenétekre. Mennyi mindent szívtatok magatokba a kezdetekhez képest ebben a bő két és fél évtizedben?

Ádám: Az operetten és k-popon kívül mindent.

Gergő: Az én fejemben folyton megy a zene, csak akkor áll meg egy-egy pillanatra, ha meghallok valami más zenét egy külső hangforrásból. Akkor betárazom azt az agyam megfelelő polcára. Zeneírás közben aztán onnan dől ki a megfelelő zenei anyag, gondolkozni nem is nagyon kell.

– Mindketten nagyobbrészt külföldön éltek. Egy átlagos évben hányszor ingáztok Budapest, Bristol és Jeruzsálem között, és hány koncertfelkérésre kell nemet mondanotok logisztikai okokból?

Ádám: Nem túl sok buli marad el ilyen okból, 15-20 alkalommal biztos megfordulok, és jóformán az egész nyarat itt töltöm.

Gergő: én is igyekszem minél gyakrabban jönni, de a Közel-Keleten nem mindíg úgy történnek a dolgok, ahogy azt az ember eltervezi.

– Mi a fő tevékenységetek, amikor nem vagytok Magyarországon és nem a zenekarral foglalkoztok?

Ádám: Szervezem a további bulikat, intézem a zenekar és a saját ügyeimet, tagja vagyok a Bujdosó oktettnek és kvartettnek, valamint van egy új kvartettünk Babindák-Juhász-Papesch-Pettik néven. Zajlik az élet.

Gergő: Írom, gyártom a többiek segítségével a Besh o droM zenéjét, nálam állnak össze a három országban felvett zenei anyagok, intézem a zenekar külföldi útjait.

Amikor épp nincs háború, és általában nincs, akkor a legkülönbözőbb helyeken, stadionoktól az utcazene-fesztiválokig minden lehetséges helyszínen fellépek, gyakran szinte éjjel-nappal. Most épp leggyakrabban az óvóhelyen ülök, de a zene ott is megy a fejemben.

– Ádám többször is fellépett már a Duckshell vendégeként, és elmondta, hogy ők a kedvenc fiatal zenekara. Kiket követtek/kedveltek még a jelenlegi hazai színtérről?

Ádám: Sickratmen, cserihanna, Zsiványjazz és még sokan mások.

– Egyike vagytok annak a nem túl sok zenekarnak, akik saját Patreon-oldalt üzemeltetnek, a legutóbbi lemezetek költségeit is közösségi finanszírozással igyekeztetek előteremteni. Mennyire jelentős ez a láb a bevételeitekben?

Ádám: Reméljük, lesz még sokkal jobb is.

Gergő: Első körben összegyűlt egy kicsi, de annál kitartóbb támogatói kör. Hálásak vagyunk nekik, mindenkit bíztatunk, hogy nézzen el hozzánk, legyen a támogatónk egy kávé árával, vagy akár többel.

– Idén első alkalommal játszotok a Völgyben a Panoráma Színpadon. Mekkora szintlépés ez számotokra?

Ádám: Játszottunk már a Völgyben nagyszínpadon többször is, bár akkor nem ott volt még és nem így hívták, csak aztán a Bárka színpadhoz és később a Kocsor Házhoz való hűségünk ezt a dolgot felülírta.

Ez a helyzet tavalyelőtt tarthatatlanná vált és azóta akkora színpadon játszunk, hogy végre odafér az egész közönségünk. Nem hiszem, hogy zavarba jönnénk, ha már a montreali jazz fesztiválon nem jöttünk 25 ezer ember előtt 4 alkalommal.

– Lesz-e a alkalmatok több időt is a fesztiválon tölteni a koncerten túl? Ha igen, mit szeretnétek még mindenképp megnézni?

Ádám: Tervezem, tervezzük, de ameddig nem sikerül megfejteni, hogy melyik napokon tudok maradni, addig nem fájdítom a szívem. Mókus udvarába biztos elnézek, mert ott valahogy mindig valami izgalmas történik.

Gergő: Minden évben körbejárjuk a helyszíneket, idén sem lesz másképp.

Jegyvásárlás a fesztiválra EZEN A LINKEN lehetséges, a részletes programot ITT találod.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A félénksége miatt vállal meztelen szerepeket, mindig titkolja a párkapcsolatait, és „eltolta” magától Harvey Weinsteint – Eva Green 45 éves
Bár Párizs a kedvenc városa, már 20 éve boldogabb Angliában, és bár egyiptológus akart lenni, 14 évesen Isabelle Adjani megváltoztatta az életét. Íme Eva európai és hollywoodi sikertörténete.


Eva Gaëlle Green Párizsban született 1980. július 6-án, édesanyja, Marlene Jobert (születési neve Maurer), algériai-zsidó származású francia színésznő, édesapja, Walter Green pedig svéd és francia származású fogorvos. Eva gyakran jellemezte magát „nem gyakorló zsidóként”, aki gyerekként soha nem járt zsinagógába. „Úgy érzem, hogy a világ polgára vagyok. A filmnek és az életnek nincsenek határai.” Van egy kétpetéjű ikertestvére is, Joy, akivel elsősorban Párizs 17. kerületében nőttek fel. A családját burzsoának írta le, és megjegyezte azt is, hogy az ikernővére nagyon különbözik tőle. A vezetéknévük egyébként a svéd „gren” szóból származik, amely „faágat” jelent.

Eva Franciaországban tanult az angol nyelvű American University of Paris egyetemen, a tanulmányai egy részét pedig Angliában és Írországban töltötte. Csendes, visszafogott tanuló volt, aki élénk érdeklődést mutatott az egyiptológia iránt már hétéves korában, amikor először meglátogatta a párizsi Louvre-t.

14 éves volt azonban, amikor megnézte az 1975-ös Adéle H. története című François Truffaut-filmben Isabelle Adjanit, akinek az alakítását látva elhatározta, hogy belőle is színésznő lesz.

Édesanyja eleinte fenntartásokkal kezelte Eva színészi ambícióit, attól tartva, hogy az túl nagy terhet jelenthet az amúgy érzékeny lányának, végül azonban támogatta a törekvéseit. 17 évesen Eva beiratkozott a párizsi St. Paul Drama School hároméves színészkurzusára. Később elmondta, hogy az iskolai előadásokban mindig a „vérbeli gonosz” szerepeket választotta, hogy így tudjon megbirkózni a mindennapi érzelmeivel.

Erről álmodozott

A színészi tanulmányai befejezése párizsi színházakban kezdett játszani, 2001-ben, 20-21 évesen még Molière-díjra is jelölték a Jalousie en Trois Fax című darabban nyújtott alakításáért. Az első filmszerepét Michael Haneke 2001-es A zongoratanárnő című filmjében játszotta, de az még inkább statisztamunka volt, ráadásul a végefőcímben sem tüntették fel a nevét.

Két évvel később azonban, mindjárt az első mozifilmes feltűnése, ami rögtön főszerep is volt, meghozta a színészi áttörését: ez volt Bernardo Bertolucci Álmodozók (2003) című filmje.

A legendás rendező így jellemezte akkor Evát: „Olyan gyönyörű, hogy az már igazságtalan.” A szülei kezdeti ellenkezése ellenére bólintott rá Bertolucci ajánlatára, a filmben ugyanis számos meztelen jelenetben szerepelt, és később bevallotta, a forgatáson abszolút jól érezte magát, viszont eléggé zavarba jött, amikor a szülei is megnézték a filmet. Az alakítását pozitívan fogadták a kritikusok, egyesek az amerikai Liv Tylerhez hasonlították.

Vesper a neve

Az Álmodozókban nyújtott alakítása felkeltette Ridley Scott rendező figyelmét, aki a 2005-ben bemutatott hollywoodi eposzban, a Mennyei királyságban Szibilla, Jeruzsálem királynőjének szerepét osztotta rá. Ez a film nemzetközi elismertséget hozott számára, igaz, a mozis változatában jelentősen lecsökkentették a szerepét, szóval Green kifejezetten örült, amikor később, a rendezői változatban újra kiemeltk a karaktere összetettségét.

Nem is kellett sok a következő, még nagyobb filmes eseményhez: nagyjából az utolsó pillanatban kapta meg Vesper Lynd szerepét a 2006-os Casino Royale című Bond-filmben. A forgatás ugyanis már folyamatban volt, és a rendező, Martin Campbell szerint „a szereposztás elég nehéz volt, mivel még nem volt meg a végleges forgatókönyv, a a Bond-lányok kapcsán pedig addig csupán annyi volt a lényeg, hogy milyenek a mellei meg a feneke.” Campbell azonban látta Green alakítását a Mennyei királyság rendezői változatában, és felkereste őt. A színésznő elolvasta a forgatókönyvet, és úgy találta, hogy Vesper karaktere sokkal mélyebb, mint a legtöbb Bond-lányé. A filmért később pozitív kritikákat kapott, és azóta is az egyik legjobb Bond girlnek tartják, az Entertainment Weekly egyenesen a valaha volt négy legjobb közé választotta. A Casino Royale-ban nyújtott alakításáért pedig Eva 2007-ben BAFTA-díjat kapott az év legjobb feltörekvő színészeként.

Tim Burton múzsája

A Casino Royale óriási sikert aratott a mozipénztáraknál szerte a világon, ezért utána természetesen rendesen beindult Eva hollywoodi karrierje is.

2007-ben feltűnt Az arany iránytűben, majd volt néhány függetlenfilmes szerepe, többek között Fliegauf Benedek Méh című filmjében, 2010-ben.

2012-ben találtak egymásra Tim Burton rendezővel (állítólag csak szakmai értelemben) az Éjsötét árnyék kapcsán. Azóta két további filmet forgattak együtt: a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekeit (2016) és a Dumbót (2019). 2014-ben két kultfilm folytatásában is feltűnt nagy szerepekben, a 300: A birodalom hajnalában és a Sin City: Ölni tudnál értében. Ugyanebben az évben bevállalt egy hosszabb munkát is, három éven és három évadon át szerepelt a Londoni rémtörténetek című gótikus horror-fantasysorozatban.

Fontos még megemlíteni a 2019-es Ígérem, hogy visszatérek című űrhajós drámáját, amelyet sokan a legjobb alakításának tartanak, bizonyos bennfentesek szerint nem sokkal maradt le az Oscar-jelölésről sem. Utoljára pedig A három testőr új, kétrészes feldolgozásában láthattuk Miladyként a magyar mozikban 2023 őszén (A három testőr: D’Artagnan) és 2024 tavaszán (A három testőr: Milady).

Parasztok, B-kategóriás szemét és hányás

2018 áprilisában bejelentették, hogy Green főszerepet fog játszani az A Patriot című sci-fi-thriller műfajú filmben. 2020 augusztusában viszont már arról számoltak be, hogy a színésznő, aki egyben a projekt executive producere is volt, beperelte a produkciós céget, a White Lantern Filmet, mert miután végül leállították a filmet, nem fizették ki neki a 800 000 fontos tiszteletdíjat, pedig erről korábban fizetési kötelezettséget vállaló szerződést kötöttek. A White Lantern a saját keresetében azt állítja, hogy Green tönkretette a filmet, például azzal, hogy további drága stábtagok felvételét követelte. A cég azt is állította, hogy Green több mint 1 millió fonttal tartozik nekik, miután kilépett a projektből.

Végül Eva 2023 áprilisában megnyerte a pert, amely során nyilvánosságra kerültek a barátainak küldött WhatsApp-üzenetek, amelyekben a színésznő a stábtagokat „parasztoknak”, a produkciót „szar B-kategóriás filmnek”, a producer Jake Sealt pedig „tiszta hányásnak” nevezte.

A bíró azonban megállapította: „Lehet, hogy Green rendkívül kellemetlen dolgokat mondott Seal úrról és a stábról, de ez abból fakadt, hogy őszintén aggódott, amiért a Seal úr irányítása alatt készülő film nagyon rossz minőségű lesz, és nem fogja igazságosan visszaadni azt a forgatókönyvet, amely iránt ő és a korábbi rendezők annyira lelkesek voltak.”

Titokzatos és paradox

Eva 2005 óta, tehát már 20 éve Londonban él. Azóta többször kijelentette, hogy Angliában boldogabb, mint Franciaországban. Amikor pedig arról kérdezték, hogy miért szeret grafikus, szexuálisan túlfűtött szerepeket játszani, Green ezt „paradoxnak” nevezte, hiszen saját bevallása szerint félénk természetű. „Nem igazán értem, miért csinálom ezt. Terápiára kell járnom!” Azt mondta, a sötét, torz lelkű karaktereket is kedveli, mivel azok lehetővé teszik számára, hogy felszabadultnak érezze magát. Ettől függetlenül igyekszik változatos szerepeket vállalni, hogy ne skatulyázzák őt be.

A magánélete viszont teljes rejtély. Annyit tudni nagyjából, hogy sosem volt férjnél, és nincsenek gyermekei, 2002 és 2003 között együtt volt az Álmodozók-beli partnerével, Michael Pitt-tel, 2005 és 2007 között pedig a nála 14 évvel idősebb Marton Csokassal, akivel a Mennyei királyságban játszott együtt. Pletykálták, hogy 2015-ben viszonyba kezdett Tim Burtonnel is (köztük már 22 év különbség van), de ezt sosem erősítették meg. Eva gyakran osztotta meg gondolatait a szerelemről és a párkapcsolatokról, elárulva, hogy nagyra értékeli a függetlenséget és a magányt, s megnyugvást talál abban, hogy távol él a reflektorfénytől. Beszélt arról is, hogy milyen nehéz egyensúlyt tartani a párkapcsolatok és a színészi karrier között, amely gyakran hosszú utazásokat és intenzív koncentrációt igényel.

2017-ben pedig bevallotta, hogy az azóta börtönben raboskodó producer, Harvey Weinstein egy üzleti megbeszélés során nem megfelelő módon közeledett hozzá, de ő „eltolta” magától.

Evát legközelebb a Nincs idő meghalni és a True Detective rendezője, Cary Joji Fukunaga új, Vér a havon (Blood on Snow) című krimi-thrillerében láthatjuk, amely Jo Nesbø azonos című regényének adaptációja, s amelyben olyan színészpartnerei lesznek, mint Benedict Cumberbatch, Aaron Taylor-Johnson és Ben Mendelsohn. Több mint ígéretes…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk