KULT
A Rovatból

„13 éves korom óta egyetlen biztos vonal van az életemben” - beszélgetés Halper László jazzgitárossal

Hazai példaképeivel és a jazz néhány világsztárjával készítette el új lemezét Halper László, szülőföldje és otthona, Angyalföld előtt tisztelegve.


Van annak lassan már 30 éve, hogy először hallottam élőben gitározni Halper Lacit, egy kis klubban játszottak, a banda inkább volt haveri közösség, mint profi együttes, ettől azonban még nagyon jó zenét játszottak. Azóta sok koncertjének voltam részese, pár tucatnyi és színháznyi közönség részeként, de mindenütt ugyanaz a szenvedély, ugyanaz a zene iránti feltétlen alázat és a muzsikustársak iránti tisztelet áradt játékából, egész színpadi jelenlétéből. Nem csoda, hogy oly sokan szeretnek vele együtt játszani.

Ez a közösségi érzés jön le új lemezéről, a Blues From Angellandről is, amelynek élő bemutatója október 20-án vasárnap lesz hol is máshol, mint Angyalföldön, a Budapest Jazz Clubban. A kerület határán, az Alexandra könyvesházban találkoztunk.

- Mit jelent számodra Angyalföld?

- A legfontosabb, hogy Édesapám emlékének ajánlom ezt a lemezt, aki igazi angyalföldi srác volt, ott született, ott élte le az életét és ott is halt meg. Itt e házhoz közel, a Marx tér 6 kapualjában volt az első órás műhelye, fontos helyszíne szép gyerekkoromnak. Aztán átköltözött a Bajcsy-Zsilinszky útra, mert ezt a helyet elvették tőle a metróépítésre hivatkozva. Magyarul nem tudó, Budapestet nem ismerő hallgatóim számára angolul is olvasható a borítón, hogy Angelland egy nagy munkáskerület, sok régi kocsmával és egy híres focicsapattal, a Vasassal.

És innen származik két nagyszerű, az én pályámat is meghatározó gitáros. Az egyik Radics Béla, aki elhozta a Vasfüggöny mögé Jimi Hendrixnek nemcsak a zenéjét, hanem a szellemiségét úgy, hogy ő maga sosem járt sem Amerikában, sem Londonban. Ezek a zseniális emberek akár három képből is megérzik a lényeget. Őt sajnos élőben nem hallottam játszani. A másik pedig nagy kedvencem, Tátrai Tibor, akit minden idők egyik legnagyobb magyar gitárosának tartok.

Két olyan gitáros van Magyarországon, akit 2-3 hangból azonnal meg lehet ismeri: az egyik Babos Gyula, aki a mesterem volt a jazz-tanszakon, a másik pedig Tátrai Tibor.

- A borítón látható fotóból nekem a 60-as évek Budapestje ugrik be.

- Wickl János fotója, a Facebook-oldalán találtam a régi angyalföldi képei között. Azért ragadott meg, mert a lemez címe, a Blues From Angelland gyakorlatilag benne van. Egy régi Opelt látunk rajta, ami az 50-es évek nagy amerikai autóira hajaz, és egy olyan egyszintes épület előtt áll, amilyent bármelyik amerikai kisvárosban találhatunk. Egy dolog árulja el, hogy Magyarországon készült – a Róbert Károly körúton – a Papír és Írószer felirat. Tehát megjeleníti a kettősséget: amit én játszom, a jazz, a fusion, amerikai gyökerű zene, de magyar vagyok és Angyalföldön élek.

- A Halper Quintetet (Kollmann Gábor szaxofon, Fekete István trombita, Kosztyu Zsolt basszus, Sramló János dob) a lemezen végig illusztris vendégek egészítik ki.

-Igen, például a címadó dalban Póka Egon basszusozik, Solti János dobol és Randy Brecker trombitált. Ezt a darabot még a 90-es években írtam, és már akkor arra gondoltam, hogy ha egyszer felvesszük milyen jó lenne Pókával és Soltival. Breckerre nem mertem akkor még gondolni…Általuk kialakult egy Angyalföld-Kőbánya-New York háromszög, benne van a közös nyelv, a Zene, amit mindannyian beszélünk, függetlenül attól, hogy hol születtünk.

- Valamennyi közreműködő arról nevezetes, hogy mind rendkívül nyitottan közelítik meg a Zenét. Mint ahogy Te is mindig új utakat keresel.

- Engem a jazz felé igazából a fusion vitt el. Nagyszerű gitártanárom, Török György mutatta meg nekem először ezeket a zenéket és nagyon megtetszett nekem az a megközelítés, hogy a blues-os, rockos gitárjátékot a jazz differenciáltabb dallam- és harmóniavilágával ötvözték.

Én azután határoztam el, hogy gitáros leszek, hogy 13 éves koromban megláttam a tv-ben egy fekete blues-gitárost. Ugyanakkor akkordmániás vagyok, a szép harmóniasorok a mindenem.

E kettő találkozott számomra a fusionben. Ezért olyanokat kértem fel a közreműködésre – és nagy tisztesség számomra, hogy segítettek az album elkészítésében – akik velem együtt tudtak kalandozni, élvezték ezt az átjárhatóságot.

- Van-e olyan darab, amely különösen közel áll a szívedhez?

- Egyik ilyen a Sydney Sunset, amelyet Horváth Kornél ütőjátékával valóságos új dimenzióba helyezett.

- Ausztrália fontos mérföldkő volt az életedben.

- Igen, egyrészt ott él a testvérem, másrészt pedig akkor ismerkedtem meg Orszáczky Jackie-vel. Egy hosszú barátság kezdete volt közöttünk, közös lemezt is csináltunk. És ott sikerült megismerkednem a kedvenc élő gitárosommal, John Scofielddel, aki meghallgatta demofelvételeimet, és elég szépeket mondott róluk. Ez a szám abban az időben született.

- Eljutottál Amerikába is.

- Egy mesterkurzuson vettem részt 1997-ben New York-ban, egy jazz-klubban be is szálltam jammelni. Nagyon izgalmas hónapot töltöttem az Egyesült Államokban, remélem, sikerül még visszajutnom oda. New York egészen különleges hely. Amikor hazajöttem, három napig alig találtam a helyem. Nem értettem, hogy miért, amikor előtt Sydney-ből jöttem haza, minden ment tovább, ahogy azelőtt. Aztán úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy azért nehéz hirtelen visszazökkenni, mert ott belekerülsz a világ fővárosának sodrásába. Ahhoz képes minden csak egy kis falu. Megérkeztem éjszaka, ismerőseim kijöttek értem a reptérre, éjjel 2-kor megérkeztünk manhattani szállásunkra, éppen pakoltam ki az autóból a cuccomat, amikor megjelent egy kétméteres afro-amerikai, vállán egy nagy sztereó magnóval, és Hendrix Purple Haze-ét hallgatta..

- Már megszokhattuk körülötted az amerikai sztárzenészeket…Hogyan születtek meg ezek a barátságok?

- Sok szerencse kellett hozzájuk. Amikor a Jimi Hendrix-számok jazzes feldolgozásait játszó Band of Gypsys Reincarnation formációmmal lemezt akartam csinálni, úgy gondoltam, akkor van értelme, ha játszik rajta egy széles körben ismert amerikai jazz-muzsikus.

Hogy éppen a trombitás Randy Breckerre esett a választás, annak az is volt az oka, hogy annak idején Hendrix és Miles Davis közös alkotásra készültek, de Jimi halála közbeszólt, és sosem tudjuk meg, mi született volna belőle. Elküldtem neki egy e-mailt, YouTube-linkekkel és három óra múlva jött rá a válasz: „Helló, László, nagyon tetszik a zenéd, miben segíthetek?”

Négy számban is játszott a lemezen, ami aztán négypontos kritikát kapott a tekintélyes amerikai Downbeat magazinban. Ez megalapozta azt, hogy megkereshettem a MüPát Jimi Hendrix 70. születésnapjára emlékező koncert ötletével. Erre hívtuk meg a világ egyik leghíresebb ritmusszekcióját, Eddie Gomez bőgőst és Steve Gadd dobost, és Fekete Pistivel kvartettben játszottunk, és a koncert lemezen is megjelent. Tehát lépésről lépésre juttattak ide ezek a kapcsolatok. Brecker legutóbb, amikor elküldtem neki a Blues From Angelland felvételét, azt írta: „Várom nagyon, hogy lelkeink újra találkozzanak.” Az pedig óriási gesztus a részükről, hogy világsztár-gázsijuknak a töredékét kérik tőlem.

- Az idén Pernye András-díjjal tüntettek ki. A fiatalabbak kedvéért elmondjuk, hogy Pernye András kiváló zenetörténész, kritikus és tanár volt, aki sokat tett a magyar jazz népszerűsítésért is. Te a díjat a zenészlegendák körüli kutatómunkádért és a Radio C-ben elhangzó műsoraidért, interjúidért kaptad.

- Amikor 2002-ben elindult a cigány rádió, rájöttem arra, amikor az olyan legendás zenészeket, mint Csányi Mátyást vagy Bacsik Eleket említem az én generációmnak, nem tudják, kiről beszélek. Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy, mivel nagybátyáim együtt játszottak, barátkoztak velük és Édesanyám is ismerte őket, mert feljártak hozzájuk, a róluk szóló sztorikat gyerekkorom óta hallottam. Életük olyan kalandos volt, hogy Rejtő-könyvekbe is beillenének de hát maga a korszak is zűrzavaros volt, a II. világháború és az azt követő időszak… Arra gondoltam, hogy a Radio C-ben meg kellene ismertetni őket, és megkerestem az ötlettel a szerkesztőket. Először nem gondoltam arra, hogy ezeket a műsorokat én csináljam, de aztán rájöttünk, hogy én pontosan tudom, hogy kiket kell megkeresni és meginterjúvolni. Igaz, hogy nem volt semmilyen rádiós vagy újságírói múltam, de belevágtam. Először a múltbeliekről készítettem műsort, majd jöttek az élő legendák, akik közül sajnos sokan azóta már nem élnek. Ezekből a rádiósorozatokból lettek a Zenészlegendák című könyveim. Ezt követte az a kötet, amelyben a magyar rockzenészek első generációjának tagjai meséltek. A díj annak szólt, hogy a korábbi zenész-nemzedékeket próbáltam megőrizni az emlékezetnek.

Babos Gyula mondta, hogy „minden generációnak az adja meg a lehetőséget arra, hogy tovább éljen, hogy az előző kitartott.”

Igazából nem történeti munkák ezek évszámok köré építve, hanem a sztorik voltak a fontosak, amelyeket zenészek meséltek egymás között, és amelyek sokat elárulnak a személyiségükről, és a világról, amelyben éltek. A jazz-történeti előadásaimon is gyakran felidézem ezeket.

- Mesélj egyet a kedvenceid között.

- Banyák Kálmán és Bacsik Elek együtt játszottak egy híres zenekarban Las Vegasban, ők voltak az első hegedűsök. Banyák nemcsak zseniális zenész, hanem elég különös természetű, nagy humorú, kicsit kötözködő ember volt. Egy alkalommal a zenekarvezető rámutatott Banyákra, hogy most az ő szólója következik, mire Banyák felmutatta a középső ujját. Persze kitört a botrány, mire Bacsik azzal próbálta menteni a helyzetet, hogy a barátja nem azt mutatta, amit gondolnak, hanem azt, hogy becsípte az ujját a kocsijának az ajtaja és nem tud játszani…

- A lemezbemutató után milyen további terveid vannak?

- Szeretném, hogy a sokat fellépő Jimi Hendrix életművéből merítő formációm mellett a saját zenémet játszó kvintett is legalább annyi lehetőséget kapjon. Nagyon szeretek ezekkel az emberekkel együtt muzsikálni. Mindkét csapat tagjai olyanok, akikkel nagyon jó leülni és beszélgetni. Soha semmilyen konfliktusom nem volt velük, ez egy zenekarvezető szempontjából nagyon fontos. Az, hogy egy zenekar hogy játszik, sokszor annál az asztalnál dől el, ahol együtt kávéznak. Mindig érzem, hogy amikor együtt vagyunk, csak arra koncentrálnak, hogy a lehető legjobbat csináljuk. Ez igaz a lemez vendégzenészeire is. Tony Lakatostól olyan szólót kaptam, hogy ha nem hallgattam meg egy este hússzor, akkor egyszer se. De mondhatnám Szakcsi Lakatos Bélát, akit a legnagyobb magyar jazz-zenésznek tartok: játszott egy szólót és vissza sem hallgatta – nem volt rá szükség, mert minden a helyén volt. Mindenkitől a maximális odaadást kaptam. Hogy a gyerekkori ábrándtól eljuthattam oda, hogy ezeket az embereket a kollégáimnak tekinthetem, számomra óriási öröm.

- Ez nyilván tudásodnak, egész emberi lényednek, a Zene iránti elkötelezettségednek szól.

- Azt biztosan mindenki érzi, hogy személyes exhibicionizmus nincs bennem. Nekem egyetlen dolog van, ami szent és sérthetetlen, az a Zene. Tizenhárom éves korom óta ez az egy biztos vonal volt az életemben. Soha nem bántottam meg szándékosan senkit, ha esetleg mégis, akkor annak csakis olyan oka lehetett, amihez a Zenének volt köze.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
14 évesen magán végzett abortuszt, halottakat sminkelt, és a pukipárnáról kapta a nevét – Whoopi Goldberg 70 éves
Szegénysorból küzdötte fel magát Hollywood legjobban fizetett színésznőjévé, avagy egy nem semmi életút krónikája.


Whoopi Goldberg 1955. november 13-án született Caryn Elaine Johnson néven New Yorkban. Munkáscsaládban, szegénysorban nőtt fel, egy gazdasági nehézségek és faji feszültségek sújtotta környéken. Egészen kicsi korától kezdve vonzódott a művészetekhez, különösen a színészethez, de a gyermekkora messze nem volt átlagos. A szülei, Robert James Johnson Jr. és Emma Harris fiatalon elváltak, Whoopinak pedig emiatt számos kihívással kellett szembenéznie már egészen fiatalon.

Egy interjúban később elmagyarázta, hogy a neveltetése nem feltétlenül ösztönözte a színészetre vagy a fellépésekre, abba inkább menekülésként és önkifejezésként próbált belevágni:

„Nem akartam sztár lenni, csak azt akartam csinálni, amit szeretek. A színészet egyfajta önkifejezési mód lett számomra, amikor úgy éreztem, hogy nem értenek meg. Hangot adott nekem.”

A középiskola után Goldberg nehezen találta meg a helyét a világban. Különféle alkalmi munkákat vállalt, többek között kőművesként, pincérnőként, banki pénztárosként, szépségszalonokban és halottkozmetikusként (akik kikészítik az elhunytat a nyitott koporsós temetésekre) is dolgozott, miközben a szabadidejében csiszolgatta a színészi tudását. A karrierje kezdetén számos kísérletet tett – fellépett közösségi színházakban, kipróbálta a stand-up comedyt, sőt szinkronszerepeket is vállalt –, mígnem megtalálta az igazi hivatását.

Végül a stand-upon keresztül tört be a szórakoztatóiparba, a humora megvolt hozzá. Az 1970-es évek végén San Franciscóba költözött, és helyi komédiaklubokban kezdett fellépni, ahol az egyedi stílusa hamar kiemelte őt a tömegből. Az előadásai éles eszéről és kiváló megfigyelőképességéről tanúskodtak, valamint a félelmet nem ismerő társadalmi kommentárjairól. Nem sokkal később már egyéni műsorával keltette fel a figyelmet, amit ő maga írt és adott elő az Off-Broadwayn.

Goldberg előadása minden addig látottól eltért, a humorát erőteljes történetmeséléssel ötvözte, és olyan kérdésekkel foglalkozott, mint a rasszok vagy a nemi identitás. Előadásai végül felkeltették a neves rendező és producer, Mike Nichols (Diploma előtt, A 22-es csapdája, Silkwood, Dolgozó lány, Madárfészek, Közelebb stb.) figyelmét, aki meglátta benne a potenciált, és bátorította, hogy a tehetségét a színészetre is kiterjessze. Goldberg így emlékszik vissza erre a fordulópontra: „Mike Nichols volt az első, aki valóban meglátta, mire vagyok képes. Nem komikust vagy egy fekete nőt látott bennem, hanem művészt. És ez mindent megváltoztatott.”

A név kötelez?

1985-ben Caryn előadása, a The Spook Show sikeres lett, így meghívták, hogy vigye azt a Broadwayre, akkor vette fel a Whoopi Goldberg nevet. Elmondása szerint az akkor már népszerű fingpárnától (whoopee cushion) kölcsönözte új keresztnevét:

„Amikor fellépsz, soha nincs igazán időd kimenni a mosdóba, és becsukni az ajtót. Szóval, ha egy kicsit »gázos« vagy, akkor azt bizony ki kell engedned. Az emberek ezért azt mondogatták nekem: »Olyan vagy, mint egy fingpárna.« És igen, innen jött a név.”

A színpadi vezetéknevéről pedig 2011-ben azt állította: „Az anyám nyilvánvalóan nem Whoopinak nevezett el, de a Goldberg tényleg a nevem – a családom és az örökségem része, akárcsak az, hogy fekete vagyok. És azt is tudom, hogy emellett zsidó is vagyok.” Az anyja, Emma ajánlotta figyelmébe ezt a nevet, mert úgy gondolta, hogy a család eredeti vezetékneve, a Johnson „nem elég zsidó” ahhoz, hogy a lánya sztár lehessen. Később aztán a családfakutató Henry Louis Gates Jr. megállapította, hogy Goldberg összes nyomon követhető őse fekete volt, szóval nincs ismert zsidó felmenője, és hogy egyik őse sem viselte a Goldberg nevet. De hát mindegy is.

Whoopi Broadway-előadása viszont (már az új néven) óriási sikert aratott, annyira, hogy még egy speciális Tony-díjat is kapott. Innen pedig már egyenes út vezetett a színészkedéshez és a filmekhez.

Drámával nyitott

Nem is akármilyen volt az első filmes feltűnése: rögtön főszerep, méghozzá Steven Spielberg rendezésében, az 1985-ös Bíborszínben. Hoppá, nem vígjátékkal startolt, hanem egy nagyon is komoly drámával. Az Alice Walker Pulitzer-díjas regénye alapján készült filmben Goldberg Celie-t játszotta, egy szegény afroamerikai nőt, aki a 20. század elején küzdött a túlélésért és azért, hogy hangot kapjon egy kegyetlen, elnyomó világban. Az első alakításáért pedig rögtön Oscar-díjra jelölték őt a legjobb színésznő kategóriában.

„Emlékszem, hogy Steven Spielberg felhívott, és azt mondta: »Szeretnénk, ha te játszanád Celie-t.« Megdöbbentem. Azt hittem, viccel! De aztán rájöttem, hogy ez a valóság, és hogy el kell vállalnom ezt a szerepet, és meg kell jelenítenem őt minden szeretettel és erővel, amit megérdemel” – emlékezett vissza Goldberg a színészi karrierje kezdetére. S bár abban az évben nem nyerte el az Oscart, a Bíborszín sikere megszilárdította a pozícióját Hollywoodban, ás egy csomó más szerephez vezetett.

Apácaként a csúcson

Például ott volt a Spiclik, sipirc (1986), a Betörő (1987), a Végzetes szépség (1987), a Clara szíve (1988) vagy az Országúti vagányok (1989), de egyikkel sem aratott sikert, úgy tűnt, a Bíborszínnel ígéretes kezdést mutató színésznő nem tud sztárrá válni. Ó, dehogynem tudott.

Goldberg karrierje ugyanis egy újabb hatalmas ugrást tett, amikor 1990-ben nagy szerepet kapott a Ghostban. Mae Brown, egy médium szerepét játszotta, aki segít egy halott férfinak (Patrick Swayze) kommunikálni az élő szerelmével (Demi Moore).

Goldberg vicces és szívből jövő alakításáért mindenki odáig volt, a Ghostért pedig már megkapta az Oscar-díjat is a legjobb női mellékszereplő kategóriában, így tagja lett az igen kevés embert számláló EGOT-klubnak, akik egyaránt elnyerték az Emmyt, a Grammyt, az Oscart és a Tonyt.

A Ghost sikere Goldberget a hollywoodi A-kategóriás sztárságba katapultálta, és továbbra is sokféle szerepet vállalt olyan filmekben, mint a szintén kasszasiker Apáca-show (1992) és annak 1993-as folytatása, valamint A játékos (1992), a Made in America (1993), a Corrina, Corrina (1994) vagy Az oroszlánkirály (1994), amelyben Shenzit, a hiénát szinkronizálta. Az Apáca-show második részéért egyébként 12 millió dolláros gázsit kapott, emiatt pedig egy rövid időre ő lett a legjobban fizetett színésznő Hollywoodban. Népszerűségét az is jól jelzi, hogy négy alkalommal is ő volt az Oscar-gála házigazdája (1994-ben, 1996-ban, 1999-ben és 2002-ben).

Fontosabb témák

Whoopi később azt is bebizonyította, hogy nemcsak tehetséges színésznő, hanem a társadalmi kérdések hangos szószólója, illetve elismert televíziós műsorvezető is lett. 2007-ben indult népszerű talkshow-ja, a The View, ezt a platformját pedig arra használta, hogy olyan témákat boncolgasson vendégeivel, mint a politika, az egyenlőség és a mentális egészség. „Felelősséget érzek azért, hogy olyan dolgokról beszéljek, amelyek fontosak. Ha van egy komoly felületed, és nem használod arra, hogy másokat emelj fel vele, vagy beszélgetéseket indíts, akkor mit is csinálsz valójában?” – magyarázta egy 2009-es interjúban.

Az ezredforduló után a színészi karrierjében már nem tudta hozni a korábbi sikereit, azóta olyan, említésre érdemes filmekben tűnt fel, mint az Észvesztő (1999), az Üldözési mánia (2001), a Star Trek: Nemezis (2002), a Toy Story 3 (2010), a Muppets (2011), a Tini nindzsa teknőcök (2014), Az öt kedvenc (2014) vagy a Till – Igazságot a fiamnak (2022). Gyakran játszotta önmagát filmekben, sorozatokban, sőt, feltűnt a Halálként (Talpig majom) és Istenként (Egy kis Mennyország) is.

A fókusz tehát máshova került, a tévézésre, és azóta is ott érvényesül a leginkább.

Férjek, pasik, abortuszok

Goldberg eddig háromszor mondta ki a boldogító igent. 1973 és 1979 között Alvin Martin drogfüggőségi tanácsadóval volt házas; 1986 és 1988 között David Claessen operatőrrel; 1994 és 1995 között pedig Lyle Trachtenberg szakszervezeti szervezővel. Rajtuk kívül élettársi kapcsolatban élt a színész Frank Langelléval és a drámaíró David Scheinnel, illetve az exei között szerepel Michael Visbal üzletember, Jeffrey Cohen fogorvos, Edward Gold operatőr, valamint Timothy Dalton és Ted Danson színészek.

Whoopi kijelentette, nem akar többé az oltár elé állni: „Vannak, akiknek nem az a sorsuk, hogy megházasodjanak, és nekem sem az. Biztos vagyok benne, hogy sok ember számára csodálatos dolog.”

Egy 2011-es interjúban azt is elmagyarázta, hogy soha nem volt szerelmes a férfiakba, akikhez hozzáment. „

Tényleg elkötelezettnek kell lenned irántuk. Bennem azonban nincs meg ez. A családom iránt vagyok elkötelezett.”

1974. május 9-én Goldbergnek született egy lánya, Alexandrea Martin, aki szintén színésznő lett, mellette pedig producerkedig. A lányán keresztül Goldbergnek három unokája és egy dédunokája van.

Volt egy fiatalkori abortusza is, az 1991-ben megjelent The Choices We Made: Twenty-Five Women and Men Speak Out About Abortion című könyvben beszélt erről. Elmondása szerint 14 évesen egy fogas segítségével szakította meg a terhességét, illetve 25 éves korára hat vagy hét abortusza volt, és a fogamzásgátló tabletták sem tudták megakadályozni a teherbe eséseit.

Azt is bevallotta, hogy egykor aktív drogfüggő volt, illetve azelőtt is marihuánát szívott, mielőtt 1991-ben átvette a legjobb női mellékszereplő Oscar-díját a Ghostért.

Szerencsére mindezt mega mögött tudta hagyni, azzal pedig soha senki nem vádolta a karrierje során, hogy ne lenne önazonos. Ahogy Goldberg maga is fogalmazott egyszer: „A legnagyobb dolog, amit megtanultam ebben az iparágban, az az, hogy soha ne add fel azt, aki vagy! Mindig mutasd meg magad, tanulj tovább, és bízz abban, hogy a befektetett munka meg fog térülni!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Megint senkiháziak kezében van a popszakma” – Visszatért a Sziget Prodidzsáj Petije
Janklovics Péter újra a fesztivál reklámarcaként szerepel. Új videójában beolvas Gerendai Károlynak, de később azért kér tőle 11 VIP hetijegyet.


Tizenhat év után egy zseniális marketingfogással tért vissza Prodidzsáj Peti: Janklovics Péter új videójában ismét a Szigetet reklámozza, és még a szállóigévé vált mondatát is újra elsütötte.

A közösségi oldalakon megjelent videóban a humorista éppen a "Kisnagyság" magazin címlapfotózásán vesz részt, amikor telefonon hívják. Nem is akárki keresi: Gerendai Károly, a Sziget alapítója, aki nemrég váratlanul újra a fesztivál élére került. Meghallva a nevét Janklovics azt suttogja:

„megint senkiháziak kezében van a popszakma”.

Gerendai vélhetően egy újabb reklámszerep miatt hívta fel a humoristát, aki azonban elutasítóan válaszol:

„Nem én lettem ismert a Sziget-reklámok Petijeként, hanem a Peti-reklámok Szigeteként lett ismert a kis fesztiválotok! Hát, ne üljünk már fordítva a pincsikutyán, Károly!”.

Janklovics ezután azzal viccelődik, hogy ő már „sokkal nagyobban” van, hiszen negyven-ötven fős művelődési házakat is megtölt, sőt, már a „Kossuth-díj várományosa”. Le is teszi a telefont, mondván neki nincs erre ideje. Végül kséőbb visszahívja Gerendait és kér tőle 11 VIP hetijegyet a fesztiválra.

A humoros jelenet egyértelműen a Sziget megújulását ünneplő kampány része, hiszen a fesztivál nemrég jelentette be, hogy ismét magyar irányítás alá került, és Gerendai Károly stratégiai vezetésével készülnek a 2026. augusztus 11-15. közötti rendezvényre.

Janklovics Péter 2009-ben volt a Sziget ikonikus reklámarca a „Prodidzsáj” és „Fátboy slim” féle kiejtéseivel. Ha már homályosan emlékszel arra a bizonyos reklámvideóra, íme:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nehéz megértőnek lenni az Észbontók szereplőivel, amikor abban sem biztosak, hogy az ember emlős
Az észbontókon a legegyszerűbb kérdések is kifognak, de ennél is ijesztőbb, amikor úgy jutnak el a helyes válaszig, hogy közben a legvadabb képtelenségeket hordják össze.


12. évadához ért a népszerű műsor, ám két nagy változás is történt amióta utoljára láthattuk. Egyrészt a Viasatról átköltözött a TV2-re, másrészt új műsorvezetőt is kapott az RTL-től átigazolt Szépréthy Roland képében. Ha valakinek nem lenne meg, ő volt az a srác, akit minden látható indok nélkül beültettek a Sztárboxban Kokó mellé "szakértőnek", és állandóan pizsamában volt.

Mondjuk a hálóöltözetek iránti vonzódását itt is megtartotta.

A műsor elején egy teljesen indokolatlan kisfilmet láthatunk arról, hogy Szépréthy Roland botcsinálta Jack Sparrow-ként hajókázik a tengeren, de kap egy küldetést, aminek lényege, hogy némit csetlés-botlás árán eljut a stúdióba, ahol bekonferálja az Észbontókat.

A műsor különösebben nem bonyolult. Hétfőtől péntekig tart egy-egy etap, amiben adásról adásra sztárvendégek mérkőznek meg az egymillió forintos fődíjért. Az első héten Ördög Nóra Liptai Claudiával alkot párost, míg Till Atilla mellé Megyesi Balázst tették, a Kincsvadászok műtárgyszakértőjét. Mindkét celebpáros mellé jár egy "észbontó" páros. Nóráék Janit kapták – akinek erősége a csajozás, gyöngesége a tájékozódás – és Attilát – erőssége az autósport, gyengesége a történelem.

A fiúknak a celeb világban jártas, de a matematikával hadilábon álló Linda, és a főzésben erős, idegennyelvben gyönge Eperke jutott.

A játék lényege, ha valaki nem látta volna még, hogy a civil versenyzők mindig kapnak egy műveltségi kérdést, a celebeknek pedig azt kell megtippelni, hogy jó vagy rossz választ adnak-e. Ha bejön, akkor 100 pontot kapnak.

Később van egy olyan forduló, ahol a hírességeknek kel megválaszolni néhány nem különösebben nehéz kérdést, és a végén a "mindent vagy semmit" kört. A versenyzők itt az egész addig gyűjtött nyereményüket kockáztatják.

Alapvetően nem vagyok híve az olyan műsoroknak, amelyek mások nyomorából csinálnak műsort, még akkor sem, ha az lelki nyomor.

Mindenki tévedhet, bárki kaphat olyan kérdést, amire nem tudja a választ, sőt egyenesen butaságot mond rá.

Ehhez jön még a mesterséges helyzet, amikor stúdióban, kamerák előtt kéne okosnak lenned. Ilyen szituációban sokszor akkor sem jut eszébe az embernek a helyes válasz, ha amúgy tudja. De közben szeretné védeni az arcát, ezért próbál minden áron mondani valami okosat, ami persze kontraproduktív.

Sosem pártoltam az elefántcsonttorony-mentalitást. Nem állítom, hogy én nem kerülhetnék ilyen helyzetbe. Ha például a társadalmi szerződésekről kéne valamiféle kérdést megválaszolnom, simán el tudom képzelni, hogy összekeverném Hobbes és Locke tanait.

Na de hogy állja meg az ember kacaj nélkül, ha olyan egyszerű állítások is zavarba hozzá őket, hogy emlős az ember, vagy hogy Mózes kosaras volt?

És ami a legmegdöbbentőbb, hogy az ember emlőssége kérdésében végül eljutnak a helyes válaszig, de úgy, hogy az oda vezető út minden elemében rossz.

Elhangzik, hogy az ember nem lehet emlős, mert azok a víz alatt élnek, vagy nem is igaz, mert azok a kétéltűek, mint az anakonda és a teknős, az ember nem emlős, mert nem vagyunk kétéltűek, a víziló viszont nagyjából az.

Amikor mindeme okfejtések után arra jutnak, hogy az ember mégiscsak emlős, ők csodálkoznak a legjobban. A döntő érv: azért vagyunk emlősek, mert nekünk megadatott a szárazföldi légzés képessége.

Mosolyogtató volt, amikor Tilláék észbontói a következő állítást kapták:

"Nánási Pál lesifotókat készített Ördög Nóráról, mielőtt szerelmesek lettek egymásba." Nóra bevallotta, ő nem tud ilyentől, de ez nem zárja ki. Palit kéne megkérdezni.

Tilla és Balázs úgy ítélték meg, a "hamis" a jó válasz, és ezt tudni is fogják a versenyzők. Ehhez képest Linda és Eperke nagyon gyorsan és magabiztosan rávágták, hogy igaz. Linda olvasott is erről az újságban, maga Ördög Nóra beszélt róla több interjúban.

Szegény Nánási Pált mostantól egy ország fogja lesifotósnak tartani, de ez legyen az ő baja.

Ez így megy egy órán keresztül. A műsorvezető és a celebek jókat rötyögnek, és bármennyire is próbál az ember humánusan hozzáállni, ennyi emberi butaság láttán nehéz megőrizni a komolyságot.

Amit hiányolok a műsorból, hogy nem láthatjuk, miként reagálnak az észbontók maguk, amikor kiderül, hogy jó vagy rossz választ adtak. Az még hozhatna érdekes szituációkat.

Az Észbontók nem az a vetélkedő, amit napról napra követni szeretnék. A poénok nem túl erősek, a műsorvezető érezhetően még botladozik a szerepében, néha ki is zökken belőle, Liptai Claudia kicsit ironikusan meg is jegyezte egy ponton, amikor Roli épp azt hangsúlyozta, hogy ő a műsorvezető:

"Ezt nem mondani kell, csinálni."


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Predator: Halálbolygóban ezúttal a csápos űrvadász a főhős, aki a filmtörténelem talán legkegyetlenebb bolygóján talál rá az üdvösségre
Szadista szörnyek, szószátyár szintetikusok, cuki majomszerű lények és rengeteg akció – a családbarát Predator-film mégis működik!


Nagy utat járt be a földönkívüli csáprágós, rasztás, techzseni vadász, mire eljutott odáig, hogy immár teljes szívvel neki drukkoljunk egy róla szóló egész estés mozfilmben.

1987-ben Arnold Schwarzenegger őserdőben harcoló zsoldoscsapatát filézte ki először, végül az Osztrák Tölgy küldte őt a másvilágra (Ragadozó). 1990-ben már Danny Glover gyűrte le nagy nehezen Los Angeles forrongó betondzsungelében (Ragadozó 2). 2004-ben és 2007-ben alien xenomorph-ok ellen küldték őket csatába, de bár ne tették volna, vagy legalább ne így (Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen 1-2). 2010-ben Antal Nimród végre elhagyta a Földet, és egy vadászbolygón eresztette össze mindenféle humanoid gyilkossal az űrvadászokat (Ragadozók). 2018-ban az első rész Hawkinsa, Shane Black próbált laza, poénos és véres menetet kreálni (ismét a Földön) a yautják kontra emberek örök rangadóból, sajnos sikertelenül (Predator: A ragadozó). 2022-ben Dan Trachtenberg (Cloverfield Lane 10) végre egy remek frissítést eszközölve a 18. századi Észak-Amerika komancs őslakosai ellen küldte a láthatatlan hörgőt (Préda), majd idén egy kiváló animációs szkeccsfilmben gondolta tovább a lények múltbeli (viking-, szamuráj- és világháborús közeg) látogatásait (Predator: Gyilkosok gyilkosa).

Így érkezünk el végül a Predator: Halálbolygóhoz, Dan Trachtenberg második élőszereplős, de amúgy harmadik Predator-filmjéhez, amelynél lépett egy igen merészet.

A fent felsorolt eddigi darabokat látva érthető módon nem próbált ismét egy sima vadászatot rendezni, amelyben valamely kor embere küzd meg egy vagy több yautjával (így hívják a fajukat, a kiejtés pedig: jaucsa), hogy a fináléban végül hatalmas áldozatok árán, de leküzdjék őt. Erre már ott volt egy kigyúrt katona (Arnie), egy kemény zsaru (Glover), egy kiismerhetetlen zsoldos (Adrien Brody), egy csapat kattant katona, na meg egy ravasz és fürge komancslány (Amber Midthunder).

Trachtenberg, ahogy az eddigi Predator-filmjeiben, ezúttal is szerette volna megmutatni ezen univerzum egy újabb szegletét, így lett tehát először egy Dek nevű yautja a főhős, hogy kapjunk egy másik nézőpontot is végre. Dek ugyanis nem nőtt akkorára, mint fajtársai, apja is csenevésznek, gyengének tartja (Süsü, te vagy az?), ezért Dek „normális” bátyját, Kweit bízza meg a likvidálásával. Kwei azonban esélyt ad neki, s elküldi öccsét a beavató vadászatára, hogy bizonyíthassa rátermettségét. Ezzel viszont kivívja apja haragját, aki megöli Kweit. A dühtől fortyogó Dek így elindul a Genna bolygóra (amit a rendkívül agresszív flórája és faunája miatt „halálbolygónak” is hívnak), hogy elhozza a legádázabb, megölhetetlennek gondolt lény, a Kaliszk trófeáját, és bosszút álljon az apján a fivéréért. A Genna pedig nem hazudtolja meg magát, azonnal lények százai törnek Dek életére.

Majd talál egy félbevágott szintetikust, Thiát (Elle Fanning), aki a helyismeretével meggyőzi, hogy vigye magával az útjára. Így kapunk egy feledhetetlen filmes párost a yautjával és a hátán cipelt félrobottal.

A Predator: Halálbolygó azért merész, mivel Trachtenberg minden bizonnyal tisztában volt azzal, hogy magára haragítja majd a legádázabb Predator-őrülteket, akik azt várják sokadszora is, hogy egy yautja legyen kíméletlen, és öldösse az embereket, akik végül felülkerekednek rajta. Ő azonban egy kissé családbarátabbá varázsolta a hangulatot. Mivel emberek nincsenek a történetben (csak yautják, szintetikusok és mindenféle szörnyek/lények), ezzel elintézte, hogy ne legyen véres a film, amely így több korosztály számára is simán befogadható. Hozzá kell tenni, hogy John McTiernan az első rész készítésekor a tinédzserfiúkat lőtte be célközönségként a megnyúzott emberekkel, átlyuggatott katonákkal és gerinckitépéssel egyetemben, de hát azok más idők voltak.

A Halálbolygóban Trachtenberg inkább a nyolcvanas-kilencvenes évek sci-fi-kalandfilmjeit idézte meg egészen kiválóan, amelyhez elképesztő állatokat és növényeket álmodtak meg.

Talán még nem volt a filmtörténetben ilyen kegyetlen bolygó, mint a Genna (a Pandorát mindenesetre keresztbe lenyelné), ahol minden percben, mindenfelől érkezhetnek az egyre agresszívebb életformák.

Ilyen hely kell egy yautjának.

A forgatókönyv ugyanakkor nem szűkölködik a humorban sem, ami végülis nem idegen a franchise-tól (Predator: A ragadozó…, de már az első részben is ott voltak Hawkins szexviccei, vagy Schwarzenegger ütős egysorosai), de családbarát poénokkal még nem nagyon próbálkoztak korábban. Talán el is bírt volna ebből kevesebbet a sztori. A Picur nevű majomszerű lény például tartogat számunkra néhány cringe-pillanatot, ám szerencsére végül ő is megkapja a maga helyét a történetben.

Dek és Thia azonban mindenért kárpótolnak. Különösen jó volt látni egy yautja személyiségfejlődését, a más nézőpont üdítő újítás a franchise-ban.

Illetve az olyan kiváló ötletek is, amikor például Dek a technika híján a faunát használja fegyverként a gazok ellen.

A Predator: Halálbolygó kapcsán tehát ne az eddigi Predator-filmek atmoszféráját várjuk. Legyünk nyitottak, ezt pedig Trachtenbergék alaposan meghálálják, mivel a furcsaságai és időnkénti idétlenségei ellenére egy kifejezetten szórakoztató, pörgős és látványos darabról van szó. Trachtenberg pedig vigye csak tovább, tovább és még tovább ezt az univerzumot, mivel sosem lehet tudni, mivel áll elő legközelebb, és ez adja a franchise-építésének savát-borsát-izgalmát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk