KULT
A Rovatból

Szlovák támogatással és közösségi alapon készült el Hajdu Szabolcs új filmje

Az alacsony költségvetésű, független film létrejöttét a Szlovák Audiovizuális Alap, valamint számos magyarországi egyéni és civil közösség támogatta. A Kálmán-nap jön a mozikba hamarosan!


A kiüresedett párkapcsolatokról beszél humorral Hajdu Szabolcs Balázs Béla-díjas rendező új filmje, a Kálmán-nap, amely március 14-től kerül a mozikba.

A Kálmán-nap, az Ernelláék Farkaséknál című alkotással kezdődött trilógia második része, a harmadik film, az Egy százalék indián a tervek szerint év végén kerül a mozikba - hangzott el a film sajtóvetítésén. A Kálmán-nap nemzetközi premierje a Tallinn Black Nights Fesztiválon volt 2023 novemberében.

A történetben Kálmánhoz és Olgához vendégségbe érkezik Olga testvére és férje, Zita és Levente. A két negyvenes páros Kálmán névnapját készül megünnepelni, de gyorsan felsejlenek a már nehezen titkolható párkapcsolati nehézségek.

A 2016-os Ernelláék Farkaséknál című színdarabbal és filmmel kezdődő trilógiát hat éven keresztül írta Hajdu Szabolcs. Mindegyik részből készült színházi előadás, és mostanra mindegyikből létrejött a filmváltozat is - mondta Hajdu Szabolcs, hozzátéve: az utolsó rész, amely az Egy százalék indián címet kapja, várhatóan még az idén a mozikba kerül.

"Ezek a filmek az unalmas hétköznapjainkról mesélnek humorral és mélységgel. A Kálmán-nap a párkapcsolati nehézségekre helyezi a fókuszt és a vihar előtti csendről szól, amiben hosszú időt lehet eltölteni és elég kimerítő, ezért is gondoltuk, hogy külön részt szentelünk ennek az állapotnak" - magyarázta a rendező.

A Kálmán-napban megjelenő szereplők elhidegültek egymástól, egyikük sem mer vagy tud kilépni a kapcsolatból. Hajdu Szabolcs szerint ez a vihar előtti állapot évekig eltarthat, az ilyen helyzetbe került párok próbálnak újra erőt, lendületet venni és elhinni, hogy a kapcsolat megmenthető. A harmadik részben, az Egy százalék indiánban már a kapcsolatok felbomlása jelenik majd meg

- magyarázta.

A Kálmán-nap címszerepében Hajdu Szabolcs látható, feleségét Tóth Orsi alakítja, aki tíz év után szerepel újra filmvásznon. Tóth Orsi felidézte, hogy Hajdu Szabolcs kérte fel a filmszerepre, előtte játszott már az Ernelláék Farkaséknál című színdarabban, akkor az egyik színész helyére ugrott be.

Hajdu Szabolcs elmondta: hálás Tóth Orsinak és Pető Katának is, aki az Egy százalék indiánban vette át volt felesége, Török-Illyés Orsolya szerepét.

Elmondta, hogy Török-Illyés Orsolyával az egyetemen kezdtek el együtt filmeket készíteni, amiben az elejétől fogva részt vett Szabó Domokos és Gelányi Imre színész is.

"Együtt csináltuk a Kálmán-napot és az Egy százalék indiánt is, és amíg megírtam a részeket és a trilógia végét, amiben a párkapcsolat véget ért, addig a mi életünkben is - húsz év házasság és két gyerek után - véget ért a kapcsolat, ami könyörtelen és nehéz szituáció volt"

- magyarázta a rendező.

Mint mondta, ha csupán a személyes érzéseire hallgatott volna, nem készült volna el a trilógia. De úgy gondolta, alkotótársaival együtt értéket hoznak létre, fontos dolgokról beszélnek, így a művészi hivatása mégis arra ösztönözte, hogy befejezze a filmeket. Úgy éreztem, hogy a magánéletemben is csak úgy tudom lezárni és elgyászolni a kapcsolatot, ha a moziváltozatok is elkészülnek - magyarázta.

Hajdu Szabolcs felidézte, hogy Szabó Domokost, aki Leventét alakítja a Kálmán-napban, csaknem 40 éve ismeri, a gimnáziumban több színházi előadást hoztak létre mindenféle műfajban. "Az Ernőt játszó Gelányi Imre volt mindig a példaképünk, nagyszerű színész" - tette hozzá, kiemelve, hogy a rendező szakon már egyértelmű volt számára, hogy velük fog dolgozni, az ő élményeik is benne vannak az előadásokban és a filmekben.

Szabó Domokos azt mondta, hogy a Kálmán-napban a karaktereket több figurából gyúrták össze.

Hajdu Szabolcs hozzátette: a Gelányi Imre által játszott Ernő karaktere is több személyből állt össze. "Gelányi Imre magába tudja szívni és ki tudja fejezni azt a típust, amit mindnyájan ismerünk és ettől lesz igazi és élő a karaktere" - tette hozzá a rendező, aki szerint a film és a színház között nehéz az átjárás, mert két különböző nyelvről van szó.

Bántó Csaba operatőr elmondta: kronológiában haladtak a forgatáson, napról-napra, kockáról-kockára építették fel a filmet. A kihívást az jelentette, hogy szinte minden első ötletnek jónak kellett lennie, mert az alacsony költségvetés miatt kevés idő volt a korrekcióra

- mutatott rá.

A Kálmán-nap jelmezeit Pető Kata készítette. A film vágója Zuzana Cséplő volt, a hangért Dusan Kozak felelt. A Kálmán-nap a Látókép Ensemble, az MPhilms és a Stark Sales produkciójában készült.

Az alacsony költségvetésű, független film létrejöttét a Szlovák Audiovizuális Alap, valamint számos magyarországi egyéni és civil közösség támogatta.

(via MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségetelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Hihetetlen: egy negyedik koncertet is ad az MVM Dome-ban a Pamkutya – először hirdettek élő show-t
Pamkutya-őrület az MVM Dome-ban! A testvérpár egy negyedik időpontot is kitűzött, miután villámgyorsan elfogytak a jegyek az előző három koncertjükre.


A paródiavideókkal óriási YouTube-közönséget építő PamKutya, vagyis Osbáth Norbert és Osbáth Márk először hirdetett olyan koncertet, amelyen élő show keretében is előadják az átírt zenéket. Az első dátumot szeptember 10-én jelentették be, és pillanatok alatt elfogytak rá a jegyek.

Hasonló tempóban lett sold out a második és a harmadik időpontra meghirdetett koncert is, ezért kitűztek egy negyedik bulit, ami csupán egy nap szünet után követi a triplázást az MVM Dome-ban.

A csapat Facebook-posztja szerint tehát „kvadrupláznak”, ami azt jelenti, hogy 2026. március 13-14-15-e után egy pihenőnapot tartva 17-én is fellépnek.

„Ne aggódjatok, hogy hétköznap lesz, mivel 22:30-ra befejeződik a show, így másnap mindenki simán mehet suliba/munkába” – fűzték hozzá, megjegyezve, hogy a negyedik koncert belépőinek online értékesítése szeptember 24-én indul.

Arról pedig, hogy mire számíthat az MVM Dome közönsége, korábban azt írták, „Sosem léptünk még fel élőben, de most itt lesz az alkalom megünnepelni a YouTube-on eltöltött 15 évünket! A koncerten előadjuk a legtöbb paródiánkat és a saját számainkat, így egész estés programra számítsatok, az előzenekar pedig nem más lesz, mint a jó barátunk, JustVidman.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: