JÖVŐ
A Rovatból

Felállhat-e a Facebook, miután 250 milliárd dollárral csökkent az értéke egyetlen hét alatt?

A példátlan zuhanáshoz egy sor olyan dolog vezetett, amelyek miatt jogosan aggódik Zuckerberg. Ezek középontjában az áll, hogy a Facebook ezentúl sokkal nehezebben juthat hozzá a felhasználók személyes adataihoz.
Forrás: Wikipedia - szmo.hu
2022. február 11.


Link másolása

A hétköznapi ember számára szinte felfoghatatlan volt a február eleji hír, mely szerint a Facebook anyavállalata, a Meta értéke egyetlen hét alatt 250 milliárd dollárt zuhant. Csak néhány tucat olyan cég van az amerikai tőzsdén, ami egyáltalán ennél többet ér.

Mindezt Mark Zuckerberg személyesen is megérezte, egyetlen nap alatt 30 milliárd dollárt veszített a vagyonából, és kiesett a világ 10 leggazdagabb embere közül.

Az óriási zuhanásra azóta is keresik az elemzők a magyarázatot. Tény, hogy a felhasználók növekedése megtorpant, pontosabban a napi felhasználók száma félmillióval csökkent, és ez először fordult elő a Facebook történetében.

Ez az összes felhasználó számához képest elenyésző, mégis azt jelezheti, hogy a Facebook elérte növekedésének határát, és innen már csak lefelé vezet az út.

Aztán ott van Zuckerberg legnagyobb félelme, a Tik Tok. A kínaiak által kifejlesztett alkalmazás felhasználóinak száma már elérte az egymilliárdot, és vitathatatlanul népszerűbb a fiatalok között, mint a Facebook, vagy akár a Meta másik vezető alkalmazása, az Instagram.

Zuckerberg megpróbált előre menekülni, és ahogy korábban már sokszor, most is lemásolták a konkurencia alapvető funkcióit a Reels nevű szolgáltatással, amely először az Instagramon, tavaly pedig a Facebookon is megjelent. A probléma azonban az, hogy a Meta szerint ezzel nehéz pénzt keresni, a videóreklámokat az emberek hajlamosak átugrani, szemben a hírfolyamban elhelyezett hirdetésekkel.

Mások azt állítják, hogy Zuckerberg túlságosan is hisz a metaverzumban, és a nyereséget gyakorlatilag elviszi az az irdatlan összeg, ami a virtuális világ technológiájának kifejlesztéséhez kell.

Tavaly tízmilliárd dollárt öltek bele ebbe a projektbe, és egészen biztos, hogy a jövőben még ennél is többet kell költeni rá, miközben senki sem tudja, hogy meddig sikerül eljutni, és üzletileg mekkora siker lesz. Az is benne van a pakliban, hogy megmarad egy szűk réteg hobbijának.

A legnagyobb fejtörést azonban az Apple okozza a Facebooknak. A hatalmas zuhanás előtt kiadott előrejelzésük szerint csak idén 10 milliárd dolláros veszteséget jelent nekik, hogy az Apple ezentúl nem engedi az iPhone felhasználók tevékenységének automatikus követését.

Az Apple tavaly úgy változtatta meg mobil operációs rendszerét, hogy a felhasználóinak jóvá kell hagyniuk a személyes követés lehetőségét, és nagy többségük ehhez nem járult hozzá.

A Flurry elemző cég által decemberben kiadott adatok szerint a felhasználóknak csupán 24%-a engedélyezte a követést. Timothy D. Cook, az Apple ügyvezető igazgatója azzal indokolta a váltást, hogy a reklámipar „nyomkövetők és kufárok ökoszisztémájává vált, amelynek egyetlen célja a könnyű pénzszerzés.”

Mindez hatalmas pofon volt a hirdetőknek, akik többé nem látják, miből és mennyit vásárolnak az ügyfeleik. Így ellehetetlenültek azok a reklámok is, amelyek a korábbi vásárlói magatartás alapján adtak személyre szabott ajánlatokat.

A történtek miatt ugyanakkor versenyelőnybe került a Facebook legnagyobb ellenfele, a Google. Mivel a hirdetők a Facebookon már kevésbé láthatják a felhasználók viselkedését, sokan elkezdték áthelyezni hirdetési költségvetésüket más platformokra. A Google a keresőjéből származó adatok révén sokkal kevésbé függ az Apple által nyújtott információktól. Sőt, az Apple Safari böngészőjének alapértelmezett keresőmotorja is a Google, így eleve hozzájut bizonyos adatokhoz az iPhone felhasználókról.

És akkor még szót sem ejtettünk az európai adatvédelmi szabályozásról, amelynek kapcsán a Meta vezetői a héten azt a lehetőséget is felvetették, hogy a Facebook és az Instagram kivonulhat Európából. Bár ebből gyorsan kihátráltak, ha Európa bekeményít, a Facebook kénytelen lesz a teljes adatgyűjtési és adatelemzési működését újratervezni, garantálva, hogy az európaiak adatai nem jutnak ki a kontinensről. Ez viszont ugyancsak nagy csapás lehett a célzott reklámokra.

Zuckerberg szerint az Apple által bejelentett változások, valamint az új európai adatvédelmi szabályozás világosan mutatják a trendet: kevesebb adat fog a jövőben rendelkezésükre állni a személyre szabott reklámokhoz.

„Az embereket nem lehet többé úgy megcélozni, mint korábban” – nyilatkozta a New York Times-nak Eric Seufert médiastratéga, aki szerint az eddigi modell összedőlése esetén alapjaitól kell majd újjáépíteni a reklámipart.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: