KULT
A Rovatból

A falak ledőltek, a hangok, a képek maradnak – a "Volt egyszer egy PECSA" kiállításon jártunk

Az Ifipark örökségének továbbvitelére volt hivatott, szűk három évtized jutott neki. Ki hitte volna, hogy egyszer egy kiállításon nosztalgiázunk a Petőfi Csarnok után?


Pedig, ne tagadjuk, sokak szemében a PECSA nemcsak hangzása miatt volt gyakran szitokszó, hiszen az Ifipark bezárása mögött politikai sandaságot sejtettek. Nem fogadta össznépi lelkesedés sem külalakját, sem belső kiképzését, voltak, akik végig rossz energiákra panaszkodtak (ezt minden bizonnyal az építésnél használt, Magyarországon a 80-as években még engedélyezett azbeszt okozhatta). Csakhogy az intézmény ereje „nem a kövekben volt” – idézte Dobó István szavait Garay Klára, a Zuglói Cserepes Kulturális Non-Profit kft. ügyvezetője, akinek vezetésével megrendezték a Volt egyszer egy PECSA kiállítást a Zuglói Civil Házban.

Az 1985-ben indult, 2016-ban lezárult történet mozaikjai elevenedtek meg fotókból, plakátokból, belépőjegyekből összeállított nagy táblákon, egy kis vitrinben egész passz-nyakbavalót is megszemlélhettünk.

Jó volt ismét együtt látni azokat, akik oly sokat tettek azért, hogy a PECSA emlékezetes kulturális találkozóhely legyen:

Fogarasi Lajost, a 2000-es évek igazgatóját elmaradhatatlan bőrmellényében, Németh Gábort, aki az ország egyik legsokoldalúbb dobosaként 17 évig vezette az intézmény hangstúdióját, Várkonyi Attilát, azaz dj Dominique-ot, a jótékonysági koncertek lelkét, a fogalommá vált fekete kendővel a fején. Ő volt az, aki mindig közösségnek tekintette a közönséget.

Feltűnt az örökmozgó „közművelődési osztályvezető” (hú, de hivatalos) Nádor Kati szőke hajkoronájával, Vaszta Paja, a magyar Queen-klub motorja, Török Ádám Húsvét-szigeteki szoborra emlékeztető alakja, sok nagyszerű buli főhőse – ő zárta az estet az Este a székelyeknél ihletett feldolgozásával – a Csillagfény diszkók sztárja, Sárközy Anita, és nem utolsósorban Janicsák István, ezúttal műsorvezetőként.

A Z’Zi Labor atyja dicsekedett el azzal, hogy ő volt az első, aki zenekarával elsőként bérelte ki a Csarnokot még 1986-ban. Felidézték a 2003-ban elhunyt alapító-igazgató Lehel Lászlót, aki 60 évesen meg tudta őrizni kamaszos lelkesedését, a fiatalok igényes szórakoztatására való törekvésében, új tehetségek felkarolásában és szó szerint vette „népművelő” hivatását.

Nádor Kati emlékeztetett arra, hogy a PECSA milyen nagyszerű fóruma volt a kortárs zenei, színházi és táncművészeti törekvéseknek, és hogy 1986-ban a ház munkatársai fiatal művészekkel és civilekkel közösen alkottak egy „időkapszulát”, amellyel a jövőnek üzentek. E hordó ma is ott van a földben, biztonságosan elkerítve és 2040-ben ismerhetik meg tartalmát az utánunk következő nemzedékek.

E kiállítás és az emlékezés persze nem lehetett más, csak egy kis töredék, hiszen mindazoknak, akik valaha megfordultak ott, megvannak a személyes PECSA-történetei.

Az őrült Hungarcarrot-fesztiválok, ahol az orosz abszurd DDT-től a többdimenziósan elszállt angol-holland Legendary Pink Dots-ig a legelképesztőbb előadókat ismerhettük meg. Itt adta elő verseit 1986-ban Allen Ginsberg Eörsi István spontán tolmácsolásában, itt mesélt humorral és megbocsátással teli lélekkel „pokolbéli víg napjairól” Faludy György Hobo, Jordán Tamás és Mensáros László társaságában. Többször is megcsodálhattuk az amerikai filmes-táncművész Jo Andrest. Jött egy német színházi társulat, amely bevonta a nézőket az előadásba, majd terrorizálta őket. 1993-ban magyar sztárzenészekkel járhattunk hódolatra Percy király, azaz Robert Plant elé, ugyanazon a nyáron nemcsak a szabadtér telt meg zsúfolásig, hanem még a kinti mező is a Jethro Tull 25. jubileumi buliján.

1998-ban jót mókáztunk a Blues Brothersen, 2003-ban gyógyító szeretetet küldtünk a Parkinson-kórral küzdő Barbara Thompsonnak, aki az akkor már halálos beteg Dick Heckstall-Smith helyét vette át a Budapestet imádó Colosseumban.

2005-ben kipróbáltuk, hogy mi a tűréshatárunk a tömény progrockban a Dream Theater koncertjén. De említhetnénk az örökifjú John Mayallt, Eric Burdont, a Hackett-fivérek Satie-estjét, a Djabe Sipi-emlékkoncertjét, a bolhapiacokat, a lemezbörzéket, nem is szólva az arcokról, az ott köttetett, egy életre vagy egy estére szóló barátságokról, szerelmekről...

Hamarosan könyv is születik a PECSÁ-ról, de a teljes szellemi örökség összegyűjtése szinte lehetetlen. A mostani kiállításra is számos egyéni emléktárgy, fotó került be, és rengetegen vagyunk, akik sok mindent megőriztünk (e sorok írója a jegyek, passzok mellett természetesen az ott készült cikkeket, interjúkat is). Véssük emlékezetünkbe Garay Klára szavait: „A helytörténet legnagyobb ellensége a lomtalanítás”. Vigyázzunk a sokszor feleslegesnek hitt apróságokra, hiszen nemcsak egy helyről, nemcsak egy korról, hanem saját történetünkről is sokat elmondanak.

Nyitókép: Fortepan


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk