KULT
A Rovatból

A Fekete Lyuk a szabad alkotás és szórakozás sötét bölcsője volt a nyócker peremén



Csabáék már itt léptek fel 1988. februárjában és hamarosan az egyik törzshelyük lett, bár sokfelé játszottak, a Petőfi Csarnokban, az Almássy téren, a Saigon Klubban, különböző fesztiválokon, sőt külföldön is. A felsorolt helyek közül ma már egyik sem létezik…

- Igaz, hogy megszűntek ezek a helyek, de megszűnt az a világ is, amelyben minden zenekarnak volt lehetősége fellépni. „Van közönséged? Gyere, játszál” – mondták. Ha elég sokan voltak, valami pénzt is kaptak. Ma már nem is engednek be sehová olyan zenekart, amelyik nem tudja megmutatni, hogy mennyi „követője” van, csak azt nézik, hogy mennyi pénzt hoznak a háznak

- mondja Csaba.

Valóban elválaszthatatlanok a rendszerváltás körüli évek az underground kultúra sem előtte, sem azóta nem látott robbanásától?

Csaba szerint ebben nyilván benne volt, hogy az a rendszer, amiben akkor éltünk, egy kicsit lazább lett, már nem tiltották ezeknek a zenekaroknak a fellépéseit kis klubokban. "De ne felejtsük el azt sem, hogy a 80-as évek az egész világon számtalan friss ötletet hozott a zenében és ez hatással volt a magyar zenei életre is. Könnyebben ki lehetett menni Nyugatra koncerteket meghallgatni, sőt, 1989-ben már az NSZK-ban és Nyugat-Berlinben is turnéztunk. És nem kellett hozzá disszidálni… lejött egy dortmundi srác, megnézett bennünket, és felajánlotta, hogy mehetünk hozzájuk, az ő zenekara, a Walls Have Ears pedig fellép a Lyukban."

- Egyfajta szelep is, volt, mert akkor még nem lehetett tudni, hogy le fogják rombolni a Berlini Falat, és a nyugatiaknak kuriózum volt minden, ami a Vasfüggönyön túl volt. Igaz, hogy minden koncerten ott voltak a „megfigyelők”, hogy nem történik-e rendbontás, nem hangzanak-e el „uszító, lázító” beszólások, fűzi hozzá Matyi.

Csaba: - Nagyon sokrétű volt a közönség. Sok olyan ember járt oda, akik valami módon nem találták a helyüket a maguk környezetében, viszonyrendszerében. Éppen ezért nagyon izgalmas találkozásoknak a helyszíne lett a Fekete Lyuk olyanoknak köszönhetően, akiknek egymástól eltérően kattogott az agyuk.

Matyi: - És nemcsak zenészekről beszélünk. Gyűjtőhely volt mindenféle művészeti ágakból. Megfordultak ott festők, költők, még divatbemutatókat is rendeztek.

A legnagyobb ugrást azonban a tánc, a modern, kísérleti mozgásszínházak jelentették, elsősorban Szabó Györgynek, a Trafó későbbi alapítójának köszönhetően. És volt egy tv, ahol a koncertek szüneteiben folyamatosan mentek a legújabb underground zenék, a Fields of Nephilimtől a Cabaret Voltaire-ig, amelyeket máshol nem lehetett látni.

Matyi: - Olyanok voltunk, mint egy nagy család. A koncerteken túl is ott éltük az életünket. És a mai napig, 30 év után is azok, akik Fekete Lyukasok voltak, összekacsintanak, mert ez egy közös életérzés volt. Szerintem minden nagyobb generáció átélte ezt: például amikor a 60-as években bejött a beat-zene, az akkori fiatalok ugyanolyan nagy robbanást hajtottak végre a szüleik szemében.

Bennünket is el lehetne nevezni „kis nagy generációnak”, hiszen egészen biztosan hozzá tettünk valamit az addigi társadalom bomlásához, még akkor is, ha a Lyukban nemigen politizáltunk. És bár az idő rövidsége miatt nem lehet azt mondani, hogy itt nőtt fel egy nemzedék, de azt igen, hogy itt vált felnőtté.

Máig jönnek oda hozzám olyanok, akik boldogan mesélik, hogy az anyukájuk leengedte őket 15 évesen…

Azért Matyi emlékszik arra is, hogy bizony voltak néha botrányok, amikor elkezdtek lejárni a skinheadek, de Nagy Gyula egy idő után kitiltotta őket.

Matyi: - Gyulának sokat köszönhetünk, valamiért beletartozunk abba a szűk körbe, akiket ő nagyon szeretett. Az F.O. után innen indult új zenekarom, a Sex Action, amelynek ő lett a menedzsere. Velem jól elvolt, Csabával azonban állandóan vitatkoztak.

Csaba: - Mi akkor is vitatkoztunk, amikor jóban voltunk. Gyula nagyon segítőkész volt, aki hozzá tartozott, mindent megkapott, de azt nem szerette, ha máshol is fellépünk. Akkoriban ment a különböző helyek között a plakátháború. Valaki ment, kitette a plakátot, utána ment valaki, és leszedte – volt, hogy ezt egy éjszaka háromszor-négyszer végigcsinálták. Gyula a mi plakátjainkat is leszedette, ha például az Almássy-téren játszottunk.

A Fekete Lyukban működött egy stúdió is, amelynek fontos szerepe volt az ott fellépők zenéinek megőrzésében. Korábban az underground képviselői csak elvétve juthattak lemezhez az Erdős Péter-Bors Jenő fémjelezte struktúrában, aki mégis, annak már-már vállalhatatlan kompromisszumokat kellett kötnie zenéjében, szövegeiben, és ezért őket gyakran „árulóknak” is tekintették.

Ezért a preferált hanghordozó számukra a műsoros kazetta volt. A Lyukban, illetve az ország más hasonló helyszínein készült felvételek minősége ugyan gyakran hagy kivánni valót maga után, ugyanakkor felbecsülhetetlen értékű és megismételhetetlen kordokumentumnak számítanak. Ugyanez a helyzet az újság és a hírlevél peremén álló fanzine-ekkel, amelyeket a zenekarok, klubok, rajongó közösségek adtak ki.

Éppen ezért ideje lenne ezeket digitalizálni – mondják a fiúk. Csaba éppen nemrégiben kapta meg azt az F.O.-felvételt, amely valószínűleg az utolsó bulijuk volt a Fekete Lyukban. Akkor már Zana (Ganxsta) Zoli dobolt nálunk.

„Azon a koncerten minden szerzeményünket eljátszottuk, ráadásként a Rózsaszín párduc és a Volt egyszer egy Vadnyugat átdolgozását is” – emlékezik a basszusgitáros.

A Fekete Lyuk 1994-ben szűnt meg. Matyi, így visszatekintve, csodálkozik, hogy „addig bírta”, mert szerinte a rendszerváltással „okafogyottá” vált a hely. Már csak azért is, mert több hasonló klub nyílt meg a Tilos az Á..-tól a Blue Boxig, és az addig nagy, egybefonódó közönség elkezdett megoszlani, rétegeződni. Közben a budapesti zenekarok is egyre többet mentek vidékre, művelődési házakba, klubokba, tehát már nem volt értelme feljönni a fővárosba egy buli kedvéért.

„Először Budapesten haltak meg szép lassan ezek a hangulatok, vidéken tovább tartott, mivel oda később is érkezett meg. Én magam is tapasztaltam később a Mask zenekarral – teszi hozzá Csaba.

Az F.O.Systemtől annak idején egyetlen kazetta jelent meg – rajta olyan „klasszikusokkal”, mint a Ne félj, az Utolsó üvöltés, vagy a Még - azóta ezt a felvételt, kiegészítve néhány kiadatlan dallal, CD-t és bakeliten is megjelentették. Az alapítók, nem utolsósorban a Kiscelli Múzeum kiállításának sikerén is felbuzdulva, most azt fontolgatják, hogy egy könyvben is megörökítenék a zenekart, és azt a környezetet, amely éltette – sok fekete-fehér fotóval.

E korszak tanúja Orbán Zsuzsanna, aki nem csupán az F.O. turné-menedzsere volt , de számos független koncert szervezőjeként, hangzó anyagok kiadójaként és az Indie 16 underground kulturális lap főszerkesztőjeként is részese volt az eseményeknek. Zsuzsa így látja ma a magyar „ellenkultúra” születését:

-A 80-as évek második felében egyre jobban érezhető fellazulás a politikában, a kulturális életre is hatással volt. Az embereknek fokozatosan megváltoztak a szórakozási szokásaik, igényeik. De miközben a világban minden megtörtént, ami megtörténhet, - vagy annál több is, aközben hazánkban minden valamilyen „skatulyában mozgott, és ha ebből ki akart lógni, azt lenyirbálták. Érthető, hogy amikor ez a tendencia liberalizálódott, egyfajta túlburjánzás alakult ki.

Mindenki el akart valamit mondani, írásban, táncban, zenében, képzőművészetben, és ha lehet, ellenlábas akart lenni, nem akart beállni a sorba, nem akart ugyanúgy beszélni, ugyanolyan helyen szórakozni, vagy esetleg ugyanazt inni. Helyek keletkeztek, ahol ezek a mondanivalók teret nyertek, klubok, szabad terek, pincék, művelődési házak fogadtak be zenekarokat, mini galériákat, performance-okat, táncprogramokat.

Pezsgő lett a kulturális élet, elmehettél egy pólóban és egy farmerban a rendezvényre, nem csesztettek a nyakkendő hiányával, megihattad nyugodtan a sörödet és találkoztál egyívású emberekkel, természetesen a szó jó értelmében. Vagyis az újra, a másra éhes emberekkel.

Ilyen lett a Lyuk is. Lázadni akarsz? Más akarsz lenni, mint a szüleid, az osztálytársaid, vagy egyszerűen csak teszel az elvárásokra? Járj a Lyuk-ba! Mutasd meg, hogy van egy hely, ahol elfogadnak, ahol vagy valaki. Talán legjobban úgy jellemezhetném azt az érzést, amit adott, hogy kinn, amíg sorba álltál a bejutásra, elhagytál magadból valamit, ami helyett aztán benn megtaláltál valamit, önmagadat. Te lehettél, sallangok, álarcok, megjátszások nélkül.

-Hogy élted meg belülről a Lyuk-hangulatot?

- A fő szerep a zenéé volt. Megkaptad a világ alternatív zenekarainak a legjobbjait koncertfelvételeken, klipekben. Úgy működött, mint egyfajta műhely. Hallgattad a jó zenéket és már nem elégedtél meg a szarral. Ezt akartad hallani az itthoniaktól is. Szórakoztál és ízlésedben csiszolódtál. Egy messzemenőkig elfogadó, mondhatni szeretettel teli közegben, ahol senki sem bántott semmiért senkit, de mindenki figyelt mindenkire. Nem egyszer láttam, hogy valaki kicsit „túlfogyasztott”, és mennyire vigyáztak rá.

-A szabályozott külvilág persze szörnyülködött, de a legjobban felháborodók sosem mentek le, hogy saját szemükkel meggyőződjenek a „pokol tornácáról”…

-Nagy Gyula nagyon „bölcs népművelő” volt. Tudta, meddig engedheti a devians viselkedést, hogy még nem zárják be a klubot, és hol kell ezt akár láthatatlanul korlátozni. Így azután nem volt komoly rendbontás, miközben senki nem érezte úgy, hogy korlátoznák a szórakozásában.

Pedig a klub híre távolról sem volt ilyen jó kívülről, a városból. Ezt is megértem, mert néha, ahogy végignéztem magunkon a utcán, a bejárat előtti várakozásokon, mint a varjak, olyanok voltunk. Csak feketében, fekete hajjal, körömmel és rúzzsal, lehetőleg szakadtan, lehetőleg mosoly nélkül. Nagyon jó kontraszt volt az egy emelettel felettünk működő diszkó gyülekező közönségével, akik mind a csilivili kinézetükkel kivívták a varjak utálatát és fordítva. De azután mindenki ment a saját klubjába és úgy szórakozott, ahogy neki megfelelt.

Egyszer találkoztam egy üzletemberrel, aki fontolgatta, hogy valami pénzzel beszállt volna az F.O.-ba, de érdekelte a Lyuk is. Hívtam, de aggodalmaskodott, hogy mi lesz ott, ezért vett egy bőrdzsekit, hogy „ki ne nézzék” – egy olyat, ami a Lyukban senki más fel nem vett volna. De senki nem foglalkozott vele. Nem értette, hogy ide egy abszolút elfogadó közönség jár.

-A koncertek, a közönség, a stúdió, még a falak is mind szerves részei voltak a művészi „műhelymunkának”.

-Az F.O. System is ott készítette első anyagát. Ők aztán iskolapéldái annak, hogy sok jó zene hallgatása azt szüli, hogy maguk is jó zenéket kezdenek csinálni. Egyedülálló hangzásukkal, ütős szövegeikkel, ellenállhatatlan kinézettükkel a hazai dark éllovasai lettek. (Büszke vagyok, hogy a menedzserük lehettem).

A Lyuk szellemiségéből sok hasonló áramlat forrott ki. Zenekarok alakultak a semmiből, hihetetlen kreativitást mutatva a legkülönbözőbb stílusok képviseltették magukat. Őrült lelkesedéssel, garázsokban, kezdetleges eszközökkel vettek fel két három dalt, ezekkel házaltak a klubokban, fellépési lehetőségeket kunyerálva, kazettaborítókat terveztek, fanzine-eket sokszorosítottak, kialakult egyfajta alternatív grafika, alkalmazott képzőművészet.

Azt gondolom, a Fekete Lyuk elindítója volt egy új, addig ismeretlen közösségi szórakozási formának, amelynek felszabadító hatása átterjedt több művészeti ágra is, elfogadottá váltak olyan kifejezési formák, melyekkel a fiatalok megpróbáltak választ adni az élet kis és nagy kérdéseire – a maguk sokféle megközelítéséből.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Hunyadi-láz a TV2-n! Újabb műsorokat töröltek a sorozat sikere miatt
A történelmi sorozat népszerűsége továbbra is töretlen, már több mint egymillióan követték a TV2-n. A csatorna emiatt ismét műsorváltozást jelentett be, a Farm VIP újabb epizódja is elmarad.
F. O. - szmo.hu
2025. március 19.



A TV2 ismét műsorváltozást jelentett be a Hunyadi című sorozat miatt. A március 22-i, szombat esti program átalakul, ugyanis a Tények után újra levetítik a negyedik és ötödik epizódot. Emiatt a 18:55-kor kezdődő Tények Plusz, a Farm VIP aznap nem kerül adásba.

Ez már a második alkalom, hogy a valóságshow egy epizódját kihagyják a történelmi sorozat sugárzása miatt.

A Hunyadi János életét bemutató sorozat március 8-án indult a TV2-n, Kádár L. Gellért főszereplésével. A Bán Mór regénye alapján készült produkció már a premierhétvégén a nézettségi toplista élére került, és a múlt hétvégén is kiemelkedő eredményeket ért el: a sugárzott epizódokat több mint egymillió néző követte a TV2 Média Csoport csatornáin.

A sorozat sikere miatt a csatorna március 15-én ismét műsorra tűzte az első három epizódot, majd az esti órákban levetítette a negyedik és ötödik részt is. Akkor a Farm VIP egyik epizódját szintén levették a műsorról. Az új, hatodik epizódot március 22-én, 21 órától sugározza a TV2.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Mihályfi Lucáék Hófehérke felfogása nem biztos, hogy tetszene Dúró Dórának – Megnéztük A Nagy Duett első adását
Hét évnyi kihagyás után tért vissza a képernyőre a zenés celebshow. Hajós András kollégákat sérteget, Kasza Tibi viccesen őszinte, és van olyan páros, ahol az elvileg amatőr tag jobban énekel, mint némelyik profi.


Sosem értettem, hogy híres emberek miért tartják jó ötletnek elmenni egy műsorba, ami egyértelműen olyan képességekre épül, amelyekkel ők nem rendelkeznek. Magyarán: miért megy énekes műsorba az, akinek nincs jó hangja, és egészen nyilvánvalóan nem tud énekelni? Jó, tudom, pénzért, na de ennyire? Hajdú Pétert még megértettem, őt hírhedten nem érdekli, mivel kerül be a hírekbe. És ismerjük el, tényleg mindegy. Na de az amúgy tehetséges emberek miért vállalják ezt be?

Kész szerencse, hogy nem rendeznek sebész show-t celebekkel, szerintem egy csomóan azt is bevállalnák.

Bárhogy is van, hét év kihagyás után visszatért a TV2 képernyőjére A Nagy Duett, ami abból a szempontból kiemelkedik a hazai mezőnyből, hogy nem licenc műsor, hanem saját fejlesztés. Az ilyesmi ritka, mint a fehér holló.

Kicsit árnyalja a lelkesedésem, hogy a műsor hét évadának egyetlen fix embere Kasza Tibi. Jó, most csak gonoszkodom, Tibi mégis csak Toldy Máriához és a Kőbányai Zenei Stúdióba járt, ami azért nem rossz alap, és van a háta mögött annyi a popszakmában, hogy zsűrizhessen. Ízlésről pedig ugye nem vitázunk.

Rajta kívül még a műsorvezetők, Liptay Claudia és Tilla jelentenek némi stabilitást. Clau egy kivételével minden évadban szerepelt, hol Majkával, hol Tillával az oldalán. Abban az egy évadban pedig, amikor távol maradt, Tilla vitte egyedül a műsort.

Kasza Tibi mellé idén teljesen új zsűritársak érkeztek Szabó Zsófi, Horváth Tamás és Hajós András személyében.

A műsor celebshow, ahol egy-egy profi énekes vagy énekes színész („mester”) duót alkot egy olyan hírességgel, aki nem feltétlenül a zene terén alkotott kiemelkedőt (és persze akad olyan is, aki sehol).

Szabó Zsófi egyébként először zsűrizik tehetségkutató műsorban. Liptai Claudia gyorsan rámutatott, hogy aki A Nagy Duett zsűrijében ült hölgyként, eddig mindig teherbe esett – ami meglepő információ, és kíváncsian várom, ki mit hallott Balázs Klári eltitkolt gyermekéről. Akibe amúgy Hajós András szépen bele is rúgott, de erről majd később.

A műsor első duója, Nótár Mary és Aurelio Ricky Martin Maria című slágerét énekelte duettesítve. Habár Nótár Mary műfaja meglehetősen távol áll tőlem, annak idején a Sztárban sztárban kiderült, hogy remek énekesnő. VV Aurelióról is kiderült ez az elmúlt években. Az RTL valóságshowjában leginkább a „helikopterezéssel” hívta fel magával a figyelmet (akik lemaradtak volna, legyen elég annyi, hogy a rotor a lába között volt), aztán 2021-ben elítélték emberrablásért. De leülte, megbánta, jó útra tért. Higgyünk neki.

Most mindehhez kiderült az is, hogy nem tud énekelni, de legalább komolyan vette a feladatot, és beletette a munkát.

Engem kicsit nyomasztana, ha a legkeményebb munkával sem érném el azt a szintet, ami legalább elfogadhatónak nevezhető, például ezért hagytam fel a zongorázással.

Az ilyen típusú műsoroknak a legszórakoztatóbb eleme, ahogy a zsűri vért izzadva próbál véleményt mondani azokról a kollégákról, akikkel amúgy bármikor együtt találhatják magukat egy tévéműsorban vagy épp vidéki haknin. A nehézség persze csak akkor áll fent, ha nem akarják vérig sérteni az illetőt, de közben azért szeretnének szakmailag hitelesek maradni.

Legtöbbször elkerülő manőverekkel próbálkoznak. Ha arról beszélnek, hogy az illető mennyi munkát tett bele, milyen komolyan vette, mekkorát lépett előre magához képest, és mellé nagyon sokat vicceskednek, az általában azt jelenti, hogy az illető pocsékul énekel.

Azért Hajós megmondta az őszintét: „Egy férfi ha valamit elkezd, és az elejétől a végéig rossz, akkor is végigcsinálja.”

Erre Kasza Tibi is rácsatlakozott a maga módján, aki szerint,

ha Mary énekelt, olyan volt, „mintha egy film betétdala szólalt volna meg élőben. Amikor Aurelio szólalt meg, akkor meg egy katasztrófafilm.”

Aztán elmondta, hogy a zsűritagok megfogadták: az első adásban szigorúak lesznek, és nem adnak magas pontokat. Ehhez képest csupa 7-est osztottak, ami Aurelio énektudása tükrében, ráadásul adásindító produkciónál, kicsit optimistának tűnik. Egyedül Hajós pontozott keményen, aki a szívével hallgatja a produkciót, de a fülével pontoz. Szerintem is az 5 pont volt a reális.

L.L. Junior és Szorcsik Viki következett. L.L-. Junior pályafutása sem tartozik azok közé, amelyet nagyon szorosan követnék, viszont az Azariah filmben meglepően szerethető volt. Az Aerosmith-tól énekelték a Cry-t, gyerekkorunk nagy slágerét, némileg megbolondítva.

Viki elárulta, már rég vágyott rá, hogy megmutassa, van köze „ehhez”. Én is örültem volna neki. Egyébként kíváncsi lennék, ha valakinek a műsor és a szereplők ismerete nélkül megmutatnánk ezt a felvételt, mit tippelne, ki a mester.

L.L. Junior nem véletlenül rapper inkább. Nem mondom, hogy egyáltalán nem tud énekelni, de az biztos, hogy nem rock éneklésre termett. Viki hangjában jóval több dög volt, de ő sem volt elég jó.

Az egy dolog, hogy bizonytalanok voltak a hangok, betudhatnánk az izgulásnak, de a legnagyobb baj, hogy unalmasan adták elő a dalt. Még az sem segített, hogy időközben Viki ledobta a bőrkabátot.

Tibi szerint amit láttunk az „az amerikai milliomos románca az animátorral”. Horváth Tomi nálam jóval elégedettebb volt, arra tudok gondolni, hogy élőben talán hatásosabb volt a produkció.

Hajóst két meglepetése érte. Az egyik, hogy Vikinek a hangja az már énekhangnak nevezhető. És ez már pozitívum, bár éreztette, hogy azért van még mit dolgozni rajta. Talán ennél is jobban meglepte, hogy Juniornak is van. Összesen ők is 26 pontot kaptak, mint Aurelióék.

Sydney van den Bosch nevével már találkoztam a Dancing With the Starsban, de bevallom, Pető Brúnóra rá kellett keresnem. Annyira nem meglepő, hogy eddig nem tűnt fel a boomer-radaron, amennyire a netről kideríthető, eddig leginkább azzal tűnt ki, hogy Marics Petivel versenyzett az Ázsia expresszben és ugyancsak vele feltűnt a Zsákbamacskában is versenyzőként, majd műsorvezetőként is.

Egyik kedvenc Hungária slágeremet énekelték, a Casino Twistet. Ennek a párosnak érdekessége, hogy bár elvileg Brúnó lenne a mester, de saját bevallása szerint ő csak rappelni tud. Ez magyarázza, miért énekelt olyan gyengén. Azt mondjuk nem, hogy miért nem volt képes időben belépni az énekkel. Az első taktusokban végig kullogott a kíséret után.

Tilla meg is jegyezte, hogy időnként nem lehetett tudni, ki a mester és ki a tanítvány, de ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy Sydney annyira jó volt. Mondjuk ő legalább time-ban maradt.

A produkció tükrében végképp érthetetlen, miért konferálták fel Brúnót úgy, mint a 21. századi Fenyő Miklós. Egyrészt Fenyő Miklós generációja egyik legjobb énekese. Másrészt a Casino Twistet speciel Novai Gábor énekelte.

A zsűri viszont jól szórakozott, és úgy látszik, manapság ez is elég. Tibor szerint Sydney nagyon tüneményes és szerethető volt, de ez az összes pozitívum. Andrástól elhangzott egy merész mondat: „Biztosan tudom, hogy készül egy alkotmánymódosítás, amely szerint az ember vagy énekes, vagy nem.” Persze egy normális országban, normális időkben nem volna probléma, de a mai Magyarországon a TV2 képernyőjén...

A zsűri által kiosztott 23 pont így is a top 3-ba juttatta őket, igaz, csak is azért, mert ők voltak a harmadik produkció.

Következett a honi médiavilág kedvenc álompárja, akik a Krausz Gábor-Mikes Anna párost ütötték ki a képzeletbeli nyeregből a Dancing With the Stars őszi etapjában. Most fordult a szereposztás, ezúttal Mihályfi Luca lett Hegyes Berci mestere. Ennek megfelelőn egy modern Hófehérke feldolgozással érkeztek, ahol a Disney hercegnő ébreszti fel a koporsóban fekvő herceget, ráadásul a háttérben táncoló szakállas törpék egy része nő volt.

Reméljük, Dúró Dóra azért nem darálja le őket, bár ő talán még mindig nem tért magához a Hunyadi-sorozat leszbi jelenete után.

A Hol van az a lány Halott pénz által felturbózott változatát adták elő. Berci a korábbi amatőrökhöz – és Brúnóhoz – képest jobb volt, Luca viszont magához képest kicsit csalódást okozott. Az X-Faktorban tényleg fantasztikus énekléseket hallhattunk tőle, ez most nem volt az a szint.

Zsófi megfejtette a produkció alapján, hogy Luca és Berci nem véletlenül van együtt, és ő is szeretne egy ilyen herceget. Ehhez azért Lucának is lesz még talán néhány szava, de ez az ő dolguk. Hajós András ezen a ponton jegyezte meg:

„ha az együttlakás segítene az énektudásban, mostanra Klárika is tudna énekelni.”

Kicsit túlzásnak tűnik, Gyuri bácsiék meg most persze csinálják a fesztivált.

Az biztos, hogy Lucáéké volt eddig a legjobb produkció, ennek megfelelően mindenkitől 8 pontot kaptak.

Következett Déri Heni, aki hősiesen próbált jó képet vágni Győzikéhez, ami lássuk be, nem könnyű. Győzi szerencsére most a szerényebb arcát vette elő, elhatározta, hogy bizonyítani fog, elsősorban anyósának.

Némileg meglepett, hogy az RTL-es Fehér Krisztián Gyere kislány, igyunk valamit című dalát ötvözték az Acalari Bombával, ami Bangó Margit és Nádor Dávid slágere.

A legfőbb pozitívum: végre nem lehetett kétséges, hogy ki a párosból a mester. Dér Heni nagyon jó énekesnő. Egyébként Győzi sem volt rosszabb, mint Aurelio vagy Sdyney, és legalább tényleg jó hangulatot csináltak. Hajós szerint a legjobb, hogy Győző önmagát adta. Kicsit gonoszan megjegyezte: „A hangod semmit nem változott az évek alatt.” 26 pontot kaptak a zsűritől.

Geszler Dorottyától nem idegen a színpad, az éneklés annál inkább. Mestere Stohl András számos zenés produkcióban énekel – jó magam nem rég láttam a Mamma miában – és amikor esetleg nem megy úgy az éneklés, akkor is eljátssza.

A Bon-Bon együttes Holnaptól című dalát énekelték, aminek a klipjében hogy-hogy nem Geszler Dorottya szerepelt (az amúgy szintén remek színész, Kaszás Gergő oldalán). Stohl ide vagy oda, énekileg nem volt rendben ez a produkció, aminek Tibi és Tamás is hangot adott. Nem is értékelték túl őket. 23 pontot kaptak.

Visváder Tamás is olyan versenyző, akinek utána kellett néznem. Mint kiderült, vállalkozó, akik olyan műsorokban szerepelt, mint az Árulók (ebből emlékeznem kéne rá, de nem), a Farm VIP és a Nyerő Páros. Azt nem sikerült kiderítenem, pontosan mitől vált képernyős tényezővé.

Gondolom, az utóbbi években tapasztalt sikere egyáltalán nem függ össze azzal, hogy Vajna Tímea sógora.

A produkciónak azért volt két nagy előnye. Egyrészt Tamás Radics Gigit kapta partnernek, aki az egyik legjobb hazai énekesnő, és a Parno Graszt Már nem szédülök című dala talán a legjobb kortárs dal, amit a Petőfi Rádió hajlandó műsorra tűzni.

Egyébként Tamás sem énekel rosszul, a „tanítványok” között abszolút az élmezőnybe tartozik, és még kannázni is megtanult valamennyire. Az is igaz, hogy a szólama azért nem jelentett akkora kihívást énektechnikailag. 30 ponttal másodikok lettek a zsűri listán.

Schmuck Andor furcsa figurája a hazai közéletnek és médiának. Ha valaki megkérdezné, ki ő és mihez ért, nehéz lenne válaszolni. Hacsak nem úgy, ahogy Kiszel Tünde aposztrofálta önmagát: médiaszemélyiség. Akárhogy is nézzük, van benne valami szerethető, és legalább nem arcoskodik, mint oly sok nála jóval kisebb kvalitásokkal rendelkező celeb.

A nagyszerű Sári Évi oldalán elfogadhatóan hozták a Te rongyos életet. Évi remekül énekelt, Andor derekasan küzdött. Bár meg kell jegyezni, az ő robosztusságával és mozgáskultúrájával esélyes sem volt megközelíteni Rátonyi Róbert tánctudását. Igaz, nagy felelősség hárult rá: ha rálép Sári Évi lábára, gipszben viszik el az énekesnőt. Andor a fellépti díját jótékony célra adományozza, nyugdíjas otthonokat támogat vele. 28 ponttal a középmezőnybe kerültek.

Következett Lékai-Kiss Ramóna és Brasch Bence. A mester most is látható énekes produkcióban, a Pesti Színházban a Rémségek kicsiny boltjában tekintheti meg a publikum.

Ramit szokás leírni, mivel szappanoperában robbant be annak idején, és pechére még csinos is. De műsorról műsorra bizonyítja, hogy nem érdemtelenül van ott, ahol. Most énektudását villantotta meg, mert hogy az is van neki. Míg az eddigi – ének szempontból – amatőr szereplőknél mindig hozzá kellett tenni, hogy „ahhoz képest”, Rami némelyik mesternél is jobban énekelt. Ráadásul nagyon jó Bagossy Brothers dalt kaptak.

Érezhetően a zsűrinek és a közönségnek is az egyik kedvenc párosa, a műsor abszolút favoritjai. A zsűritől az est legtöbb pontját kapták, 36-ot.

Ezen a ponton már kezdett kicsit megviselni a maratoni hosszúságú műsoridő, vigasztalt, hogy már nem sok volt hátra.

Ezután Molnár Anikó és Nagy Feró lépett színpadra, utóbbi rögtön a felvezető filmben elsütötte azt a Kossuth-díjashoz méltó poént Anikónak, miszerint „én szívesen hegedülnék veled”.

Nem mondom, hogy AC/DC-t countrysan énekelni szentségtörés, de akkor legalább legyen jó. Feróék Thunderstruck feldolgozása azonban nagyon harmatosra sikerült. Sajnos be kéne látni a honi műsorkésztőknek, hogy Feró nem jó énekes. Feró egy valamennyire énekelni képes jó rockfazon, aki abban a műfajban, amit kitalált magának, jól működik a színpadon. Az, hogy manapság mennyire tekinthető még hitelesnek, azt hagyjuk. De tény, hogy vannak (voltak) olyan dalai és színpadi megnyilvánulásai, amik szerethetőek.

Arra viszont, hogy más előadók nagy slágereit adja elő, pláne feldolgozásban, alkalmatlan. Kivéve, ha a saját stílusára alakítja az adott dalt, mint anno a Pancsoló kislány esetében. 27 pontot kaptak, ami se nem sok, se nem kevés.

Volt vendégfellépő is, a Megasztár győztese, Gudics Máté érkezett egy dalpremierrel. Ezután következett az igazság pillanata. Mint sok hasonló műsorban, elsőként itt is választottak egy adásgyőztest. Mihályfi Lucáék örülhettek, ők már továbbjutottak. Ezután az utolsó 3 párosból egyet megmenthetett a zsűri. Különösebb indokot nem tudok rá, miért Feróékra esett a választásuk, de így történt.

A Stohl-Geszler és L.L. Junior-Szorcsik párosra újra indították a szavazást, és ezt a kört Buciék nyerték. Szorcsik Viki azóta több helyen is kétségeit fejezte ki a végeredményt illetően, de ezen sosem érdemes dühöngeni. Az ilyen műsorokban a tehetség és a teljesítmény meglehetősen hátul szerepel a fontossági sorrendben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Rekordott döntött a Demjén-film, ezt nézték meg a legtöbben a rendszerváltás óta a mozikban
A Hogyan tudnék élni nélküled? című filmet már 741 ezren nézték meg a mozikban. Ezzel átvette a vezetést a Futni mentem című filmtől.


December 12-én került a mozikba a Hogyan tudnék élni nélküled? című film, amelyben Törőcsik Franciska, Ember Márk és Marics Peti is szerepel. Az alkotás hatalmas siker lett,

már 741 ezren váltottak rá jegyet, amivel a rendszerváltás óta ez lett a legnézettebb magyar film

– számolt be róla a Médiapiac.

A Kormos Anett és Goda Kriszta forgatókönyvéből készült filmet Orosz Dénes rendezte, a producer pedig Kirády Attila volt. A történet 1994-be repíti vissza a nézőket, miközben Demjén Ferenc slágerei csendülnek fel. A produkció már az első hétvégén is rengeteg embert vonzott a mozikba, és azóta is tömegek kíváncsiak rá. A Filmforgalmazók Egyesületének adatai szerint pedig minden eddigi rekordot megdöntött.

A film megelőzte a korábbi csúcstartókat, a Miniszter félrelép és a nemrég első helyre került Futni mentem című alkotásokat.

Demjén Ferenc is elmondta a véleményét a sikerrel kapcsolatban.

„Vasárnap Kaposváron játszottunk, ahol telt ház volt, és már ott is éreztem a közönségen, hogy a Hogyan tudnék élni nélküled? több mint egy film, egy mozgalom lett. Hiszen rengeteg fiatal is ott volt, akik jöttek fotózkodni, autogramot kérni és a filmről beszéltek. Nagyon boldog vagyok, hogy a közönség ennyire megszerette ezt az alkotást”

– mondta a Blikknek.

Amikor arról kérdezték, hogy a nagy sikerre való tekintettel várható-e folytatás, sejtelmesen csak annyit mondott: „Nem vagyok illetékes ebben, de úgy tudom, van valami mozgolódás…”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: Hallottál már Tankcsapdát ska verzióban? – Lukács Laciék egyik legnagyobb slágerét dolgozta át a Super Starsky
Elmondásuk szerint a Be vagyok rúgva annyira megkerülhetetlen a magyar bulizós slágerek között, hogy nem tehettek mást, fel kellett venniük a repertoárjukba.


A Super Starsky hat zenekar tagjaiból állt össze 2011-ben azzal a céllal, hogy a legnagyobb hazai és világslágereket átültesse ska stílusra, mindezt csehszlovák életérzéssel vegyítse, azaz kicsit visszahozza a táncdalfesztiválok és az esztrádműsorok világát.

Idáig csak a koncerteken táncolhatott a közönség a ska lüktetéssel felturbózott dalokra, azonban ennek vége: tavaly év végén a zenekar megjelentette első kislemezét, amely az Angyalbőrben sorozat főcímzenéjének feldolgozása volt, és az első abból a sorból, amelynek keretében már „retrónak” számító magyar dalokat alakítanak át ska stílusra, ezzel vitalizálva és táncolhatóbbá téve azokat.

A most megjelent dal pedig a Tankcsapda egyik legnagyobb slágeréből, a Be vagyok rúgva című opuszból született. (Megsúgjuk, hogy a következő a KFT Afrikája lesz!).

Arra a kérdésre, hogy miért pont ezt a dalt választották, Borovitz Tamás, a zenekar vezetője elmondta: „A Tankcsapda szakítós-berúgós száma annyira megkerülhetetlen a magyar bulizós slágerek között, hogy nem tehettünk mást, feldolgoztuk”.

A lemez premierjét egy minifesztivál keretében tartják a Gödör Klubban március 28-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET: