JÖVŐ
A Rovatból

Kígyók, skorpiók, homokviharok sem állították meg a klímakutatókat, akik 40 napig meneteltek a sivatagban

Arra voltak kíváncsiak, hogyan hat az emberi szervezetre a rendkívüli hőség, ami az emberiségre vár. Mennyi az esély rá, hogy tudunk hozzá alkalmazkodni?


Az emberi faj, a Homo Sapiens többszázezer éves földi létének legfőbb titka rendkívüli alkalmazkodási készsége. Ezen emberi mértékkel hosszú idő alatt túlélt a globális természeti katasztrófákat, jégkorszakokat, háborúkat, járványokat és nem utolsósorban a Földdel való viszonyának változásait. Az elmúlt hónapok főleg Dél-Európát és az Egyesült Államokat sújtó hőhullámai, a legoptimistább forgatókönyvek szerint is a jövőben általánossá válhatnak a világ nagy részén.

Napjaink globális felmelegedésének számtalan következménye közül az egyik legnagyobb kérdőjel a hőségnek az emberi szervezetre, az agyműködésre gyakorolt hatása. Vajon tudunk-e ehhez is alkalmazkodni, vagy pedig a Föld hatalmas területei válnak számunkra élhetetlenné?

A rendkívüli hőség elviselésének esélyeit immár klimatológusok és orvosok egyaránt vizsgálják. Graham Lawton brit tudományos szakíró, a New Scientist állandó publicistája, No Planet B (Nincs B bolygó) rovatának vezetője elkísérte a Deep Climate 20 fős kutatócsoportot a Szaúd-Arábia északi részén fekvő Nafud sivatagba, ahol arra voltak kíváncsiak: miként és meddig képes az ember elviselni e rendkívüli időjárási és környezeti körülményeket? Az expedíció vezetője a világhírű svájci felfedező Christian Clot, a párizsi Human Adaptation Institute (Emberi alkalmazkodás intézete) vezetője, akinek Darwinról szóló könyve magyarul is megjelent.

Az ember, mint minden más élőlény, évezredeken át megszokta, hogy kényelmes átlaghőmérsékletű és csapadékmennyiségű klímakörnyezetben él. Az öltözködéssel, az építkezéssel, a fűtéssel, a légkondicionálással ezt a kényelmi állapotot kiterjesztettük a Föld legmelegebb és leghidegebb területeire is, de biológiai felépítésünk alapvetően nem változott. Tim Lenton, az exeteri egyetem kutatója szerint számunkra hosszú távon a 12 C fokos átlaghőmérséklet az ideális, és ez történelmileg is megmagyarázza, hogy miért az ilyen tájakon a legnagyobb a népsűrűség. A klímaváltozás azonban már most átalakította e kényelmi zónák földrajzi elosztását. Az ipari forradalom előtti átlaghőmérsékletnél 1,1 C fokos felmelegedéssel a Föld egyes övezetei máris kiestek ebből.

A kísérlet idején a szaúdi sivatagban a napi átlag hőmérséklet 30 C fok, kora délután 45 C fokig emelkedett, majd éjszakára 20 C fokra zuhant. Ez rendkívül gyötrelmes volt a résztvevők számára, akik alig tudtak aludni és a mozgás is nagy megerőltetést jelentett nekik. Pedig ez száraz meleg volt, amelyről azt tartja a közhiedelem, hogy könnyebb elviselni, mint a párásat.

Azt már régóta tudjuk, hogy az emberi test miképp reagál rövid távon a rendkívüli hőségre. A kezdeti tünetek a fejgörcsök, amelyet a folyadék- és a sóveszteség okoz, majd ez hőgutáig fokozódhat, amely gyors, erős szívveréssel, szédüléssel, hányingerrel és zavartsággal járhat. És minél nagyobb a páratartalom, annál alacsonyabb hőmérsékleten juthatunk el idáig: 45 C foknál, és 20 %-os páratartalomnál az emberi test még képes hűteni magát az izzadással. De 40% feletti páratartalom mellett a 45 C fok halálos lehet.

Arról viszont jószerével semmit sem tudunk, hogy hosszú távon miként tudunk alkalmazkodni ilyen körülményekhez. Clot ebből a felismeréséből kiindulva 2016-ban három, egyenként 40 napos magányos expedícióba vágott bele: a brazíliai Amazónia nedves hőségében, a szibériai jeges hidegben és az iráni száraz hőségben végzett naponta tudományos kísérleteken önmagán. Ez indította el a Deep Climate expedíciókat. 2017-ben kezdték meg a toborzást 25-50 év közötti egészséges önkéntesek között, akik fel voltak készülve, hogy elviseljék a kemény körülményeket.

A 20 fős „klimatonauta” csapatba 10 férfit és 10 nőt vettek be az ugyancsak 40 napos expedíciókra, ahol ráadásul nem állt rendelkezésükre motorizált szállítási eszköz, mindent, amire szükségük volt, maguk után kellett húzniuk.

A helyszíneket a politikai bizonytalanság miatt megváltoztatták, a három zóna ezúttal Francia Guyana, Lappföld és Szaúd-Arábia lett, de a célkitűzés megmaradt. Az alkalmazkodáson természetesen Clot sem várt gyors evolúciós választ, inkább a test és az agy reakciójára volt kíváncsi, valamint arra, hogy az emberek hogyan viselkednek ilyen rendkívüli körülmények között.

A Francia Guyana-i expedíció januárban, a lappföldi áprilisban ért véget. A szaúdi május elején kezdődött Szakaka faluban, a végcél pedig Dzsubba oázisváros volt légvonalban 210 kilométerre. A klimatonauták napi 10 kilométer gyalogoltak, cipelve holmijukat dűnéken és sziklákon át, miközben skorpiók, kígyók és homokviharok elől kellett menekülniük. Reggel 5-kor keltek, 5 órát mentek, a legmelegebb órákban behúzódtak egy árnyékos helyre, majd estefelé tovább mentek. Minden ötödik napon tartottak egy pihenőnapot. Közben Margaux Romand-Monnier, a párizsi École Normale Supérieure kutatója irányításával fiziológiai, epigenetikai és mikrobiotikai kísérleteket végeztek.

Tanulmányozták továbbá a kognitív állapotukat és az agy képlékenységét, valamint megfigyelték a csoport tagjainak egyéni és közösségi viselkedésének fejlődését az expedíció kezdetétől a végéig.

A klimatonauták akcelerométereket viseltek mozgásuk és alvásuk mérésére, és szociométereket, hogy regisztrálják a csoport tagjaival való interakcióikat. Néhány naponta lenyeltek egy szenzort, hogy belső hőmérsékletüket mérjék. Naponta kitöltöttek kérdőíveket érzelmi és fizikai állapotukról, feljegyezték, hogy mit ettek. Monoton diétájuk rehidratált húsból, pitából, sajtból, aszalt gyümölcsökből, dióból és kekszből állt.

A pihenőnapokon valamennyien fizikai és kognitív teszteket estek át, a vérnyomástól az izmok oxigénfelvételéig, az emlékezettől az érzéki észlelésekig. Lawton például megbukott a szaglásteszten: hagymának hitte a halat. Az önkéntesektől vér- és székletmintákat is vettek, ez utóbbit, hogy tanulmányozhassák beleik mikrobiomját.

Ezeket az adatokat 13 kutatócsoportnak küldik el elemzésre, a másik két expedíció adataival együtt. Nyomon követik az ez idő alatt bekövetkezett változásokat és összehasonlítják az expedíciók előtti adatokkal. Legalább egy évbe telik, míg eljutnak a végleges eredményekig.

Clot szóló-expedíciójának adatai alapján vannak feltételezések, melyek szerint fizikailag nemigen lehet rövid idő alatt alkalmazkodni, de gondolkodással, a hozzáállás változásával elképzelhető a pozitív válasz.

Az agy képes gyorsan változni, és ha az emberek többsége 40 nap után képes alkalmazkodni az új körülményekhez, annak az agyban kellett eldőlnie.

Ahhoz képest, hogy a csoport 40 napot, 40 éjszakát töltött a sivatagban, úgy tűnik, valamennyien egészségesen tértek vissza. Természetesen nagyon szigorú előzetes válogatáson estek át. Romand-Monnier elismeri, hogy éppen ez a kísérlet gyengéje, mert azoknak az embereknek a többsége, akiknek a jövőben meg kell tapasztalniuk az extrém klímát, nem lesznek fiatalok, egészségesek, és nem viselnek kifejezetten a körülményeknek megfelelő ruhát és lábbelit, miként táplálkozásukat és vízfogyasztásukat sem tudják előre megtervezni. Mi több, azt sem tudják, hogy mikor ér véget a megpróbáltatásuk. De valahonnan el kellett indulni, mondja a francia kutató, és azt tervezik, hogy újraindítják ezeket az expedíciókat különböző korú és hátterű emberekkel.

Egyre sürgetőbbé válik megérteni azt, hogy a hétköznapi emberek hogyan reagálni a rendkívüli klímára.

Lenton emlékeztet arra, hogy az 1960-as évek közepén mintegy 10 millió ember élt a klimatikus komfortzónán kívül. Ma már legalább 60 millióan vannak, főleg az olyan szegény országokban, mint India, Nigéria és Indonézia.

Jelenleg a legsűrűbben lakott területek még mindig azok, ahol az átlag évi középhőmérséklet 12 C fok, de van már egy másik lakossági csúcs is, ahol az átlag 25 C fok. Ez főleg az indiai szubkontinensre vonatkozik, ahol az egyre gyakoribb hőhullámok révén elérhetik a 29 C fokos éves középhőmérsékletet. De azok sem ússzák meg a felmelegedést, akik az eddig stabilnak hitt komfortzónákban élnek, ezekben az övezetekben sem elképzelhetetlen a 12-13 C fok helyett a 17 vagy akár a 20 fok sem – mondja a brit tudós.

Lenton előrejelzése szerint, ha sikerült a globális felmelegedést 1,5 C fokra csökkenteni, akkor a rendkívüli hőség olyan területeket érint csak, ahol jelenleg 400 millióan élnek.

Ha viszont 2,7 C fokos lesz a felmelegedés, amerre a jelenlegi helyzet alapján tartunk, akkor a veszélyeztetettek száma elérheti a kétmilliárdot.

És ez elsősorban a szegény országokat érinti Indiától a Száhel-övezetig, ahol nincs lehetőség élhetővé tenni életterüket, mint például a gazdag Szaúd-Arábiában. Számukra a legvalószínűbb alkalmazkodási mód a tömeges migráció lesz. „Normális válasz a jobb helyekre való költözés, láttuk ezt a madaraknál, a növényeknél és ez történt az emberiség egész történelme során is” – hangsúlyozza Marten Scheffer, a hollandiai Wageningen egyetemének kutatója, aki szerint akár egymilliárd ember is útra kelhet.

Lawton két napot töltött Clot csapatával és számára ez szinte örökkévalóságnak tűnt. De a klimatonauták is elárulták neki, hogy nem vágynak másra, mint jó ételekre, italokra, rendes alvásra, egy jól eső zuhanyozásra és a hőség megszűnésére. „Sokunknak lesznek ilyen vágyai a nem is túl távoli jövőben” – jegyezte meg a New Scientist publicistája.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Kiderült, meddig marad élhető a Föld – szuperszámítógépekkel számolta ki a NASA
Nem villámcsapás-szerű összeomlásra, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlásra kell készülnünk a kutatás eredménye szerint.


A NASA kutatói összefogtak a japán Toho Egyetem szakembereivel, és szuperszámítógépekkel modellezték, meddig maradhat élhető a Föld. Az eredmények egy távoli, de egyértelmű menetrendet vázolnak fel az élet végét illetően – számolt be róla a BGR.

A kutatás szerint a Nap jelenti majd a legnagyobb gondot: a következő egymilliárd évben nő a kibocsátása, és fokozatosan a lakhatósági határ fölé melegíti bolygónkat.

A becslés alapján a földi élet nagyjából az 1 000 002 021-es évben érhet véget, amikor a felszíni viszonyok már a legellenállóbb élőlényeknek is túl szélsőségesek lesznek.

A lejtmenet azonban sokkal korábban elindul. Ahogy a Nap forrósodik, a Föld légköre jelentősen átalakul: csökken az oxigénszint, meredeken nő a hőmérséklet, és romlik a levegő minősége. A részletes éghajlati és napsugárzási modellek szerint

ez nem villámcsapás-szerű összeomlás, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlás.

Ennek jelei már most látszanak. Erősödnek a napviharok és a koronakidobódások, nemrég az elmúlt 20 év legerősebb viharát rögzítették. Ezek hatnak a Föld mágneses mezejére és csökkentik a légköri oxigént.

Közben az ember okozta klímaváltozás is tovább növeli a terhelést:

a globális felmelegedés és a sarki jég olvadása a korábbi előrejelzéseknél gyorsabban halad, ami arra utal, hogy a környezet már jóval az egymilliárd éves időtáv előtt is ellehetetleníti az életet az emberek számára.

A kutatók a felkészülés és az alkalmazkodás fontosságát hangsúlyozzák. Egyesek zárt életfenntartó rendszereket és mesterséges élőhelyeket javasolnak, mások pedig a Földön túli lehetőségeket vizsgálják: a NASA és a SpaceX hosszú távú Mars-missziói az emberi élet fennmaradásának lehetséges útjait keresik, ha bolygónk lakhatatlanná válik.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Jön a vaskorszak az akkumulátoriparban? Meglepő áttörés előtt állhat az ágazat
Laborban finomhangolt kristályszerkezet adja a varázslatot. Ha a gyártás bírja a tempót, az MRI-től a mágnesvasútig sok minden megváltozhat.


Meglepő áttörés jöhet az akkuk világában: kutatók bebizonyították, hogy a vas több elektront tud leadni és visszavenni, mint amennyit eddig lehetségesnek tartottak. Az Interesting Engineering beszámolója alapján olyan vasalapú katódok jöhetnek, amelyek egyszerre erősebbek és olcsóbbak – írta a Portfolio.hu.

A kulcs egy új, nanoszerkezetű anyag: lítium–vas–antimon–oxid. A kutatók ennek kristályszerkezetét úgy hangolták finomra, hogy a vasatomok akár öt elektront is képesek legyenek leadni és visszavenni, szemben a korábban ismert kettő–hárommal.

Az elején nem ment zökkenőmentesen: a minták a töltési ciklusok alatt többször is szétestek. A megoldás az extrém lekicsinyítés lett: 300–400 nanométeres szemcsenagyságnál stabil állapotot értek el. „A részecskék lekicsinyítése óriási kihívás volt, de ez tette lehetővé, hogy a kristály stabil maradjon” – mondta az egyik kutató.

Ha ez a megközelítés beválik, a drága és környezeti szempontból vitatott kobalt- és nikkeltartalmú akkuk helyett olcsóbb, vasalapú megoldások is jöhetnek.

A felfedezés hatása túlmutathat az energiatároláson: a vas új elektronikus és mágneses tulajdonságai hatással lehetnek MRI-berendezésekre, mágnesvasúti technológiára, sőt akár a szupravezetők fejlődésére is.

A fordulatot egy 2018-as elmélet indította el: William Gent vetette fel, hogy a vas magasabb oxidációs állapotba kényszeríthető, ha a szomszédos atomok távolsága megfelelő. A következő lépés a nagyobb méretű prototípusok gyártása és a hosszú távú ciklustesztelés. A kutatók szerint néhány éven belül ipari fejlesztések indulhatnak az új technológiára építve, és megkezdődhet az akkumulátorok „új vaskorszaka”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk