KULT
A Rovatból

A legjobb Superman-film? A galaxis őrzői színes-szagos-vicces-megható szellemisége köszön vissza az új acélember első kalandjában

Sólyomlány, zsebuniverzum, Elemember, repülő köpenyes kutyus, online lejárató majomtrollok – van itt minden, mit imádni lehet James Gunn szuperhősös őrületében.


Még mindig egész jól tartja magát, ahhoz képest, hogy három év múlva lesz 90 éves… Kal-El, vagyis Clark Kent, vagyis Superman karakterét ugyanis 1938-ban alkotta meg Jerry Siegel és Joe Shuster, pontosabban akkor tűnt fel először az Action Comics című képregény első számában. Azóta rádiós hangjátéksorozatok, regények, mozifilmek, animációs és élőszereplős tévésorozatok, színdarabok, videójátékok és akciófigurák tömkelege készült belőle, vagyis joggal nevezhetjük őt minden idők talán legismertebb és legnépszerűbb szuperhősének (Batman, Pókember és Vasember mellett).

Mozgóképen először Kirk Alyn formálta meg a kriptoni köpenyest egy 1948-as, 15 epizódból álló mozisorozatban (nem volt még sokaknak tévéje, így a mozik vásznaira is készítettek sorozatokat), amit 1950-ben az Atom Man vs. Superman moziszéria követett.

A karakter aztán George Reeves alakításában lett igazán népszerű az Egyesült Államokban, az 1952 és 1958 között sugárzott Adventures of Superman című, immár tévékben sugárzott sorozatban. Illetve az ő nevéhez fűződik az első játékfilm is, az 1951-es Superman and the Mole-Men, ami mindössze 58 perces volt.

Ezután még majdnem 30 évet kellett várni, hogy egy igazán nagyszabású mozifilmben is rajongani lehessen kedvenc piros gatyás földönkívülinkért, 1978-ban mutatták be ugyanis a Richard Donner (Ómen, Kincsvadászok, Halálos fegyver-filmek) rendezésében készült Supermant, amiben már Christopher Reeve alakította a címszereplőt, akinek a neve évtizedekre egybeolvadt Clark Kentével. Sokak szemében persze máig ő a tökéletes Superman, és azóta talán csak Henry Cavill tudta valamennyire megingatni a biztos helyét, noha közben olyan színészek is láthatóak voltak a szerepben többek között, mint Dean Cain (Lois és Clark: Superman legújabb kalandjai), Tom Welling (Smallville), Brandon Routh (Superman visszatér) vagy Tyler Hoechlin (Superman és Lois).

Cavill azonban a DC mozis univerzumában valóban könnyedén a magáévá tudta tenni a szerepet, az Isten is Supermannek teremtette minden bizonnyal, csupán kár, hogy ilyen minőségű filmekben (Az acélember, Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, Az Igazság Ligája stb.) kellett repkednie.

A DCEU (DC Extended Universe) 10 év alatt kifújt (2013-tól 2023-ig bírta), a Marvel Mozis Unuverzum (MCU) közelébe sem tudtak férkőzni bevételben és kritikai elismerésekben, így pár éve a Warnernél úgy döntöttek, leállnak mindennel, a már leforgatott filmeket (Black Adam, Shazam! 2, Flash – A Villám, Kék Bogár, Aquaman 2) még gyorsan betolják a mozikba, aztán mehet a reboot. Ennek az újragondolásnak az élére pedig Peter Safran producer mellett épp a Marvel egyik fenegyerekét, A galaxis őrzői-trilógia rendezőjét, James Gunnt szemelték ki, aki előtte már leforgatta nekik a nem túl sikeres, de annál minőségibb The Suicde Squad – Az öngyilkos osztagot (2021).

Gunn és Safran pedig elő is készítették az új DCU-t (DC Universe), amelynek legelső állomása a 2024 decemberében bemutatott animációs sorozat, a Creature Commandos volt, az első mozis darabja pedig a most bemutatott Superman. No, eljutottunk ide végre, az eredeti karakter megalkotása után 87 évvel, s lássuk, Gunnéknak mennyire sikerült a teljes újragondolás!

Mivel James Gunn maga vezényelte le az új Supermant, már lehetett tudni, hogy ő biztosan nem azt a sötétebb, komorabb atmoszférát teremti majd meg, mint amiben a DCEU és Zack Snyder gondolkodtak. Gunn stílusa ugyanis a színes-szagos-vicces őrület, amibe észrevétlenül csusszan bele az elgondolkodtatás és az abszolút működő dráma. Nála hús-vér karakterek születnek, akik hajmeresztő és elsőre talán kissé bugyutának tűnő kalandokba keverednek, a végére valahogy mégis összeáll minden egy konzekvens, imádnivaló egésszé. Ilyenek voltak A galaxis őrzői-filmek és Az öngyilkos osztag is (hangsúlyozzuk, nem a 2006-os, David Ayer-féle borzalomról van szó), és szerencsére ilyen lett a Superman is.

Kapásból óriási vállon veregetés illeti Gunnt, amiért nem tökölt kétszázhuszonharmadjára is azzal, hogy megmutassa, hogyan pusztult el a Kripton bolygó, Kal-El (David Corenswet) miképpen érkezett a Földre, hogyan fogadta őt örökbe a Kent házaspár (Neva Howell és Pruitt Taylor Vince), hogyan lett belőle szuperhős és e személyiségét titkoló újságíró a Daily Planetnél, illetve miként ismerte meg és szeretett bele a kolléganőjébe, Lois Lane-be (Rachel Brosnahan).

Azonnal belecsapunk a lecsóba néhány expozíciós felirat után, és bizony olyan hirtelen pakolnak itt minket a cselekmény sűrűjébe, hogy pislogni is alig marad időnk.
Azonnal megkapjuk az arcunkba a sebesült Supermant, a repkedő, köpenyes kutyáját, Kryptót, az antarktiszi bázisának robotszolgáit és egy Borávia Pörölye nevű metahumánt, aki alaposan elagyabugyálta őt. Majd jön fiatal és kopasz Lex Luthor (Nicholas Hoult), a testéből nanobotokkal bármit megalkotó Mérnök (María Gabriela de Faría), egy fiktív ország karikaturisztikusra vett diktátora (Zlatko Buric), egy zsebuniverzum, meg egy kutyaméretű pukkancs lényből egyetlen éjszaka alatt kaidzsura duzzadó szörnyeteg.

Huh, van mit feldolgozni az első félórában, az kétségtelen. Itt adja magát a legnehezebben a film, de szerencsére nincs veszély: egy idő után szépen, lassan belesimulunk ebbe a világba, felvesszük a ritmust, onnantól kezdve pedig egy igen kellemes szuperhősös két órában lesz részünk. James Gunn hozza most is a stílusát, így A galaxis őrzői és Az öngyilkos osztag gyűlölői minden bizonnyal most sem találják meg a számításukat, de remélhetőleg ők vannak kisebbségben, a többiek számára pedig szuper élmény lesz végigkövetni David Corenswetet első Superman-kalandja során, s bár Henry Cavill után nagy kihívás e szerepben érvényesülni, a Gunn-féle sebezhetőbb, emberibb Clark Kentet kiválóan hozza, itt rá volt szükség.

Nicholas Hoult is telitalálat Luthorként, aki végre tényleg fenyegető, és minden megmozdulása veszélyt jelent, Hoult pedig lubickol is benne rendesen. Mrs. Maiselre, azaz Rachel Brosnahanre is mintha ráöntötték volna Lois Lane karakterét, bár az „Ő csak egy kutya!” szövege után azért sokan leírják majd őt minden bizonnyal, de tudjuk be annak, hogy féltette a szerelmét… De Skyler Gisondo is tökéletes Jimmy Olsennek, Wendell Pierce pedig Perry White-nak, tehát az ősrajongók megnyugodhatnak, a régi karakterek most is itt vannak.

