News here
hirdetés

JÖVŐ

A Google hagyja, hogy olajcégek fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket

Egy szakértő szerint „a káros zöldmosás bevett gyakorlat” a fosszilis tüzelőanyagokat gyártó vállalatoknál és partnereiknél, ezért törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot.

Link másolása

hirdetés

A fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkozó vállalatok és a velük szorosan együttműködő társaságok is azon cégek között vannak, amelyek a legtöbbet költik a Google-keresésekben megjelenő hirdetésekre - derült ki a Guardian és az InfluenceMap közös elemzéséből.

A brit lap és a tanácsadó cég 78 klímával kapcsolatos kifejezésre keresett rá a Google-ben, és megnézték, hogy milyen hirdetések jelennek meg a találatok között.

Ötből egy ilyen hirdetés - összességében több mint 1600 - olyan cégeké, amelyek fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkoznak. Ilyen például az ExxonMobil, a Shell, az Aramco, a McKinsey és a Goldman Sachs is.

Jake Carbone, az InfluenceMap vezető adatelemzője szerint a Google hagyja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok további felhasználásában érdekelt vállalatok fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket, amikor tájékozódni akarnak az energiaforrásokról. Megállapításuk szerint

az olaj- és gázszektor a klímaváltozás tudományának megvitatása helyett már a széndioxid-mentesítésről szóló nyilvános vitákat akarja a saját javára befolyásolni.

A Shell hirdetései például a "nettó nulla" kifejezésre vonatkozó keresések 86 százalékában megjelentek. A Carbon Brief elemzése szerint az olajipari nagyvállalat nettó nulla stratégiája nagyban támaszkodik a szén-dioxid-leválasztásra és -tárolásra, de azt vizionálják, hogy az olaj, a gáz és a szén szerepe a század végéig ugyanígy marad. A Shell szóvivője szerint azonban a vállalat célja, hogy 2050-re nulla szénkibocsátásúvá váljon, és rövid, közép- és hosszútávú céljaik is összhangban vannak a párizsi klímaegyezmény ambiciózusabb, 1,5 fokos céljával.

A Goldman Sachs - amely 2020-ban közel 19 milliárd dolláros hitelt nyújtott a fosszilistüzelőanyag-iparnak - a harmadik legtöbb hirdetést produkálta az elemzés szerint. A befektetési bank hirdetései a "megújuló energia" szóra való keresésekben 10-ből 6-szor jelentek meg, többségük pedig azt hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a fenntartható finanszírozás mellett.

hirdetés

A McKinsey hirdetései több 10-ből több mint 8-szor bukkantak fel az "energiaátmenet" szóra való keresésekben, és 10-ből 4-szer a "klímaveszélyes" szó esetében. Ezekben azt írták, hogy a tanácsadó cég a fenntarthatóságot előmozdító innováción és növekedésen dolgozik az ügyfelekkel. A fenntartható befektetéssel kapcsolatos tevékenysége mellett azonban a vállalat jelentős bevételhez jut a fosszilis tüzelőanyagot használó ügyfeleitől.

A New York Times szerint a McKinsey a világ 100 legszennyezőbb vállalata közül 43-nak adott tanácsot az elmúlt években. A cég közlése szerint nem lehet csökkenteni a károsanyag-kibocsátást anélkül, hogy ezekkel az iparágakkal együtt dolgozzanak a gyors átállás érdekében.

Az Aramco összesen 114 hirdetést helyezett el a "széntárolás", a "szén-dioxid-leválasztás" és az "energiaátállás" kulcsszavakra megjelenő keresésekben. Ezek közül több azt állítja, hogy a vállalat támogatja a biológiai sokféleséget és védi a bolygót. Az állami tulajdonban lévő szaúdi olajcég a világ legnagyobb olajexportőre.

Melissa Aronczyk, a Rutgers Egyetem docense szerint az Egyesült Államokban már legalább az 1980-as évek igyekeznek PR-ügynökök olyan stratégiákat kidolgozni a szennyező vállalatoknak, amelyek kívülről azt mutatják, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, de közben fenntartják a megszokott üzletmenetet. Elmondása szerint az ilyen vállalatok kezdeményezései nagyon "darabosak" és nem jelentenek semmilyen hosszú távú vagy rendszerszintű változást.

Johnny White, a ClientEarth környezetvédelmi jótékonysági szervezet ügyvédje szerint szigorúbban kellene szabályozni a szennyező iparágak hirdetéseit. Úgy véli,

"a káros zöldmosás már endemiássá vált", vagyis megszokott gyakorlat lett az, hogy a cégek a látszólagos zöld célkitűzéseikkel és intézkedéseikkel megtévesztik az embereket. White szerint erre az a megoldás, hogy törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot, mint a dohánytermékek esetében.

A Google szóvivője a Guardiannek azt mondta, nemrég bevezettek egy irányelvet, amely kifejezetten tiltja a klímaváltozás tagadását hirdető hirdetéseket, ez pedig minden hirdetőre vonatkozik. A sértő tartalmú hirdetéseket pedig minden esetben letiltják vagy eltávolítják.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
40 ezer PET-palackot hagyott Palkovics ajtaja előtt a Greenpeace
Az akarják, hogy a kormány kényszerítse rá az üdítőitalgyártókat a visszaváltós-újratöltős rendszerekre.

Link másolása

hirdetés

A Technológiai és Ipari Minisztériumnál jártunk ma délelőtt és ajándékot is vittünk: 40 000 PET-palackot”

– kezdi friss posztját a Greenpeace Magyarország. A bejegyzésben leírják, hogy Magyarországon nagyjából negyed óra alatt termelődik ki ez az elképesztő mennyiség, ezért lenne egyre sürgetőbb a műanyagok visszaváltási díjáról szóló jogszabályok mielőbbi rendezése.

„A műanyagok mellett az újratöltést követelő petíciónk 55 000 aláírását vittük Palkovics László miniszternek, hogy emlékeztessük rá, cselekedni kéne”

– teszik hozzá, mivel a parlament másfél évvel ezelőtt már elfogadta az erről szóló jogszabályokat, a megvalósítás azonban egyelőre nem történt meg. Ráadásul a maguknak adott 2023-as határidőt is kitolnák 2024-re.

„Az akarjuk, hogy a kormány ne halogasson, hanem szorítsa rá az üdítőitalgyártókat a visszaváltós-újratöltős rendszerekre! Az eldobható kultúrával járó pazarlást ráadásul most nemcsak a hulladék, hanem a nyersanyagigény miatt is fontos lenne visszafogni. A műanyaggyártáshoz ugyanis rengeteg kőolaj és földgáz kell” – emlékeztetnek.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
Valósággá vált az a forróság idén, amit csak 2050-re jósoltak
2014-ben a Meteorológiai Világszervezet videójában 2050-re 40-43 fokot jósoltak nyárra Franciaországba. Ez már idén megvalósult.

Link másolása

hirdetés

Egyre forróbb a nyár, Európa-szerte dőlnek a hőségrekordok: 30 fok a sarkkörön túl, Olaszországban 43 fok felett a hőmérséklet. De a napokban Magyarországon is berobbant a kánikula, szerdán már 39 fok feletti hőmérsékletet is mértek.

A közösségi médiában pedig elkezdett terjedni videó, amelyet a Meteorológiai Világszervezet tette közzé még 2014-ben, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás veszélyére – szúrta ki a Noizz.hu. A videóban egy francia időjárás jelentés látható a 2050-es évekből.

A meteorológus éppen a várható időjárásról beszél 2050. augusztusában: 40-43 fokos maximumokról tájékoztat Franciaország középső és déli részén. Emellett heves záporokra és zivatarokra is figyelmeztet, amelyek nagy erővel csaphatnak le, és akár helyi villámárvizeket is okozhatnak.

Azonban akkor még nem is sejthették, hogy ezek az értékek már 2022-re is valóra válhatnak. Franciaországban június elején ugyanis 43 fokot mértek, tavaly júliusban pedig olyan pusztító vihar söpört végig Németországon, hogy 150-nél is többen vesztek oda – jegyzi meg a lap.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Ötezer forintos klímabérlet bevezetését kezdeményezi az LMP
Minden közösségi közlekedési eszközt lehetne vele használni a párt elképzelése szerint.

Link másolása

hirdetés

„Német mintára minden közösségi közlekedési eszköz használatára jogosító klímabérlet bevezetését kezdeményezi az LMP” - mondta a párt országgyűlési frakciójának vezetője vasárnap online sajtótájékoztatón.

Ungár Péter közölte: a párt elképzelése szerint

a közösségi közlekedésre ösztönző, így az energiaválság megoldását segítő bérlet havonta 5000 forintba kerülne.

„Az erről szóló javaslatot a párt a jövő héten benyújtja az Országgyűlésnek” - tette hozzá.

A politikus úgy vélekedett, hogy a jelenlegi energiaválságnak az orosz-ukrán háború mellett az az alapvető oka, hogy hamarosan vége a fosszilis energián alapuló világrendszernek.

Ungár szerint amíg ez bekövetkezik, időről-időre újabb és újabb energiaválságokkal kell szembenéznie az emberiségnek.

hirdetés
A frakcióvezető kifogásolta, hogy bár korábban kormányzati szereplők kedvezően nyilatkoztak a klímabérlet bevezetéséről, a kormány mégsem tett semmit.

„Ebben a helyzetben javasolják az energiatartalékokat és a családok pénztárcáját egyaránt kímélő intézkedést” - mondta Ungár Péter.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Kuvait, a földi pokol - A világ legmelegebb városában múlt héten 50 fokot mértek
A város átlaghőmérséklete júniustól augusztusig 44 fok, amely főként a vendégmunkásokat kínozza.

Link másolása

hirdetés

Az olajban gazdag Kuvaitváros a világ melegebb helye, tavaly a melegrekord az 52 fokot is megdöntötte. Idén a legmelegebb múlt csütörtökön volt, amikor 50 fokot mutattak a hőmérők - írja a Mirror.

Az időjárás ebben az időszakban szinte halálossá válik, mivel 10 fokkal az egészséges testhőmérséklet főlé szökik a meleg, amely már félúton van a forráspont felé.

A szegényebb rétegek vannak kitéve a legnagyobb veszélynek, hiszen a tehetősek mind bent maradnak és a légkondicionáló alatt hűsölnek. A perzselő éghajlaton a városon átáramló forró levegő veszélyes és potenciálisan halálos is lehet.

A napi átlaghőmérséklet júniustól augusztusig 44 Celsius-fok körül alakul, ezért nem meglepő, hogy a helyiek kerülik a tűző nyári napsütést.

A helyiek ilyenkor legfeljebb a bevásárlóközpontig merészkednek el. A kuvaitiak könnyen elkerülik a hőséget, a világ ötödik leggazdagabb városaként

„Az utcákon kint gyakorlatilag nincs árnyék, mintha a kültér nem is létezne”

- mondta egy kuvaiti építész.

hirdetés

A város gazdasági központ, ahová Délkelet-Ázsiából érkeznek bevándorlók, hogy megélhetést keressenek. Egyedül őket látni az utcákon, ahogyan esernyők alá bújnak a napsugarak elől, vagy izzadnak a tömegközlekedési eszközökön. Kuvait 1,3 millió lakosa többnyire fényűző életmódot folytat. A gazdag rétegeket a hárommillió külföldi munkavállalóból álló szolgáltatóipar támogatja, akiknek gyakran csak alamizsnát fizetnek.

Az extrém hőmérséklet azonban nemcsak Kuvaitvárosban probléma. Az iráni Ahvazban a hőmérő higanyszála már a kínzó 50 Celsius-fokot is elérte, és a légszennyezés tovább növeli a város 1,5 millió lakosának szenvedését. A WHO szerint itt a világon a legszennyezettebb a levegő a gyárakból származó füst és a porviharok nyomasztó szmogja miatt.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: