TECH

Teszteltük az új fejlesztést, amivel megszűnhetnek a villamosbalesetek Budapesten

Az utasok biztonságát növelő ütközéselkerülő rendszer fejlesztésébe kezdett a BKV és a Bosch, aminek bemutatóján mi is részt vettünk.
Pitz Dániel - szmo.hu
2022. augusztus 31.


Link másolása

Egyelőre tesztelési céllal két darab – jellemzően a 41-es vonalán közlekedő – BKV-s Tátra villamosra telepítették a Bosch új, külföldön és Debrecenben már bizonyított ütközéselkerülő technológiáját, amely hozzájárul a még biztonságosabb közlekedéshez. Ezzel az autóipar csúcstechnológiáját hozták el a városi tömegközlekedésbe.

Tavaly összesen 365 baleset történt a budapesti villamoshálózaton, de csak 47 esetben volt felelős a BKV. Ez azt jelenti, hogy minden megtett egymillió kilométerre 2,3 baleset jutott, ami a BKV hibájából történt. Szerencsére ezek közül is csak három esetben történt személyi sérülés.

Minden más esetben külső tényező miatt történt ütközés vagy egyéb baleset, aminek megelőzésében segíthet az új ütközéselkerülő rendszer, ami veszély esetén hangjelzéssel figyelmezteti a villamosvezetőket, akik így másodpercekkel hamarabb megkezdhetik a fékezést, elkerülve a koccanásokat, baleseteket.

Az ütközések elkerülésével ráadásul nem csak az utazók biztonsága növekszik, de hosszú távon a karbantartási a javítási munkák csökkenésével pénz takaríthat meg a BKV.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója kérdésünkre elárulta, hogy a villamosok jelzésrendszerrel történő telepítésének mértéke elsősorban az anyagi lehetőségeiktől függ.

Arra is rákérdeztünk, a fejlesztésnek lehet-e az a következő lépése, hogy a villamosok akár önvezető módon működjenek, mint a 4-es metró.

Az üzemigazgató válaszában elmondta, hogy

„vizsgáljuk azt, hogy az önvezetésnek bizonyos fázisai mikor és milyen formában valósíthatóak meg. Van is nemzetközi példa erre, de azért ebben mi még gyerekcipőben járunk. De vizsgáljuk a technikai lehetőségeit.”

A villamosokra szabott technológiára duplán is büszkék lehetnek a magyarok, ugyanis a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának magyar mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki a rendszer alapját képező kamerát, a radarszenzort pedig a vállalatcsoport magyarországi, hatvani telephelyén gyártják.

Az egyik BKV-s Tátra villamosra telepített érzékelő

A technológia egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. A speciális adatkamera pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi, előre jelzi a mozgásokat, a radarszenzor pedig folyamatosan figyeli a pályát, és mindent észlel, ami a villamos útját keresztezheti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
Videón, ahogy kicsomagolnak és beüzemelnek egy 137 milliárd forintot érő litográfiai gépet
A holland ASML cég által gyártott, körülbelül 150 tonnás csúcsgép teljes és sikeres telepítésén összesen 250 mérnök dolgozik majd fél évig.

Link másolása

Látványos videót tett közzé az Intel chipgyártó vállalat arról, hogyan érkezett meg az oregoni gyárukba a holland ASML cég által gyártott, 380 millió dolláros (mintegy 137 milliárd forintot érő) High-NA litográfiai gép – írja a HVG.

A körülbelül 150 tonnás litográfiai gép teljes telepítése 250 ASML- és Intel-mérnök fél évi munkája nyomán készül majd el. Az ASML a múlt év végén kezdte meg az első nagy NA-értékkel rendelkező extrém ultraibolya (EUV) litográfiai rendszerének leszállítását az Intelnek. Az NA a Numerical Aperture, azaz a numerikus apertúra rövidítése. Ez az érték mutatja meg, hogy a rendszer mennyire képes a fényt fókuszálni. Minél magasabb ez a szám, annál kisebb chipek készíthetők.

Az Intel közzétett egy videót, amely bemutatja a gép telepítését az oregoni Hillsboro melletti gyárába. Az ASML Twinscan EXE:5000 High-NA EUV nevű litográfiai gépet tartalmazó konténert egy teherszállító repülőgép vitte Hollandiából az oregoni Portlandbe, az összeszerelése után a teljes telepítése és kalibrálása pedig még hónapokig tart majd.

Az ASML gépe 8 nm-es felbontásban képes nyomtatni, jelentősen javítva a jelenleg használt Low-NA EUV szkennerek teljesítményét, amelyek egyetlen expozícióval 13 nm-re korlátozódnak. A mostani fejlesztés lehetővé teszi olyan tranzisztorok építését, amelyek a jelenleginél körülbelül 1,7-szer kisebbek, ami majdnem háromszoros tranzisztorsűrűséget jelenthet.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
Mi az adathalászat és hogyan védekezz ellene?
A csalók sokféleképpen támadnak és akár jelentős anyagi károkat okozhatnak, de a módszereik megismerésével könnyebben elkerülheted a visszaéléseket. Mutatunk pár tippet!

Link másolása

A gyanútlan embert a digitális térben legalább annyi veszély fenyegeti, mint a valós világban. Többen utaznak az adatainkra, mint arról sejtelmünk lenne, és olyan információink is értékesek lehetnek valakinek, amelyekről nem is gondolnánk. Az adathalászatra egész iparág épült, de a veszély nagy részét némi odafigyeléssel elkerülhetjük.

Az adathalászat problémaköre már nagyjából az internet elterjedésével egy időben megjelent, hiszen az 1990-es évek közepétől már létező jelenségnek számított. Ezek a korai támadások azért lehettek sikeresek, mert addig teljesen ismeretlennek számítottak a felhasználók számára. Az adathalászat mind a mai napig élő probléma maradt, és immár több mint 20 éve élnek vele az internetes csalók. Ami nem könnyíti meg a dolgunkat az az, hogy a csalások elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés az online térben.

Mi az adathalászat?

Az adathalászat olyan támadás, amely során megkísérlik ellopni a felhasználó pénzét vagy identitását: ráveszik, hogy feltárja személyes adatait – például a hitelkártya számát, banki adatait vagy jelszavait – olyan webhelyeken, amelyek szabályosnak látszanak.

Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők különböző cégekre hivatkozva olyan adatokat csaljanak ki gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek a csalás elszenvedőjének pénzéhez, ezzel akár súlyos anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak.

Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

- A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.),

- az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót,

- biztonsági kódot, jelszót vagy

- a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).

Hogyan zajlik az adathalászat?

Az egyik leggyakoribb adathalász-technika egy bank vagy közüzemi szolgáltató, az utóbbi időben csomagküldő szolgálat megszemélyesítése e-mailben, amivel ráveszik a felhasználót arra, hogy egy hamis – az e-mailben található vagy mellékletként küldött – adatlapot töltsön ki, vagy látogasson meg egy weboldalt, amely a belépéshez kéri a fiókjának adatait vagy a belépéshez szükséges hitelesítő adatokat. Napjainkban a támadók kifinomult módszereket vegyítenek, a linkeket és a hamis oldalakat nagyon hasonlóvá teszik a törvényes hasonmásukhoz. A lopott információkat rendszerint arra használják, hogy kiürítsék az áldozatok bankszámláit vagy eladják adataikat az interneten. Hasonló támadások végezhetők telefonhívásokkal csakúgy, mint SMS-üzenetekkel, de a közösségi médiában és a Google keresésnél is figyelni kell, nehogy olyan oldalra kattintsunk, ami veszélyes lehet.

FOXPOST-os tanácsok az adathalász csalások megelőzésére

Sajnos az elmúlt hónapokban a FOXPOST is áldozatul esett a fent említett adathalászat különböző formáinak! A FOXPOST nevében küldött e-mailben, üzenetben és telefonon is próbálkoznak a csalók, felhasználóik banki adatait megszerezni. Az adathalász csalásokat legjobban úgy tudod megelőzni, ha ismered a FOXPOST folyamatait. Legyél tudatos, ne hagyd magad átverni!

Ha nem vagy biztos abban, hogyan tudod használni a szolgáltatásukat, látogass el honlapjukra erre a linkre kattintva és találd meg a válaszokat kérdéseidre, hogy ne kelljen várnod se futárra, se egyéb segítségre!

Mik az árulkodó jelek?

Gyanús link

Mindig ellenőrizd az oldalakra mutató linkeket, vagy ha megnyitsz egy oldalt, akkor a felső sávban ellenőrizd az url-t.

Ha nem az van a link vagy url végén, hogy …..foxpost.hu, hanem bármi egyéb van az utolsó pont előtt, mint önmagában a "foxpost" szó ÉS az utolsó "." (pont) után más, mint hu, akkor az csaló (!) link. Csak a foxpost.hu!

Az eladott terméked árát nem kell begyűjtened!

A csalók egyik megtévesztése, hogy azt hitetik el veled, hogy a neked érkező eladási árat be kell gyűjtened. Egy link segítségével egy tökéletesen klónozott banki bejelentkező felületre terelnek, ami teljesen úgy néz ki, mint a valódi banki felület belépőoldala. Itt megtévesztően arra ösztönöznek, hogy banki adataidat megadd és ezzel téged becsapva meg is szerzik a te valós banki belépő adataidat. Ne dőlj be nekik, ne add meg belépő adataidat! Hagyd el az oldalt!

Ha online piactereken adsz el valamit, az alábbi három úton érkezhet meg hozzád a vételár:

- A vevő átutalja a saját számládra a vételárat

- A vevő utánvéttel fizeti ki a vételárat

- Az egyik online piactér esetében a piactér felületén keresztül történik a pénzmozgás

A FOXPOST nem folyik bele az adásvételi folyamatba!

Az online piactereken a FOXPOST egy közvetített szolgáltatás, tehát csak a szállítást intézi neked. Gyanúsnak kell lennie, ha egy olyan oldalon, ami úgy néz ki, mintha a FOXPOST oldala lenne (de valójában ez az oldal csaló klónozása és ha fent megnézed, az url sincsen rendben, hiszen biztosan áll még valami a foxpost.hu után) a pénzed átvételére, begyűjtésére vagy a vásárlás megerősítésére akarnak rávenni. Ilyen funkciókat az igazi FOXPOST oldalakon nem találsz!

A visszaélések megelőzése érdekében, ha eladsz valamit online felületeken, kérj előre utalást és miután megérkezett bankszámládra az összeg, te magad indítsd a FOXPOST csomagfeladást.

Legyél nagyon körültekintő, figyelj oda a részletekre, most már te is felismered a csalásra utaló gyanús jeleket! További hasznos tippeket gyűjtöttek neked össze ide kattintva az aloldalukon, olvasd el ezeket is!

Amikre figyelj még!

A következőkben felsorolunk néhány tanácsot, melyek segíthetnek felismerni az adathalász üzenetet.

Általános vagy baráti köszöntés – Amennyiben egy üzenet nélkülözi a személyességet (pl.: „Tisztelt Ügyfelünk”) és alakiságot, akkor valószínűleg ott valami nem stimmel.

Személyes információkra vonatkozó kérés – Az adathalászok sűrűn alkalmazzák ezt a technikát, de a bankok, pénzintézetek és a legtöbb internetes szolgáltatás rendszerint kerüli.

Szegényes nyelvi eszközök – Az elütések, helyesírási hibák és szokatlan kifejezések gyakori jellemzői a hamisítványoknak (de ezek bármelyikének hiánya nem bizonyítéka a törvényességnek).

Váratlan levelezés – A kéretlen megkeresés egy banktól vagy internetes szolgáltatótól nagyon szokatlan és ezért gyanús.

A sürgetés bármely formája – Az adathalász üzenetek gyakran próbálnak rávenni a gyors és kevésbé megfontolt cselekvésre.

Egy visszautasíthatatlan ajánlat? – Ha egy üzenet túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor biztosan nem is az.

Gyanús cím – Tényleg küldhet e-mailt egy amerikai vagy német bank kínai címről?

A személyes adatok megszerzésének, és az azokkal való visszaélésnek ez a módja nem lesz kevésbé népszerű a közeli jövőben, sőt - azért különösen fontos, hogy legyen róla fogalmunk, és ne érjen minket váratlanul. Internetezz körültekintően!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Elon Musk 14 ezer embert készül kirúgni egy kiszivárgott levél szerint
Az alkalmazottak több mint tíz százalékától készülhet megválni a Tesla vezérigazgatója. Musk költségcsökkentéssel és a termelékenység növelésével érvelt a leépítés mellett.

Link másolása

Egy kiszivárgott körlevél alapján úgy tűnik, hogy Elon Musk a Tesla az alkalmazottai több mint tíz százalékának elbocsátására készül – írja a Hirado.hu.

„Miközben a vállalatot a növekedés következő szakaszára készítjük elő, rendkívül fontos, hogy minden szempontot megvizsgáljunk a vállalaton belül a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében”

– idézik a vezérigazgató, Elon Musk érvelését az Electrek technológiai kiadvány nyomán.

A világ legnagyobb piaci értékű autógyártója a legutóbbi éves jelentése szerint 2023 decemberében 140 ezer alkalmazottat foglalkoztatott világszerte. A lépés, amit a körlevélből idézett szavai szerint Musk „utál megtenni”, mintegy 14 ezer munkahelyet érint majd.

A Tesla jövő héten, április 23-án ismerteti az első negyedéves eredmény beszámolóját. Jelentős visszaeséssel kezdték az évet: közel négy év óta először fordult elő, hogy a vállalat kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Íme a 2024-es Év Autója!
A harmadik helyen a Peugeot 3008 végzett, azt követte a Kia EV9 összesen, majd a Volvo EX30, a BYD Seal, és a Toyota C-HR. A szakemberek szerint az idei mezőny kifejezetten erős volt.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. február 26.


Link másolása

A Renault Scenic lett idén az Év Autója díjazottja. Ezt a címet 1964 óta osztják ki, s ahogy a Player.hu megjegyzi, az is megtörtént, hogy a címet elnyert autót azután elvétve láttuk az utakon, de a Scenic esetében minden bizonnyal nem fenyeget ez a veszély.

Már a hetes döntőbe jellemzően elektromos crossoverek kerültek, de azért nem kizárólagosan.

A versenyben levő A BYD Seal, a Kia EV9, a Renault Scenic és a Volvo EX30 csakis elektromos hajtással készült, az 5-ös BMW-nek és a Peugeot 3008-nak az elektromos mellett van azért belsőégésű motorral szerelt változata is, a Toyota C-HR pedig ugyan tisztán elektromos modell, de a hibrid és a plug-in hibrid kivitel is elérhető belőle.

A díjkiosztót ezúttal újra a genfi autószalonon tartották, a 22 országból érkezett 59 autós újságíró szavazata alapján

a Renault Scenic nyerte el a díjat 329 ponttal, a BMW új 5-ös sorozata is, 309 ponttal lett második.

A nyertes autót favorizálta nemcsak a francia, hanem az olasz, spanyol és angol újságírók mellett a két magyar zsűritag is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: