KULT
A Rovatból

Nem sok esélye lesz az Oscarra a törikönyvszagú Blokádnak

Taxisok kontra Antall „Jóska” kontra Árpi bácsi… A színészek szerencsére mentik a menthetőt, de az ideologikus, nem túl feszes rendezés és a közepes törijegyzet-szerű forgatókönyv esélytelenné teszik a filmet a sikerre.


A fokozatosan kivonuló szovjet csapatok által itt hagyott, demokratikus útra lépett Magyarország első komoly tömegtüntetése volt az 1990-es taxisblokád, amely az október 23-i 1956-os ünnepségek után két nappal, Antall József miniszterelnök kórházba vonulását követően bénította meg az országot. A polgári engedetlenség során több ezer taxis és fuvarozó három napra eltorlaszolta Budapest és az ország több nagyvárosának útjait és hídjait. A tüntetést az október 25-én bejelentett, kb. 65 százalékos benzináremelés generálta, aminek következtében 56 forintra emelkedett a normál motorbenzin literenkénti ára.

A kormány az intézkedést az öbölháború okozta olajár-növekedéssel és a szovjet olajszállítás akadozásával magyarázta, így próbálták elrettenteni az embereket a nagymértékű felvásárlástól, hiszen az országnak csupán néhány napra elegendő olajtartaléka volt.

Október 28-nak estéjére végül megszületett a megállapodás, amely szerint a kormány 12 forinttal csökkentette a megemelt benzinárakat, emellett a tévé nyilvánossága előtt megígérték, hogy nem vonják felelősségre a demonstrációban résztvevőket. A megállapodás aláírása után Antall József miniszterelnök a kórházi szobájában, az ún. "pizsamás interjúban" értékelte az országban kialakult állapotokat, elmondása szerint az előállt helyzetben nem voltak sem vesztesek, sem győztesek.

Ezek az ismert történelmi tények. Tősér Ádám rendező (Béke – A nemzetek felett) és Köbli Norbert forgatókönyvíró (A vizsga, A berni követ, Örök tél, Félvilág, Trezor, Apró mesék, A játszma) azonban ennél részletesebben, cizelláltabban szerették volna visszaadni a ’90-es évek elejének megváltozott Magyarországát és az akkori közhangulatot, amelyben a blokádot szervező taxisok és fuvarozók abszolút reális veszélynek tartották, hogy a rendőrség vagy a hadsereg erőszakot alkalmaz majd velük szemben.

Hiszen a demonstráció törvénytelen volt, és még természetesen nem szoktak hozzá az új állami berendezkedéshez, az előző elnyomó rendszer réme lebegett továbbra is előttük.
Hogy ezt a pattanásig feszült helyzetet végül sajnos nem sikerült megfelelőképp érzékeltetni a Blokádban, azzal a film az egyik legfőbb ütőkártyáját hagyta a pakliban.

Ez azért is szomorú, mert kevés egész estés hazai mozgókép tűzte ki eddig célul, hogy vászonra vigye a rendszerváltás utáni Magyarország akármelyik fontosabb mozzanatát, általában ennél korábbra próbálnak visszanyúlni (főképp az ’56-os eseményekre, vagy még korábbra, de maximum a Szovjetunió széteséséig bezárólag).

A Blokád tehát alapvetően egy filmes rést próbált betölteni, és ahogy például Oliver Stone filmjei engedtek betekintést az Egyesült Államok politikai és/vagy katonai hadszínterének kulisszái mögé, úgy Tősérék is nekiláttak feltérképezni az akkori hazai erőviszonyokat, bekukkantani az Országház zárt ajtajai mögé, hogy lássuk, miként próbálta megoldani a majdhogynem forradalomba hajló helyzetet a demokratikus Magyarország első megválasztott miniszterelnöke, Antall József (Seress Zoltán), a köztársasági elnök Göncz Árpád (Gáspár Tibor), a belügyminiszter Horváth Balázs (Görög László), vagy az MDF frakcióvezetője, Kónya Imre (Csőre Gábor).

Bizonyos szempontból pedig sikerült is visszaadni az akkori miliőt, és tűpontosan elhelyezni minket a korszakban.

Ráadásul mindjárt kettőben, hiszen flashback-jelenetekben az 1956-os forradalom előtti forrongó éra is megelevenedik, az akkor gimnáziumi tanárként dolgozó 24 éves Antall (ifj. Vidnyánszky Attila) szemén keresztül. Csak hogy jobban megértsük a későbbi miniszterelnök motivációit és döntéseinek előzményeit. Dicséret illeti tehát a díszleteseket, a látványtervezőt, a sminkeseket (Gáspár Tibor Göncz-maszkja például kifejezetten jól sikerült), a kellékeseket és mindenki mást, akinek az volt a feladata, hogy korhűséget kölcsönözzön a látottaknak.

Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy egy a taxisblokád, valamint az azt megelőző és azután következő események méltó mozgóképes emléket kapjanak.

Annál ugyanis feszültebb rendezésre, kevésbé részrehajló felfogásra (Antall a hős, Göncz csak a terhére van), és izgalmasabb párbeszédekre lett volna szükség. A Blokád így ugyanis egy törilecke felmondása lett, azzal pedig lehet vitatkozni, hogy mindez valóban így történt-e, ezeket cselekedték, mondták-e a politikai színtér akkori szereplői, avagy csak a filmes hatás és alkotói hozzáállás változtatott-e meg ezt-azt. Akárhogy is, a 2023-as Oscar-átadó legjobb nemzetközi játékfilmes kategóriájába nevezett mű kellő érzelmi töltet híján, a történelem inkább szárazan felskiccelt 105 percével bizonyára nehezen tud majd labdába rúgni a megmérettetésben.

A színészek szerencsére mentik a menthetőt, sok nagyszerű előadó kapott játékidőt, s közülük is kiemelkedik a két Antall, vagyis Seress Zoltán és ifj. Vidnyánszky Attila érzékeny, kellőképp átszellemült játéka.

Nehéz politikai hovatartozástól függetlenül nézni a Blokádot, ami mögött érezhetőek bizonyos, a mostani vezetés ideológiájának megfelelő törekvések. A legfőbb baj azonban, hogy szórakoztató, a korszakot hűen bemutató művészi alkotásként sem tud túlmutatni egy múltidéző törijegyzet átradírozgatott, átírogatott lapjain.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Azahriah európai turnéra indul 2026-ban, már megvannak az időpontok és a helyszínek is
A fiatal sztár lenyom három teltházas bulit Budapesten, aztán nyakába veszi az öreg kontinenst. Az új dala is tarol, amit Young Fly-jal közösen készített.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. szeptember 22.



Azahriah menedzsmentje vasárnap jelentette be az Instagramon, hogy a harmadik Azahriah-koncert az MVM Dome történetének leggyorsabb teltháza lett, ugyanis a jegyek kevesebb, mint másfél óra alatt fogytak el rá. Ezzel az énekes három teltházas koncerten lép fel Budapesten október 17-18-19-én.

Nem sokkal később kikerültek az Instára az Azahriah EU Tour 2026 időpontjai és helyszínei is.

2026. március 6. Prága, Archa

2026. március 7. Pozsony, Majestic

2026. március 15. Zürich, Volkshaus

2026. március 16. Amsterdam, Melkweg

2026. március 18. London, O2 Forum

2026. március 20. Frankfurt, Zoom

2026. március 21. Stuttgart, LKA Longhorn

2026. március 23. München Backstage

2026. március 24. Bécs, Gasometer

Azahriah nem csak a tripla teltház és az európai koncertkörút miatt bonthat pezsgőt, hanem a nemrég megjelent új dal miatt is. A Young Fly-jal közösen jegyzett vemzavr! hat nap után 831 ezer megtekintésnél tart a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Hihetetlen: egy negyedik koncertet is ad az MVM Dome-ban a Pamkutya – először hirdettek élő show-t
Pamkutya-őrület az MVM Dome-ban! A testvérpár egy negyedik időpontot is kitűzött, miután villámgyorsan elfogytak a jegyek az előző három koncertjükre.


A paródiavideókkal óriási YouTube-közönséget építő PamKutya, vagyis Osbáth Norbert és Osbáth Márk először hirdetett olyan koncertet, amelyen élő show keretében is előadják az átírt zenéket. Az első dátumot szeptember 10-én jelentették be, és pillanatok alatt elfogytak rá a jegyek.

Hasonló tempóban lett sold out a második és a harmadik időpontra meghirdetett koncert is, ezért kitűztek egy negyedik bulit, ami csupán egy nap szünet után követi a triplázást az MVM Dome-ban.

A csapat Facebook-posztja szerint tehát „kvadrupláznak”, ami azt jelenti, hogy 2026. március 13-14-15-e után egy pihenőnapot tartva 17-én is fellépnek.

„Ne aggódjatok, hogy hétköznap lesz, mivel 22:30-ra befejeződik a show, így másnap mindenki simán mehet suliba/munkába” – fűzték hozzá, megjegyezve, hogy a negyedik koncert belépőinek online értékesítése szeptember 24-én indul.

Arról pedig, hogy mire számíthat az MVM Dome közönsége, korábban azt írták, „Sosem léptünk még fel élőben, de most itt lesz az alkalom megünnepelni a YouTube-on eltöltött 15 évünket! A koncerten előadjuk a legtöbb paródiánkat és a saját számainkat, így egész estés programra számítsatok, az előzenekar pedig nem más lesz, mint a jó barátunk, JustVidman.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a búcsú ideje! A Downton Abbey: A nagy finálé lordjai, ladyjei és személyzete utoljára rabolják el a szívünket
A 2010-ben indult sorozat után 15 évvel megérkezett a mozifilmes franchise harmadik, egyben záróepizódja, a rajongóknak pedig jó hír: örömkönnyek hullanak majd a mozikban!


2010-ben indult világhódító útjára a Downton Abbey című sorozat, amely Julian Fellowes kreálmánya, a színészből forgatókönyvíróvá vált alkotóé, aki korábban olyan filmek szkriptjeiért volt felelős, mint pl. a 2001-es Gosford Park (ez volt az első mozifilmje, és rögtön Oscar-díjat kapott érte a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában), a Hiúság vására (2004), a Cserbenhagyás (2005), Az ifjú Viktória királynő (2009), Az utazó (2010) vagy a 2013-as Rómeó és Júlia. Vagyis tisztán látható, hogy a kosztümös, történelmi darabok és az angol arisztokraták életének bemutatása szó szerint előkelő helyet foglaltak el az érdeklődési körében. A Downton Abbey megalkotásához minden bizonnyal a Gosford Parkból vett ihletet, tekintve, hogy abban is egy angol nemesi ház mindennapjaiba nyertünk betekintést az arisztokrata család és a cselédek szemszögéből, bár ott egy Agatha Christie-szerű gyilkossági ügy volt a középpontban, szóval egy vérbeli „ki tette”-film pergett a szemeink előtt, a Downton Abbey mindebből csak a közeget vette át.

A 2010 és 2015 között hat évadot megélt széria gyorsan óriási rajongótáborra tett szert, így, amikor bejelentették, hogy a sorozat lezárulta után négy évvel, 2019-ben egy egész estés Downton Abbey-film kerül a mozik vásznaira, a fanok repesni kezdtek a boldogságtól.

A Crawley família és udvartartásának sztorija folytatódik! Nem is volt meglepő, hogy az első mozifilm óriási sikert aratott: a 13 millió dolláros költségeire világszinten 194,6 milliót keresett csak a vásznakról.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek mozis szereplésének az időközben lezajlott Covid-járvány nyilván nem tett jót, de a Downton Abbey: Egy új korszak (2022) még így is összegyűjtött 92,6 millió dollárt. S mivel úgy tűnik, a magyaron kívül, úgy tűnik, az angol igazság is három, ezért Crawley-ék sem kerülhették el a trilógiává duzzadást, így újabb három év után most került mozikba az utolsó epizódnak ígért A nagy finálé.

Sajnos időközben a sorozat és a filmek egyik legnépszerűbb karakterét, a Lady Violet Crawley-t alakító Maggie Smith 2024. szeptember 27-én, 89 évesen elhunyt, így a harmadik részben már nem tudott részt venni, s hozzájárulni csípős beszólásaival a nagy egészhez.

A nagy finálé azonban természetesen nem feledkezett meg róla, és tisztelettel adózik több jelenetben is a karakter s egyben a kétszeres Oscar-díjas színésznő előtt.

Az új sztori szerint egyébként 1930-ban Londonban a Crawley család – Mary (Michelle Dockery) – kivételével megnézi a Guy Dexter (Dominic West) főszereplésével készült új Noel Coward-darabot (Arty Froushan). A színfalak mögött találkoznak Dexterrel, Cowarddal és a korábbi Downton-i komornyikkal, Thomas Barrow-val (Robert James Collier), aki most Dexter asszisztense és élettársa. Másnap a Crawley család Lady Petersfield (Joely Richardson) bálján tartózkodik, amikor hírt kapnak Mary és Henry Talbot válásáról. Lady Petersfield arra kényszeríti Maryt, hogy azonnal távozzon, mert a királyi család tagjai is várhatók, és egy elvált nő ne hozzon szégyent a házára.

Robert (Hugh Bonneville) és Cora (Elizabeth McGovern) visszatérnek Downton Abbey-be, míg Mary a Grantham Házban marad, hogy fogadja Cora bátyját, Harold Levinsont (Paul Giamatti) Amerikából. Haroldot Gus Sambrook (Alessandro Nivola), egy pénzügyi tanácsadó kíséri, aki állítólag megmentette Haroldot az anyagi csődtől azzal, hogy a Wall Street-i tőzsdekrach előtt kivonta a befektetéseit a tőzsdéről.

Sambrook és Mary azonnal vonzódni kezdenek egymáshoz, és hamarosan az ágyban kötnek ki.

A társaság ezután Downton Abbey-be utazik, ahol Harold Cora megdöbbenésére elárulja, hogy rossz befektetésekkel elszórta az anyjuk vagyonát. Így Downton megmaradt pénzét szeretné befektetni, hogy megtérüljenek a veszteségei, és visszafizethesse az adósságát Sambrooknak.

És ez még csak az alapsztori, hiszen ahány karakter, annyi sors és annyi történet, márpedig karakterből van elég a Downton Abbey-ben. Olyan sok, hogy egy mozifilm 124 perce alatt nem is juthat elegendő idő mindenkire, így nem is tud igazi mélységbe menni Fellowes forgatókönyve. Amit azonban a franchise rajongói megszoktak és megszerettek, azt tokkal-vonóval hozza így is. Kellemes néznivaló marad A nagy finálé, amelyben nem sok konfliktus adódik, de ha mégis, azok is viszonylag gyorsan megoldódnak. Negatív karakterből sem találni sokat, ebben a világban szinte mindenki kedves és szimpatikus, a nemesek jól bánnak a cselédekkel, és megbecsülik őket, akik szintén felnéznek a munkaadóikra.

A Downton Abbey sikere és népszerűsége nem is feltétlenül a szenzációhajhászásban és a hatalmas fordulatokban keresendő.

Sokkal inkább abban, hogy a nézők megszerették ezeket a karaktereket, így szívesen lesnek bele a mindennapjaikba, és úgy érezhetik, mintha ők is családtagok lennének, akár az arisztokraták, akár a személyzet berkeiben.

A nagy finálé sem hoz forradalmat a franchise-on belül, nincs benne semmi olyasmi, amit ne láttunk már volna a sorozat hat évada vagy az eddigi két mozifilm alatt, mégis széles mosollyal nézik majd végig a rajongók, mert az a bizonyos Downton Abbey-varázslat ezúttal is tisztán érezhető a kastély falai között.


Link másolása
KÖVESS MINKET: