Napokig, sőt akár hetekig is eltarthat, mire felszabadul a Szuezi-csatorna
A világ egyik legnagyobb konténerhajója három napja szorult be a csatornába, ezzel teljesen megbénítva az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal forgalmát.
Már harmadik napja áll keresztben a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, ezzel teljesen eltorlaszolva az utat a hajóforgalom elől. Ami azért óriási probléma, mert
éppen a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalán alakult ki dugó, ami jelentős fennakadást okoz a világkereskedelemben.
Csakhogy érzékeltessük, miért olyan fontos ez a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő mesterséges csatorna a globális kereskedelemben: csak tavaly 19 ezer hajó hajózott át rajta, 2019-ben pedig a kereskedelmi járatok 13 százaléka használta ezt az útvonalat. Miután 2015-ben kibővítették, már párhuzamos (egy déli és egy északi irányú) csatornákon is közlekedhetnek a hajók, ez a baleset viszont pont egy olyan helyen történt, ahol csak egy csatorna van.
Az Ever Given nevű hajó Kínából a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartva kedden reggel 7 óra körül, déli irányból hajózott be a csatornába. Nagyjából 24 km/h-s sebességgel haladt, amikor egyszercsak keresztbe fordult orrával a keleti part felé nézve.
Fotó: MTI/AP/Planet Labs Inc.
Az Ever Given tulajdonosa, az Evergreen Marine Corp. szerint egy hirtelen széllökés okozhatta a bajt. Nehéz elképzelni, hogy egy 220 ezer tonnás teherhajót hogy tud így elmozdítani a szél, de a csatornában jelenleg elég szeles az idő, akár 50 km/h-s széllökések is lehetnek. A hajó pedig 400 méteres hosszúságával hatalmas felületet ad a szélnek.
Természetesen rögtön megkezdték a munkálatokat, hogy irányba állítsák az Ever Givent, de egy ekkora hajót bizony nem egyszerű elmozdítani a helyéről. A mentésben részt vevő egyik vállalat elnöke azt mondta, a hajó olyan, mint egy hatalmas, partra vetett bálna, és mivel az elmozdítására tett erőfeszítések egyelőre nem vezettek eredményre, más megoldásokat kell keresniük. Szerinte több fronton is próbálkozni kell: szükség lesz a vontatóhajókra, ki kell kotorni a homokot a hajó útjából, és le kellene pakolni a rakományt, hogy csökkentsék a hajó tömegét. Ez az összetett folyamat viszont akár hetekig elhúzódhat.
Az Ever Given által okozott dugó pedig már így is nagy fennakadást okozott a világkereskedelemben. A csatorna mindkét oldalán már legalább 150 olajat, autóalkatrészeket és egyéb termékeket szállító hajó torlódott fel.
A történtek miatt az olaj árfolyama rögtön elkezdett emelkedni, ami annak a jele, hogy a kereskedők attól tartanak, hogy a szállítások hosszabb ideig megakadhatnak.
Az, hogy milyen hatással lehet még a hajó beszorulása a globális kereskedelemre, nagyban függ attól, hogy mennyi időn belül sikerül helyreállítani a forgalmat. Persze vannak alternatív útvonalak is, például Afrika megkerülése, de ezek sokkal több időt vennének igénybe, ezért valószínűsíthető, hogy a hajók inkább kivárnak, bízva abban, hogy napokon belül folytathatják az útjukat.
Már harmadik napja áll keresztben a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, ezzel teljesen eltorlaszolva az utat a hajóforgalom elől. Ami azért óriási probléma, mert
éppen a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalán alakult ki dugó, ami jelentős fennakadást okoz a világkereskedelemben.
Csakhogy érzékeltessük, miért olyan fontos ez a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő mesterséges csatorna a globális kereskedelemben: csak tavaly 19 ezer hajó hajózott át rajta, 2019-ben pedig a kereskedelmi járatok 13 százaléka használta ezt az útvonalat. Miután 2015-ben kibővítették, már párhuzamos (egy déli és egy északi irányú) csatornákon is közlekedhetnek a hajók, ez a baleset viszont pont egy olyan helyen történt, ahol csak egy csatorna van.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„Bezzeg Mészáros Lőrincnek milyen jól megy” - elégedetlenkedő fideszesekről és a kormánypárt belső válságáról ír a Direkt36
Nem javul a gazdasági helyzet, Magyar Pétert alábecsülték, Orbán Viktor elszámolta magát - többek között erről beszéltek fideszes források az oknyomozó portálnak.
Hosszú cikket közölt a Direkt36 arról, hogyan próbál úrrá lenni Orbán a Fidesz belső válságán. A lap közel egy tucat, a kormányzat működésére rálátó forrással beszélgetett az elmúlt hónapokban, ezek alapján rekonstruálták a történéseket.
A lapnak egy ellenzéki képviselő arról számolt be: az egyik bizottsági ülés előtt szóba elegyedett egy fideszes képviselővel, aki elkezdett panaszkodni neki arról, hogy szerinte gondok vannak az országban, nem oldódnak meg a különböző politikai problémák, vagyis nem megy jól a kormányzás. Nehezményezte, hogy a kormányzati ígéretekkel szemben a magyar gazdaság továbbra is rossz állapotban van, emiatt egyre több ember szembesül megélhetési problémákkal.
Egy másik forrás arról beszélt a lapnak: azok a fideszesek, akik kisebb helyi vállalkozásokat vezetnek, arra panaszkodtak, hogy a kormány egyes intézkedései hátrányosan érintik őket. Ehhez pedig rendszerint azt is hozzátették, hogy
bezzeg Mészáros Lőrincnek milyen jól megy.
A Direkt36 cikke szerint a Fideszben még idén év elején sem vették igazán komolyan Magyar Pétert. Egy politikai tanácsadó arról beszélt, hogy a kormánypártban „mélységesen lenézték Magyart”, akit egy „pojácának” tartottak. Azt gondotlták, hogy előbb-utóbb „elveszti majd a fejét”, és súlyos hibátt követ el. Ezért a stratégia az lett, hogy megpróbálják tőrbe csalni a TISZA Párt elnökét, és megosztó témákat kerestek. Így került elő a Pride tiltása, és a civilek és újságírók ellen irányuló átláthatóságinak nevezett törvény.
Ezek azonban nem hozták meg a várt eredményt. Sőt, még a Fideszen belül a legmagasabb körökben is komoly ellenállást váltott ki.
„Csak a Mi Hazánktól hozott volna szavazókat, a régi, polgári szavazóink egy része elveszett volna”
– fogalmazott az egyik fideszes politikus.
A Direkt36 szerint ezeket az érveket több miniszter is igyekezett megosztani Orbán Viktorral. Nagy Márton például azért aggódott, hogy a törvényt bíráló nemzetközi kritikák gyengíthetik a forintot, ami tovább ronthatja az amúgy is bizonytalan gazdasági kilátásokat. Gulyásnak pedig a Szuverenitásvédelmi Hivatal túlzott erősödésével voltak problémái. Egy kormányzati forrás szerint a miniszter a Lánczi vezette szervezetet annyira nem kedvelte, hogy azt szűkebb körben „bohóchivatalnak” nevezte. Az átláhatósági törvényől szóló javaslatot később vissza is vonták.
A kormányzat tavasszal indította el az újabb Ukrajna-ellenes kampányt, a kormányzati források szerint ezzel próbálták elfedni a súlyosbodó gazdasági problémákat. Ez azonban nem bizonyult sikeresnek.
„Ezt próbálják felépíteni, de ez a téma minden korábbinál gyengébb. Nincs meg a kötődés hozzá, nem látszik az ereje, hogy ez tudna működni” - mondta erről az egyik forrás.
Tavaszra a Fideszben ki is alakult egy olyan nézet, hogy bármit is csinálnak, képtelenek fogást találni Magyar Péteren, alábecsülték őt. Ennek kapcsán az egyik kormányzati forrás úgy fogalmazott:
„Mintha belenéznél a tükörbe, és látnád a húsz évvel korábbi önmagadat.”
A cikkben kitértek még Orbán Viktor nagy port kavart tihanyi beszédére is, amelyben kiállt a román elnökválasztás esélyesének tartott, magyarellenességéről ismert George Simion mellett. A Direkt36 szerint erre Orbán azt magyarázatot adta szűkebb körben, hogy szerinte ez a lépése ugyanúgy kifizetődik, mint amikor korábban előre megjósolt különböző nemzetközi trendeket, többek között Donald Trump újraválasztását. A magyar miniszterelnök arra számított, hogy a román politikus a megválasztása után ki fog állni mellette az EU-val folytatott csatározásai során.
Csakhogy gyorsan kiderült, hogy Orbán ebben az ügyben elszámolta magát.
A lap szerint a miniszterelnök azt gondolta, azért rekedt meg a Fidesz kampánya, mert az azt irányító stáb rosszul teljesített, és elégedetlen volt a csapat több vezetőjével. Ezek közé tartozott a kommunikáció irányát kitaláló Habony Árpád, a kommunikációt működtető Rogán Antal, a Fidesz kampányait 2010 óta irányító Gyürk András, és a választási mozgósításért felelős Kubatov Gábor is. A lap forrása ezzel kapcsolatban Orbánról azt mondta:
Őket hibáztatta, hogy nem találnak fogást a Tiszán.
Hosszú cikket közölt a Direkt36 arról, hogyan próbál úrrá lenni Orbán a Fidesz belső válságán. A lap közel egy tucat, a kormányzat működésére rálátó forrással beszélgetett az elmúlt hónapokban, ezek alapján rekonstruálták a történéseket.
A lapnak egy ellenzéki képviselő arról számolt be: az egyik bizottsági ülés előtt szóba elegyedett egy fideszes képviselővel, aki elkezdett panaszkodni neki arról, hogy szerinte gondok vannak az országban, nem oldódnak meg a különböző politikai problémák, vagyis nem megy jól a kormányzás. Nehezményezte, hogy a kormányzati ígéretekkel szemben a magyar gazdaság továbbra is rossz állapotban van, emiatt egyre több ember szembesül megélhetési problémákkal.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Már évekkel ezelőtt katasztrofális állapotban volt az a kisrepülő, ami kedden lezuhant Kenyában nyolc magyarral a fedélzetén - ezt mondta a Bildnek egy hobbipilóta. A balesetben a Vasas ökölvívó-szakosztályának vezetője, Süllős Gyula, valamint a családja vesztette életét.
Egy 59 éves német hobbipilóta, Michael Haug most arról beszélt: korábban ugyanazzal a géppel repült, a 18 éves, 5Y-CCA lajstromjelű Cessnával.
„Évekkel ezelőtt én is ott voltam azon a gépen. A repülő már akkor is katasztrofális állapotban volt. A szélvédő teljesen össze volt törve, illetve a propeller is súlyosan megsérült, szörnyen nézett ki”
– mondta Haug.
A férfi 1994 óta rendelkezik pilótaengedéllyel. Két évvel ezelőtt a Kichwa Tembo repülőtérről Diani Beachre utazott ezzel a géppel, és mivel csak egy pilóta volt a fedélzeten, a másodpilóta ülésében foglalt helyet, így beszélgetett a pilótával. A gép mindkét szárnyában külön szivattyúval működő üzemanyagtartály van, a leszállásnál fontos az egyensúly. Akkor az egyik tartály szinte üres volt, a másik szinte tele, mert az egyik szivattyú nem szállított elég üzemanyagot. „A pilóta azt mondta nekem, ez a probléma már néhány éve fennáll” – mondta Michael Haug.
„Ezzel a légitársasággal többé nem utazom. Annyira fáj. Magamat is hibáztatom, hogy akkor nem jelentettem semmit. De kinek kellett volna mondanom?”
Már évekkel ezelőtt katasztrofális állapotban volt az a kisrepülő, ami kedden lezuhant Kenyában nyolc magyarral a fedélzetén - ezt mondta a Bildnek egy hobbipilóta. A balesetben a Vasas ökölvívó-szakosztályának vezetője, Süllős Gyula, valamint a családja vesztette életét.
Egy 59 éves német hobbipilóta, Michael Haug most arról beszélt: korábban ugyanazzal a géppel repült, a 18 éves, 5Y-CCA lajstromjelű Cessnával.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Elárulta a TISZA Párt, hogy pontosan miben egyezett meg Magyar Péter és Gerendai Károly a Sziget feszutivál kapcsán.
Szerdán a közgyűlés 13 igen, 0 nem és 19 tartózkodás mellett nem támogatta a Sziget fennmaradását célzó javaslatot. A Fidesz és a Tisza tartózkodott, a DK, a Podmaniczky Mozgalom és a Párbeszéd igent nyomott. A TISZA később előállt egy kompromisszumos javaslattal, Karácsony Gergely azonban már nem engdete, hogy a képviselők szavazzanak róla.
A közgyűlést követően Gerendai is megszólalt. Ő úgy fogalmazott: „Teljesen értetlenül állok a helyzet előtt”.
Csütörtök délelőtt azonban Magyar Péter már egy közös fotót osztott meg a Sziget-alapítóval. A bejegyzésben pedig azt írta:
„Gerendai Károllyal abban maradtunk, hogy jövőre találkozunk a Sziget Fesztiválon.
A Tisza Párt aztán a 24.hu érdeklődésére megerősítette, hogy miben állapodtak meg. Ez alapján:
az eredeti 2035-ös visszafizetési határidő helyett a Sziget az alábbi bontásban fizeti vissza a fővárostól kapott díjkedvezményt a közterület-foglalásra: 2028 33%, 2029 33%, 2030 a fennmaradó rész. A díjkedvezményt a fesztivál nyereségességétől függetlenül vissza kell fizetni.
Minden magyar fiatal megkapja a diákkedvezményt, aki kiváltja a BudapestGO-t. A diákkedvezmény azoknak fog járni, akik BudapestGO applikáción keresztül vásárolnak bérletet és rendelkeznek vagy Pest megyei (845 forint), vagy országbérlettel (1890 forint).
A Tisza azt is hozzátette, hogy „ez az a kompromisszum, amit Karácsony Gergely tegnap mindenképp el akart kerülni”.
Elárulta a TISZA Párt, hogy pontosan miben egyezett meg Magyar Péter és Gerendai Károly a Sziget feszutivál kapcsán.
Szerdán a közgyűlés 13 igen, 0 nem és 19 tartózkodás mellett nem támogatta a Sziget fennmaradását célzó javaslatot. A Fidesz és a Tisza tartózkodott, a DK, a Podmaniczky Mozgalom és a Párbeszéd igent nyomott. A TISZA később előállt egy kompromisszumos javaslattal, Karácsony Gergely azonban már nem engdete, hogy a képviselők szavazzanak róla.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Republikon: 6 százalékponttal vezet a TISZA a Fidesz előtt, a Kutyapárt bejuthat a parlamentbe
Az intézet kutatása szerint gyengült a részvételi kedv, és már érzékelhető, hogy „a választópolgárok szemmel látható része kényelmetlenül érzi magát a jelenlegi, durvuló közhangulatban”.
A TISZA Párt októberben 6 százalékponttal vezet a Fidesz–KDNP előtt a teljes népességben, 30 százalék szavazna Magyar Péter pártjára – derül ki a Republikon Intézet októberi pártpreferencia kutatásából.
A pártválasztók körében 2 százalékpontot erősödött a TISZA, így az előnye kormánypártokkal szemben immár 8 százalékpont, az állás 43-35. A biztos szavazó pártválasztók 44 százaléka szavazna Magyar Péterékre, 34 százalékuk a Fideszre, így a TISZA 10 százalékponttal vezet, 2 százalékponttal növelve előnyét szeptember óta.
Fontos megjegyezni, hogy az adatfelvétel az október 23-i Békemenet és Nemzeti Menet előtt zárult, így azok hatása még nem látszik a kutatás eredményén. Ugyanakkor az látható, hogy
a TISZA Párt hónapok óta tartja az előnyét, a nyári Fidesz-erősödés után is.
A Republikon Intézet szerint a kormánypártok újabb „offenzívája” Magyar Péter ellen elveheti egyes, kevésbé elhivatott TISZA-szavazók választási kedvét, ugyanakkor ez a „minden eddiginél gátlástalanabb kommunikációs stratégia” a saját peremszavazóikat is bizonytalanná teheti.
„Most jön csak a kampány java, és már most látjuk, hogy a választópolgárok szemmel látható része kényelmetlenül érzi magát a jelenlegi, durvuló közhangulatban”
– olvasható az összefoglalóban.
A pártok népszerűségét tekintve a harmadik helyet továbbra is a Mi Hazánk tartja: a támogatottsága hibahatáron belül csökkent, a teljes népesség körében 5%, a pártválasztóknál 6%, a biztos szavazó pártválasztóknál 7%.
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt viszont hibahatáron belül erősödött: a teljes népesség és a pártválasztók körében 5, illetve 6 százalékon áll, a biztos szavazó pártválasztóknál 6 százalékot kapna, vagyis bejutó helyen van, de a küszöbön egyensúlyoz. Az intézet szerint,
ha az MKKP tartósan 5% felett marad a következő hónapokban, ledobhatja az „elvesztegetett szavazat” bélyegét, és versenyre kelhet a Mi Hazánkkal a dobogóért.
A DK támogatottsága nem változott: 4% a teljes népességnél, 5–5% a pártválasztóknál és a biztos szavazó pártválasztóknál; a parlamenti bejutásuk kérdéses.
A kisebb pártoknál nincs lényegi elmozdulás. A Momentum és az LMP nem indul a 2026-os választáson, ezért októberben már nem mérték őket; az „egyéb” pártokra 1–3% szavazna.
Közben a részvételi kedv gyengült: a biztos szavazók aránya 6 százalékponttal csökkent, a biztos távolmaradók 4 százalékponttal nőttek, a bizonytalanok aránya 31%-ra emelkedett.
A TISZA Párt októberben 6 százalékponttal vezet a Fidesz–KDNP előtt a teljes népességben, 30 százalék szavazna Magyar Péter pártjára – derül ki a Republikon Intézet októberi pártpreferencia kutatásából.
A pártválasztók körében 2 százalékpontot erősödött a TISZA, így az előnye kormánypártokkal szemben immár 8 százalékpont, az állás 43-35. A biztos szavazó pártválasztók 44 százaléka szavazna Magyar Péterékre, 34 százalékuk a Fideszre, így a TISZA 10 százalékponttal vezet, 2 százalékponttal növelve előnyét szeptember óta.
Fontos megjegyezni, hogy az adatfelvétel az október 23-i Békemenet és Nemzeti Menet előtt zárult, így azok hatása még nem látszik a kutatás eredményén. Ugyanakkor az látható, hogy
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!