KULT
A Rovatból

10 sorozat, amibe tuti, hogy te is belenéztél

Olyan dél-amerikai sorozatokat idézünk fel, amiket szinte mindenki nézett, bár sokan tagadják.

Link másolása

Juanita rájön, hogy Carlos és Esperanta apja végig hazudott neki, amikor azt állította, hogy Maria kutyájának gazdája Simone. Eközben Fernando bevallja Octaviának, hogy már nem szereti, sőt el is költözik a szomszéd Georgo fiatalabbik lányával, Ana-val, aki össze van zavarodva, mert közben Ricardo, a kertész is csapja neki a szelet. A kettejük között lévő hatalmas társadalmi szakadék miatt Ana úgy dönt, visszautasítja a fiút, ám ekkor még nem tudja, hogy Ricardo valójában Oscar de la Cruz, a város leggazdagabb emberének a fia. Rosita a portás, próbálja leleplezni, de Pablo Redroban hirtelen felbukkanása mindent megváltoztat, ezért továbbra is hallgatnia kell. Lehet, hogy Hugo Lopez Vasquez valójában Victor Augusto Espinosa Jacome rég elvesztett öccse?

Ez akár egy sorozat épp aktuális fejezetét leíró tévéújság-ismertető is lehetne. A 80-as 90-es években hozzánk is begyűrűztek a dél-amerikai telenovellák, amelyek – hiába próbáljuk tagadni –, sokunkat nap mint nap leültettek a tévé elé.

Íme 10 telenovella, amelyekből, - ha csak néhány részt is (na persze… :) ) - tutira te is néztél.

10. A homok titkai

A két főhős Ruth és Raquel, akik a klasszikus jó–gonosz iker felállást adták elő. Annyira hitelesen, hogy Raquel gonoszsága a sorozat képeit nézegetve még most is élénken él az emlékezetemben, pedig kislány voltam még, mikor láttam. Így eshetett meg az is, hogy én

"
sosem értettem, miért mondja mindenki a jó szereplőre, hogy rút, miközben ő volt a kedves. Ez engem annyira összezavart, hogy csak évek múlva jöttem rá, hogy a Ruth az egy női név... :)

homoktitkai

9. Esmeralda

A zöld színű vak lány, aki mégis mindig tökéletes frizurát és sminket varázsolt magának minden reggel. Zöld szem, zöld ruha és zöld ékszer, ami később elvezette szüleihez. Városi legenda szerint gyűjtöttek neki a szemműtétjére (nemcsak neki - erről később), ami aztán, ha jól emlékszem, a filmben meg is történt, és sikeres volt. Persze, hogy az volt, a magyar nyugdíjasok pénzéből… ;)

esmeralda

8. A pampák királya

A brazil Rómeó és Júlia,a kávé és tejkirályság árnyékában. Majdnem egyórás játékidővel az egyik legjobban kidolgozott történet, és színészi játék szempontjából is minőségi sorozat volt. Ráadásul a sorozatnak meg volt a maga Esztergályos Cecíliája is.

7. Rosalinda, Marimar

"
A tengerparton rohangáló Bolhás nevű kutyát kereső Marimar, és a memóriavesztést és elmegyógyintézetet is megélt Rosalinda, alias Thalia több sorozatban is megcsillogtatta színészi tehetségét(?),

ő maga énekelve a főcímdalokat is. Utóbbira később nagyobb hangsúlyt fektetett, és megpróbálta bevenni Amerikát, több-kevesebb sikerrel. Úgy tűnik, az erős túljátszást még az amerikaiak gyomra sem veszi be.

6. Paula és Paulina

Ismét egy ikrekről szóló sorozat, amiben a minden második dél-amerikai szappanoperában szereplő Gabriela Spanic játszotta a két főszerepet. Erre már én, huszonévesen is tisztán emlékszem, imádtam az erősen sminkelt Paula-t, Paulina olyan kis jelentéktelen volt. Ez a sorozat az egyik legékesebb példája a képernyőn napokig, vagy akár hetekig húzódó, az életben egyébként pár perces jelenetek tévé elé szögező erejének. Mi akkor untuk meg, amikor már több hete tartott egy bizonyos esküvő és még mindig nem tudtuk, lelepleződik-e végre-valahára a menyasszony, vagy sem.

5. Sonadoras - Szerelmes álmodozók

Kissé kakukktojás a Sonadoras, már abból a szempontból, hogy nemcsak a nyugdíjas nénikre specializálódott, hanem a tinédzsereket is be akarta hálózni. Drogproblémák, rút kiskacsa, akiből szép lány lesz, szegény lány, aki gazdag akar lenni, a tanárába szerelmes diáklány, haspólók, és maffiózó apuka. Minden, ami egy tizenéves életére jellemző. Mármint Mexikóban. Talán.

sonadora

4. Betty a csúnya lány

Az egyetlen olyan sorozat, amiről bevallom, hogy szerettem. Humoros volt, eredeti (legalábbis, ahogy emlékszem rá, lehet, ma már nem ezt gondolnám :) ), a főszereplő pedig nem volt egy tökéletes bombanő. A mellékszereplőkkel is könnyebben azonosult a néző, és kevesebb volt benne a szerelmi dráma. Persze a végére Betty megszépült, hozzáment Armando Mendozához és elment Amerikába, ahol Golden Globe díjat kapott szerepéért. Ja, nem, az nem ő volt, csak az egyik adaptációja a sok közül.

betty

3. Csacska angyal

Egy újabb generációs telenovella, a 2005-ben hazánkba kerülő Csacska angyal. Ez elsősorban gyerekeknek és tinédzsereknek íródott, és a Hamupipőke modern, argentin változatának szánták. A sorozat annyira sikeres lett, hogy a készítők még színpadi előadást is csináltak belőle. Flor természetesen mindig belőtt séróval és jó sminkkel bébiszitterkedett, és adott spontán koncerteket a házban.

2. Vad Angyal

A balhés és fiús Milagros és az elkényeztetett Ivo közötti szerelmi vívódás volt az egyik legsikeresebb dél–amerikai sorozat Magyarországon. Natalia Oreiro többször meghódította a Dáridót, a furcsán levágott frufruja pedig egy időben divatként terjedt, szerencsére csak rövid ideig.

1. Isaura – Rabszolgasors

A mai napig sokan emlékeznek vissza nevetve a pénzgyűjtésre, amit a bandzsa Isaura kiszabadítására szerveztek Magyarországon. Volt benne társadalomkritika, történelmi szál és persze szerelmi vívódások. A sorozatból a Gálvölgyi Showban paródia is készült, amit akkoriban elég rosszul fogadtak az Isaura rajongók. Luciela Santosnak óriási kultusza lett a film miatt, átlagos színészi képességei ellenére is. A magyar tévétörténelem legszürreálisabb tettéről az interneten kutatva azt találtuk, hogy – úgy, mint Esmeralda szemműtétjéért -, Isaura felszabadításáért indított pénzgyűjtés is csak legenda, vagy minimum csak néhány szórványos eset felnagyítása. Viszont a cikkekhez tartozó kommentekben többen megerősítik, hogy igenis sokan küldtek pénzt a kosztumös sorozat főszereplőjének megsegítésére.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: