JÖVŐ
A Rovatból

Stefan Frankenberg, a TEDx Danubia előadója: „A Metropa a szívek uniója, ami magába foglalná egész Európát”

Stefan Frankenberg Bécsben él, zenész, és mintegy 'mellékesen' megálmodta az egész Európát összekötő szupergyors vasúthálózatot.

Link másolása

Stefan Frankenberg Bécsben élő zenész, az egész Európát összekötő szupergyors vasúthálózat, a Metropa megálmodója.

– Ön zenész. Hogy kötött ki a Metropa projektnél?

– Az rossz kifejezés, hogy “kikötöttem”, hiszen továbbra is zenélek. A Metropa amolyan mellékprojektnek indult több mint 11 éve. Bár az elmúlt tíz év eseményei miatt – a migránsválság, a gazdasági válság és a klímaválság – még fontosabbá vált. Mostanra az egyik legfontosabb projektem, de akkor is csupán egy a sokból. Olyan, mint egy gyermek: nem mondod, hogy ez vagy az fontosabb a többinél.

– És ez a bizonyos gyermek hogy született?

– Történetesen épp Magyarországon történt. Egy barátommal látogattam ide, mert vásárolt itt egy kis házat. Hosszú út volt, vagy három óra, és beszélgettünk. Valahol ott, a magyar tájban egyszer csak

a barátom szóba hozta a szupergyors japán Sinkanszen vonatot. Azt mondtam: nem lenne szuper, ha hasonló vonatok járnának Európában is? Nemcsak az egyes országok városait köthetnék össze, hanem Európa összes városát. Így született meg a Metropa gondolata.

Amikor visszatértem Bécsbe, leültem az íróasztalhoz Európa térképéhez, és spontán elkezdtem behúzni a vonalakat. Próbáltam rájönni, miket lenne jó összekötni, így alakult ki a hálózat. Így egy egészen másfajta Európa rajzolódott ki, aminek az egyik legfontosabb jellemzője, hogy nincsenek benne határok. Az én térképemen Európa olyan, mint egy nagy város, amelyet Európa országai alkotnak.

– Kizárólag az Európai Unióban gondolkozik, vagy egész Európában?

– A Metropa semmiképp nem korlátozódik az Európai Unióra. Nem mintha nem tetszene az eszméje, de többnek kéne lennie mögötte, mint amiről most szól. Nem csak egy gazdasági, politikai struktúra. A szívek uniója, ami magába foglalná egész Európát.

Számomra, polgárként, Európa nem ér véget a mostani határoknál. Ha nem így volna, Svájc, Algéria vagy Belarusz sem szerepelhetne ezen a térképen.

– Ez egy nagyon szép idea, de valóra is válhat?

– Ez nem az én dolgom. Én csak lefektettem Európa jövőjének az alaptervét. Az volt a szándékom vele, hogy másokat inspiráljak. Bécs és Berlin között körülbelül tíz éven belül elkezdődhet az első vonal építése.

Ami fontos, hogy a Metropa nem valami futurista utópia. Több mint 85 százaléka a hálózatnak már létezik. Hiszen óriási vasútihálózattal rendelkezünk, csak nincs összehangolva. Nem látjuk egészben. Nincs más dolgunk, mint kihasználni, és eltávolítani a gondolkodásunkból az akadályokat.

Nemrég tudtam meg, hogy bár Porto és Bilbao nincs olyan messze egymástól – autóval csupán 6 óra –, vonaton mégis 15 óra alatt lehet eljutni egyikből a másikba. Ez őrület! Kelet-Európában pedig sokszor még ennél is rosszabb a helyzet az összekötés hiánya miatt. Használjuk ami már megvan, építsük át, bővítsük! Ne a repülőkre támaszkodjunk, hanem a vonatokra!

– Próbált elérni olyanokat, akik valóra válthatják az elképzeléseit? Politikusokkal, üzletemberekkel...Vagy csak terjeszti az ideát és reménykedik?

– Is-is. Írtam az Európai Parlament minden tagjának, de senki sem válaszolt, nem tudom, miért. Próbáltam elérni üzletembereket, pénzügyi szakembereket. De azt hiszem, elraktározták a fejükben, és ha szükségük lesz, elő fogják venni. A Metropa azonban jelenleg egyszemélyes vállalkozás. Igyekszem sok embert elérni a közösségi médiában, képeslapokon keresztül, de már nem várom, hogy reagáljanak. Tudom, hogy előbb utóbb úgy is megkeresnek. Az Európai Parlament magyar tagjait is próbáltam elérni. Hatukkal léptem kapcsolatba – a Fideszt nem kerestem.

– Talán érdemes lenne Kelet-Európában elindítani a projektet. Az Osztrák-Magyar Monarchia egykori tagállamaiban sok a közös, talán itt könnyebb megtalálni, vagy újraépíteni a kapcsolatokat.

– Amikor Budapestre jöttem, meglepett, milyen sok vonat indul Bécsbe. Szinte óránként. Itt már adottak a kapcsolat a szívekben és a fejekben, csak ki kell aknázni őket.

Tényleg jó ötlet olyan térségekben elkezdeni, amelyek már kapcsolatban állnak.

– Mit gondol, a Metropa pozitív hatással lenne a környezetre és a klímára?

– Kiválthatná Európában a repülőket, tehát igen, jó hatása lenne. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szupergyors vonat építéséhez helyre és nyersanyagokra van szükség.

Egy valami biztos: a populista politikusok félnek az ilyen ötletektől, mert összekötik az embereket ahelyett, hogy szétválasztanák őket.

További információkat a Metropáról itt olvashatsz: www.metropa.eu

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Itt a világvége? – Egyre gyorsuló antarktiszi szuperörvény okozhatja majd
A Földön egyedülálló cirkumpoláris áramlat miatt rengeteg tengeri jég olvadhat fel a jövőben. Emiatt jócskán megemelkedhet a tengerek vízszintje.

Link másolása

Rekordsebességgel olvaszthat fel több ezer kilométernyi tengeri jeget az antarktiszi szuperörvény, írja a Daily Star. A cirkumpoláris áramlat a Földön egyedülállónak számít, mivel mind a 360 hosszúsági körön áthalad az Antarktisz körül. Ezért a tudósok „a bolygó legnagyobb és leggyorsabb áramlatának” is nevezik.

Az örvény most minden eddiginél nagyobb sebességgel halad, és úgy tűnik, hogy több tengeri jeget pusztít el, mint 14 millió éves történelme során bármikor. Egy negyven fős tudóscsoport arra jutott, hogy ez rossz hír az emberiség számára, mert az olvadó jég miatt jelentősen megemelkedhet a tengerek szintje, és a Holnapután című filmben látottakhoz hasonlóan jeges víz áraszthatja el a szárazföld egy részét.

A szuperörvényről néhány hete még azt mondta a lapnak egy időjárási szakértő, hogy februárban egy hirtelen sztratoszférikus felmelegedés blokkolhatta az áramlatot, ami így gyakorlatilag leállhatott.

A mostani tanulmány vezető szerzője szerint azonban ez nem így történt. Dr. Frank Lamy a lapnak elmondta, hogy a jelentős mennyiségű tengeri jég elvesztése a dél felé irányuló fokozott hőszállításnak tulajdonítható. Ennek köszönhetően több meleg víz éri el az Antarktisz jégtakarójának peremét, ami gyorsítja az olvadást.

Az áramlat működését ebben az angol nyelvű videóban magyarázzák el részletesen:


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET: