KULT

10 titok az Óz a nagy varázslóból

75 éves a világ egyik legemlékezetesebb alkotása, ebből az alkalomból készültünk nektek.


Sokunk egyik kedvenc meséje, az Óz a csodák csodája idén ünnepli 75. évfordulóját. A jeles jubileum alkalmából íme néhány kulisszatitok, melyek nagy része eddig jobbára a színfalak mögött maradt:

1. Kínzó smink

Az 1939-ben használatos maszkok és dekor kozmetikumok koránt sem voltak annyira bőrkímélők, mint a maiak, sőt, egyenesen egészségkárosító hatásuk volt. Olyannyira, hogy az eredetileg a bádogember szerepére kiválasztott Buddy Ebsennek ott kellett hagynia a forgatást, amikor alumíniumpor került a tüdejébe. A smink összetételén javítottak, de a végül beugró Jack Haley így is rémesnek találta, és örömmel mosta le magáról a nap végén.

Bádogember

VIDEÓ: Feltűnik a Bádogember

Margaret Hamilton gonosz boszorkaként szintén nem kis kockázatnak volt kitéve; az általa viselt réz alapú maszkara ugyanis mérgező volt, így ezt minden alkalommal igen óvatosan távolították el a színésznő arcáról. Margaret ezen túl folyadék-diétát tartott a forgatási idő alatt, hogy elkerülje az anyag további káros hatásait. A gyáva oroszlán jelmeze (amely mellesleg valódi állatbőrből készült) mintha csak egy hatalmas, roppant nehéz (45 kg!!), teljes testet körbeölelő matrac lett volna, mely nap végére csurom víz lett. Még a madárijesztőt játszó Ray Bolger arcára festett maszk is hagyott nyomokat maga után.

Madárijesztő

Habár Judy csak 16 éves volt ekkor, alakját egy fűzővel tették még vékonyabbá, hogy optikailag fiatalabbnak, gyereknek tűnjön a képernyőn. Összesen egyébként 3210 jelmez készült a forgatásra.

2. Szegény Margaret Hamilton

A színésznő generációkat tartott rettegésben gonosz boszorka szerepével (sok jelenetét ki is vágták, mert túl ijesztőnek találták), ám nem csak a smink volt az, ami megnehezítette a dolgát; egy jelenetben égési sérüléseket is szenvedett. Annak ellenére pedig, hogy egy vénasszony szerepét osztottak rá, a film készültekor Margaret mindössze 36 esztendős volt.

Gonosz boszorkány

3. A Frank véletlen

Amikor a kellékesek dzseki után kutattak Marvel professzor (Frank Morgan) számára, néhány MGM munkatárs látogatást tett egy használtruha kereskedésben. Az általuk beszerzett egyik darab tökéletesen illet a színészre. Amikor Morgan egy pillantást vetett a kabát címkéjére, meglepetésére L. Frank Baum, az Óz megálmodójának neve virított rajta.

VIDEÓ: A Madárijesztő észre vágyik

4. A gazdag kutyus

Toto, aki igazából a Terry névre hallgatott (és nemét tekintve lány kutyus volt), heti 125 dollárt keresett az alakításával. Ezzel szemben maga Judy Garland jóval sokrétűbb munkáját heti 500 dollárral honorálták, Jerry Maren elmondása szerint egy pöttöm pedig heti 50 dollárral lett gazdagabb.

5. Megvilágítás

A korabeli technikához szükséges fények használata a rettenetes meleg mellett többek között azt eredményezte, hogy Dorothy eredetileg kék-rózsaszín ruháját kék-fehérnek látjuk, a könyvben megjelenő ezüst cipők pedig pirossá váltak. Mellékesen szólva a forgatás során használt cipellők ma 1,5 millió dollárt érnek.

Cipő

6. Oscar! Oscar!

Az Óz, a csodák csodája hatalmas siker volt, hat Oscarra jelölték (bár az Akadémia adatbázisában a színes film kategóriát később nem hivatalosnak nyilvánították). Végül kettő díjat söpört be, egyiket a legjobb eredeti filmzene, másikat pedig a legjobb eredeti filmdal csoportban. Érdekesség, hogy a győztes Over the Rainbow című számot eredetileg ki akarták vágni a filmből. A rendező, Victor Fleming számára is emlékezetes maradt ez az év, ugyanis ha nem is az Óz rendezéséért, de az Elfújta a szélben való közreműködéséért szoborral jutalmazták.

Cast

VIDEÓ: A mozi történetének egyik leghíresebb dala

7. A szivárvány sötét oldala avagy Dark Side of the Moon

A 90-es években az a szóbeszéd járta, hogy a Pink Floyd 1973-as Dark Side of the Moon című albuma kísérteties hasonlóságot mutat a filmmel. Habár a zenekar tagjai megesküdtek, hogy ez pusztán a véletlen műve, és a pszichológusok is megmondták, hogy az emberek ott látnak kapcsolatot, ahol akarnak, néhány hasonlóság valóban elég feltűnő. A The Great Gig in the Sky utalhat a tornádóra, az album képi megjelenítése a filmet idézi, a lemez végén hallható szívdobbanás pedig a bádogember szívének életre kelését is jelentheti.

A sárga út

8. Shirley, mint főszereplő

Kevesen tudják, de az akkor 11 éves Shirley Temple is esélyes befutónak számított Dorothy szerepére, de a producerek akkor úgy gondolták, hogy az énekhangja nem megfelelő, így nem őt választották.

9. Trükkös szél

A tornádót egy 10,5 méter hosszú, muszlin harisnyákból összefont rongydarabbal jelenítették meg, port, és szemetet fújva felé. A kansasi farm egy makett volt, így a vihar és a ház arányai tökéletesek voltak.

10. Ehető kellék

A bádogemberre spriccelt olaj valójában csokoládészósz volt, így látványosabb lett a jelenet.

via CNN

Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk