A Rovatból

6 para horrorfilm, melyek valós történeten alapulnak

Bizony, Az ördögűző és a Démonok között is.


Azt hihetnénk, hogy ilyesmit csak forgatókönyvírók találhatnak ki, pedig nem. Több olyan film is van, melynek alapja, a való életbeli sztori talán még borzalmasabb, mint a filmre vitt verzió.

Démonok között

A film: Perronék öt gyerekükkel költöznek be új, magányosan álló vidéki házukba. ahol hamarosan megmagyarázhatatlan földöntúli jelenlét teszi pokollá a napjaikat, és egyre veszélyesebb, ijesztőbb módokon jelzi: övé a ház. Kénytelenek paranormális ügyek nyomozóihoz fordulni: azokhoz, akik az amityville-i borzalmakat is lejegyezték. A szakemberek – egy házaspár - nekilátnak, hogy kifüstöljék a gonoszt a házból de kezdetben úgy tűnik, még ők sem bírnak vele.

A valóság: A Perron-gyermekek egyike, Andrea azt állítja, a film meglehetősen hitelesen adja vissza azt a káoszt, amit a család a farmon átélt. A Warren-házaspár – azaz a szellemirtók – elmesélték a famíliának, hogy a farmon az 1800-as években élt egy boszorkánynak hitt nő, aki elveszítette a gyermekét – s valószínűleg az ő szelleme zaklatja őket. Az évek során, amíg a család itt élt, rengeteg borzalmat kellett, hogy megtapasztaljanak: öngyilkosságok, sőt, gyilkosságok is történtek a helyen.

Démonok között 2

A film: A paranormális esetek két világhírű kutatója, Ed és Lorraine Warren lejegyzett esetei között az egyik legmeghökkentőbb ez a történet. A páros ismét egy bajba került családon segít, és egy problémás házat szeretnének megtisztítani az ártó szellemektől.

Angliába hívják őket: egy négy gyerekét egyedül nevelő anya könyörög a segítségükért: két lánya ugyanis egyre furcsább jelenségeket tapasztal a vén házban.

A valóság: Az angliai Hodgson-család attól tartott, szellem kísért a házukban. Egy Bill nevű férfi ugyanis a földszinten halt meg egykor a karosszékében. Létezik egy videófelvétel, melyen állítólag a megszállott Janet beszél „Bill” hangján. A család azt állítja, a tárgyak valóban mozogtak, sőt, Janet egy szemtanú szerint a levegőben lebegett, s, a másodperc töredéke alatt került vízszintes helyzetből függőlegesbe. A valóságban azonban a Warren házaspár jóval kisebb szerepet töltött be a történetben. Ők csak egy voltak a sok paranormális nyomozó között, akik meglátogatták a családot.

Az ördögűző

A film: minden idők egyik leghatásosabb horror-remeke könyvadaptáció, és nem is akármilyen regény alapján készült (William Peter Blatty 1971-es könyve). A történet szerint démon száll meg egy ártatlan kislányt, aki aztán a legordenárébb verbális és fizikai jeleit produkálja a megszállottságnak. Végül egy ördögűző segítségével szabadul meg a démontól.

A valóság: 1949-ben egy 13 éves kisfiú, bizonyos Roland Doe vált démoni megszállottság áldozatává. Ő maga is leköpködte azokat, akik segíteni próbáltak rajta, s néha valóban latinul beszélt, démoni hangon, akárcsak a filmbeli kislány. Két hónap alatt 30 ördögűzést hajtottak végre rajta, majd „meggyógyult”. Nevet változtatott, normális életet él, és senki sem tudja, ki ő.

Annabelle

A film: Egy férfi különleges ajándékot talál feleségének: egy hófehér menyasszonyi ruhába öltöztetett, ritka, régi porcelánbabát. Ám az asszony nem örülhet sokáig az ajándéknak, mert a babának szörnyű titka van. Egy sátánista szeánszon kiszabadul a babába zárt gonosz, Annabelle.

A valóság: valóban létezik egy ilyen nevű baba, csak épp egy anya adta a kislányának. A tulajdonosok szerint a baba valóban képes volt helyváltoztatásra, sőt, vér is jelent meg rajta. A család ekkor hívott médiumot, aki a szeánsz során azt állította, hogy a babához tartozó szellem Annabelle Higginsé, aki 7 esztendősen hunyt el a család telkén. A Warren-házaspár később itt is megjelent, és el is vitték onnan a bábut. Ám ezelőtt még megtámadott egy családi barátot, s majdnem halálra fojtotta.

Ördögűzés Emily Rose üdvéért

A film: A cselekmény nagy része egy tárgyalóteremben játszódik, ugyanis egy egyetemista lányon végrehajtott ördögűzésekért felelő papot állítanak bíróság elé. A procedúra sikertelen, a lány elhunyt, mi pedig végignézhetjük mindazt a szörnyűséget, amit át kellett élnie.

A valóság: A film egy Annaliese Michel nevű lányon végrehajtott ördögűzés-sorozaton s az ő tragikus történetén alapul. Akárcsak Emily Rose-t, először őt is epilepsziával diagnosztizálták. Víziói voltak, gonosz hangokat hallott s minden vallásos dologra rosszul kezdett reagálni. 1975-ben aztán minden orvosi kezelését abbahagyták, s egy év alatt 67 ördögűzést hajtottak végre rajta a belegyezésével. A lány állítása szerint több szellem is lakott benne, megszállott pillanataiban ugyanis idegen nyelveken beszélt. Mivel azt hitte, ha nem eszik, a démonok is elhagyják, abbahagyta az evést, s végül kiszáradás és alultápláltság miatt hunyt el. Annaliese hangfelvételeit a védelem felhasználta a szülei és papja elleni bírósági tárgyaláson is.

A rettegés háza

A film: 1974-ben a Long Island-i Amityville-ben meggyilkolták az Ocean Avenue 112. szám alatti házban lakó családot. Ronald Defeo végzett a szüleivel és a négy testvérével. Állítása szerint a házból hallható "hangok" sarkallták arra, hogy elkövesse a gyilkosságokat. Egy évvel később a Lutz házaspár költözik a házba a gyerekeivel, abban a hitben, hogy megtalálták álmaik otthonát. Ám hamarosan ijesztő és megmagyarázhatatlan dolgok történnek.

A valóság: Az egyik Lutz-gyerek egy 2005-ös interjúban azt állította, hogy „az egyetlen dolog, amibe Hollywood beletrafált, az volt, hogy beköltöztünk abba a házba – aztán meg ki.” Ugyanakkor Ronald DeFeo tényleg megölte ott a szüleit álmukban, ahogy azt a film is elmesélte. DeFeo aztán azt állította a bíróságon – akárcsak a filmben – hogy hangok irányították, hogy tegye meg, amit tett. Egy pap, bizonyos Ralph Pecoraro atya aztán elment megáldani a házat, s valamifajta jelenlétet érzett, sőt, egy hangot is hallott, ami így szólt hozzá: „Tűnj el!”, miközben senki nem volt ott – és azt érezte, valaki arcon csapja.

Forrás: port.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségtelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Pogány Induló új klipjében Marsi Anikó is feltűnik
Szirmai Marcell hatalmas stábbal készült új produkciója máris komoly nézettséget ért el, és a legfelkapottabb zenék toplistájára került.


A szegedi születésű Szirmai Marcell, művésznevén Pogány Induló új klippel jelentkezett. A Fonogram- és Artisjus-díjas magyar rapper egy nap alatt máris felkerült a legfelkapottabb zenék listájára, kedd este már a harmadik helyen állt.

Legújabb, sokszereplős klipjében egy rövid időre feltűnik Marsi Anikó is, aki egy tévéhiradóban beszélt arról, hogy Szirmai Marcell egy borfesztiválon "vállalhatatlanul" viselkedett.

A kommentelők szerint a dal és a klip is "zseniális, brutál, ütős" lett.

VIDEÓ: Pogány Induló - Lelkem, Nyugodj!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a búcsú ideje! A Downton Abbey: A nagy finálé lordjai, ladyjei és személyzete utoljára rabolják el a szívünket
A 2010-ben indult sorozat után 15 évvel megérkezett a mozifilmes franchise harmadik, egyben záróepizódja, a rajongóknak pedig jó hír: örömkönnyek hullanak majd a mozikban!


2010-ben indult világhódító útjára a Downton Abbey című sorozat, amely Julian Fellowes kreálmánya, a színészből forgatókönyvíróvá vált alkotóé, aki korábban olyan filmek szkriptjeiért volt felelős, mint pl. a 2001-es Gosford Park (ez volt az első mozifilmje, és rögtön Oscar-díjat kapott érte a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában), a Hiúság vására (2004), a Cserbenhagyás (2005), Az ifjú Viktória királynő (2009), Az utazó (2010) vagy a 2013-as Rómeó és Júlia. Vagyis tisztán látható, hogy a kosztümös, történelmi darabok és az angol arisztokraták életének bemutatása szó szerint előkelő helyet foglaltak el az érdeklődési körében. A Downton Abbey megalkotásához minden bizonnyal a Gosford Parkból vett ihletet, tekintve, hogy abban is egy angol nemesi ház mindennapjaiba nyertünk betekintést az arisztokrata család és a cselédek szemszögéből, bár ott egy Agatha Christie-szerű gyilkossági ügy volt a középpontban, szóval egy vérbeli „ki tette”-film pergett a szemeink előtt, a Downton Abbey mindebből csak a közeget vette át.

A 2010 és 2015 között hat évadot megélt széria gyorsan óriási rajongótáborra tett szert, így, amikor bejelentették, hogy a sorozat lezárulta után négy évvel, 2019-ben egy egész estés Downton Abbey-film kerül a mozik vásznaira, a fanok repesni kezdtek a boldogságtól.

A Crawley família és udvartartásának sztorija folytatódik! Nem is volt meglepő, hogy az első mozifilm óriási sikert aratott: a 13 millió dolláros költségeire világszinten 194,6 milliót keresett csak a vásznakról.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek mozis szereplésének az időközben lezajlott Covid-járvány nyilván nem tett jót, de a Downton Abbey: Egy új korszak (2022) még így is összegyűjtött 92,6 millió dollárt. S mivel úgy tűnik, a magyaron kívül, úgy tűnik, az angol igazság is három, ezért Crawley-ék sem kerülhették el a trilógiává duzzadást, így újabb három év után most került mozikba az utolsó epizódnak ígért A nagy finálé.

Sajnos időközben a sorozat és a filmek egyik legnépszerűbb karakterét, a Lady Violet Crawley-t alakító Maggie Smith 2024. szeptember 27-én, 89 évesen elhunyt, így a harmadik részben már nem tudott részt venni, s hozzájárulni csípős beszólásaival a nagy egészhez.

A nagy finálé azonban természetesen nem feledkezett meg róla, és tisztelettel adózik több jelenetben is a karakter s egyben a kétszeres Oscar-díjas színésznő előtt.

Az új sztori szerint egyébként 1930-ban Londonban a Crawley család – Mary (Michelle Dockery) – kivételével megnézi a Guy Dexter (Dominic West) főszereplésével készült új Noel Coward-darabot (Arty Froushan). A színfalak mögött találkoznak Dexterrel, Cowarddal és a korábbi Downton-i komornyikkal, Thomas Barrow-val (Robert James Collier), aki most Dexter asszisztense és élettársa. Másnap a Crawley család Lady Petersfield (Joely Richardson) bálján tartózkodik, amikor hírt kapnak Mary és Henry Talbot válásáról. Lady Petersfield arra kényszeríti Maryt, hogy azonnal távozzon, mert a királyi család tagjai is várhatók, és egy elvált nő ne hozzon szégyent a házára.

Robert (Hugh Bonneville) és Cora (Elizabeth McGovern) visszatérnek Downton Abbey-be, míg Mary a Grantham Házban marad, hogy fogadja Cora bátyját, Harold Levinsont (Paul Giamatti) Amerikából. Haroldot Gus Sambrook (Alessandro Nivola), egy pénzügyi tanácsadó kíséri, aki állítólag megmentette Haroldot az anyagi csődtől azzal, hogy a Wall Street-i tőzsdekrach előtt kivonta a befektetéseit a tőzsdéről.

Sambrook és Mary azonnal vonzódni kezdenek egymáshoz, és hamarosan az ágyban kötnek ki.

A társaság ezután Downton Abbey-be utazik, ahol Harold Cora megdöbbenésére elárulja, hogy rossz befektetésekkel elszórta az anyjuk vagyonát. Így Downton megmaradt pénzét szeretné befektetni, hogy megtérüljenek a veszteségei, és visszafizethesse az adósságát Sambrooknak.

És ez még csak az alapsztori, hiszen ahány karakter, annyi sors és annyi történet, márpedig karakterből van elég a Downton Abbey-ben. Olyan sok, hogy egy mozifilm 124 perce alatt nem is juthat elegendő idő mindenkire, így nem is tud igazi mélységbe menni Fellowes forgatókönyve. Amit azonban a franchise rajongói megszoktak és megszerettek, azt tokkal-vonóval hozza így is. Kellemes néznivaló marad A nagy finálé, amelyben nem sok konfliktus adódik, de ha mégis, azok is viszonylag gyorsan megoldódnak. Negatív karakterből sem találni sokat, ebben a világban szinte mindenki kedves és szimpatikus, a nemesek jól bánnak a cselédekkel, és megbecsülik őket, akik szintén felnéznek a munkaadóikra.

A Downton Abbey sikere és népszerűsége nem is feltétlenül a szenzációhajhászásban és a hatalmas fordulatokban keresendő.

Sokkal inkább abban, hogy a nézők megszerették ezeket a karaktereket, így szívesen lesnek bele a mindennapjaikba, és úgy érezhetik, mintha ők is családtagok lennének, akár az arisztokraták, akár a személyzet berkeiben.

A nagy finálé sem hoz forradalmat a franchise-on belül, nincs benne semmi olyasmi, amit ne láttunk már volna a sorozat hat évada vagy az eddigi két mozifilm alatt, mégis széles mosollyal nézik majd végig a rajongók, mert az a bizonyos Downton Abbey-varázslat ezúttal is tisztán érezhető a kastély falai között.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk