KULT
A Rovatból

Még a Trónok harca gonoszait is alulmúlják a The Boys hősei

A fiúk egy szatirikus, véres vígjáték, a fekete humor melegágya. A harmadik évad után is csodálatos képregényadaptáció, polgárpukkasztó alapanyagból.


Eric Kripke igazi veterán a sorozatok világában. 2005-ben ő hozta el nekünk az Odaát-ot, majd 2016-ban az Időutazókat, így nem volt meglepő a 2019-es A fiúk hatalmas sikere sem, ami egy zseniális, fekete humorral átitatott

kegyetlen akció-dráma, amely megmutatta a Trónok harcának, hogyan kell egyszerre ízlésesnek és undorítónak lenni.

Itt nem számít, kinek mekkora a szuperereje, vagy mennyire jószívű, pillanatok leforgása alatt felrobbanthatják az agyát, kitéphetik a szívét, vagy rosszabbnál rosszabb dolgok történhetnek vele.

A The Boys egy egy anti-szuperhős sorozat, ami Amazon Prime-ra készült. Az említett kifacsart világban ismerjük meg főszereplőnket, Hughie Campbellt, akinek a barátnőjén konkrétan, szó szerint keresztülfut, átrohan a világ leggyorsabb embere, A-Train (gyakorlatilag ő Flash ebben az univerzumban). Hughie-nak a szeme láttára hullik szét az élete apró molekuláira, elveszít mindent, ami számára fontos volt. Ezt követően Billy Butcher – egy volt kormányzati ügynök, igazi antihős, akinek szintén egy "szuper" ölte meg kedvesét –

beszervezi Hughie-t, hogy segítsen neki elpusztítani ezeket a különleges képességű embereket.

Egy hatalmas és befolyásos cég irányítja a helyi „Justice League”-et. A cég, a Vought maga gyakorlatilag a Disney és a Marvel kombinációja, ők állnak minden gonoszság mögött. Ebben a világban Superman egy Homelander nevű „hős”, aki egy kegyetlen pszichopata jó marketinggel: az emberek imádják, ő pedig istenként tekint magára. Billy Butcherék fő célja Homelander elpusztítása.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire elborult sorozat a The Boys, egyszerűen mindent kiforgat, amire számítanánk. Képzeljük magunk elé a Trónok harca leggonoszabb karakterét, Ramsey Boltont, nos itt minden átlagos szuperhős minimum egy Ramsey Bolton.

Az alkotók az egészet megfűszerezik egy kevés fekete humorral és egy csipet szatírával, és kész is A fiúk.

Az alapanyagul szolgáló képregény fő üzenete az, hogy akinek hatalma van, könnyen rosszra is használhatja, és akiket istenítünk, lehet, hogy nem is hősök. Kiderül, hogy Flash drogos, Aquaman szexuális ragadozó, Superman egy gyilkos pszichopata, Wonder Woman egy alkoholista leszbikus, akit a marketingesek ennek ellentétére kényszerítik, Batman egy néma gyilkológép, a Láthatatlan ember pedig egy perverz kukkoló.

A széria technikailag is nagyon minőségi, a vágás, az effektek, a rendezés is, és csak dicsérni lehet az alkotókat, az Amazon hihetetlen mennyiségű pénzt fektetett a The Boys sikerébe.

A főhősünk, Hughie, aki akár egy átlagos néző is lehetne,

gyerekként imádta a szuperhősöket, most pedig belecsöppent egy számára teljesen idegen és brutális világba, ahol a hősei ellen kell küzdenie.

Őt Jack Quaid – Dennis Quaid fia – alakítja, tökéletesen hozza a szánalmas karaktert, Billy Butchert pedig Karl Urban formálja meg fantasztikusan keményen. Jól működik kettejük között a kémia, Urban hihetetlenül vicces és brutális figurát hoz.

Szintén zseniális Antony Starr Homelandere, aki, ha megjelenik a képernyőn, fogalmunk sincs, mit fog csinálni a következő pillanatban.

Akármikor megölhet egy országra elegendő ártatlan gyermeket és nőt, vagy segíthet megmenteni a világot egy szupergonosz ellen, teljesen kiszámíthatatlan,

és ez még a harmadik évadban is érződik. Nem tudhatjuk mikor fog egy főszereplőn átgyalogolni. De az egész szereplőgárda nagyon jó: Erin Moriarty, Laz Alonso, Karen Fukuhara, mind-mind tökéletes választás volt.

Mitől különleges sorozat A fiúk? Egyszerű:

minőségi szórakozás, de szigorúan felnőtteknek,

elképesztő technikai kivitelben. A vérengzés még sosem volt ennyire gyomorforgató és realisztikus. Ha itt felrobbannak a fejek, akkor ne számítsunk gyors vágásra. Bizony minden apró részletet látni fogunk a nem kívánt testnedvekből. A harmadik évad erre az egészre rátesz még egy lapáttal. A Termesz jelenete (a helyi Hangya), megmutatja, mi is történt volna a Bosszúállókban Thanossal, ha megtörténik a sokunk által már ismert mém, az internet által „megoldásnak” hitt, fenékbe felfutós jelenet, csak éppen itt nemi szervvel, és nem fenékkel.

Olyan mennyiségű művér fogyott el a harmadik évad forgatásán, hogy a szezon felénél új adagot kellett rendelniük,

mert elhasználták a teljes szezonra tervezett mennyiséget. Az új évad mozgatórugója egy fegyver megtalálása, amivel le lehet győzni a halhatatlannak hitt Homelander-t.

Az évad egyik nagy ígérete Soldier Boy, akit az Odaátból ismert Jensen Ackles alakít, de eddig nem nagyon mutatta meg, miért is lesz ő fontos karakter a történetünkben. De az biztos, hogy ez a sorozat azt fogja folytatni, amihez ért: egy

kegyetlen jó, szórakoztató, morbid kis móka, különösen a képregényrajongóknak,

akik minden apró utalást érteni fognak. Érdemes adni egy esélyt a The Boysnak, mert megérdemli. A sorozat megtekinthető az Amazon Prime Video kínálatában magyar felirattal és szinkronnal – bár mindenképpen az eredeti hangot ajánlom, Karl Urban eredeti akcentusa páratlan.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: