A budapesti sínek felejthetetlen Mukija
Kevés olyan város van, amelynek közúti-vasúti hálózatán a budapestivel összemérhető nagyságú teherszállító flotta üzemelt volna a múltban. A 19. század végén, a 20. század elején Európában megindított villamosüzemek az üzemi meneteket mindenütt saját vonalhálózatukon oldották meg: hol speciális járművekkel, hol a forgalmi motorkocsik mögé kötött egyszerű teherkocsikkal. Hiszen teljesen normális (volt), hogy a villamossíneket ne csak személyszállításra használják, nemde?
Ritkább eset volt, hogy a villamosvonalak kiterjedt teherszállítást is vállaltak, elsősorban a rakodások nehézkessége miatt. Szintén ritkaságszámba ment, hogy a városi hálózaton nagyvasúti kocsik közlekedjenek, mely megoldás Budapesten szintén nem volt ismeretlen. A következőkben a villamosvasúti teherszállítás, valamint a ma is üzemben lévő motoros teherjárművek történetét mutatjuk be.
A villamosvasúti személyzet ezeket a kéttengelyes, szürke munkakocsikat „Muki” néven ismerte. Többféle típusuk is üzemelt, a legnagyobb sorozatot 1926–27-ben a BSzKRt. (Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.) szerezte be.
A 7050-es Muki 1938-ban, az Ecseri úti villamosvonal építésén, háttérben az Üllői út. Ez a jármű ekkor még nem volt nagyvasúti ütközőkkel felszerelve (fotó: dr. Gyulai Géza)
A 7062-es Újpest kocsiszínben, a ’60-as években. Az ollós szedő ekkoriban még nem volt jellemző, ez a jármű is csak a HÉV-pályákra való behaladás lehetővé tétele miatt kapott ilyet (fotó: Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből)
Egy különleges szállítmány látható a ‘70-es évek végén frissen átépített Szent Gellért téren: a 7054-es nemcsak két UV-forgóvázat vontat, hanem egy felújításra érett második Mukit is. (fotó: Indóház-archív | Tim Boric)
A 7050-es Muki – amely az 1938-ban készült fényképen is látható – 1985-ben éppen a nagytétényi iparvágányok felé áll ki a budafoki kocsiszínből néhány teherkocsival (fotó: Jakob Kyndby Holm)
A budapesti villamosvasúti teherszállítás utolsó időszakában a szállításokat rendszerint éjjel végezték, nagyritkán azonban nappal is sor került ilyen műveletre: 1996. július 1-jén például két Muki a forgalmi villamosok között haladva három üres tartálykocsit vitt a Ganz gyárból a Déli pályaudvarra (fotó: Grátzer Ákos)
Manapság már jóval kevesebb feladat jut a Mukiknak, de az üzemképtelen vagy selejtezés előtt álló kocsikat még mindig javarészt ők vontatják. A képen két Muki két selejtezett MUV kocsit visz a sörgyár melletti ócskavastelepre, ahol azok végleg befejezik pályafutásukat (fotó: Varga Ákos Endre)
A Mukik telephelye jelenleg Ferencváros kocsiszínben van, ám ezen a 2004 októberében készült felvételen a Fehér úton látható egy motoros fedett teherkocsi (fotó: Bottlik Dániel)
További pillanatképek a felejthetetlen Muki életéből:
Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az Indóház oldalát!