KULT
A Rovatból

18+-os Vissza a jövőbe-animáció? Igen, ez a Rick és Morty, és most a 8. évaddal támadnak!

Elindult az HBO Maxon a 8. évad, ez pedig egészen váratlan eredménnyel járt. Lehet, már nem olyan vicces Dan Harmon és kompániája, mint azt gondoltuk? Ez eddig elég gyenge...
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 30.



Mi lenne, ha a Vissza a jövőbe egy rajzfilmsorozat lenne? 2013-ben ez volt az alapfelvetése Justin Roilandnak, amikor is az Adult Swim csatornának bemutatta őrült agymenését.

Társnak megkapta az elképesztően kreatív és zseniális vígjáték író/rendezőt Dan Harmont és együtt kockatörténelmet alkottak.

Az Adult Swim egy felnőtteknek szóló tévécsatorna, ahol főleg humoros szkeccsműsorok, vígjátékok és rajzfilmek hódítanak. A Warner tulajdonában van, így idehaza az HBO Max keretein belül találkozhatunk Rick és Morty legújabb kalandjaival.

2013-ban a Rick és Morty egy üde, friss és rettenetesen rosszindulatú csoda volt. A humora nehezen behatárolható. Nagyon kockahumor, keverve erős szatírával, társadalomkritikával és elképesztően fekete humorral. Anno Roiland úgy képzelte el, mintha a Vissza a jövőbe Dokija és Marty (innen a Morty név) folytatnák az időutazós kalandjaikat, kiegészítve egy kevés multiverzummal és vérrel. Egy ténylegesen 18+-os felnőtt vígjáték sorozat, aminek a központi történetszála rengeteget fejlődött Dan Harmonnak köszönhetően. A két zseniális alkotó együtt, valami hihetetlen vicces dolgot rakott össze. Persze minden mesterműnek van árnyoldala,

Roilandot 2020-ban mindenhonnan kirúgták, teljesen jogosan, hiszen élettársát bántalmazta, ezért megszakadt minden kapcsolat a sorozat és az alkotó között.

Ami azért hatalmas gond, mert Roiland adta mindkét főszereplő eredeti hangját. A két karakternek olyan jellegzetes hangja volt, amit nehéz pótolni. Dan Harmon próbált tüzet oltani, hogy Roiland csak a projekt elején vett részt az alkotási folyamatban, de amióta eltávolították a produkcióból, azóta a Rick és Morty se az igazi.

Vagyis ha őszinte akarok lenni, a 8. évadjába lépett sorozat már egy jó ideje nem az elvárt szintet hozza. A cél az lenne, hogy a metahumort értelmes történet köré fűzve, kegyetlen poénokkal támadják a nézőket. Ebből az lett, hogy kapunk egy közepes történetet, egy-két ténylegesen jó poénnal és sok sallanggal. A szinkronhang-váltást már az előző évadban se lehetett észrevenni, sokan azt állítják, hogy mesterséges intelligencia segítségével érték el, hogy a két új színésznek olyan hangja legyen, mint az eredeti Roiland-féle szinkronnak.

Ez nézői szemmel teljesen indifferens. De ami ennél is fontosabb, hogy amit nézünk, az jó is legyen.

Itt az első számú, legnagyobb probléma. Nem annyira vicces már a Rick és Morty, mint az elején volt. Sokszor már munkának tekinthető nézni is. Nem úgy ülök le elé, hogy: „juj de jó, új rész!”, hanem „reméljük ez most jobb lesz mint eddig...” - és ez gond.

Dan Harmonnak is akadtak problémái, nem is kevés. Az elképesztően kreatív szakembernek köszönhetjük a Community (idehaza Balfékek keresztségre kárhoztatott) sorozatot, ami minden idők egyik legjobb vígjáték sitcomja volt. Aztán 2018-ban őt is megvádolták szexuális zaklatással és az alkoholizmusa sem segített. Igazából ekkortájt kezdett a Rick és Morty lefele menni a lejtőn. Itt jön az örök kérdés: el lehet-e különíteni a művet az alkotójától? Lehetne, ha a kettő nem kapcsolódna szervesen össze.

Az ok-okozati összefüggés egyértelmű: problémás alkotók mellett nem lesz tökéletes alkotás sem.

Hogy ezt miért kezdtem ennyire Ádámtól és Évától? Mert a Rick és Morty tökéletesen mutatja be ezt a felemás állapotot. Az animáció, a zenék, minden technikai elem évadról évadra egyre tökéletesebb, de a sorozat minősége mégis folyamatosan romlik. A tartalom egyre kevesebb, a viccek nem olyan pörgősek, nem kapunk négy másodpercenként két elmondott poént, két vizuális gaget és három rejtett apróságot, amit csak az vesz észre, aki kereste a részletekbe rejtett gyöngyszemeket.

Márpedig a Rick és Morty minden pillanata tele volt ilyen rejtett apróságokkal. A 8. évadra annyi maradt, hogy az első részre kaptunk egy féllábú Mátrix-paródiát. Nem fogja vissza magát egy másodpercre se, kegyetlen és véres, de egyre kevésbé vicces. Már nincs igazi átívelő szál sem, azt lezárták az előző szezonban. Nem tudom mivel lehetne új életet lehelni a sorozatba.

Az Adult Swim megrendelte a szériát a 12. évadig, amit valószínűleg tartani is fognak az alkotók, mert hatalmas pénzt kaptak érte.

De semmi más motivációt nem érzek az újabb és újabb évadokban és spinoffokban. Van ugyanis még egy anime-sorozata is a Rick és Mortynak, stílusosan csak Rick és Morty: Anime címmel. Ez sem rengette meg a világot 2024-ben, ahogy a következő évadok se fogják nagy valószínűséggel.

Bár ki tudja, Dan Harmon lehet, hogy önmagára talál és kapunk valami érdekeset, frisset és vicceset a 8. évadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: