KULT

10 hátborzongató mese, ami egyáltalán nem való gyerekeknek

„A lány, aki a kenyérre lépett” például Andersen műve – és minden, csak nem cuki...


A gyermekkor elmaradhatatlan része a mese és a mesélés. Bár ma már sokkal modernebb mesekönyvek is léteznek, mint régen, a klasszikus meséket ma is sok kisgyerek ismeri. A régiek és az újak között is vannak azonban olyanok, amelyeknek bizonyos része meglehetősen ijesztő, hátborzongató.

A Tízes lista YouTube-csatorna a kevésbé ismerteket gyűjtötte össze egy videóban a gyerekeket ölő boszorkányoktól kezdve a megnyúzott öreg hölgyig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Zenei utazás a természetben: Magashegyi Underground és Beck Zoli akusztikus estje a Városmajorban
A zenekar különleges koncertre készül, Egyszer majd még látlak címen Beck Zolival adnak akusztikus estet.


Úgy is le lehet élni az életet, hogy elkerüljük a fájdalmat, rezignáltan vegetálva az öröm és bánat mezsgyéjén. Ez a módszer ugyan megkímél a sebek egy részétől, cserébe viszont a legnagyobb élményektől is elzár. Miközben az, aki átélte már az élet mélységeit, képes egy szimpla hétfőt is extatikus élménnyé varázsolni. Érdemes felülni az érzelmi hullámvasútra: a magasból még zuhanás közben is sokkal változatosabb világot láthatunk, mint a sík talajról. Akik ezen elv mentén élnek, az elmúlt évtizedekben biztosan ráleltek a Magashegyi Undergroundra, hiszen a zenekar dalai tele vannak optimizmussal és pozitivitással, még úgy is, hogy a magasságok mellett a mélységeket is érintik.

A zenekar különleges koncertre készül: 2024. augusztus 11-én Egyszer majd még látlak címen Beck Zolival adnak akusztikus estet a Városmajor ölelő fái között.

Mivel a zenekar itt már visszajáró vendégnek számít - hiszen korábban 2016-ban és 2019-ben is koncerteztek a nyáron kultúrára szomjazó közönségnek - az est borítékolhatóan a nyár egyik fénypontja lesz.

A koncert gerincét azok a dalok alkotják, amelyeket Bocskor Bíborka és Beck Zoli közösen hoztak létre. Az előadás során Tóth Krisztina verseire komponált dalokra is számíthatunk, valamint egy klasszikus Cseh Tamás – Bereményi Géza szerzemény is felcsendül majd, de természetesen a zenekar legnagyobb slágerei sem maradnak ki az este programjából. Az akusztikus dallamok új életet lehelnek az ismerős szövegekbe, és a különleges hangszerelésben mélyebb jelentést nyernek.

Ez a koncert nem csupán egy zenei élmény lesz, hanem egy lehetőség arra, hogy könnyebben kapcsolódjunk önmagunkkal. Az ültetett, akusztikus koncertek már alapból különleges élményt nyújtanak, de mindez a szabadtéri színpaddal párosulva létrehoz egy olyan atmoszférát, amely lehetőséget biztosít arra, hogy anélkül éljük meg a pillanatot, hogy arra tudatosan törekednénk.

Tehát augusztus 11-én mindössze annyi a feladatunk, hogy hagyjuk magunkat belemerülni az élménybe, és engedni, hogy a Magashegyi Underground zenéje egy olyan világba kalauzoljon minket, ahol a hétköznapi gondok szabadságra mennek.

Bár Bocskor Bíborkáék sosem féltek megmártózni a nehezebb témákban, dalaikat mégis valami megfoghatatlan életigenlés járja át. 2023 második felében, hét év után a zenekarnak új albuma jelent meg, Egymáshoz rövid az út címmel. Az album különleges jelentőséggel bír, mivel a zenekar tulajdonképpen visszatért a gyökereihez. Az alkotófolyamatban ugyanaz a brigád gyűlt össze, amely az első lemezeket is megalkotta, azaz Bocskor Bíborka énekesnő, Toldi Miklós dobos-producer, Fűrész Gábor gitáros-dalszerző és az alapító-billentyűs Fodor Máriusz, akik mostani tudásukat és tapasztalatukat is beleszőtték az új dalokba.

Akik szeretnének igazán felkészülni lélekben az estére, az új albumon kívül mindenképp hallgassák újra a zenekar Beck Zolival közösen előadott dalait is. Szerencsére bőven van miből szemezgetni, ugyanis az elmúlt másfél évtized rengeteg közös dalt szült a 30Y zenekar frontemberével. Bocskor Bíborka és Beck Zoli tökéletes szinkronban vannak, a két különleges hangszín egy egészen egzotikus egyveleget alkot - te jó ég, és milyen lesz ezt élőben hallgatni, a százéves fák ölelése alatt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Dobos Ildikó
A Jászai Mari-díjas színművész 82 éves volt. A Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti.


82 éves korában meghalt Dobos Ildikó Jászai Mari-díjas színművész. Halálhírét a Veszprémi Petőfi Színház tudatta csütörtökön a Facebook-oldalán.

„A Veszprémi Petőfi Színház mély megrendüléssel tudatja, hogy Dobos Ildikó, Színházunk Örökös Tagja, Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség következtében 82 éves korában elhunyt. Dobos Ildikó művésznőt a Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti, búcsúztatásáról később intézkedünk.

Drága Ildikó! Köszönjük, hogy tehetségeddel megajándékoztad a veszprémi közönséget! Isten nyugosztaljon!”

- írták a bejegyzésben.

Dobos Ildikó 1942-ben született Szatmárnémetiben. 1960-1964 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt. 1964-1970 között a Miskolci Nemzeti Színház, 1970-1991 között a Veszprémi Petőfi Színház, 1991-1992 között ismét a Miskolci Nemzeti Színház, 1992-1993 között a Szegedi Nemzeti Színház majd 1993-1995 között a szolnoki Szigligeti Színház tagja volt.

Később vendégként szerepelt a Vígszínházban, Győrben és Tatabányán is. 1999-2010 között a debreceni Csokonai Színházban szerepelt, majd 2016-ban ismét a veszprémi Petőfi Színházban lépett közönség elé.

1992-ben súlyos agyi műtéten esett át, amelynek következtében újra kellett tanulnia járni, írni, beszélni. Három hónap múlva azonban már újra játszott.

Első férje az osztálytársa, Gonda György színművész volt, két közös gyerekük született. Második férjével, Szőnyi G. Sándor filmrendezővel annak haláláig éltek együtt.

Dobos 2021-ben a Veszprémi Petőfi Színház társulatának örökös tagja lett.

Színházi szerepei mellett több filmben is feltűnt: szerepelt a Talán egy másik életben című drámában, a Lajos király válik című játékfilmben, a Tutajosok című alkotásban. Emmellett sorozatokban is láthatta őt a közönség, például a Família Kft.-ben vagy éppen az Öregberényben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
49 évesen meghalt a 90-es évek népszerű DJ-je
Tomcraft halálának okát nem közölték, de három napja még fellépett egy osztrák fesztiválon.


Elhunyt Thomas Brückner, aki producerként és DJ-ként Tomcraft néven volt ismert a szakmájában.

Brückner családja megerősítette a közösségi média platformjain korábban ma közzétett bejegyzésében: „Fájó szívvel értesítenünk kell, hogy tegnap, 2024. július 15-én elhunyt szeretett édesapánk, drága férjem.”

Tomcraft 1994-ben kezdett el DJ-ként zenélni Münchenben, ahol nem sokára a város zenei életének meghatározó alakja lett.

Miután 1996-ban találkozott egy másik német producerrel, Eniac-kal: a páros számos slágert készített, köztük a Vivát és a Prosacot, amelyek a 2000-es évek elején hatalmas sikert arattak.

2002-ben a Tomcraft kiadta a Lonelinesst, egy kislemezt, amely egy évvel később a slágerlisták élére került az Egyesült Királyságban. Élete során összesen négy albumot adott ki, mindezt mindössze hat éven belül.

A zenész halálának okát nem közölték, de közösségimédia-oldalának tanúsága szerint mindössze 3 napja még fellépett egy osztrák könnyűzenei fesztiválon.

Thomas Brückner 49 éves volt.

via Mixmag

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Scarlett Johansson és Channing Tatum között csak úgy izzik az űr – A Vigyél a holdra az utóbbi idők leglátványosabb romkomja
Valóban leszállt az Apollo-11 a Holdon, vagy csak egy stúdiófelvételt láthattunk? Hollywood két nagy sztárja valóban illik egymáshoz? Mindkét kérdésre választ kapunk a moziban.


Van ugye az a régi összeesküvés-elmélet, miszerint az Egyesült Államok jeles asztronautái, Neil Armstrong és Buzz Aldrin igazából nem is jártak a Holdon, vagyis amit a tévék akkor világszerte élőben sugároztak, az nem volt valós, csupán egy stúdióban korábban rögzített és gondosan megtervezett felvétel. Amit ráadásul nem más rendezett meg, mint A dicsőség ösvényei, a Spartacus, a Lolita és a 2001: Űrodüsszeia című filmekkel már nagy nevet szerzett, valamint az utóbbi kapcsán űrszakértőnek is titulált Stanley Kubrick.

Természetesen mindez nonszensz, számos egyértelmű bizonyíték van arra, hogy Armstrongék leszálltak az Eagle holdkomppal a Föld hű kísérőjének porában. És ha másra nem is, e teória arra mindenesetre jó volt, hogy ez alapján elkészüljön a Vigyél a holdra című film, amelyben Greg Berlanti rendező (Ilyen az élet, Kszi, Simon), az első szkriptes Rose Gilroy forgatókönyvíró (ő a színésznő Rene Russo, valamint az Oscar-jelölt író-rendező, Dan Gilroy lánya) nemcsak azt mesélhetik el, hogy miért volt szükség egy alternatív, stúdióban rögzített holdra szállásra, hanem mindezt még egy aranyos, amolyan „szeretlek-utállak”-szerűen csipkelődős romantikus komédiába is helyezhették. Lássuk, hogyan!

1969-ben járunk, a NASA ezerrel készül az Apollo-11 küldetésére, ám az űrverseny kezdi elveszíteni népszerűségét, hiszen már tombol a vietnámi háború, így a közvélemény szerint sokkal fontosabb dolgokkal kellene most foglalkozni annál, mint hogy ki jut el először a Holdra.

Épp ezért a rejtélyes fejes, Moe Berkus (Woody Harrelson) felkeresi a marketingszakértő Kelly Jonest (Scarlett Johanssont), hogy pörgesse fel újra az érdeklődést a NASA és a küldetés iránt. Kelly neki is látna annak, hogy az unalmas tudományos maszlagot eladja az átlagembereknek, ám a rakétaindító stáb főnöke, Cole Davis (Channing Tatum) – akivel egyébként már egy kocsmai találkozás során fellángoltak köztük a szikrák, bár akkor még egyikük sem ismerte a másikat – hallani sem akar a PR-os hülyeségekről, ezért elindul köztük egy klasszikus, hollywoodi férfi-női adok-kapok, noha természetesen mindenki tudja, hogy egymásnak teremtette őket az ég (vagy az űr).

Ez a felfogás egyébként Berlanti egész filmjére jellemző: egy kicsit olyan, mintha az ötvenes-hatvanas években készült volna, megvan benne ugyanis az a báj és naivitás, ami akkoriban annyira jellemző volt az álomgyári hasonszőrű produktumokra. Ráadásul a filmbeli korszak is stimmel.

Szóval, aki csupán egy ártalmatlan limonádét vár a Vigyél a holdrától, az alapvetően nem lő mellé, de szerencsére a film azért ennél többel is szolgál. Meglepő módon (és a zsáneréhez képest) egész részletesen bemutatja magát a holdra szállást is űrhajóstul, indítórakétástul, holdkompostul, holdastul. (Azért persze ne Az első ember, Az igazak, az Apollo-13 vagy a For All Mankind mélységét és részletességét keressük itt!) Ráadásul a NASA-terepek is hitelesek a tágas terekkel, az irányítótermekkel és a hangárokkal, vagyis elmondható, hogy a Vigyél a holdra az utóbbi évek leglátványosabb romantikus vígjátéka. Ha van ilyen cím.

Persze azért mindezek ellenére továbbra is egy ártalmatlan limonádéról van szó, amely egy pillanatig sem reformálja meg a műfajt (hogy is tenné, amikor a jóleső nosztalgiára játszik), sőt minden bizonnyal annak nagyjai közé sem kerül majd be idővel, ám az kétségtelen, hogy ameddig tart, szórakoztat.

Ebben pedig nagy szerepe van a főszereplő kettősünknek. Scarlett Johanssont és Channing Tatumot eddig nem párosították össze úgy igazán (a Don Jonban és az Ave, Cézár!-ban mindketten feltűntek, de csak külön jeleneteik voltak), pedig kiválóan működik köztük a kémia. Itt is remekül kiegészítették egymást, és kétségtelenül azok a jelenetek vitték a filmet, amelyekben a felszínes parádézást lenéző, s inkább a küldetésre koncentráló, komoly, de nagy szívű, befelé forduló fickó, valamint az izgő-mozgó, a hangot mindenkivel megtaláló, mindent elintéző és mindenben aktív nő energiáit összeeresztették.

Nem mellesleg pedig olyan színészek asszisztálnak nekik, mint a már fent említett Woody Harrelson, valamint a Szeretünk, Raymond sztárja, Ray Romano. Sőt, az alternatív holdra szállást rendező Lance Vespertine-t az Oscar-díjas forgatókönyvíró, Jim Rash (Utódok, Az első igazi nyár), az operatőr Edvardot pedig az Oscar-jelölt operatőr, Dariusz Wolski (A kapitány küldetése, A holló, Az utolsó esély, Dark City, A Karib-tenger kalózai-filmek, Prometheus, Mentőexpedíció stb.) játszották el, ezzel is egy kis extra bennfentes hollywoodi ízt adva az egésznek.

Ha pedig ódzkodna valaki esetleg a magyar szinkrontól, ne tegye, mivel szuperre sikeredett.

Johansson ezúttal is megkapta leggyakoribb hangját, Csondor Katát, aki már a Reszkessetek betörők 3, vagyis 1997 óta szinkronizálja őt, Channin Tatum és Nagy Ervin párosítása azonban még új keletű, mivel csak A gyilkos járatban és Az elveszett városban kaptuk meg őket így együtt (Tatum magyar hangját általában Dévai Balázs vagy Papp Dániel adják), de kiválóan passzolnak. Woody Harrelson és Stohl András már nagyon összeszoktak, Ray Romano pedig Márton Andrást kapta, akit mindig nagyon jó hallani, mivel a kiváló színész e minőségétől 2008-ban nagyjából visszavonult, s azóta csak háromszor lehetett hallani: a 2018-as Könyvklubban, valamint a tavalyi Hidegvérben és a Megfojtott virágokban (Robert De Niro hangjaként).

Mindent összevetve tehát egy nem túl emlékezetes és itt-ott kissé szépelgős, de mindenképpen üdítő romkom lett a Vigyél a holdra, amely egyszerre kedvez az e műfajban fogant klasszikusok rajongóinak, az amerikai űrkutatás megszállottjainak, valamint azoknak, akik egy könnyed, jópofa, feelgood kikapcsolódásra vágynak.

Link másolása
KÖVESS MINKET: