Új párkeresési trend: csak hozzájuk hasonló emberekkel ismerkednének dél-koreai fiatalok személyiségteszt alapján
MBTI – ez a négy betű határozza meg a párkeresést Dél-Koreában. Megtalálható hirdetőplakátokon, számítógépes játékokban, közösségi oldalakon, a Spotify lejátszási listáin, a társkereső alkalmazásokban, de az emberek közötti beszélgetésekben is számos alkalommal felmerül.
Ez a négy betű a Myers–Briggs-típuselmélet rövidítése, amelyet két amerikai nő, Katherine Briggs és lánya, Isabel Myers dolgozott ki Carl Jung személyiségelmélete alapján a második világháború idején. A személyiségteszt 16 típust állapít meg a különböző személyiségjegyek alapján. Eredetileg az volt a célja, hogy segítsen a nőknek a munkakeresésben, de az 1990-es évektől kezdve a pályaválasztás előtt álló fiatalok körében is népszerű lett. Dél-Koreában pedig újabban a párkeresésben veszik hasznát: személyiségtípus alapján leszűkítik azoknak a körét, akikkel randizni akarnak. Ma már a társkereső alkalmazások profiljainak egyharmadában megjelenik ez a személyiségteszt - írja a CNN.
- mondja egy 23 éves szöuli egyetemista, Lee Da-hyun.
A lány saját tapasztalatai is megerősítik a személyiségtesztbe vetett hitét: barátja típusa az elmélet szerint kompatibilis az övével, ezt pedig szerinte a gyakorlatban az igazolja, hogy már több mint 2,5 éve együtt vannak, tehát valóban jól működnek együtt.
A személyiségteszt módszertanát egyébként sok pszichológus megkérdőjelezte már, mondván, hogy nincs elegendő bizonyíték az állítások és az eredmények következetlenségeinek alátámasztására. David J. Pittenger, a Marshall Egyetem pszichológiaprofesszora például 1993-ban azt írta, az adatmintázat nem azt sugallja, hogy ccsak 16 egyedi személyiségtípus létezik.
De nemcsak a tudományos érvényesség aggasztja a szakértőket, hanem az is, mit árulhat az elméletre alapozó fiatalokról az, hogy most hirtelen ismét trendi lett ezt alkalmazni, például a társkeresésben. Lim Myoung-ho pszichológiaprofesszor elmondása szerint ugyanis az MBTI népszerűsége az elmúlt években, a koronavírus időszakában nőtt meg igazán. Egyrészt azért válhatott hirtelen ismét vonzóvá, mert az emberek azzal vigasztalódtak, hogy a bizonytalan, nyugtalanító években időbesorolhatják magukat egy kategóriába mások mellé, hiszen így kevésbé stresszelnek. De nemcsak a járvány miatt kereshettek ily módon "menedéket" a dél-koreai fiatalok: a versenyképes munkaerőpiac, az emelkedő munkanélküliségi ráta, az egekbe szökött lakásárak és a mérgező munkahelyi kultúra is hozzájárulhatott ahhoz, hogy elégedetlenek és pesszimisták legyenek. Mivel a huszon- és harmincévesek kénytelenek elsősorban arra koncentrálni, hogy jó munkahelyet találjanak és eleget keressenek a megélhetéshez, a kapcsolatok kialakítására és ápolására, valamint a társkeresésre kevesebb időt tudnak fordítani. Egyesek pont azért alapoznak az ismerkedésnél az MBTI-re, mert nincs elég idejük és türelmük.
Sok szakértő szerint azonban nem egészséges túl nagy hangsúlyt fektetni a személyiségteszt eredményére, akár munka, akár barátok, akár randipartnerek kereséséről van szó. Még a hivatalos MBTI-teszt kiadója, a The Myers-Briggs Company is óvatosságra intett ennek kapcsán. A cég ázsiai-csendes-óceáni ügyvezető igazgatója elmondta, nem lenne helyénvaló a teszt segítségével az adott személy személyiségtípusának megfelelő partnert találni.