Washingtoni repülőgép-szerencsétlenség: Ezért ütközhetett össze az utasszállító és a katonai helikopter
Mint azt korábban mi is megírtuk: összeütközött egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter Washington felett csütörtökön. Az utasszállító kettészakadt és a Potomac folyóba csapódott, a helikopter pedig fejjel lefelé zuhant a vízbe. Az American Airlines tájékoztatása szerint a repülő Wichita városából indult, fedélzetén 60 utas és négyfős személyzet tartózkodott. A katonai helikopter a virginiai Fort Belvoirból szállt fel, és három amerikai katona volt rajta. Túlélőket nem találtak.
A tragédia kapcsán egyre több olyan hiányosságra derül fény, ami aggodalomra adhat okot a biztonsági tényezőkkel kapcsolatban – írja cikkében a New York Times.
A katasztrófa újra a felszínre hozta a pilóták, a légiforgalmi irányítók és a biztonsági szakértők évek óta hangoztatott figyelmeztetését, miszerint a légiközlekedési rendszerben tapasztalható hiányosságok komoly balesetekhez vezetnek.
A mostani eset 67 ember halálát okozta.
Mint kiderült: szerda este a helikopterek és a repülőgépek légiforgalmi irányításának feladatait a washingtoni repülőtér térségében egyesítették, egyetlen személy felelt mindkét területért. Hivatalosan erre csak 21 óra 30 perc után van lehetőség, most azonban az egyik légiforgalmi irányító idő előtt távozott. A baleset nem sokkal este 9 óra előtt történt.
– áll egy előzetes jelentésében.
Csütörtökön öt jelenlegi és korábbi irányító nyilatkozott úgy, hogy a toronyban lévő irányítónak előrelátóbban kellett volna irányítania a helikoptert és a gépet, hogy elrepüljenek egymástól. Ehelyett a helikoptert kérte meg arra, hogy kerülje el a gépet. A helikopternek közelebb kellett volna repülnie a Potomac-folyó partjához és lejjebb a talajhoz, miközben áthaladt a forgalmas légtéren.
Mielőtt egy helikopter beléphetne bármely forgalmas kereskedelmi légtérbe, be kell szereznie a légiforgalmi irányító jóváhagyását. Ebben az esetben a pilóta engedélyt kért egy előre meghatározott útvonal használatára, amely lehetővé teszi, hogy a helikopterek kis magasságban repüljenek a Potomac keleti partja mentén, ahol elkerülhette volna az American Airlines gépét.
A helikopter megerősítette, hogy vizuálisan észlelt egy regionális repülőgépet, a légiforgalmi irányító pedig utasította a helikoptert, hogy kövesse az útvonalat és repüljön a gép mögé. Ám a helikopter nem követte a tervezett útvonalat – közölték többen is. A hadsereg egyik magas rangú tisztviselője mindenesetre óvatosságra intett, amíg a helikopter fekete dobozát, valamint más törvényszéki adatokat nem sikerül elelemezni.
Sokuknak heti hat napot, azon belül napi tíz órát kell dolgozni, ami ebben a feladatkörben hatalmas megterhelés. A washingtoni légi forgalmi irányítók évek óta emberhiánnyal küszködnek, 2023 szeptemberében az előírt 30 helyett csak 19-en voltak.
Az irányítók különböző rádiófrekvenciákat is használhatnak a repülőgépeket és helikoptereket vezető pilótákkal való kommunikációhoz. Amíg az irányító kommunikál a helikopter és a repülőgép pilótáival, előfordulhat, hogy a két pilóta nem hallja egymást. Amikor az utasszállító pilótái a repülőtér felé közeledtek, a légiforgalmi irányítás arra kérte őket, hogy fordítsák el a leszállást egyik kifutópályáról a másikra. Ez a kérés újabb bonyodalmat idézhetett elő röviddel az ütközés előtt, és az események láncolata végül szörnyű tragédiához vezetett.