És akkor még nem beszéltünk a többi szuperhősről, mivel ebben a Metropolisban nem csak Superman ténykedik: az Igazság Bandája tagjai mind megérnének külön-külön is egy saját filmet/sztorit, a Guy Gardner-féle Zöld Lámpás (Nathan Fillion), Sólyomlány (Isabela Merced) és Mr. Tökéletes (Edi Gathegi) mind kiváló kiegészítők Kal-El mellett, utóbbi pedig, úgy hírlik, kap is magának majd egy sorozatos spin-offot (elég menő valóban a figura).

Krypto pedig egész egyszerűen ellopja mindenki elől a show-t! Imádnivaló a szuperblöki, aki valóban úgy viselkedik a filmben, mint egy (neveletlen) kutya: erős reakciókat ad, játszik, örül, ugrál, bokát harapdál, marcangol, csak mindezt szupererővel; meg kell őt zabálni, a CGI-os megvalósítása ellenére is.

A látványt egyébként nem érheti rossz szó, a Weta trükkmágusai most is kitettek magukért.

A film ráadásul a fordulatoknak és a megható pillanatoknak sincs híján, illetve Gunnék ügyeltek arra is, hogy egy városrombolás közepette hőseink tényleg próbáljanak ügyelni a civilek életére (nem úgy, mint Snyder és Cavill), hogy ne Superman vállát nyomja minden teher (igen sokszor elkél neki mások segítsége), és hogy a fő karakterek tényleg kapjanak karaktert: motivációt, lelki zűröket, örömöket, traumákat, mindent, ami ahhoz kell, hogy valóságosak legyenek, és szorítsunk értük, vagy utáljuk őket.

Nyilván nem tökéletes film a James Gunn-féle Superman sem, hiszen itt-ott akadnak bugyutább és/vagy csöpögősebb pillanatok, de összességében bátran kijelenthető, hogy ez az egyik (ha nem a) legjobb Superman-film, ami valaha készült, és hogy ez az új irány tökéletesnek tűnik az új DCU számára. Reméljük, a jövőre érkező Supergirl is hasonló szellemben fogant Craig Gillespie rendező (Plasztik szerelem, Frászkarika, Viharlovagok, Én, Tonya, Szörnyella) irányítása alatt!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
A Roxette alapítója elmondta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz engedély nélkül használta a Listen to Your Heartot
Per Gessle arról is beszélt, miért Lena Philipsson lett a zenekar énekesnője Marie Fredriksson halála után.


November 4-én Budapesten koncertezik a Roxette, ennek apropóján beszélgetett a HVG a zenekaralapító Per Gessle-vel. Elmondta, hogy miután 2019-ben Marie Fredriksson rákban meghalt, miért Lena Philipssont választották énekesnőnek. Mint kiderült, az ismeretségük a nyolcvanas évekre nyúlik vissza, amikor a svéd énekesnő befutott, ugyanis Gessle írta az első slágerének a szövegét.

„Tavaly készítettem egy svéd nyelvű duettalbumot, sok-sok énekessel. Lena is köztük volt. A stúdióban voltunk, és ahogy énekelni kezdett, a fejemhez kaptam, hogy te jó ég, Lenában megvan, minden, ami alkalmassá teszi, hogy a Roxette-dalokat énekelje. Meg se fordult a fejemben, hogy találhatok valakit, aki úgy tud énekelni mint Marie.

Persze Lena egészen más személyiség, mint Marie, a stílusuk sem ugyanaz, de a hangjában, az előadói attitűdjében van valami, ami passzol a Roxette-dalokhoz. És ezek nem könnyen énekelhető dalok. Ott van a Queen of Rain, az It Must Have Been Love vagy a Listen to Your Heart – ezeket nehéz rendesen előadni” – mondta a Roxette alapítója.

Azt is hozzáfűzte, hogy a koncertjükön tartanak egy kis megemlékezést Marie Fredriksson emlékére. Mint mondta: „Nem kevés kiadatlan anyagunk van, amit Marie és én együtt készítettünk, ezek majd biztosan fel fognak bukkanni alkalomadtán”.

Ha már szóba került egyik, ha nem a leghíresebb számuk, azt is elárulta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz a zenekar engedélye nélkül kampánydalnak használta a Listen to Your Heartot.

„Ha valaki az engedélyünk nélkül használja valamelyik dalunkat, nem vagyunk urai a helyzetnek, nem tudjuk, mi történik a számmal. Ezt én nem szeretem. És senki más sem szereti. Igen, hallottam az esetről. Ezek mindig komplikált ügyek.”

Hozzátette, hogy ez egyedi eset volt, nem tud más hasonlóról. „Ha valami jogilag nincs rendben, akkor azt leállítjuk. De ez nagyon ritka” – mondta Gessle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nemes Jeles László: Hallottam már apámtól, hogy Auschwitznak köszönheti az életét
Az Oscar-díjas rendezővel beszélgettünk arról, mennyire lehet szabad egy filmkészítő állami támogatásból, miben más gyerekszínésszel dolgozni, és megkérdeztem tőle, hogy került Iványi Gábor a filmjébe.


Néhány napja debütált a magyar mozikban Nemes Jeles László legújabb nagyjátékfilmje, az Árva. A sajtóbemutató után beszélgettem a rendezővel.

– A három nagyjátékfilmje, a Saul fia, a Napszállta és az Árva nekem kicsit olyan, mint Kieslowski Három szín-filmjei. Többször elhangzott már a bemutató óta, hogy az Ön filmjei esetében is trilógiáról beszélhetünk. De ha trilógiának is tekinthetjük őket, csakis valami elvont, intellektuális, kulturális kapcsolat mentén.

– Ez megtisztelő. Az mindenképp fontos különbség, hogy esetemben utólag merült fel a trilógia gondolata, nem volt tudatos. De valóban van létjogosultsága az összehasonlításnak. "Az én XX. századom".

– Ami még eszembe jutott filmes előzményként az Tóth Barnától az Akik maradtak, ami a túlélők sorsán keresztül reflektál a holokausztra. De ön emelte a tétet, hiszen az Árva egyszerre posztholokauszt és poszt 56'.

– Igen, ebben van valami melankolikus, hogy már megtörténtek az események, a senki földjén maradtunk, és kezdenünk kell magunkkal valamit. Ez fontos elem ebben a filmben. Főleg, hogy egy gyerek próbálja feldolgozni a saját sorsában megjelenő történelmi traumát.

– Többször nyilatkozta, hogy az Árva a saját családja története. Mi volt a fontosabb, a történet vagy a kor bemutatása?

– Ez alapvetően családi történet, de írás közben egyre evidensebbé vált, hogy a kort is hordozza magában. A gyerek forradalma ebben a történetben valamennyire az ország forradalma is.

Ez a gyerek nem is létezett volna a nagy totalitárius rendszerek nélkül. Hallottam már apámtól, hogy Auschwitznak köszönheti az életét.

Ez a film kicsit leképezi azt a paradoxont, hogy a pusztítás is tud életeket generálni.

– Mit jelent a film Önnek, mint a családi történet hatása alatt élő magánembernek, és mit jelent a családjának? Hoz valamiféle megnyugvást?

– Nagyon remélem. Éreztem, hogy ennek a történetnek nagyon nagy a súlya. Tudtam, hogy tizenkét éves korában apám nevét megváltoztatták, ez egy súlyos beavatkozás, ezért egy idő után számomra nem volt kérdés, hogy ez túlmutat a családi történeten, érdemes vele foglalkozni.

Ez egy emberi alaptörténet, amit érdemes megmutatni az embereknek, mert talán saját magukat is meglátják benne.

– Beszélgettek az édesapjával arról, hogy ő mit hogyan képzelt el filmes szempontból?

– Igen, sokat. De nem csináltuk volna ugyanazt. Neki ötven éve volt filmre vinni, de nem tette.

Pedig szerintem ezzel kellett volna kezdenie a karrierjét, hiszen egy több generáción átívelő, nem helyhez kötött emberi történet.

Apám mégis eltartotta magától, és úgy éreztem, rám hárult ez a feladat. Sokat konzultáltam vele, segített több dialógus, jelenet megírásában.

– Volt a filmben olyan rész, ahol próbálta hommage-szerűen megidézni kicsit az ő filmes világát?

– Tudatosan biztos, hogy nem. Egyébként jó kérdés. Most hogy mondja, lehet, hogy kellett volna. De egészen más a filmes stílusunk. Ami nem baj.

– Mennyire kellett másképp dolgozni a filmen amiatt, mert a főszereplő gyerek?

– Először is kevesebb munkaóránk volt egy napban. Arról nem is beszélve, hogy meg kellett tanítani neki az egész szakmát. Koreografált jelenetek vannak, nemcsak annyi a dolga, hogy gyere be, állj meg, mondd el a szövegedet, hanem sok-sok pontot kell érintenie egy-egy jelenetben, a kamerát elfelejteni, szóval elég összetett volt a feladat. Szerencsére Barabás Bojtorján született tehetség.

– A magyar filmipart mindig is átpolitizálták, de az elmúlt években szintet lépett. Sok ember ma már pártszimpátia alapján viszonyul filmekhez. Ha egy film állami támogatást kap, már gyanús, ha pedig közpénz nélkül is összejön és sikeres lesz, azt forradalmi tettnek tekintik.

– Mi kaptunk állami támogatást. Szerencsém van, mert szabad kezet kapok. Külön büszkeség számomra, hogy négy ország koprodukciójaként valósulhatott meg a film.

Nekem az a legfontosabb, hogy megmutassam, lehet így is filmet csinálni. Remélem, ez segít abban, hogy a filmekről filmekként lehessen beszélni és ne más kontextusban. Ez annál inkább is fontos, mert sajnos külföldön is egyre inkább politikai üzenőfalként tekintenek a filmekre. A fesztiválokon és a stúdió rendszerekben egyre kisebb a szabadság.

Paradox módon sokkal nagyobb szabadságom volt itt Magyarországon ebben a filmben, mint amekkorát mondjuk Amerikában kaptam volna.

– Azért abban, hogy a filmben szerepel Iványi Gábor, érzek egy kis bajuszhúzogatást a rendszer irányába. Hiszen ő most nagyon célkeresztben van.

Iványi Gábort gyerekkorom óta ismerem. Nem tudom másként látni, mint egy szent embert. Kevés olyan emberrel találkoztam, akinek olyan kisugárzása, fantasztikus tudása van, mint neki. Ráadásul jó volt a filmben, van hozzá tehetsége. Nekem egyedül az volt a fontos, hogy egy különleges embert találjak a nagypapa figurájára, és nem találtam jobbat, mint Iványi Gábor.

– Rengeteg interjút kell adnia, nyilván én is kérdezek olyat, amit már többször meg kellett válaszolnia. Van valami olyan az Árvával kapcsolatban, amit nagyon szeretne elmondani, de soha senki nem kérdezi meg?

– Hogy a VIII. kerületi önkormányzat miért tett meg mindent azért, hogy ez a film ne készülhessen el.

– Akkor megkérdezem: miért?

– Fogalmam sincs, de jó lenne megtudni tőlük, miért gáncsoltak. Ahelyett, hogy örülnének, amiért idehozunk egy filmet. Még sehol nem láttam ilyet.

– Több tervéről is lehetett olvasni. Ezek közül számomra a legizgalmasabb az Utas és holdvilág megfilmesítése. Ez mikor kerülhet filmvászonra?

– Szeretném akár másfél éven belül leforgatni, de jelen pillanatban még egy francia filmet forgatok az ellenállásról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Mi lesz a Szigettel? Nem szavazta meg a területhasználati megállapodás megszüntetését egy bizottság a fővárosban
Az idő szorít: ha 2025 októberében nem startol a 2026-os Sziget jegyértékesítése, a rendezvény gazdaságilag ellehetetlenül. Karácsony Gergely új ülést kezdeményez.


:

Felborult a Sziget-mentőterv Budapesten: a Fővárosi Önkormányzat Tulajdonosi Bizottsága első körben nem szavazta meg a területhasználati megállapodás megszüntetését a Sziget Zrt.-vel. A Fidesz nemmel voksolt, a Tisza Párt tartózkodott.

A fesztivál 2026-os megrendezése így kérdésessé vált, miközben a Sziget vezérigazgatója maga kezdeményezte a szerződés felmondását, mert a külföldi tulajdonos a jelenlegi struktúrában nem vállal több kockázatot.

A mostani fővárosi megállapodás szerint jövőre akkor is fizetnie kellene a cégnek, ha végül nem lenne fesztivál, ezért inkább felmondanák az egyezséget, és új konstrukcióban folytatnák.

„A dolog viszonylag egyszerű: új hatósági szerződést nem lehet kötni addig, sőt, kérelmet sem lehet jogszerűen benyújtani addig, amíg a régi hatósági szerződés hatályban van.

Tudjuk, hogy a régi hatósági szerződés alapján a Szigetet a sokmilliárdos veszteséget felhalmozott külföldi tulajdonos jövőre már nem szervezi meg. Ha tehát akarunk jövőre új, magyar tulajdonosokkal Sziget Fesztivált, akkor a régi szerződést meg kell szüntetni, majd utána újat kell kötni.” — írta Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-bejegyzésében.

Az idő szorít: ha 2025 októberében nem startol a 2026-os Sziget jegyértékesítése, a rendezvény gazdaságilag ellehetetlenül.

Karácsony új ülést kezdeményez, és azt kéri, vegyék ismét napirendre az ügyet.

„Hívjanak szakértőket, kérjenek segítséget, tegyenek bármit, csak ne kövessék el azt a hibát, hogy megfosztanak sok ezer embert a szabadság élményétől, Budapestet pedig egy kulturális értéktől.” — üzente a főpolgármester.

A Sziget–főváros megállapodás felmondását azért indítványozták, hogy elkerüljék a fizetési kötelezettséget akkor is, ha 2026-ban mégsem lenne rendezvény.

A fesztivál alapítója, Gerendai Károly jelezte: akár vissza is venné a Szigetet, hogy megmaradjon. Reméli, októberben sikerül megállapodni az új tulajdonosi struktúráról; az elmúlt években milliárdos mínuszok gyűltek fel.

Via: 444.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amatőrbe ejtve, avagy Keira Knightley fárasztó luxusjachtos krimije, A nő a tízes kabinból gyorsan megfeneklik
Lehetett volna belőle egy modern Halál a Níluson is, de ahhoz nem ártott volna egy körmönfont eset és néhány izgalmas karakter… Kritika.


A lány a vonaton (2016) és a Nő az ablakban (2021) után itt A nő a tízes kabinból, amely több dologban is hasonlít az előző két darabra. Mindhárom film egy regényből készült (sorrendben Paula Hawkins, A.J. Finn és Ruth Ware könyveiből), mindhárom krimi, és mindháromban egy nő lesz a tanúja egy bűnügynek, ám a környezetük nem nagyon akar hinni nekik. Illetve van még egy szomorú közös vonása e három filmnek:

sajnos nem túl jók.

Pedig ígéretesnek látszott A nő a tízes kabinból is, hiszen egy kiváló színésznő, Keira Knightley a főszereplője, a történet helyszíne egy luxusjacht, tehát megvan az izoláció és a szűk tér miatti izgalomfaktor, olyan további színészek kaptak benne szerepet, mint Guy Pearce, Kaya Scodelario (Az útvesztő-filmek, A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja, Préda, Úriemberek-sorozat, Senna), Hannah Waddingham (Ted Lasso, Trónok harca), Amanda Collin (A farkas gyermekei), Gugu Mbatha-Raw (The Morning Show, Loki, Felszín) vagy a veterán Art Malik (Út Indiába, Halálos rémületben, True Lies: Két tűz között), és a manapság újra divatos „whodunit” műfajában fogant.

Úgy tűnt, minden készen áll egy modern Agatha Christie-szerű nyomozáshoz, amolyan Tőrbe ejtve-módra.

A történet az újságíró Laura „Lo” Blacklockot (Keira Knightley) követi nyomon, aki egy traumatikus élményből lábadozik: szemtanúja volt annak, hogy az egyik cikke alanyát meggyilkolták, csak mert beszélt vele. Új feladata egy luxusjachton várja, az Aurora Borealis első útján, amely a norvég iparmágnás Anne Bullmer (Lisa Loven Kongsli) és férje, Richard (Guy Pearce) tulajdonában van. Anne leukémiában haldoklik, Lo pedig cikket ír a milliárdosokkal teli jachtról, amely Anne jótékonysági gálájára tart.

Másnap Lo egy kellemetlen találkozás elől a 10-es kabinban próbál elbújni, ott azonban egy szőke nővel találkozik, akitől bocsánatot kér, és kilép a szobából. A közös vacsora után kettesben találkozik Anne-nel, aki elárulja neki, hogy minden pénzét elajándékozza, és hogy az alapítványt többé nem ő vagy a férje fogja irányítani.

Majd az éjszaka közepén Lo zajokra ébred, és egy nő sikítását hallja. Az erkélyéről egy véres kéznyomot lát a 10-es kabin üvegfalán, és tanúja lesz annak, hogy valaki a vízbe esik.

Lo riasztja a személyzetet és a biztonságiakat, akik értetlenül állnak a beszámolója előtt, hiszen a 10-es kabinban nem szállt meg vendég, és senki sem hiányzik a jachtról. Ráadásul a véres kéznyom sincs már ott… Vajon Lo csak képzelődött, vagy tényleg gyilkosság történt a hajón?

Láthatóan hasonló a sztori tehát, mint amit A lány a vonatonban, a Nő az ablakban és sok más egyéb filmben (pl. a Jodie Foster-féle 2005-ös Légcsavarban, vagy sokkal régebben a Hitchcock-féle 1938-as Londoni randevúban) láthattunk.

A nő a tízes kabinból ezeket ötvözi a Halál a Nílusonnal, csak mai környezetben, mai tematikákkal, például a felső- és a középosztály életvitelének és szellemiségének szembeállításával.

Persze csak felületesen, hiszen a krimin van a hangsúly. Ezúttal azonban nincs jelen profi nyomozó, egy újságíró civilnek kell kibogoznia a szálakat, akinek ráadásul időnként valaki az életére is tör, mivel olyan dologba üti az orrát, amibe nem kéne. Egy idő után sajnos fárasztóvá válik azonban, hogy hősnőnknek senki sem hisz, hiába történnek vele egyre durvább dolgok (egy ponton a jacht medencéjébe is bele akarják fullasztani), a szereplők gondolkodásmódja és tettei így sokszor logikátlanokká válnak.

Van ugyan egy nagyobb csavar, ami akár meg is lepheti a nézőt, ám az író-rendező Simon Stone, illetve a Joe Shrapnel-Anna Waterhouse páros (Egy háború margójára, Jean Seberg minden rezdülése, Kígyószem: G.I. Joe – A kezdetek) forgatókönyve túl hamar, kb. egy óra után előáll vele, az utolsó félóra pedig már abból áll, hogy Lo ennek ismeretében lebuktassa a gazt vagy gazokat. Így az a kevés izgalomfaktor is eltűnik a sztoriból, ami addig valamennyire fenntartotta a figyelmet.

Pedig a színészből rendezővé avanzsált, most 41 éves svájci Simon Stone egyáltalán nem tehetségtelen filmes, hiszen a 2015-ös Apa és lánya, valamint a 2021-es Ásatás is remek filmek, ezúttal azonban valami nagyon félrement. Úgy tűnik, újra beütött a „Netflix-átok”, amely ismét bizonyította, hogy az alapvetően ügyes filmesek kezéből is milyen könnyen ki tud siklani egy streamingprojekt (lásd: Joseph Kosinskitől A pók fejét, Judd Apatow-tól A buborékot, Joe Wrighttól a Nő az ablakbant, Duncan Jonestól a Mute-ot, Jean-Pierre Jeunet-től a BigBugot, a Russo tesóktól A szürke embert, Andrew Dominiktől a Szöszit, Alejandro G. Iñárritutól a Bardo, egy maroknyi igazság hamis krónikáját vagy Noah Baumbach-tól a Fehér zajt).


Link másolása
KÖVESS MINKET: