MÚLT
A Rovatból

5 különös tűzeset, aminek meglepő következménye lett

A londoni tűzvész, Róma lángra lobbanása, vagy a nagy seattle-i tűzvész is nagyon érdekes utóhatásokkal járt.
Forrás: Listverse - szmo.hu
2017. október 12.


Link másolása

Róma felgyújtása - i. sz. 64.

Sokunk képzeletében úgy jelenik meg a római tűzvész, hogy az őrült császárt, Nérót látjuk vadul táncolni a lángok közt. Mivel mindez már csaknem 2000 évvel ezelőtt történt, talán sosem tudjuk meg, hol pattant ki az első szikra. Azt azonban nagyon is tudjuk, mi jött a parázsló romok után.

Bár a szóbeszéd szerint Néró volt felelős Róma felgyújtásáért, gyakorlatilag épp antiumi palotájában tartózkodott, mikor a lángok felcsaptak i. sz. 64. július 18-án.

Mindenesetre, mikor hírét vette, hogy ég a kétmilliós város, odasietett, és segíttette a munkálatokat a tűzoltó csapatok irányításával, magán- és középületek megnyitásával a menekülő tömegek számára.

A jobbára faépítményekből álló város így is hat nap, hét éjszakán át lángolt. Róma 14 kerületéből mindössze négy maradt érintetlen. Megannyi jelentős épület is odaveszett, többek közt Jupiter Stator 800 éves temploma.

A tűzvésznek jelentős az utóhatása. A legkiemelkedőbb, hogy a kiterjedt, túlzsúfolt „nyomornegyedek” biztonságosabb anyagokból épültek újjá, és vonzóbbá is váltak a polgárok számára. Az egykor jobbára fából épült város feléledt hamvaiból, nemes márványból, széles sétálóutcákkal és látványos középületekkel.

Néró is kihasználta az új területek adta lehetőséget, és a városon belül kialakíttatott egy parkot mesterséges tóval, melyet villák vettek körül. Ezeknek az építményeknek a fényűzése és a hozzájuk kapcsolódó költségek végül zavargásokhoz, majd Néró elűzéséhez vezettek.

Szomorú tény azonban, hogy a tűzvészért Néró egy kis szektát kiáltott ki bűnbaknak, hogy elterelje a figyelmet a szörnyű pusztításban játszott saját felelősségéről. A városban keresztényekként ismert embereket Néró oroszlánok elé vetette az amfiteátrumokban - de más módszereket is alkalmazott velük szemben.

A londoni nagy tűzvész - 1666

Hosszú és kalandos története során London többször is leégett, de az 1666. szeptember 2-án kitört tűzvész végezte a legnagyobb pusztítást. Az egykori római városfalon belül, a Cityben élő 80 000 lakosból mintegy 70 000 maradt hajlék nélkül.

A tűz II. Károly pékjének műhelyében keletkezett, és gyorsan átterjedt a kátránnyal bekent, emiatt rendkívül gyúlékony faszerkezetekre. A péknegyed után hamar lángra kaptak a rakpart épületei és a raktárak, bennük faanyaggal, kenderrel, olajjal és szénnel. Mindezek még három napig táplálták a pokoli tüzet. Szinte hihetetlen, hogy csak 16 ember vesztette életét a nagy tűzvész során.

Vitathatatlanul pozitív hozadéka az esetnek, hogy a lángok megtizedelték a londoni patkánypopulációt. 1665-ben Londonban is felütötte fejét a pestis, a tűz azonban elpusztította a ragályt hordozó rágcsálók java részét, nagyban csökkentve így a járvány terjedését.

A pusztítás után II. Károly Sir Christopher Wrent, a neves építészt bízta meg a város újratervezésével, és a híres Szent Pál katedrális megépítésével. 1671-re 9000 új, tartósabb épület készült el a szélesebb utcák mentén.Great_Fire_London

A peshtigói tűzvész - 1871

A nagy chicagói tűzvésszel egy időben Wisconsint és a michigani félsziget felső részét is felperzselték a lángok, sokkal nagyobb pusztítást okozva. A peshtigói tűzvész azonban jóval kevesebb figyelmet kapott, bár ez volt az Egyesült Államok történetének leghatalmasabb erdőtüze.

1871. október 8-án csaptak fel a lángok. Az azt megelőző 100 napban a területen alig hullott csapadék, rendkívüli volt a forróság, amitől a wisconsini erdők gyakorlatilag gyújtóssá száradtak, és csak idő kérdése volt, mikor kapnak lángra a legkisebb szikrától.

Nem lehet tudni, végül is hol pattant ki az a szikra, de az erdőkben hamarosan szabályos tűzvihar tombolt. A tűzvihar egy rendkívül erős tűz, mely saját szélrendszert hoz létre, tornádószerű falakkal, tűzciklonokkal és akár 180 km/órás széllel. Ezek a tűzviharok rövid idő alatt letarolták a környező erdőket és városokat.

Óriási, csaknem félmillió hektáros terület lett az enyészeté, és 1200-2500 ember vesztette életét. A pontos szám azért nem meghatározható, mert voltak olyan közösségek, ahol nem maradt életben senki, aki azonosíthatta volna a halottakat.

Évekkel később az ennek a tűzvésznek a nyomán felgyűlt tudás még több halálhoz és pusztításhoz vezetett. A II. világháború során Nagy-Britannia és az Egyesült Államok bombatámadásokat tervezett európai célpontok ellen, és behatóan tanulmányozták a körülmények kombinációját (szél, terepviszonyok, gyulladási pontok), hogy mesterséges tűzviharokat kelthessenek.

A nagy seattle-i tűzvész - 1889

1889-ig Seattle tulajdonképpen egy nagy fatelep volt, ahonnan ellátták Kalifornia vidékét. Kézenfekvő volt, hogy az épületek is fából készüljenek, ám ez városszerte komoly tüzekhez vezetett.

1889. június 6-án egy kereskedő az egyik asztalosműhelyben ragasztót melegített, ami lángra kapott. A tűz hamar terjedt a szétszóródott fűrészporban és hamarosan elborította az épületet, majd átterjedt a szomszédos italboltra és több csapszékre is. Az alkohol és a száraz faáru táplálta a lángokat, melyek hamar elborították a rakpartot, a kikötőt, és a belvárosba is elértek.

A tűzoltóknak nehéz dolga volt, hiszen nemcsak a lángok terjedésének megakadályozásával küzdöttek, hanem az elégtelen vízellátással is. Ráadásul a „csőrendszer” kivájt farönkökből készült, ami szintén égett. Lecsökkent a víznyomás, így a tömlőkből nem jött víz. Végül a tűz elhalt, 20 millió dolláros kárt okozott.

A tűzvész után összeültek a helyi üzletemberek és hivatalnokok, hogy új építési szabályzatot és tűzvédelmi tervet készítsenek, a várost pedig gyors ütemben újjáépítették. Egy évvel később már a belváros nagy része elkészült, és a város lakossága 33%-kal nőtt. Seattle elindult a modern metropoliszok útján.bf7d303a97a836e0bd1312a9cdbfba23

A nagy baltimore-i tűzvész - 1904

Ez az eset talán nem tűnik olyan jelentősnek, ám nagy szerepet játszott az Egyesült Államok tűzoltó felszereléseinek szabványosításában. A feltételezések szerint egy elhajított szivar vagy cigaretta okozta a tüzet február 7-én este a Hurst Buildingben, Baltimore üzleti negyedében. A lángok gyorsan terjedtek a kihalt üzleti negyedben, mielőtt riasztották volna a tűzoltókat.

A tűzvész akkora volt, hogy Washingtontól és New Yorktól is kértek segítséget. Végül 80 háztömbnyi épület égett le, mert hiába érkezett segítség a szomszédos városokból, az ő felszerelésük nem volt kompatibilis a baltimore-i tűzcsapokkal és tömlőkkel. A tűz 31 órán át tombolt. Szerencsére sikerült az üzleti negyeden belül tartani, így sem ember, sem pedig lakóház nem esett áldozatául.

A tűzvész az újságok címlapjára került, és államokon átívelő felháborodást keltett, aminek nyomán sürgették az egységes szabályokat és felszereléseket. Így terjedtek el a szabványos méretű tűzcsapok és tömlők.

Képek: Wikipédia, Pinterest

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Hitler egykori főhadiszállásánál rejtélyes csontvázakat találtak
Felnőttek és gyerekek maradványaira is bukkantak, ráadásul a kezek és a lábak hiányoztak.

Link másolása

Kéz- és lábnélküli csontvázak kerültek elő Adolf Hitler egykori keleti fronti főhadiszállásánál, a Farkasveremnél, a mai Lengyelország területén – írja az MTI.

A helyszínen öt csontvázat azonosítottak: három felnőtt, egy csecsemő és egy gyerek maradványaira találtak rá, méghozzá Hermann Göring, a Luftwaffe egykori parancsnokának villájában.

A leleteket egy amatőr régészekből álló csoport fedezte fel, sőt megtörténhet, hogy a maradványok nem a második világháború idejéből származnak, talán később temették őket oda.

Az ügyben a hatóságok nyomozást indítottak, eredményt azonban még nem született.

A Farkasveremként elhíresült búvóhely a Harmadik Birodalom elsőszámú főhadiszállása volt a keleti fronton. A komplexumot maguk a nácik próbálták lerombolni 1945-ben, amikor visszavonultak az előrenyomuló Vörös Hadsereg elől.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET: