HÍREK
A Rovatból

Termelési szünetek, egyhavi kiesés, műszaklemondások – megviseli a magyarországi autógyárakat a globális csiphiány

A piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
MTI, fotó: - szmo.hu
2021. október 31.



A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.

A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés

- tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-t.

Kifejtette: habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeik iránt, értékesítési terveiket mégis kénytelenek folyamatosan felülvizsgálni, és a legyártható darabszámokhoz igazítani. Kiemelte: a hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban - a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt - a várakozási idő növekedésére kell számítani.

Közölte: a nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fognak készíteni Esztergomban az idén, a csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ.

A Magyar Suzuki a cég korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el.

A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba.

Hangsúlyozta, hogy a Magyar Suzuki Zrt.-nél a foglalkoztatottak létszáma e helyzetben is állandó, a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.

Bonnár-Csonka Zsuzsanna rámutatott: amint más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó csiphiány. A cég elektronikai alkatrész beszállítóival közösen folyamatosan figyeli és elemzi a piaci helyzetet, és azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen.

Az Audi Hungaria működésére szintén jelentős hatást gyakorol, hogy a félvezetők iránti megnövekedett igények az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták. A cég az MTI-t arról tájékoztatta, hogy ennek következtében az elmúlt időszakban több műszakot le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt.

Jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés - közölték. Ugyanakkor az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a termelést, ennek következtében a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások - jelezték.

A konszern mindent megtesz annak érdekében, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldja, és hatását a lehető legminimálisabbra mérsékelje - hangsúlyozták, hozzátéve: a vállalat rugalmas termelésszervezésének köszönhetően tudja kezelni a félvezetőhiány miatti termelésingadozást, így ennek nincs hatása az Audi Hungaria határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatására.

A 2021-es év gyártási volumenére nagyban kihat a félvezető-ellátás bizonytalansága - mutattak rá, pontos prognózisra azonban az állandóan változó körülmények miatt nem vállalkoztak.

A cég korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 ezer 157 járművet készítettek Győrben, ez 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben.

Az Audi Hungaria közölte: folyamatosan elemzik a történéseket, és szoros egyeztetésben állnak beszállítóikkal, a logisztikai partnerekkel és a konszern további gyártótelephelyeivel. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad.

Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint a csiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél megnövekedhet.

Ezzel kapcsolatban a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria adott tájékoztatást. Bujáki Zsolt kommunikációs vezető az MTI-nek elmondta: a csiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket, a megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6-12 hónap is előfordulhat.

A harmadik magyarországi autógyártó, a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábbi tájékoztatása szerint januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerültek.

Akkori közlésük szerint a gyár a helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodott, a termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre és az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használták fel.

A kecskeméti gyárban 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret.

A Daimler német autógyártó autói iránti kereslet továbbra is erős volt az idén, a cég második negyedéves gyorsjelentésében jelentős nyereségről számolt be, ám arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők hiánya a második félévben már visszaveti az értékesítést és jövőre is éreztetni fogja hatását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely: Orbán Viktor munkatársai kifizették a magángépet, hogy a nyaralásuk alatt a miniszterelnökkel dolgozhassanak
A miniszter szerint magánügy, mennyibe került a horvátországi út, és nem is tartozik a nyilvánosságra. Úgy véli, a miniszterelnök szabadsága alatt is dolgozhat.


A Kormányinfón Gulyás Gergely több kérdést is kapott azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hogyan utazott Horvátországba a nyár elején. A miniszter nem árulta el, mennyibe került a repülőgép bérleti díja, amivel Orbán és kísérete érkezett, arra hivatkozva, hogy „nem a közvéleményre tartozik, hanem magánügy”.

Gulyás hangsúlyozta, hogy a magángépes utat minden résztvevő – köztük Orbán Viktor, valamint a politikai igazgatója, titkára és kommunikációs vezetője – a saját pénzéből fizette.

A miniszter szerint „fel sem merül”, hogy ne tudnák kifizetni a költségeket a saját jövedelmükből. Azt is hozzátette, hogy egy ilyen repülőgépet vagy vitorláshajót – „nem jacht, vitorlás!” – sokan ki tudnak bérelni, újságírók is.

A 444 kérdésére Gulyás úgy fogalmazott: ebben az esetben Orbán munkatársai azért állták az útiköltséget, hogy a főnökükkel dolgozhassanak.

A miniszter szerint azt sem tilthatja meg senki a kormányfőnek, hogy a szabadságán munkát végezzen. Vitályos Eszter államtitkár ehhez hozzátette: „Az államigazgatásban úgy szoktunk szabadságra menni, hogy közben dolgozunk is” – fogalmazott. Majd Magyar Péterre utalva megjegyezte, mások ezzel szemben „végignyaralták az elmúlt hónapokat”.

Gulyás a Kormányinfón kitért arra is, hogy Orbán Győző anyagi helyzetével kapcsolatban sincs kétsége: szerinte a miniszterelnök apjának „több tízmilliárdos” felújításokra is megvolt a fedezete a hatvanpusztai birtokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Máris lemondták egy fellépését az énekesnek, aki botrányt keltett Himnusz-éneklésével augusztus 20-án
Már nem csak üzengetnek neki Osváth Zsolttól Pataky Attiláig, de Dunakeszi város önkormányzata például nem is tartja méltónak a város fesztiváljához.


Dunakeszi Város Önkormányzata tájékoztatja a lakosságot, hogy a szervezők visszavonták Ajsa Luna fellépését a Dunakeszi Feszt 2025 programjából” – írja a Pest megyei település Facebook-oldala.

Bár a fellépésre még nem került sor, ennek ellenére azzal indokolnak, hogy az előadás

„sem művészi színvonalban, sem hozzáállásban nem méltó Dunakeszi legnagyobb rendezvényéhez”.

Hozzáteszik: „A kiesett fellépő helyett természetesen más előadóról gondoskodunk a pénteki napra, hogy a fesztivál teljes élményt nyújtson a közönségnek.”

Mint arról korábban mi is írtunk, a fiatal énekesnő a Műegyetem rakparton cigarettával a kezében, ülve, rossz hangfekvésben énekelte a magyar himnuszt, kommentelők ezreinek fatváját magára rántva. Emellett produckiójáról megszólalt – politikai oldaltól függetlenül – többek között Pataky Attila vagy Osváth Zsolt is, míg Ókovács Szilveszter szakmai kritikát és egy meghívást meghívást ajánlott fel neki az Erkel Színházba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely szerint Magyarországnak is vannak eszközei, ha Ukrajna nem ért a szép szóból
A miniszter szerint a vezetéktámadás nem Moszkvát, hanem Budapestet sújtja leginkább. Úgy véli, a szolidaritás nem indokolhatja a gesztusokat ebben a helyzetben.


Gulyás Gergely a kormányinfón elítélte a Barátság-kőolajvezetéket ért ukrán támadást. A Miniszterelnökséget vezető miniszter hangsúlyozta:

„A támadás első pillanatától kezdve szolidárisak voltunk Ukrajnával, Kijev köszönettel tartozik Magyarországnak.”

Hozzátette, Magyarország fontos szereplő Ukrajna energiaellátásában, ezért különösen visszásnak tartja azt a támadást, amely szerinte elsősorban nem Moszkvának, hanem Budapestnek árt.

Gulyás közölte: a kormány felszólítja Ukrajnát, hogy az ellátás biztonságát szolgáló vezetékhálózatot óvja meg, és ne próbálja felrobbantani.

Azt mondta, reméli, hogy a szomszédok a jó szóból is értenek, de hozzátette, Magyarországnak is vannak eszközei.

A HírTV riportere felidézte, hogy az ukrán függetlenség napján a főváros kék-sárga színben világíttatta ki a Lánchidat. Gulyás erre úgy reagált: a szolidaritást el tudja fogadni, de nem érti, miért kell ezt olyan időszakban tenni, amikor Ukrajna a Magyarországot ellátó Barátság kőolajvezetéket támadja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lengyel Tamás és Molnár Áron társulata betiltatná a közpénzből fizetett félrevezető politikai reklámokat – népszavazást kezdeményeznek
Több mint 230 ezren álltak a színészek kezdeményezése mögé, miután petíciót indítottak a szabad közbeszédért. Most már a Nemzeti Választási Bizottságnál pattog a labda, hogy lesz-e népszavazás.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. augusztus 25.



Több mint 230 ezer ember írta alá a LOUPE Színházi Társulás „Levegőt! Szabad Közbeszédet, Szabad Köztereket és Életteret!” című petícióját, amivel a színészek Orbán Viktornak és Rogán Antalnak akarnak üzenni.

A társulat közölte: népszavazási kezdeményezést nyújtott be az ügyben.

„Beadtuk. A népszavazási kezdeményezés hivatalosan is úton van” – jelentette be a Nemzeti Választási Bizottság épülete előtt felvett, majd a LOUPE Színházi Társulás Facebook-oldalán megosztott videóban Molnár Áron, Lovas Rozi, Horváth János Antal és Lengyel Tamás. A kérdést, amelyet népszavazásra akarnak bocsátani, Horváth olvasta fel.

„Egyetért-e ön azzal, hogy az országgyűlés törvényben tiltsa meg a félrevezetésre, félelemkeltésre, indulatkeltésre, vagy gyűlöletkeltésre alkalmas, közpénzből finanszírozott hirdetések megjelenítését?”

A színészek a posztban azt írják, tudják, hogy szinte lehetetlen próbálkozás végigvinni a referendumot, de mivel több mint 230 ezren támogatták a kezdeményezést, arra jutottak, hogy „a lehetetlent is érdemes megpróbálni.”

A petícióval – amit ITT még mindig alá lehet írni – a szabad közbeszéd, a szabad közterek és a szabad élettér megteremtését szeretnék elérni, és ennek része az, hogy az utcákról, buszmegállókból, valamint az online terekből eltűnjenek a politikai plakátok, a hergelő, manipulatív üzenetek,

„amelyek nemcsak a közbeszédet silányítják el, hanem családokat választanak szét és barátságokat tesznek tönkre”.

A társulat követelései között szerepel az is, hogy véget kell vetni a közpénzből finanszírozott gyűlöletkampányoknak, ezért arra kérik a hatalmat, hogy tegye lehetővé „a valódi, szabad, értékalapú közbeszédet és párbeszédet”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: