KULT
A Rovatból

Müller Péter Sziámi Szakcsiról: „Olyan elképesztő dübörgést hozott ki a pianinóból, mintha lezuhant volna egy atombomba”

A vasárnap elhunyt Szakcsi Lakatos Bélát évtizedes barátság és munkakapcsolat fűzte Sziámihoz, számtalan alkalommal léptek fel duóban, valamint több zenekarral is. Arra kértük az énekes-szövegírót, idézze fel legerősebb emlékeit a legendás zongoristáról.

Link másolása

„Talán még gimnazista lehettem, amikor egy nagyon helyes lánnyal találkoztam épp az Egyetem Presszóban, de egyszer csak azt vettem észre, hogy nem tudok figyelni rá, annyira belefeledkeztem a pianinónál ülő zongorista fergeteges játékába. Ez volt az első, akkor még egyoldalú élményem Szakcsival.

Onnantól kezdve tudtam róla, sokat hallgattam a Rákfogó együttest és amikor csak tehettem, el is jártam a fellépéseire. A munkakapcsolatunk és egyben barátságunk kezdete a Szentivánéji álom című közös musicalünknek köszönhető, aminek ő írta a zenéjét, én pedig a dalszövegeket hozzá. Ez egészen áldott állapot volt, nagyon harmonikusan dolgoztunk együtt, csak úgy jöttek a jobbnál jobb dalok egymást után. Az Operettszínházban volt a bemutató 2008-ban, óriási sikerrel.

Közben úgy alakult, hogy felhívott a Goethe Intézet egyik szervezője, és megkérdezte, nem lépnénk-e fel náluk Szakcsival. Épp nála voltam ekkor, ránéztem Bélára és azt mondtam, biztosan félreértettek valamit, mivel azt hiszik, hogy mi egy duó vagyunk. Mire ő csak annyit felelt: csináljuk meg!

Én nem vagyok dzsesszénekes, brahiból mégis belementem. Összeraktunk egy repertoárt, amiben a saját dalaim általa áthangszerelt verziói mellett a kedvenceink szerepeltek Gershwintől Seress Rezsőig. Nagyon jól sikerült a koncert, szinte lubickoltunk. Az utána következő 14 évben különféle neveken léteztünk, Jazzy Chanson Duó néven kezdtük, majd PIANISSIMO! duó lettünk, az utolsó pár évben pedig Szakcsiámi néven léptünk fel.

A repertoárunk folyamatosan bővült, sok közös dalt is írtunk. Előfordult, hogy küldött egy zenét, én írtam rá szöveget, majd egy tehetségkutatóban feltűnt fiatal srác, Dánielfy Gergő énekelte el. Készült hozzá egy egyszerű, fekete-fehér klip is, amit annak ellenére megnézett több mint félmillió ember a YouTube-on, hogy nem fért rá Gergő zenekaros lemezére.

Idővel egyre több koncertet adtunk itthon és külföldön egyaránt, valamint megszületett a Somnakaj című zenés darabunk, ami egy roma történetet mesél el. A dalszövegeket én írtam, a fő zeneszerző pedig a Romano Drom frontembere, Kovács Antal volt, de Szakcsival közös számunk is került bele, méghozzá Falusi Mariann előadásában.

A nagyobb, zenekaros koncertjeinken, például a Müpában vagy az Erkel Színházban természetes volt, hogy Szakcsi is fellépett velünk. A saját születésnapi koncertjén, a Kongresszusi Központban pedig azt találta ki, hogy ő és a zenekara a legnagyobb dzsesszzenészek dalait játsszák, én pedig rappeljek rá. Ez is rendhagyó kaland volt, de ráadásként arra is megkért, hogy a finálében énekeljek egy duettet. Kérdeztem, hogy kivel, mire kiderült, hogy Mága Jenniferre gondolt. A Még ma éjjel boldoggá tehetsz című dalt adtuk elő, nagyon élveztem. Rengeteg ehhez hasonló, nem mindennapi élményt köszönhetek neki.

Elképesztő alázattal és szeretettel vett részt zongoristaként az Isolated nevű zenekarunkban, amellyel Joy Division számokat játszottunk a 2000-es, 2010-es évek fordulóján. Sosem felejtem el, amikor a VOLT Fesztiválon léptünk fel, a koncert után már hajnalban iszogattunk és beszélgettünk az öltözőben, valaki pedig felvetette, hová lehetne még tovább menni. Szakcsi – aki már ekkor is betegeskedett – erre csak annyit felelt, hogy ő jól érzi magát, de nem lehetne-e, hogy belátható időn belül hazaindulunk, mivel most van a születésnapja. Így tudtuk meg.

Az omegás Benkő Laci egyik születésnapja alkalmából később összeálltunk egy meglepetés formációba: kettőnkön és Lacin kívül Jávori Fegya szállt még be, így három külön-külön is elképesztő tehetségű billentyűs mellett énekelhettem. Mindannyiunktól játszottunk dalokat, és persze másoktól is a kedvenceinket, igazi házibuli-repertoár volt.

Egyszeri alkalomnak szántuk, de akkora sikere lett, hogy együtt maradtunk. Budapest Gold Stars néven léptünk fel, az egyik miskolci koncertünkön olyan nagy tömeg gyűlt össze a főtéren, hogy még a villamosforgalom is leállt. Turnéztunk Németországban és Angliában, ezekre az alkalmakra sajnos Béla az egészségi állapota miatt már nem mindig tudott velünk tartani.

Az utolsó közös koncertünk alig egy hónapja volt a Hegedűs Gyula utcai zsinagógában, Gubik Petrával hármasban. Itt egy nem sokkal korábban írt, 7-8 perces darabját is előadta, amit csak úgy vezetett fel, hogy akkor most elzongorázza a világ állapotát.

Egészen szédületes volt, tökéletesen megmutatta, mekkora világklasszis: olyan elképesztő dübörgést hozott ki a pianinóból, mintha lezuhant volna egy atombomba. Erre szerintem senki más nem lett volna képes.

Az utolsó közös koncert egy másik részlete: Indulj el egy úton...

Szakcsi az eklektika mestere volt, azt mondta, hogy a zene mindig crossover, tehát a négy alapvető műfajnak (népzene, könnyűzene, jazz, komolyzene) mindig keverednie kell ahhoz, hogy eredeti produkció szülessen. Improvizációban verhetetlen volt: amikor azt hitted, hogy már nincs hova tovább, mindig kiderült, hogy még tud újat mutatni.

Mérhetetlen megtiszteltetés volt énekelni vele, mindig örömmel és óriási odafigyeléssel kísért mindenkit. Nagyritkán egy-egy baki persze nála is becsúszhatott: egyszer előfordult például, hogy véletlenül valami mást kezdett el játszani, én poénból ráénekeltem azt a dalt, ami jött volna, az eredmény pedig a pillanat bűvöletében jobb lett az eredetinél.

Volt egy Movies for the Blind, tehát filmek vakoknak névre hallgató programunk, ahol szintén az improvizációs készségét használtuk ki. Kitaláltam, hogy mi lenne, ha nem a zenei témára improvizálna, hanem a konkrét alaphelyzetre, amiről szól a dal. Például játszottuk Edith Piaftól a Milordot, és arra kértem, játssza el Montmartre atmoszféráját. Így is történt: belekezdett és gyakorlatilag máris ott voltunk a kávéházak sanzon-kavalkádjában, hallottuk az utcazajt... Mindezt egy szál zongorán. Őrület.

Fotó: Kardos Gábor

Egy másik alkalommal a cigány himnuszként is ismert Djelem djelem-et játszottuk, azt kértem tőle, hogy nyitányként jelenítse meg a cigányság útját Indiától Egyiptomon és a Balkánon át a kávéházi zenéig és a gypsy dzsesszig. Ezen a koncerthelyen épp elég gyenge volt a hangszer, mégis olyan történetet varázsolt elő belőle, hogy az konkrétan „filmként” megelevenedett a lehunyt szemeim előtt. Ilyen képessége nem volt senki másnak.

Felejthetetlen emlék az is, amikor a nagyobb koncertjeinken egyfajta showelemként megkérdeztem a közönséget, ki az, aki még soha életében nem zongorázott, de szeretne. A jelentkezők egyikét pedig odahívtam Béla mellé, aki bevállalta, hogy duettet játszik vele. Mindössze annyit súgott oda az illetőnek, hogy csak a fekete billentyűket használja, így csodálatos pentaton négykezesek alakultak ki. Fantasztikus dolog, hogy egy ekkora művész ilyesmire is hajlandó volt.

Összegezve annyit mondanék, hogy voltak már halottaim, nem szoktam összeomlani egy ilyen hír súlya alatt, de most először fordult elő velem, hogy egy percet se tudtam aludni utána éjjel. Egész nap hallom a hangját a fejemben: ahogy filozofálunk, vagy csak röhögünk, útban egy-egy vidéki koncertünkre.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: