Leomlik egy mítosz: itt az elektromos Harley Davidson
A milwaukee cég nyilván abban reménykedik, hogy az elmúlt négy év alatt lecsillapodtak a háborgó lelkek, de ebben nem lehetnek biztosak. Ma még elképzelhetetlen, hogy az „Élj, hogy száguldj, száguldj, hogy élj” (Live to ride and ride to love) eszme népe belenyugodjon, hogy egy árnyéknál is csendesen Harley-val faroljanak be egy benzínkúthoz. Már csak azért sem, mert a Harley Davidson hangja az Egyesült Államokban védett márka (a világon egyedülálló módon), tehát másolni sem lehet. Legfeljebb elpusztítani.
A HD-nál azonban a mítosz helyett haladni akarnak a korral, mi több, vezetővé akarnak válni az elektromos motorkerékpárok világpiacán. Persze ma már szó sincsen a súlyos, 2014-es Project LiveWire prototípusról. Már nem ragaszkodnak a nagy nehéz, agresszív erőt sugárzó motorokhoz, amelyeknek lovasai nem csupán a 19. század vadnyugati bandái örökösének tekintették magukat – erről bőségesen olvashatunk Hunter S. Thompson Hell’s Angels című könyvében – hanem ragaszkodásukat még olyan extrém jelmondatokkal is fűszerezték, mint a következő: „Inkább a húgomat lássam egy bordélyházban, mintsem hogy egy Hondára üljek”. Az elektromos motorok könnyűek lesznek, nem kell külön tudomány ahhoz, hogy megüljék őket, és, ami ma még az elektromos járműveknél ritkaság-számba megy, felszerelik a motort egy olyan eszközzel, amelynek révén 160 km-t lehet vele megtenni töltés nélkül.
Matt Levatich, a HD elnök-vezérigazgatója szerint őket is meglepte az elektromos motorok iránti érdeklődés, és ebben látják a cég jövőjét is. Tény, hogy a hagyományos Harley-k iránt csökkent a kereslet az elmúlt években, és a környezetbarátság, a könnyű közlekedés, úgy tűnik, a 21. század második évtizedében jobb hívószó lett a legendánál. Bár Milwaukee-ban állítják, hogy a Harley Davidson továbbra is a szabadság és a független szimbóluma – írja a Bloomberg.
A Harley-mítosz az 50-es években bontakozott ki igazán, nem utolsósorban a kor ikonjai, Marlon Brando és Elvis Presley révén. A Király memphisi emlékházában mind a négy motorját őrzik. A 60-as években a híres motoros filmek, a nálunk egy napi vetítés után betiltott Vad angyalok, és mindenekelőtt a nemzedéki kultuszfilm, az Easy Rider tették halhatatlanná az országutak nehezen betörhető lovait. A rock-zene még évtizedeken át szerepet adott neki: nemcsak a „hivatalos” Harley-zenekar, a Steppenwolf révén, e klubba tartozott a ZZ Top, a Mountain, az AC/DC. Hajdan Brigitte Bardot, Marianne Faithfull és Tina Truner is vagánykodott a nyergében, manapság Pink a legnevesebb hölgylovasa e popvilágban. De még Ferenc pápa is kapott egy Harley-t – magától a gyártól 2013-ban, annak 100. évfordulóján. Persze a katolikus egyházfő nem állt neki szentbeszédet tartani száguldás közben, hanem elárvereztette egy ingyenkonyha javára…