KULT

„A kis hétköznapi szemétségek összerakódnak, és lavinaszerűen vezetnek nagyobb bajhoz” - Tóth Krisztina irodalomról és mindennapi játszmáinkról


Link másolása

– Emlékszem a 70-es évek végén egy egyetemi tanárom jellemezte így az akkori helyzetet: „Ami itt van, ahhoz képest Kafka sültrealista.”

– Valami olyan begyakorlott közép-európai társasjátékot játszunk, amelynek játékszabályait már csecsemőkorukban magukba szívják a gyerekeink…

– És közben emberek tömegei, ilyen-olyan okból feladják a saját értékrendjüket, és innentől kezdve saját méltóságukat is.

– A méltóság nagyon fontos. Ami ma Magyarországon történik, az az emberi méltóságot veszélyezteti. Nemcsak az ápolónőkét, a tanárokét, a mentősökét, az írókét, közmunkásokét és sorolhatnám.

Mindennek ellenére ragaszkodni kell a belső mércéhez. Akkor is, amikor a világban mindenki szembejön, mégiscsak az lehet a helyes, amit én megtanultam, és aszerint kell viselkedni.

Nekem ez nagyon nagy kérdés, mert a jelenlegi kultúrpolitikai helyzetben naponta merül fel, hogy ha ide vagy odamész, akkor te áruló vagy. Minden egyes lépés szimbolikus jelentést kap. Sokan nekem támadtak például, amikor kiderült, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeumban lesz a könyvbemutatóm a Margó fesztiválon. Számon kérték, miért megyek be abba az épületbe. Sokak szerint a demonstratív távolmaradás az egyetlen érvényes válasz. Én harminc éve olvasok fel rendszeresen a PIM-ben, én ott otthon vagyok. Nekem pillanatnyilag semmi okom sincsen arra, hogy ne menjek be oda, és amíg ezt meg nem akadályozza valaki, vagy olyat nem tesz, hogy végleg elvegye a kedvemet.

– Mindenki csak azt nézi, hogy ki hová tartozik, és mit tesz le az asztalra…

– Ezt mondtam, igen, a terek szimbolikus terekké válnak, és a viták sem a viták tárgyáról szólnak. Gondoljon csak a Liget-projektre! Valójában nem lehet az épületekről, a zöld felületek arányáról beszélni, mert nem erről van szó, hanem arról, ki melyik tábort képviseli. Ugyanígy szimbolikussá vált az is, hogy elmegy-e valaki egy felolvasó estre egy adott térbe vagy nem. Így nem lehet élni és alkotni! Vagy belső emigrációba vonul az ember, és tényleg sehová nem megy, de az is őrület.

– Az Ön novelláiból gyakran készítenek kisjátékfilmeket. Nyilván azért is ihleti meg a filmeseket, mert írásai nagyon alkalmasak mozgóképen is a sűrű atmoszféra megteremtésére. A Fehér farkasból is nagyon szép film készült Szilágyi Fanni rendezésében.

– Igen, Szilágyi Fanni akkor volt végzős rendező szakon a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Gothár Péter osztályában. A lányt a filmjében Farkas Franciska játszotta. Most a Metropolitan Egyetem végzős hallgatói dolgozták fel több novellámat, köztük A pálya őrét, ami nagyon megérintett, mert mutatja, hogy mennyire fogékonyak a huszonévesek a hétköznapi hatalmi játszmákra. Ezekben az apró történetekben kicsiben tükröződnek azok a hazugságok és manipulációk, amelyeket nagyban olyan jól ismerünk…

– Ugyancsak METU-s hallgató, Moldovai Katalin vitte filmre az Ahogy eddig történetét, amelyet a Cannes-i Filmfesztiválon is bemutattak.

– Nagyon szép lett az a film is, Venczel Vera alakította az anyát és Tóth Ildikó a lányát.

– Gyakran zenésítik meg verseit, a legkülönbözőbb stílusokban.

– A Mojzer kiadó jelentetett meg nemrégiben Felhőmesék című gyerekkönyvemből egy hangoskönyvet, legutóbb pedig a Magashegyi Underground adott ki egy lemezt, amelyen az én verseim is szerepelnek. Szeretem azt az elfogulatlanságot, amellyel a Magashegyi hozzányúl irodalmi szövegekhez, kiváló érzékük van ehhez. Az a legizgalmasabb az ő közelítésükben, hogy nemcsak azt igyekeznek kibontani, ami szerintük a versekben van, hanem megpróbálják zeneileg ellenpontozni és ezzel valami újfajta minőséget létrehozni. Olyan, mint amikor egy könyvillusztráció nemcsak alámegy a szövegnek, hanem új villanásokat mutat meg a szövegből.

Nemrég jelent meg a Kiscsoport zenekar első lemeze, azon is vannak gyerekverseim. A kislányom imádja ezeket a dalokat. A fiam annak idején Halász Judit előadásában hallgatta a neki írt verseket, és közben Gryllus Vilmossal is készítettünk dalokat. Ezek eleve dalszövegnek íródtak, Vilmos zenésítette meg őket. Dalok reggeltől estig, ez volt a könyv és a lemez címe.

– A könyvünnepek kapcsán mindig eszembe jut, hogy minden vészharang ellenére a nyomtatott könyv élménye iránti igény megmaradt az emberekben.

– Én is így gondolom, sőt, mintha megint divatos is lenne a nyomtatott könyv. Egyáltalán nem vagyok kétségbeesve, mert azt látom, hogy vannak fanatikus, hűséges, érdeklődő olvasók.

– És a könyvolvasás is egyfajta elszakadás a virtuális világtól, az internettől…

– Én az eszközök tekintetében sem vagyok merev: szerintem tulajdonképpen mindegy, hogy nyomtatott könyvet vesznek-e kezükbe a fiatalok, vagy letöltik az internetről az e-bookot. Nem ez számít. Az a lényeg, hogy az olvasás által egy burokba kerülnek, és átlépnek egy másik világba. Ez az olvasás csodája: egy párhuzamos valóságban találjuk magunkat, amely arra a kis időre ugyanolyan érvényes, mint a külső valóság és ez végtelen szabadságot is ad.

– Néhány éve azt nyilatkozta, hogy amikor meglátta egy könyvesboltban az első kötetét valaki másnak a kezében, szinte megrémült a gondolattól. Milyen visszajelzéseket kap mostanában?

– Hát, ez azért elég régen történt. Harminc éve, mondjuk. Rengetegen olvassák a könyveimet, és jó érzés arra gondolnom, hogy követnek. Sok írásom jelenik meg fordításban, és nekem mindig nagyon izgalmas, hogy idegen nyelven mit vált ki a szöveg az ottani olvasóból, aki egészen más körülmények között szocializálódott, más kulturális környezetben él. Amikor az első prózakötetem megjelent, sokan mondták, hogy ez egy „generációs könyv” és azért szólt akkorát, mert a nemzedékem számára ismerős élethelyzeteket vonultatott fel.

Azóta a Vonalkód gyakran előkerül érettségin, és az újabb korosztályok is szeretik, értik, mert igaz, hogy egy adott korszakot mutat be, de szituációk dramaturgiája állandó, és a mostani tizenévesek is magukra ismernek.

Azt szokták mondani az olvasáskutatók, hogy világszerte leginkább a középkorú nők olvasnak a legtöbbet, ők a legnagyobb könyvvásárlók, én viszont azt látom, hogy nők és férfiak, fiatalok és idősek is olvasnak. És akkor ott a gyerekkönyvek közönsége! Találkoztam már olyan olvasómmal, aki gyerekkönyvemmel ismerkedett meg először, még általános iskolás korában, és később jutott el a felnőtt könyveimhez.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: