KULT
A Rovatból

Bemutatják a Hófehérkét, családbarát musical-változatban

A Grimm-testvéreknek kétségkívül nemcsak legnépszerűbb, hanem a legtöbbféle megközelítésre alkalmas meséje Hófehérke története.


Készült belőle már bájos-izgalmas rajzfilm, többféle mesejáték, horror és paródia is („A fiúk a bányában dolgoznak”). Mészáros László zeneszerző most a Hófehérke családi musical komponistája mellett ezúttal egyben az előadás rendezője is.

- A világ jelenleg Hófehérke-lázban ég, hiszen februárban volt 80 éve, hogy bemutatták a nagyközönségnek Walt Disney halhatatlan rajzfilmjét. Önt mi vezette a klasszikus meséhez?

- Az első zenés darabomat a 2000-es évek elején írtam, habár már gyermekkorom óta foglalkozom zeneszerzéssel. Már több ízben nyúltam „klasszikus” vagy történelmi témához – ilyen volt például a Drakula musical (2007), a Dózsa György, a nép fia (2014), vagy a Gladiátor (2015). Mostani szerzőtársammal Lőrincz Andreával (a Hófehérke írója), több egyfelvonásos mesedarabot is írunk. Bár nagy produkciókban már részt vettem, de ez az első “nagy”, amiben rendezőként debütálhatok. Kiváltságosnak érzem magam, hogy a saját zenés darabomat állíthatom színpadra.

- E „kettős szerepnek” számos előnye van, de hátrányai is lehetnek.

Az biztos, hogy ebben a produkcióban hangmérnök, korrepetitor, zeneszerző, és rendező is vagyok, de ha más feladat is akad, bátran felveszem a kesztyűt. Egy színházi előadásnál mindig a véghajrában van szüksége az embernek kötélidegekre, így biztos tartogat majd meglepetést a próbafolyamat.

MészárosMészáros László nem fél a feladathalmozástól

- Mi az az újdonság, vagy az a korszerű látásmód, amit Hófehérke meséje kínál a 21. századi embereknek?

- Színházszerető emberként sok előadást láttam itthon és külföldön is, azzal a fajta zenei világgal, ami bennem van, nemigen, vagy csak ritkán találkoztam. Ezért határoztam el, hogy írok egy olyan darabot, ami erre a zeneiségre épül. A történet is sok mindenben eltér az eredetitől: például a Herceg a harmadik dalnál bejön, és onnantól kezdve végig a színen van. Kibontjuk a szerelmi szálat, egy kicsit „szappanopera-szerűen”, már csak azért is, hogy a tinik, akik először találkoznak a szerelem érzésével, felfedezzék, hogy nemcsak boldogság, hanem sokszor szenvedés, kétség is úrrá tud lenni rajtuk. Különösen úgy, hogy ott van a gonosz mostohánk, aki e boldogságot meg akarja akadályozni. Sőt, bizonyos fokig még a törpék is a szerelmesek ellen vannak, mert maguknak akarnák Hófehérkét, aki mos, főz, takarít – a férfiak úgy hívják: “mesterhármas”– ezért nem akarják, hogy elmenjen tőlük. Megmutatjuk azt is, hogy a mostoha miért vált ilyenné.

Elmélyedünk minden szereplő lelkében, próbáljuk megadni a válaszokat cselekedeteikre.

Akkor igazán érdekes egy színdarab, ha átérezzük a sorsokat, mert ezáltal mélyebben tudunk azonosulni kedvenc szereplőinkkel, és sokkal jobban megértjük a darab mondanivalóját.

- Feltételezem, hogy a királynő beteg személyiség, fél az öregedéstől…

- A királynő titka, hogy fiatalon nem volt túlságosan szép, és beleszeretett egy nagyon sármos, jóképű hercegbe, aki visszautasította. Ezt nehezen tudta feldolgozni, ezért ő a fekete mágiához nyúlt, ami által szép lett, viszont adósa lett a „sötét oldalnak”. Így lett gonosszá.

IMG_3215_preview

-Tulajdonképpen már Disney-film is musical, több sláger is született belőle, és néhány félelmetes jelenetével együtt alapvetően gyerekeknek készült. Az Önök darabjánál mi a „korhatár”?

- Van két kislányom, az egyik három és fél, a másik másfél éves. A nagyobbik már kívülről fújja szinte az összes dalt, tudja a szövegeket, a kicsi pedig táncikál rájuk. Így azt gondolom, kortalan. De amikor a darabot színpadra állítjuk, nagyon ügyelni kell arra, hogy a látvány hangulata, stílusa ne vegye el a figyelmet a történetről. Szerencsére a díszlettervezőnk, Domján Gábor fergeteges színpadképpel készült, valamint Veréb Dia jelmez költeményei méltóképpen színesítik a karaktereket. Az biztos, hogy 5-6 éves kortól már fel lehet fogni az eseményeket. A darabban felcsendülő ritmusos dalok pedig gondoskodnak róla, hogy ne zökkenjünk ki.

- Én úgy gondolom, hogy a mai gyerekek vizuálisan sokkal „edzettebbek”, mint akár az Ön nemzedéke…

- Ez nyilván a technika fejlődésének is köszönhető, hiszen mi még gyerekkorunkban csak fekete-fehérben nézhettük a tv-t, nekik meg ott van a tablet, az iPhone…ezért is szélesebb az ő vizuális befogadóképességük.

- Nem lehetett könnyű megtalálni az ideális szereposztást.

- Hosszas töprengés után végül tavaly ősszel állt össze a fejemben a társulat, amelyben olyan fiatal tehetségeknek akartam lehetőséget adni, mint Katona Klaudia (Hófehérke) vagy Solti Ádám (Herceg). Ez a Herceg vicces karakter: nagyon jóvágású, piperkőc és kellőképpen el is van szállva magától, hiszen korábban begubózva élt a családi fészekben, és nem érte olyan inzultus, amely kijózanította volna. Solti Ádám nagyon jó hozza ezt a figurát. Katona Klaudiának gyönyörű hangja van és könnyen instruálható. Kellemes meglepetés Galambos Lajos is, azaz Lagzi Lajcsi, (Bányafőnök) aki nagy elszántsággal készül minden próbára, bár neki még meg kellett tanítani olyan alapszabályokat, amelyeket a kőszínházban játszó Klaudia vagy Ádám már rutinból hoznak.

Peller Mariann-nak pedig elképesztően jól áll a Királynő szerepe.

Annyira lesz nőies, dögös általa ez a figura, amennyire lennie kell, hogy akár bele is lehet szeretni. Fontos, hogy komoly riválisa legyen Hófehérkének.

- Alig 50 éve született meg az első modern musical, a Hair. Manapság pedig már uralkodó műfajjá vált szerte a világon. Mi lehet ennek az oka?

- Ennek több oka is van, de az biztos, hogy a technika fejlődésével óriásira nőttek a dalok/darabok megkomponálásának lehetőségei. A számítógépes zeneszerzéssel új kapu nyílt meg. Korábban a megálmodott zenét kottára vetettem, majd összehívtam egy zenekart, betanítottam és akkor hallhattam meg igazán, hogy mit is alkottam. Manapság már beülök a stúdióba, ha valami nem jó, kapásból tudok rajta változtatni.

Meghangszerelhetek dalokat egy egész nagyzenekarral, úgy, hogy rajtam kívül senki sincs a helyiségben.

A közönség pedig mindig is szerette a zenés színházat. Sokkal könnyebb nézőként is feldolgozni, mert a zene alátámasztja a színpadi jelenetet, hozzá ad egy hangulatot, a dallamokat könnyen meg lehet jegyezni, aztán dúdolni. Egy monológot aligha fognak megtanulni saját szórakoztatásukra...

A Hófehérke országos turnéja május 13-án Tatabányán kezdődik, Budapesten május 27-én, Gyermeknapon lesz látható a Papp László Sportarénában. A következő hónapokban bejárják az országot, az utolsó állomás december 28-án Nyíregyházán lesz. Mészáros László annyit elmesélt, hogy több musicalje bemutatásra kerül idén, és a következő évre is van egy terve, amelyről csak annyit árulhatunk el, hogy főszereplőjének már a neve is fogalom….


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: