Ez sokba fog kerülni: kötelező lesz az intelligens sebességszabályozó és az álmosságfigyelő az autókban
Ezek egyike, hogy a vezetők túlságosan elkényelmesednek. Az iowai egyetem felmérése szerint a sofőrök 20%-a gondolja máris a bevezetendő újításokról, hogy innentől kezdve nemigen kell majd az útra figyelnie.
Éppen emiatt a technológia bevezetésének együtt kell járnia egy oktatóprogrammal – vélekedik John McDermid, a yorki egyetem szoftver-mérnöke. Elmesélte, hogy egyszer tesztelt egy autót, és azt mondta neki az eladó, hogy az iránytartó asszisztencia mellett akár el is engedheti a kormányt, amíg az út nem kanyarodik túl élesen. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy hol a határ, McDermid pedig nem volt hajlandó kockáztatni. Az iowai felmérésből is az derült ki: a vezetők felének fogalma sincs arról, hogy autójuk automata fékrendszere hogyan működik.
A szakember szerint más miatt is fontos, hogy ezek a rendszerek, legalábbis egyelőre, csak „tanácsadó” szerepet töltsenek be.
Az IIHS kutatása rávilágított például arra, hogy az iránytartó asszisztenciát megzavarják az olyan hegyi utak, ahol a peremnél egy szakaszon eltűnnek az útburkolati jelek.
„A technológia egész egyszerűen még nem elég érett” – mondja McDermid.
De vannak más veszélyek is: ha újabb technológiával szereljük fel a járműveket, hackerek célpontjaivá válhatnak. Dudi Nassi, a negevi Ben-Gurion egyetem kutatója és csapata nemrégiben azt bizonyította be, hogy a behatolók képesek megbolondítani az útjelzés-felismerő rendszereket hamis jelek küldésével.
És ott van még az adatvédelem kérdése. Az EU-szabályozás kikötné, hogy a vezetőket ne lehessen azonosítani, és hogy a beszerelendő fekete dobozt csak egy-egy baleset körülményének rögzítésére használhassák fel, hogy ezáltal igazságosabban meg tudják állapítani a felelősséget. Az Egyesült Államokban például ez úgy működik, hogy az ilyen eszközök folyamatosan rögzítenek, egészen az ütközésig, akkor leállnak, és csak az azt megelőző 30 másodpercet őrzik meg.
Ugyanakkor az ember által vezetett autókban gyűjtött adatok segíthetnek az automata vezetői rendszerek tanításában, hogy azokat a jövőben széles körben lehessen alkalmazni. Végeredményben egy elsőre tolakodónak látszó ellenőrző technológia jótékony hatással lehet a társadalomra.
„A vezetőknek inkább úgy kellene ezekre tekinteniük, mint egy extra védőrétegre, nem pedig úgy, hogy a kocsi megpróbálja kivenni a kormányt a kezünkből” – mondja Cicchino.