KULT
A Rovatból

A Fekete Lyuk a szabad alkotás és szórakozás sötét bölcsője volt a nyócker peremén


Link másolása

Csabáék már itt léptek fel 1988. februárjában és hamarosan az egyik törzshelyük lett, bár sokfelé játszottak, a Petőfi Csarnokban, az Almássy téren, a Saigon Klubban, különböző fesztiválokon, sőt külföldön is. A felsorolt helyek közül ma már egyik sem létezik…

- Igaz, hogy megszűntek ezek a helyek, de megszűnt az a világ is, amelyben minden zenekarnak volt lehetősége fellépni. „Van közönséged? Gyere, játszál” – mondták. Ha elég sokan voltak, valami pénzt is kaptak. Ma már nem is engednek be sehová olyan zenekart, amelyik nem tudja megmutatni, hogy mennyi „követője” van, csak azt nézik, hogy mennyi pénzt hoznak a háznak

- mondja Csaba.

Valóban elválaszthatatlanok a rendszerváltás körüli évek az underground kultúra sem előtte, sem azóta nem látott robbanásától?

Csaba szerint ebben nyilván benne volt, hogy az a rendszer, amiben akkor éltünk, egy kicsit lazább lett, már nem tiltották ezeknek a zenekaroknak a fellépéseit kis klubokban. "De ne felejtsük el azt sem, hogy a 80-as évek az egész világon számtalan friss ötletet hozott a zenében és ez hatással volt a magyar zenei életre is. Könnyebben ki lehetett menni Nyugatra koncerteket meghallgatni, sőt, 1989-ben már az NSZK-ban és Nyugat-Berlinben is turnéztunk. És nem kellett hozzá disszidálni… lejött egy dortmundi srác, megnézett bennünket, és felajánlotta, hogy mehetünk hozzájuk, az ő zenekara, a Walls Have Ears pedig fellép a Lyukban."

- Egyfajta szelep is, volt, mert akkor még nem lehetett tudni, hogy le fogják rombolni a Berlini Falat, és a nyugatiaknak kuriózum volt minden, ami a Vasfüggönyön túl volt. Igaz, hogy minden koncerten ott voltak a „megfigyelők”, hogy nem történik-e rendbontás, nem hangzanak-e el „uszító, lázító” beszólások, fűzi hozzá Matyi.

Csaba: - Nagyon sokrétű volt a közönség. Sok olyan ember járt oda, akik valami módon nem találták a helyüket a maguk környezetében, viszonyrendszerében. Éppen ezért nagyon izgalmas találkozásoknak a helyszíne lett a Fekete Lyuk olyanoknak köszönhetően, akiknek egymástól eltérően kattogott az agyuk.

Matyi: - És nemcsak zenészekről beszélünk. Gyűjtőhely volt mindenféle művészeti ágakból. Megfordultak ott festők, költők, még divatbemutatókat is rendeztek.

A legnagyobb ugrást azonban a tánc, a modern, kísérleti mozgásszínházak jelentették, elsősorban Szabó Györgynek, a Trafó későbbi alapítójának köszönhetően. És volt egy tv, ahol a koncertek szüneteiben folyamatosan mentek a legújabb underground zenék, a Fields of Nephilimtől a Cabaret Voltaire-ig, amelyeket máshol nem lehetett látni.

Matyi: - Olyanok voltunk, mint egy nagy család. A koncerteken túl is ott éltük az életünket. És a mai napig, 30 év után is azok, akik Fekete Lyukasok voltak, összekacsintanak, mert ez egy közös életérzés volt. Szerintem minden nagyobb generáció átélte ezt: például amikor a 60-as években bejött a beat-zene, az akkori fiatalok ugyanolyan nagy robbanást hajtottak végre a szüleik szemében.

Bennünket is el lehetne nevezni „kis nagy generációnak”, hiszen egészen biztosan hozzá tettünk valamit az addigi társadalom bomlásához, még akkor is, ha a Lyukban nemigen politizáltunk. És bár az idő rövidsége miatt nem lehet azt mondani, hogy itt nőtt fel egy nemzedék, de azt igen, hogy itt vált felnőtté.

Máig jönnek oda hozzám olyanok, akik boldogan mesélik, hogy az anyukájuk leengedte őket 15 évesen…

Azért Matyi emlékszik arra is, hogy bizony voltak néha botrányok, amikor elkezdtek lejárni a skinheadek, de Nagy Gyula egy idő után kitiltotta őket.

Matyi: - Gyulának sokat köszönhetünk, valamiért beletartozunk abba a szűk körbe, akiket ő nagyon szeretett. Az F.O. után innen indult új zenekarom, a Sex Action, amelynek ő lett a menedzsere. Velem jól elvolt, Csabával azonban állandóan vitatkoztak.

Csaba: - Mi akkor is vitatkoztunk, amikor jóban voltunk. Gyula nagyon segítőkész volt, aki hozzá tartozott, mindent megkapott, de azt nem szerette, ha máshol is fellépünk. Akkoriban ment a különböző helyek között a plakátháború. Valaki ment, kitette a plakátot, utána ment valaki, és leszedte – volt, hogy ezt egy éjszaka háromszor-négyszer végigcsinálták. Gyula a mi plakátjainkat is leszedette, ha például az Almássy-téren játszottunk.

A Fekete Lyukban működött egy stúdió is, amelynek fontos szerepe volt az ott fellépők zenéinek megőrzésében. Korábban az underground képviselői csak elvétve juthattak lemezhez az Erdős Péter-Bors Jenő fémjelezte struktúrában, aki mégis, annak már-már vállalhatatlan kompromisszumokat kellett kötnie zenéjében, szövegeiben, és ezért őket gyakran „árulóknak” is tekintették.

Ezért a preferált hanghordozó számukra a műsoros kazetta volt. A Lyukban, illetve az ország más hasonló helyszínein készült felvételek minősége ugyan gyakran hagy kivánni valót maga után, ugyanakkor felbecsülhetetlen értékű és megismételhetetlen kordokumentumnak számítanak. Ugyanez a helyzet az újság és a hírlevél peremén álló fanzine-ekkel, amelyeket a zenekarok, klubok, rajongó közösségek adtak ki.

Éppen ezért ideje lenne ezeket digitalizálni – mondják a fiúk. Csaba éppen nemrégiben kapta meg azt az F.O.-felvételt, amely valószínűleg az utolsó bulijuk volt a Fekete Lyukban. Akkor már Zana (Ganxsta) Zoli dobolt nálunk.

„Azon a koncerten minden szerzeményünket eljátszottuk, ráadásként a Rózsaszín párduc és a Volt egyszer egy Vadnyugat átdolgozását is” – emlékezik a basszusgitáros.

A Fekete Lyuk 1994-ben szűnt meg. Matyi, így visszatekintve, csodálkozik, hogy „addig bírta”, mert szerinte a rendszerváltással „okafogyottá” vált a hely. Már csak azért is, mert több hasonló klub nyílt meg a Tilos az Á..-tól a Blue Boxig, és az addig nagy, egybefonódó közönség elkezdett megoszlani, rétegeződni. Közben a budapesti zenekarok is egyre többet mentek vidékre, művelődési házakba, klubokba, tehát már nem volt értelme feljönni a fővárosba egy buli kedvéért.

„Először Budapesten haltak meg szép lassan ezek a hangulatok, vidéken tovább tartott, mivel oda később is érkezett meg. Én magam is tapasztaltam később a Mask zenekarral – teszi hozzá Csaba.

Az F.O.Systemtől annak idején egyetlen kazetta jelent meg – rajta olyan „klasszikusokkal”, mint a Ne félj, az Utolsó üvöltés, vagy a Még - azóta ezt a felvételt, kiegészítve néhány kiadatlan dallal, CD-t és bakeliten is megjelentették. Az alapítók, nem utolsósorban a Kiscelli Múzeum kiállításának sikerén is felbuzdulva, most azt fontolgatják, hogy egy könyvben is megörökítenék a zenekart, és azt a környezetet, amely éltette – sok fekete-fehér fotóval.

E korszak tanúja Orbán Zsuzsanna, aki nem csupán az F.O. turné-menedzsere volt , de számos független koncert szervezőjeként, hangzó anyagok kiadójaként és az Indie 16 underground kulturális lap főszerkesztőjeként is részese volt az eseményeknek. Zsuzsa így látja ma a magyar „ellenkultúra” születését:

-A 80-as évek második felében egyre jobban érezhető fellazulás a politikában, a kulturális életre is hatással volt. Az embereknek fokozatosan megváltoztak a szórakozási szokásaik, igényeik. De miközben a világban minden megtörtént, ami megtörténhet, - vagy annál több is, aközben hazánkban minden valamilyen „skatulyában mozgott, és ha ebből ki akart lógni, azt lenyirbálták. Érthető, hogy amikor ez a tendencia liberalizálódott, egyfajta túlburjánzás alakult ki.

Mindenki el akart valamit mondani, írásban, táncban, zenében, képzőművészetben, és ha lehet, ellenlábas akart lenni, nem akart beállni a sorba, nem akart ugyanúgy beszélni, ugyanolyan helyen szórakozni, vagy esetleg ugyanazt inni. Helyek keletkeztek, ahol ezek a mondanivalók teret nyertek, klubok, szabad terek, pincék, művelődési házak fogadtak be zenekarokat, mini galériákat, performance-okat, táncprogramokat.

Pezsgő lett a kulturális élet, elmehettél egy pólóban és egy farmerban a rendezvényre, nem csesztettek a nyakkendő hiányával, megihattad nyugodtan a sörödet és találkoztál egyívású emberekkel, természetesen a szó jó értelmében. Vagyis az újra, a másra éhes emberekkel.

Ilyen lett a Lyuk is. Lázadni akarsz? Más akarsz lenni, mint a szüleid, az osztálytársaid, vagy egyszerűen csak teszel az elvárásokra? Járj a Lyuk-ba! Mutasd meg, hogy van egy hely, ahol elfogadnak, ahol vagy valaki. Talán legjobban úgy jellemezhetném azt az érzést, amit adott, hogy kinn, amíg sorba álltál a bejutásra, elhagytál magadból valamit, ami helyett aztán benn megtaláltál valamit, önmagadat. Te lehettél, sallangok, álarcok, megjátszások nélkül.

-Hogy élted meg belülről a Lyuk-hangulatot?

- A fő szerep a zenéé volt. Megkaptad a világ alternatív zenekarainak a legjobbjait koncertfelvételeken, klipekben. Úgy működött, mint egyfajta műhely. Hallgattad a jó zenéket és már nem elégedtél meg a szarral. Ezt akartad hallani az itthoniaktól is. Szórakoztál és ízlésedben csiszolódtál. Egy messzemenőkig elfogadó, mondhatni szeretettel teli közegben, ahol senki sem bántott semmiért senkit, de mindenki figyelt mindenkire. Nem egyszer láttam, hogy valaki kicsit „túlfogyasztott”, és mennyire vigyáztak rá.

-A szabályozott külvilág persze szörnyülködött, de a legjobban felháborodók sosem mentek le, hogy saját szemükkel meggyőződjenek a „pokol tornácáról”…

-Nagy Gyula nagyon „bölcs népművelő” volt. Tudta, meddig engedheti a devians viselkedést, hogy még nem zárják be a klubot, és hol kell ezt akár láthatatlanul korlátozni. Így azután nem volt komoly rendbontás, miközben senki nem érezte úgy, hogy korlátoznák a szórakozásában.

Pedig a klub híre távolról sem volt ilyen jó kívülről, a városból. Ezt is megértem, mert néha, ahogy végignéztem magunkon a utcán, a bejárat előtti várakozásokon, mint a varjak, olyanok voltunk. Csak feketében, fekete hajjal, körömmel és rúzzsal, lehetőleg szakadtan, lehetőleg mosoly nélkül. Nagyon jó kontraszt volt az egy emelettel felettünk működő diszkó gyülekező közönségével, akik mind a csilivili kinézetükkel kivívták a varjak utálatát és fordítva. De azután mindenki ment a saját klubjába és úgy szórakozott, ahogy neki megfelelt.

Egyszer találkoztam egy üzletemberrel, aki fontolgatta, hogy valami pénzzel beszállt volna az F.O.-ba, de érdekelte a Lyuk is. Hívtam, de aggodalmaskodott, hogy mi lesz ott, ezért vett egy bőrdzsekit, hogy „ki ne nézzék” – egy olyat, ami a Lyukban senki más fel nem vett volna. De senki nem foglalkozott vele. Nem értette, hogy ide egy abszolút elfogadó közönség jár.

-A koncertek, a közönség, a stúdió, még a falak is mind szerves részei voltak a művészi „műhelymunkának”.

-Az F.O. System is ott készítette első anyagát. Ők aztán iskolapéldái annak, hogy sok jó zene hallgatása azt szüli, hogy maguk is jó zenéket kezdenek csinálni. Egyedülálló hangzásukkal, ütős szövegeikkel, ellenállhatatlan kinézettükkel a hazai dark éllovasai lettek. (Büszke vagyok, hogy a menedzserük lehettem).

A Lyuk szellemiségéből sok hasonló áramlat forrott ki. Zenekarok alakultak a semmiből, hihetetlen kreativitást mutatva a legkülönbözőbb stílusok képviseltették magukat. Őrült lelkesedéssel, garázsokban, kezdetleges eszközökkel vettek fel két három dalt, ezekkel házaltak a klubokban, fellépési lehetőségeket kunyerálva, kazettaborítókat terveztek, fanzine-eket sokszorosítottak, kialakult egyfajta alternatív grafika, alkalmazott képzőművészet.

Azt gondolom, a Fekete Lyuk elindítója volt egy új, addig ismeretlen közösségi szórakozási formának, amelynek felszabadító hatása átterjedt több művészeti ágra is, elfogadottá váltak olyan kifejezési formák, melyekkel a fiatalok megpróbáltak választ adni az élet kis és nagy kérdéseire – a maguk sokféle megközelítéséből.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Zack Snyder tovább kínoz minket: itt a Rebel Moon második része, A sebejtő azonban ezer sebből vérzik
Bizony, ez lett a „scargiver” magyar megfelelője: sebejtő. Persze ez a legkisebb gond a filmmel, amely láttán tengernyi fékevesztett ökörség miatt foghatjuk a fejünket, a tavalyi első résznél mégis jobb lett. Mutatjuk, miben.

Link másolása

A kezdetekről, vagyis a Rebel Moon: 1. rész – A tűz gyermekéről netflixes premierje idején, vagyis 2023 decemberében mi is megírtuk, hogy nem az lett író-rendezője, Zack Snyder megváltó filmje. Pedig nagyon ráférne már egy kis üdvösség, hiszen amilyen ütősen indult a karrierje olyan darabokkal, mint a 2004-es Holtak hajnala, a 2006-os 300 vagy a 2009-es Watchmen: Az őrzők, olyan gyorsan ábrándította ki magából addigi rajongóinak többségét a hatalmas katyvasz Álomháborúval (2011), vagy a vérkomolyan vett, és nagy vehemenciával elkészített, ám jókora luftot rugó DC-s szösszeneteivel (Az acélember – 2013, Batman Superman ellen: Az igazság hajnala – 2016, Az Igazság Ligája – 2017), ráadásul a zombizsánerhez való reményteli visszatérése sem sikeredett túl fényesen Az élőhalottak hadseregével.

A csalódások sorozata pedig így olyan hosszú lett, hogy már egy olyan darab kapcsán sem tápláltunk vérmes reményeket az újjáéledésre, mint a Star Wars nyomdokain járó Rebel Moon című űropera.

Sajnos nem is cáfolt ránk Snyder az első résznek kikiáltott A tűz gyermekével, amiben nagyjából minden filmből volt valami nyúlás, amit a direktora életében látott. Alapvetően A hét szamuráj alapszituját turbósította fel vaskos Star Wars-lopásokkal, és még sorolhatnánk, mi minden mással.

Ha pedig már az első etapnál is ilyen komoly gondok adódtak, abban bízni, hogy a négy hónappal később streamingre felpattintott folytatásra (a két filmet természetesen egyszerre forgatták) Snyder hirtelen mindent kijavít, eléggé halott ügy.

Ritkán fordulnak elő csodák, és talán senki sem hökken nagyot, ha azt mondjuk, A sebejtő (ez a magyar cím de fincsi) sem lőtte ki a Rebel Moont sci-fi műfaj halhatatlanjait rangsoroló képzeletbeli listák élére. De nem lett rosszabb, és ez is valami…

A tűz gyermeke sztorija ott ért véget (vagy inkább maradt abba), hogy a Veldt békés népét gabonáért sanyargató gonosz Atticus Noble (Ed Skrein) a Korával (Sophia Boutella) való bunyóban szétzúzódott a sziklákon, így hőseink úgy hitték, megmenekültek, hiszen parancsnok nélkül nincs sanyargatás. Persze tévedtek. A szedett-vedett banda, köztük Kora, Gunnar (Michiel Huisman), Titus tábornok (Djimon Hounsou), Nemezis (Bae Doona), Tarak herceg (Staz Nair) és Milius (Elise Duffy) visszatérnek a Veldtre, hogy meghozzák a jó hírt, miszerint a szorgos hangyáknak nem kell a náci felhangokkal és dizájnnal pöffeszkedő Anyavilág katonáinak átengedni a megélhetésüket és élelmüket, amikor jön az értesítés: Noble nem halt meg, és öt nap múlva ott is van óriás űrhajójával, hogy begyűjtse a gabonát.

Szóval Koráéknak ennyi idejük van felkészíteni a békés farmereket a harcra, plusz kigondolni egy taktikát, amely segítségével legyőzik majd a jókora túlerőt. Ja, és az Anthony Hopkins hangján beszélő, palástot viselő agancsos robot, Jimmy is itt kószál valahol. A sebejtő tehát folytatja A hét szamuráj-A hét mesterlövész-A három amigó-Egy bogár élete-tematikát, amiben a kis közösséget veszélyeztető gonosz hadakat kell néhány bátor hősnek kitessékelnie a faluból.

Viszont, vagy tán épp ezért, annyi hülyeségre ez a terep nem adott alkalmat, mint A tűz gyermekében, ahol a harcosgyűjtés közepette ide-oda csapódtunk, és csak néha csücsültünk le egy kis dombra egy szusszanás erejéig.

Oké, hülyeségre Snydernél mindig lehet számítani, így most is kapunk olyan jeleneteket, mint pl. amikor a királygyilkosságos puccshoz az élőben ott játszó csellókvartett szolgáltatja rendíthetetlenül, egy pillanatra sem kizökkenve szerepéből a zenei aláfestést, vagy amikor azt látjuk, hogy Noble gigantikus űrhajójának van egy gigantikus kazánháza, amelyben emberek lapátolják a kemencékbe (vagy mikbe) a szenet (vagy mit). Igen, ezzel megy az űrhajó. (Vagy ezzel fűtenek?) És nem gépek végzik a melót, hanem emberek... A Rebel Moonnak kétségkívül van némi steampunkos beütése, na de azért abban is van egy határ…

Az viszont mindenképp A sebejtő számlájára írandó, hogy az akciók ezúttal jobban sikerültek, A tűz gyermeke ugyanis ebben is harmatgyengének számított. A Veldten játszódó ostrom kétségkívül a filmduó legjobb akcióit foglalja magába, Kora és Gunnar pedig ezalatt becsempészik magukat Noble hajójára, hogy belülről robbantsák fel a fenevadat, s itt is találunk megkapó csörtéket.

Na de körülbelül ennyi az a pozitívum, amivel A sebejtő szolgálhat, mivel a karakterek szintjén ezúttal is falakba ütközünk.

Egy csomót mesélnek magukról (hiszen van egy jelenet, amelyben egy asztalnál ülnek hőseink, és szépen sorban mindenki elmeséli a háttérsztoriját, amit persze meg is mutat Snyder, szóval ez is letudva), mégsem ismerjük meg őket igazán, a drámájuk hatástalan marad, és ha meg is hal valaki (márpedig A hét szamuráj alapján nem élheti túl mindenki a kalandot), nem valószínű, hogy krokodilkönnyeket hullatunk majd érte.

Aki pedig azt hitte, hogy mivel A sebejtő a két film közül a második, így végre megnézhetjük Koráék sztorijának lezárását, nos, annak korai volt az öröme. Kapunk egy minifinálét, az igaz, de még sok minden van itt hátra, Snyder tehát valóban arra a merényletre készül, hogy Star Wars-méretű franchise-á dúsítsa vérszegény sci-fi-eposzát. Alig várjuk…

Link másolása
KÖVESS MINKET: