HÍREK

Letérdeltette a hőség a MÁV-ot: több mint 10 ezer vonat késett, 560 el sem indult a nagy melegben

Múlt héten már a vasúttársaság is azt kérte az utasoktól, hogy aki tudja, halassza el az utazását vagy válassza a Volán járatait.


Július 5. és 15. között több mint 35 ezer vonat indult el a MÁV járatain, és ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy legfeljebb 6 perces késéssel közlekedett – közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu érdeklődésére.

A csatorna azért érdeklődött, mert múlt héten a társaság arra kérte az utasokat, inkább utazzanak busszal, mert a Volán járatainak 84 százalékán van klíma, míg a vonatokon sokkal rosszabb a helyzet. Azt is tanácsolták, hogy aki nem bírja a meleget, inkább halassza el az utazását.

A MÁV-Start szerint azonban a járatokon nem volt jelentős utasszámcsökkenés, sőt, a Volánbusz balatoni és Hatvan-Gyöngyös-Eger vonalain 10-30 százalékos utasszám-emelkedést tapasztaltak ebben az időszakban.

Aki mégis vonatra szállt, az viszont általában rosszul járt. A túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. Az RTL Híradó stábja több városban is forgatott, ahol az utasok meséltek tapasztalataikról. A Keleti pályaudvaron nyilatkozó Fülöp Zoltánék például egy órás késéssel indultak Békéscsabáról, és az IC kocsi tömve volt, így borzasztó melegben utaztak.

A MÁV adatai szerint a járatok 30 százaléka késett, ami azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek időben célba az utasok. Ráadásul a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezer járatszám alapján 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben buszozni lehetett helyette, 487 vonat pedig kimaradt.

„Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg” – közölte a MÁV.

A pótlásokra legtöbbször jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. A huzamos idejű magas hőhatás pedig különösen megviseli a túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket, amelyek ilyenkor könnyebben meghibásodhatnak.

A tartós hőség következtében a sínhőmérséklet elérheti az 50-60 Celsius-fokot is, ami a pálya szerkezeti elemeiben maradandó alakváltozásokat okozhat, veszélyeztetve a forgalombiztonságot. A hőtágulás miatt a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik, és sebességkorlátozást vezethetnek be a biztonságos közlekedés érdekében. A nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata is.

Szombaton a Keleti Pályaudvar és Sülysáp közötti vonal teljesen leállt, több járat pedig kerülővel közlekedett, ami alaposan megnövelte az utazások idejét.

Szalma Botond, közlekedési mérnök a Reggelinek nyilatkozott a vasúti közlekedésben kialakult helyzet mélyebb okairól: „A közlekedés az ország ideg- és érrendszere, karban kell tartani, ez nem játék. Nálunk mi történik? Megpróbálunk 40 éves vonatokkal modern szolgáltatást nyújtani. 10 évig nem volt közlekedésért felelős minisztérium, a baj itt kezdődik.”

„Közlekedéspolitikának hívják, ami megoldhatná a káoszt, a szakembereket pedig vissza kell engedni a közlekedésbe”

– tette hozzá. Szerinte nem az a baj, hogy a miniszter politikus, de a szakmát is meg kell hallgatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: