BALATON

Egyre népszerűbbek az elektromos hajók a Balatonon

Megnéztük, milyen jogosítvány kell hozzájuk, milyen gyorsan merülnek le, és mennyire környezetbarát a működésük.


A világon a kedvtelésből tartott hajók 80%-át motor hajtja, nem pedig vitorla. Ennek fő oka, hogy ezeket kényelmesebb vezetni. A Balatonon azonban ez épp fordítva van, a hajóállomány több mint a 80%-a vitorlás, és mindösszesen a hajók 10-20%-át hajtja elektromos motor. Ez az arány nem meglepő, hiszen a vitorlások sok évtizedes múltra tekintenek vissza a magyar tengeren, de meglehet, hogy ez a jövőben változni fog.

"A kedvelési célú hajózás összetétele nálunk is eltolódhat az 50-50% felé a vitorlások és az elektromos hajtású motoros hajók között. Az, hogy itt ilyen sok a vitorlás, annak a sajátos helyzetnek volt betudható, hogy itt, Európa majdnem legnagyobb taván sokáig semmilyen más módon nem lehetett hajózni, csak vitorlással." - magyarázza Viszkei András, a WIA Elektromos Yachtok alapítója.

Vitorlást kezelni kétségkívül nehezebb, mint egy elektromos hajót, így a vitorlázás Viszkei András szerint sokkal inkább tekinthető sportnak, mint kikapcsolódásnak.

"Vitorlást vezetni, pláne magas szinten, az jószerével művészet, de mindenképpen nagyon komoly szakmai tudást igényel. Nem elég egy tanfolyamon megtanulni, hogyan állítsuk a vitorlákat, vagy használjuk ki a szeleket, hosszú évek munkájával és tapasztalatával kell tökéletesíteni a tudásunkat" - mondja.

De akik csak belekóstolnának a hajózásba, azok számára az elektromos hajók a könnyebb út lehetőségét kínálják.

"Motoros hajót vezetni mindig könnyebb. Könnyebben elsajátítható. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell hozzá tapasztalat, de mindenképpen könnyebb egy kezdőnek. Ez egy sokkal kényelmesebb fedélzeti terep, mert az elsődleges funkciója, hogy jókedvűen töltsük el az időt a családdal vagy a barátainkkal."

Az elektromos hajózás 10-15 éve jelent meg, és Viszkei András szerint ma már egyre többen cserélik le vitorlásukat elektromos hajóra, az aktív pihenést kényelmes, passzív kikapcsolódással váltva fel.

Az, hogy szükség van-e bármilyen vezetői engedélyre vitorlás vagy elektromos hajó vezetéséhez, a hajó méretétől függ.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint, ha egy hajónak a hossza meghaladja a hét métert, vagy a motorja a 7.5 kW-ot ( ez körülbelül 10 lóerőnek felel meg), abban az esetben már úgynevezett kisgéphajó vezetői igazolvány kell vezetéséhez. Az ennél rövidebb vagy kisebb motorteljesítményű elektromos hajókhoz nem kell hajóvezetői igazolvány.

Az engedélyre azért van szükség, mert egy ilyen nagy hajón akár 10-12 ember is tartózkodhat a fedélzeten. "Mindenkire figyelni kell, tudni kell, hogy az utasok hogyan ugorjanak vízbe, hogyan ússzanak a hajó körül, hogy a szembejövő hajókkal vagy a kikötőben hogyan viselkedjünk. Egy egyhetes tanfolyam mindenképp indokolt" - véli Viszkei András.

Bizonyos dolgokat a hét méternél kisebb, vagyis a csónak kategóriába tartozó hajók vezetőinek is érdemes megtanulniuk, hiszen a vízen sokszor akár fél óra alatt is hatalmas változás állhat be az időjárásban.

"A Balaton, - mint minden más víz - nagyon kiszámíthatatlan tud lenni, és akár nagyon veszélyes is. A gyönyörű napsütéses időből fél óra alatt olyan idő lehet, amikor jég zuhog az égből és száz kilométeres szél fúj. A jogosítvány nélkül vezethető hajókra is úgy praktikus felülni, hogy tudatában vagyunk a felelősségünknek. Nem véletlenül hívják a vezetőt kapitánynak. Saját magunkért és a velünk lévő emberekért is felelünk a vízen" - mondja Viszkei András.

A vitorlás hajó - mármint, amikor a hajót csak a vitorlával használják, - a legkörnyezetbarátabb módja egy jármű hajtásának, hiszen teljes egészében megújuló energiával hajtják: széllel. Amikor azonban nem fúj a szél, akkor ezek a hajók is belső égésű motort használnak a helyváltoztatásra. Viszkei András szerint ebben a pillanatban válik az elektromos hajó környezetbarátabbá.

Az akkumulátor az egyedüli, ami gátat szabhat utazásunknak. Az időjárás, az akkumulátortelepek nagysága, valamint a hajó testformája is befolyásolja azt, hogy a töltöttség mennyi ideig elég. Ami azonban különösen fontos az elektromos hajók esetében, az a sebesség, amit választunk a haladáshoz. Sebességkorlátozás jelenleg a Balatonon nincs, csakhogy minél gyorsabban akarunk haladni, annál több energiára van szükségünk.

"Akár 8-10 órán át haladhatunk vele folyamatosan, átszelhetjük a Balatont teljes hosszában, ehhez azonban az kell, hogy a sebességünk ne haladja meg a 8-9 km/órát, ami gyakorlatilag egy kényelmes vitorláshajó sebessége. Ha sokkal gyorsabbak szeretnénk lenni, akkor olyan sok energiára van szükségünk, hogy egyes hajók akár egy óra alatt is el tudják használni az akksi az energiáját" - mondja Viszkei András.

Fontos szempont lehet a jogszabályi háttér is, aminek megalkotását környezetvédelmi elvek vezérelték. Hosszú évtizedek óta ugyanis tilos robbanómotoros, vagyis belső égésű vízi járműveket használni a Balatonon. Még a vitorláshajók segédmotorjait is csak nagyon szigorú feltételek mellett lenne szabad haszálni. Az elektromos hajó viszont működőképes alternatíva.

2012 óta egyébként már elektromos hajóknak is tartanak versenyt a Balatonon, a Zöld Szalagot.

Az első évben ugyan csak három versenyzővel rajtolt el, de tavaly már több mint ötvenen indultak. "Évről évre nő a szám, ahogy egyre több és több elektromos hajó van a Balatonon, és ahogy egyre népszerűbb lesz ez a fajta időtöltés, egyre többen neveznek."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BALATON
A Rovatból
Szakértők: akár éveken belül fürdésre alkalmatlan lesz, kiszáradhat a Balaton az emberi beavatkozások miatt
A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát.


Komoly bajban a magyar tenger, ha nem vigyázunk rá, belátható időn belül nem lesz fürödhető a Balaton - figyelmezhetnek a szakemberek.

A Balaton kialakulása egészen a jégkorszak végéig vezethető vissza. Geológiai szempontból még fiatalnak számít, hiszen a tó 15–17 ezer éve jött létre a Dunántúlon a földkéreg mozgásai nyomán. Kezdetben több kisebb tó alkotta a vízrendszert, amelyek mintegy 5000 éve egyesültek. Azóta a vízszint természetes módon folyamatosan változott: volt, hogy akár 12 méterrel magasabb volt a mainál, máskor viszont szinte teljesen eltűnt a víz.

A Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kutatói arra hívják fel a figyelmet, hogy

a természetes vízszint-ingadozás jótékony hatású, mert segíti a nádasok megújulását, elősegíti a hínár növekedését, és gátolja az algák elszaporodását. A mesterséges beavatkozások azonban veszélyt jelentenek.

Tóth Viktor, az intézet munkatársa szerint, ha a jelenlegi folyamatok nem változnak,

„a Balaton akár már 2035-re is fürdésre alkalmatlanná válhat, 2050-re pedig teljesen kiszáradhat”.

Az elmúlt évtizedekben a tó állapotát egyre inkább az emberi tevékenység befolyásolja. A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát. Bár a stabil vízszint a turizmusnak kedvez, a szakértők szerint hosszú távon káros hatásai vannak a környezetre.

A klímaváltozás tovább nehezíti a helyzetet. Az egyre gyakoribb extrém időjárási jelenségek – hosszú aszályos időszakok és hirtelen lezúduló esőzések – közvetlenül hatnak a Balaton vízszintjére. A csapadék csökkenése és a hőmérséklet emelkedése súlyos gazdasági és ökológiai következményekkel járhat.

A problémák jelei már korábban is megmutatkoztak. 2019-ben nagy algavirágzást figyeltek meg a tóban, ami arra utalt, hogy a víz tápanyagokkal telítődik. Ez hosszú távon a vízminőség romlásához vezethet.

A szakértők szerint sürgősen át kell gondolni a vízgazdálkodás rendszerét. Ismét előtérbe került a vízpótlás kérdése is, például a Rábából történő utánpótlás, amely korábban már felmerült, és ma újra aktuális lehetőségként kerül szóba.

Forrás: ATV


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BALATON
A Rovatból
Csökken a Balaton vízszintje: most 20 centiméterrel alacsonyabb, mint tavaly
A déli parton több helyen hosszú sétát kell tenni, mire úszásra alkalmas mélységbe érünk. Forró napokon a vízszint akár naponta egy centit is csökkenhet.


A Balaton átlagos vízszintje jelenleg 81 centiméter, ami a megszokottnál jóval alacsonyabb, írja az Időkép. Az Országos Vízügyi Igazgatóság mérései szerint az elmúlt két hétben 5 centiméterrel csökkent a magyar tenger vízszintje.

Tavaly ilyenkor 20 centiméterrel magasabb volt, és már csak kevéssel marad el a 2022-es, rendkívül aszályos év 78 centiméteres értékétől.

A déli part több pontján most olyan sekély a víz, hogy hosszabb sétára van szükség ahhoz, hogy úszni lehessen. Forró nyári napokon, amikor erős a párolgás és a szél is fúj, a vízszint akár naponta egy centiméterrel is csökkenhet. Szélcsendes időben viszont vékony párapaplan képződik a tó felett, ami mérsékli a párolgást, így az elmúlt napokban stagnált a vízszint.

A vízügyi szakemberek a Siófoki zsilip segítségével igyekeznek 110 centiméter körüli szinten tartani a Balaton vízállását, azonban jelenleg ettől jelentős eltérés tapasztalható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
A Rovatból
Matyó népviseletben úszta át a Balatont egy mezőkövesdi férfi
Bajzát László ráadásul nem először teljesítette így a sporteseményt, sőt ennél extrémebb (és nehezebb) öltözékben is úszott már.


Ahogy arról korábban írtunk, gyönyörű időben idén is lezajlott a Lidl Balaton-átúszás. Az eseményen idén is több mint tízezren vettek részt: profik és amatőrök, idősek és fiatalok, úszók és SUP-osok egyaránt.

A legextrémebb úszó – hasonlóan a korábbi évekhez – minden bizonnyal Bajzát László volt, aki idén is

teljes matyó népviseletben teljesítette az 5,2 kilométeres távot.

Az élményről azt mondta: „Az idei év nagyon kemény volt. Az előző ingem felajánlottam a mezőkövesdi gépmúzeumnak. Az 25 évet bírt és elhasználódott. Most egy vadonatúj inget varrattunk, amit be kellett törni – de ezen az úszáson inkább az ing tört be engem.”

Hozzátette:

„43 úszáson vagyok túl, a legelsőn még nem voltam itt. 2000-től viszont volt, amikor háromszor úsztam át a Balatont. [...] Volt, amikor tűzoltóruhában, volt, mikor ballonokkal. Volt olyan is, amikor úszókaput húztunk át, és ez a nyolcadik év, hogy matyó népviseletben úszok.”

Elmesélte azt is, miért ebben az extrémnek ható ruhában teljesíti a távot: „Mezőkövesdi vagyok, matyónak vallom magam, és ezen a gyönyörű napon, mikor a Balaton-átúszás van, a magyar tengert matyórózsák borítják.”

A legjobb ideje másfél óra volt, de idén, az új ruhában valamivel 3 óra felett teljesítette a távot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Keszthelytől Keneséig – így élvezik a sztárok az őszi Balaton nyugalmát
A múlt vasárnapi a Best of AZ ÉV HOTELE összefoglaló műsora a teljes balatoni régiót állította középpontba.


Öt sztárpár, három város és hat különböző szálloda jelent meg egymás után, bemutatva, milyen sokoldalú úti cél a Balaton késő ősszel is. Ez az epizód több volt egyszerű összegzésnél: a sztárok valódi élményein keresztül mutatta meg, miért érdemes Keszthelyre, Balatonfüredre és Balatonkenesére utazni akkor is, amikor a tópart már csendesebb. Ha nem láttad az adást, bármikor viszanézheted az RTL+-on.

Keszthely – a kulturális, nyugodt, élménydús Balaton

Keszthely egyszerre történelmi, hangulatos és modern. A város tökéletes azoknak, akik a tartalmas kikapcsolódás hívei: kastélyok, múzeumok, tágas terek és hosszú sétányok várják az őszi látogatókat. A régiós adásban három sztárpár is itt járt – mindannyian teljesen más oldalát ismerték meg a városnak.

Várfi Sándor és Lili meghitt, apa–lánya élménnyel töltötték meg Keszthelyt, ahol a Hotel Helikon****superior vendégei voltak. A páros a wellness mellett a Balaton nyílt vizét is kipróbálta: Sándor meglepte Lilit egy vitorlázással. Ez az élmény Keszthely egyik legszebb arcát mutatta meg – a csendes vízfelületet, amely ősszel is gyönyörű.

Molnár Zsófia és Gábor Keszthely nyugodtabb, relaxáló oldalát fedezték fel. Ők a Sirius Hotel****superior tesztelték le. A város panorámás wellnessvilága, a tóparti csend és a modern terek ideális helyszínt adtak a pár csendes, kettesben töltött hétvégéjéhez. Zsófiék számára Keszthely a lelassulás és a feltöltődés helyszíne lett.

Kondákor Zsófia és húga, Ajsa Panka a bensőségesebb Keszthelyt élték meg. A testvérpár a város családiasabb szállodai hangulatában találta meg a pihenést a Kristály Hotel****-ben. A sok beszélgetés, nevetés és a wellnessben töltött csendes órák mind azt mutatták: Keszthely tökéletes háttér a minőségi időhöz.

Balatonfüred – ahol egész évben pezseg az élet

Balatonfüredet sokan a Balaton elegáns, modern és élményekben gazdag fővárosának tartják. A város még késő ősszel is élettel teli: a Tagore sétány, a kikötő, az éttermek és a wellnessközpontok ilyenkor csendesebbek, de ugyanolyan vonzóak.

Märcz Fruzsina és öccse, Balázs a Flamingó Wellness Hotel****-ben töltött el egy napot. A testvérpár végigjárta a tópartot, kipróbálta a városi wellness-lehetőségeket és elektromos rollerrel fedezték fel a környéket. A füredi hangulat – az őszi levegő, a vízparti nyugalom és a modern városi pezsgés keveréke – azonnal magával ragadta őket.

Molnár Zsófia és Gábor visszatértek Balatonfüredre is, ezúttal a Hotel Vinifera Wine & Spa*****superior vendégeként. A pár a füredi luxusprogramok világába merült el: fine dining, és hosszú tóparti séták tették teljessé a hétvégét. Balatonfüred számukra a lassú, minőségi kikapcsolódást jelentette – azt az elegáns környezetet, amelyben könnyű elengedni a hétköznapok rohanását.

Balatonkenese – a csendes, sportos és természetközeli Balaton

Balatonkenese a nyugodtabb Balaton egyik legszebb települése. A hosszú partszakasz, a széles panoráma és a természetközeli hangulat ideális azoknak, akik egy visszafogottabb, zavartalanabb pihenést keresnek.

Németh Franciska és férje, Péter sportos élményekkel töltötték meg a kenesei hétvégét, a Hotel Marina-Port**** vendégeként. A pár itt találta meg az aktív pihenés és a romantikus elvonulás tökéletes kombinációját. Péter még novemberben is megmártózott a Balatonban – ez volt az összefoglaló adás egyik legemlékezetesebb jelenete.

Szavazatoddal te is nyerhetsz

Az idei szuperdöntőben az öt kiemelt turisztikai régióból, a legjobb tíz szálláshelye jut a fináléba a nézők szavazatai alapján. Minden régióból az első kettő helyezett. A szavazók minden adás kezdetétől voksolhatnak kedvenc szálláshelyükre egészen egy héten keresztül a műsor hivatalos Facebook oldalán. Ezzel nem csak kedvenc szálláshelyüket támogatják, hanem vannak heti, havi és évvégi nyeremények is. A fődíj egy egész hetes pihenés a Best of AZ ÉV HOTELE győztes szállodájában.

Ezen a héten már Északkelet-Magyarországon folytatódik a szállodatesztelés

A műsor legújabb adása vasárnap 12:20-kor lesz látható az RTL-en, melyben a sárospataki Hotel Bodrog Wellness & Elix Spa****superior, és a mezőkövesdi Balneo Hotel Zsori Thermal & Wellness-t próbálják a hotelteszelők.

A műsor leírása

A Best of AZ ÉV HOTELE Közönségszavazáshoz kapcsolódó televízió műsor az utazók szemszögéből, személyes élményeiken keresztül mutatja be a címért versenybe szálló szálláshelyeket az RTL-en. Minden adásban két-két ismert embert és kísérőjének kalandjait láthatjuk, akik elutaznak egy hétvégére egy-egy magyarországi szálláshelyre, hogy kipróbálják és szubjektíven véleményezzék azokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET: