KULT
A Rovatból

Afrikába megy népdalokat gyűjteni a magyar zenészpár

Songoro Fatime és Császári Gergely három hónapra utaznak Tanzániába, Bartók és Kodály nyomdokain. Tervüket közösségi finanszírozással valósítanák meg.
Láng Dávid - szmo.hu
2016. november 29.



A SongoChaango névre keresztelt projekt mindkét résztvevője sok helyről ismerős lehet a budapesti éjszakából. Császári Gergely játszott többek között az Erik Sumo Band, a Kaukazus, a Kispál és a Borz, valamint a Kiscsillag együttesekben, jelenleg pedig a szólóprodukcióból zenekarrá nőtt Császári PillanatmŰvek a szívügye.

Itt zenélnek együtt Songoro Fatimével, aki szaxofonos, a Song-óra nevű improvizációs műhely és Tilos rádiós műsor vezetője. Félig tanzániai származású, de ő maga Budapesten született. Személyes gyökereinek felfedezésén túl konkrét céllal indulnak útnak, megkértem őket, hogy meséljenek róla.

Hogy jött az alapötlet?

„A kutatásunk középpontjában a zene, mint természeti jelenség, illetve a dal, mint kifejezőeszköz áll. Ez a világ minden táján kialakult, látványos különbségek is lehetnek, mégis van kapcsolat közöttük” – kezdi Császári.

Ö maga már több, mint 20 éve foglalkozik népzenével. „Amit ebből kifelé, szerzőként és előadóként mutatok, az ilyen irányú tevékenységemnek maximum a 15-20 százalékát adja. A maradék, tehát a nagy része sokkal inkább figyelem és tanulás. Sok információt szedünk össze és próbáljuk feldolgozni őket. Tanzániában is ez lesz a fő célunk” – teszi hozzá.

"
Olyan dalokat szeretnénk gyűjteni, amik 5-10 év múlva már nem biztos, hogy létezni fognak. A nyugati jellegű tömegmédia terjedésével az uniformizálódás eléggé látványos, vagy még inkább hallható.

A fiatalok nagy része már a telefonján hallgat zenét, ezen belül is egyre jobban a nyugati stílusokat. A médiából és az internetről szintén ez ömlik, így a mai generáció számára a nyugati zene lesz az alap igazodási pont, saját népük hagyományai helyett.

Császári Gergő szerint a technikai tudás fetisizálásával nagyon könnyű eltávolodni az egyébként művészetileg sokkal mélyebb, rétegzettebb hagyományos zenéktől. Ezért főként olyan helyekre szeretnének eljutni, amelyeket még nem a nyugati viselkedésminták uralnak.

Egyetemeken, zenészeken keresztül szeretnének kapcsolatokat építeni, valamint Fatime ott élő rokonai is a segítségükre lesznek. Ő egyébként néhány évvel ezelőtt már elkezdett szervezni egy tanzániai utat, de az végül nem jött össze. Most viszont teljesen magától értetődő volt, hogy ketten nekivágnak.

Terveik szerint hangot és képet is rögzítenének profi technikával, hazaérve pedig egy egész albumot állítanának össze a gyűjtött zenékből. „Az a tapasztalatunk, hogy zenészként világot járva nagyon sok ajtó tud megnyílni. Egy ilyen intenzív, jól körül határolt céllal rendelkező expedícióra pedig ez különösen igaz” – mondják.

songochaango1

Mindezt miből?

Bár alapítványi pályázatok is léteznek erre a célra, ezekkel a bonyolult jelentkezési procedúra miatt nem igazán számolnak. A közösségi finanszírozás viszont éppen ideális eszköz. Ahogy szó volt róla, az internet elterjedése sok negatívumot is hozott magával, ez viszont éppenséggel a pozitív vívmányai közé tartozik.

A kampányt november 29-én indították, és 40 naposra tervezik. Természetesen nem ingyenpénzt kérnek, cserébe az adományozott összegnek megfelelő értékű ajándékokkal lepik meg támogatóikat.

Számításaik szerint összesen 5 ezer euróra, vagyis bő másfél millió forintra lenne szükségük az út megvalósításához. Persze saját forrásokat is tesznek bele, és rengeteg munkát.

A legalacsonyabb támogatási összeg 5 euró, nagyjából 1500 forint. Ezért cserébe már jár a lemez digitális verzióban. Sőt, 10 euróért a stáblistára is rákerül az illető neve, és meghívják egy zártkörű stábbulira a visszaérkezésük után. Aki 20 eurót fizet, személyre szóló videoüzenetet kaphat az út valamely pontjáról, 35 euróért a fizikai lemezt küldenek egy dedikált afrikai fotóval, 50-ért pedig egy képeslapot a Tanganyika-tó partján fekvő Kigomából. Ezt is saját kezűleg fogják feladni a helyi postán.

100 euróért azt kínálják fel, amihez mindketten legjobban értenek: dalt írnak az adományozó instrukciói alapján. Ennek témája bármi lehet, illetve a címzettje is. Miután elkészült, rögzítik és hangfelvétel formájában nyújtják át. Mindezt ráadásul akár még karácsony előtt, így különleges ajándék is lehet belőle. 200 eurós támogatásért cserébe pedig igazi szeretetcsomag jár Tanzániából, személyre szóló fűszer, ékszer, afróság. Emellé természetesen odaadják a lemezt is, fizikai formátumban.

Ha nem jönne össze a kitűzött összeg, akkor is mindenképp elindulnak, viszont át fogják értékelni a célokat: nem biztos, hogy végig dokumentálják majd az utat, és a lemez elkészülése is kérdéses, legalábbis stúdióminőségben. De egyelőre nem számolnak B tervvel, hisznek benne, hogy sikeresen zárul majd a kampány.

Hogyan tovább, ha megvan a pénz?

Itteni projektjeiket kint tartózkodásuk alatt pihentetik. A Császári PillanatmŰvek mindig is rugalmas felállású és váltakozó aktivitású formáció volt, tehát végső soron annyira nem lesz éles a váltás. Ráadásul néhány hónapja készítették el első nagylemezüket, ami a zenekar pályafutásának eddigi csúcspontja. Ezzel lényegében kerek a történet, de ha úgy jön ki a lépés, az út után is folytatni fogják. Nyáron például szinte biztosan lesznek koncertek.

A Song-óra estek komolyabb változás előtt állnak. Év végéig még fut a Dob utcai Lámpásban a heti rendszerességű klub minden kedden, de Fatime a jövőben nem szeretne heti rendszerességgel Budapestnek elköteleződni. A továbbiakban inkább alkalmi jelleggel szeretne koncertezni, illetve workshopokat tartani. Szerencsére mára jó néhány hasonló kezdeményezés indult a budapesti éjszakában, így aki erre vágyik, ezután is talál magának nyitott jam sessiont – zenészként és közönségként egyaránt.

Búcsúbulijukat január 7-én tartják szintén a Lámpásban, és négy nappal később indulnak útnak. Visszaérkezésük után először a komáromi Mediawave fesztiválon lesz Song-óra workshop és koncert, Budapesten pedig május 5-én koncerteznek az Opus Jazz Klubban.

A távolabbi jövő egyelőre mindkettőjük számára nyitott könyv, csak annyi biztos, hogy együtt képzelik el. Akár Magyarországon, akár a világ bármely pontján. Ez talán a zenészlét legnagyobb ajándéka: egyáltalán nincsenek helyhez kötve, ha náluk vannak a hangszereik, bárhol feltalálják magukat.

Az Indiegogo kampány oldala IDE KATTINTVA érhető el, az utazás alatt folyamatosan frissülő blogot pedig ITT találod.

Ha ismerőseidnek is ajánlanád, kattints a megosztásra!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: