ÉLET-STÍLUS

A kutyát vásárlók nagy része nem tájékozott eléggé

Legalábbis ez derült ki a Jófogás.hu-val közösen készített online felmérésünkből.

Link másolása

Minden második kutyát kabáttal óvnak a gazdijaik a téli hidegtől, de csak minden hatodik kutyatulajdonos néz utána, hogy a kiszemelt kedvenc tenyésztőjének papírjai rendben vannak-e. Akinek kutyája van, családtagként szereti, de nem minden esetben rendelkezik elég információval arról, hogy milyen körülmények közül származik a kutyus. Többek között erre is rávilágít a Jófogás felmérése.

Az állatszaporítók ellen és a felelős kutya-örökbefogadás mellett tavasz óta kampányt folytató Jófogás most velünk közösen mérte fel a kutyatulajdonosok tudatosságát. Kíváncsiak voltunk többek között arra is, hogy mennyire vagyunk tisztában azzal, kedvencünk honnan származik és milyen körülmények között tartották. Az online felmérésben összesen 1744-en vettetek részt - ezúton is nagyon köszönjük mindenkinek, aki szánt pár percet a kérdőív kitöltésére. A felmérés nem reprezentatív, de sok érdekesség kiderült belőle.

Kutya örökbefogadása vagy vásárlása esetén nagyon sok szempontot kell figyelembe venni. Egy-egy leendő gazdi azonban hajlamos egy népszerű fajta mellett dönteni anélkül, hogy alaposan utánajárna a kutya és az eladó hátterének, vagy épp a létesítménynek, ahol tartják.

A Jófogás 2020-ban számos módon állt ki a felelős örökbefogadás mellett, amelynek egyik legfontosabb része a vásárlói vagy örökbefogadói tudatosság, amellyel az állatszaporítók ellen is felveszik a harcot. E célból készítették az Országos Menhelytérképet és egy különleges nyomtatott és digitális kiadványt is.

Közösen végzett online felmérésünk rávilágít arra, hogy mely területeken lehet szükség nagyobb odafigyelésre. Kiderült például, hogy a kutya kiáválasztásához a legfontosabb szempontként 76%-kal, a kutya személyiségét jelölték meg a válaszadók, míg a kötelező oltást a megkérdezettek 47%-a, a kutya okmányait a 31%-a, az eladó papírjait pedig csupán a 17%-a tartja lényegesnek. Hogy az eladó papírjainak ellenőrzése csak minden hatodik embernek fontos azért is elgondolkodtató, mert ez a lépés segíthet megbizonyosodni arról, hogy nem állatszaporítóval van dolgunk.

A tenyésztőnél vásárló gazdik 60%-a 100 ezer forint alatt vett kutyát, holott a hivatásos tenyésztőknél ennyiért általában nem lehet fajtatiszta kutyát kapni. Ugyanakkor arra is fontos felhívni a figyelmet, hogy a menhelyeken is vannak jó állapotban lévő, fajtatiszta kutyák.

Még egy komolyabb ellentmondásra is fény derült: a válaszadók 97%-a ugyan nagyon fontosnak tartja, hogy meggyőződjön róla, hogy nem szaporítóval van dolga, de nem egyértelű, hogy ezt hogyan is teszik meg, ha az eladó papírjainak ellenőrzését már csak mindössze 17%-uk, a kutya hivatalos papírjainak ellenőrzését 31%-uk, míg a tartásának körülményeit, addigi lakhelyének felmérését 33%-uk tartja fontosnak.

„Hiába kedves, barátságos vagy épp szerethetően kajla az adott kutya, ha állatszaporítók karmaiból, esetleg súlyos betegséggel vagy genetikai rendellenességgel kerül az otthonunkba, megvásárlásával az állatszaporítók tevékenységét támogatjuk. Minél tájékozottabbak és alaposabbak vagyunk, annál kisebb az esélye, hogy olyantól vásárolunk, akinek egyetlen célja minél több értékesíthető állat létrehozása, mindenféle kontroll és szakmai irányelvek mellőzésével.

A szaporítók csak a bevételi forrást látják az állatokban. Nem törődnek a genetikai betegségekkel, oltásokkal, chippel, de még az állatokhoz méltó tartással sem.

Az állatszaporítók kitiltása óta azon is dolgozunk, hogy minél több ember figyelmét felhívjuk erre a jelenségre” – emelte ki Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

Az állatszaporítók tevékenységével kapcsolatban is vannak tudásbéli hiányosságok: minden negyedik válaszadó nem tudja, hogy az állatszaporító telepről kiszemelt kutyák nem rendelkeznek oltásokkal, illetve azzal, hogy ha sokkal olcsóbban vásárolunk fajtatiszta kutyát, akkor valójában az állatkínzást támogatják.

Jó hír, hogy a kitöltők túlnyomó része tisztában van azzal, hogy a kölyökkutyát 8 hetes korukig az anyjuk mellett kell tartani, viszont azt már csak négyből három ember tudja, hogy kutyát csak oltással és chippel lehet továbbadni.

A Jófogás arra is rákérdezett, hogy a kutyatulajdonosok mennyire tekintik családtagnak a kutyájukat. 54%-uk még egy nagyobb utazás során sem hagyja magára a négylábút, hanem inkább magával viszi.

Minden második kutyát kabáttal is óvnak a hidegtől, míg négyből három sokszor különleges jutalomfalatnak is örülhet. 41%-uk kutyakozmetikushoz, 38%-uk kutyasuliba is rendszeresen jár, 18%-uk pedig még születésnapi tortát is kap.

Ebből is látszik, hogy alapvetően gondos, szerető gazdikról van szó, még ha az állatszaporítók és -tenyésztők közötti különbségekkel kapcsolatban fény is derült néhány tudásbéli hiányosságra. Legyünk tehát óvatosak, figyeljünk az árulkodó jelekre! Ha pedig esetleg valamiért nem vagyunk biztosak az eladóban, kérjük szakmai szervezetek segítségét, véleményét!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: