JÖVŐ
A Rovatból

„Azért kell a digitális oktatás, hogy az emberek ne osszanak meg hülyeségeket a neten”



- Ha így teszi fel a kérdést, akkor erre a válasz röviden annyi, hogy nem. De ha valaki matekot tanít, és nem érdekli az, hogy egyébként ez milyen korban született meg, és hogy született meg, és miért alakult így, akkor azért ott alapvetően baj van, mert ez ugyanúgy része a nagy egésznek.

Amikor rájövünk matekból egy összefüggésre, akkor örülünk, heuréka élményünk van. De látnunk kell azt is, hogy először ki jött rá, és hogy jöhetett rá, mi történhetett.

Csak hogy megint egy példával szemléltessem: a matematikusokat idestova körülbelül 300 éve tartja lázban a Nagy Fermat sejtés. Fermat azt mondta, hogy ha a Pitagorasz tételben (a2+b2 = c2) a 2-esek helyére 3-asokat vagy nagyobb számot írunk, akkor erre nem lesz olyan megoldás, ahol a, b és c is egész szám. Ezt ő elegánsan oda firkálta egy könyv margójára, és még meg is jegyezte, hogy „bizonyítanám, de kevés a hely”.

Aztán távozott az örök vadászmezőkre. A mai napig senki nem tudja, hogy Fermat csak gondolta, hogy van bizonyítása, vagy tényleg volt bizonyítása. Mindenki azt gondolta, hogy a sejtés igaz, de nem tudták igazolni, és bosszankodtak, hogy ha Fermat-nak több száz éve sikerült, akkor nekik miért nem.

Végül egy Andrew Wiles nevű brit bizonyította be körülbelül 25 évvel ezelőtt, de teljesen egyértelmű, hogy ez nem az a bizonyítás, ami Fermat bizonyítása lehetett. Ez borzasztó izgalmas dolog, és nagyon sok olyan vonatkozása van, ami nem csak a tétel matematikai valóságáról szól, és el kell tudni helyezni az adott történelmi korban.

Matematika órán számtalanszor találkozom azzal a kérdéssel, hogy jó, de ezt mire fogom használni. Ha én erre mindig csak azt tudom mondani, hogy ez nagyon hasznos, hogy a logikus gondolkodásod fejlődjön, akkor ezt lehet, hogy kétszer elhiszik, de harmadszorra már nem biztos.

Ha tudok kitekintést adni, hogy ez mire használható, vagy meg tudom indokolni, hogy ki és milyen körülmények között jött rá, megmutatom, hogy ha ma nem is használjuk annyira, de régebben ez mekkora segítség volt bizonyos dolgok megvalósításához, akkor a diák is azt fogja mondani, hogy jó, ennek van értelme, amit itt tanulunk, és sokkal szívesebben ül be az órára.

Visszatérve Fermat-hoz. 300 éve mindenki egy “jópofa” összefüggést látott a kis Fermat-tételben, ma pedig az interneten használt titkosítások alapja lett. Ki gondolta ezt akkor?

Tehát az interdiszciplinaritás elképesztően fontos, és a digitális technika egész egyszerűen kinyitotta előttünk a világot, hogy ezeket az információkat be tudjuk szippantani, be tudjuk vonni és részévé tudjuk tenni az oktatásunknak.

Nagy ziccert hagyunk ki, hogyha nem alkalmazzuk ezeket az új eszközöket.

- A finnek, ha jól tudom, meg is szüntették a tantárgyakat, és témák szerint tanítanak.

- Abban nem hiszek, hogy mindent lerombolva most hirtelen dobjuk el a tantárgyakat, és kezdjünk el egészen mást csinálni. Ez nem fog működni.

Az oktatásnak meg kell felelnie az adott társadalmi igényeknek. A finn társadalom nagyon sok kérdésben egészen másképpen gondolkodik, mint a magyar társadalom. Nagyon sok kérdésben nyitottabbak, nagyon sok kérdésben zártabbak. Emiatt az ő oktatásuk az ő társadalmuknak kell, hogy megfeleljen.

Természetesen van egy nagy globális igény is, amihez alkalmazkodni kell. Mégsem szeretem, amikor az oktatás globalizációjáról beszélünk, hogy akkor így kell mindenkinek tanítani. Nem lehet pont ugyanúgy és ugyanazt tanítani egy magyar, egy finn vagy egy indiai gyereknek.

- Rendben, tehát használjuk az oktatásban a digitális eszközöket, és használjuk az internetet. Ami azonnal felveti a kérdést: mennyire biztonságos a tanulmányi célú internet használat?

- Vagy biztonság van, vagy kényelem. Ezen a biztonság-kényelem spektrumon kell mindenkinek tudatosan megtalálni a saját helyét. Az a legfontosabb, hogy ez tényleg tudatos, saját választás legyen.

Ez pont olyan, mint az ember lakása. Mindenki eldönti, hogyan érzi magát biztonságban. Akkor, hogyha a lakásának az ajtaján heveder zár van, rács, és odakint egy biztonsági őr strázsál, vagy egész egyszerűen van egy rozoga ajtó, amit becsap.

De nincs titok és nincsen tökéletes recept arra, hogy működik. Fontos tudni, hogy biztonságos internet nem létezik. Akkor vagyunk biztonságban, ha nem vagyunk az interneten, de nyilván nem ez a cél, hanem a tudatos netezés.

- Egyre több gyerek netezik és egyre fiatalabb kortól. Hogy álljunk hozzá ezekhez mi szülők? Tiltsuk, tűrjük vagy támogassuk?

- A legtöbb közösségi oldalon 13 év az alsó korhatár. De mindegyik szolgáltató biztosít lehetőséget arra, hogy legálisan lehessen a gyermekeknek fiókja. Ez pl. a Google-nél a Family Link, de az Apple-nél vagy a Microsoftnál is létrehozhatsz a gyermekednek egy fiókot, amit te felügyelsz.

Ha rosszindulatú akarok lenni, akkor az egész mögött az van, hogy ezek a szolgáltatások szeretnék valakire „rátolni” a felelősséget, és egy 12 éves gyerek nem tud felelősséget vállalni ilyenformán a tetteiért.

Ugyanilyen módon lehet iskolai fiókokat létrehozni. Ilyenkor az iskola vállalja a felelősséget azokért a fiókokért, ezáltal ő kontrollálja ezeket. Nagyon fontos, hogy ezt tudjuk.

A másik dolog a koroknak a megadása a regisztráció során, ez nagyon sokszor egyszerűen egy görgő, amit hogyha valaki egy picit jobban megpörget, akkor hirtelen nagykorúvá tud válni. Nagyon sok esetben senki nem ellenőrzi. Jól látható az igény arra, hogy ezt egy kicsit kontrolláltabbá tegyék és változzon, de sajnos sok esetben tényleg az látszik, hogy

bárki kiadhatja magát bárminek az interneten, épp ezért fontos tudnunk, hogy ne higgyünk el semmit, ami ott van.

Visszatérve az eredeti kérdésre, hogy mit tehet a szülő, meg jó-e, hogy ez így van. Azt gondolom, hogy a legfontosabb dolog itt is a tudatosság. Szülőként én legyek tisztában azzal, hogy mit csinál a gyermekem. A rossz hír, hogy nincs egy app, amit ha a szülők feltesznek a gyerek telefonjára, akkor onnantól minden rendben lesz.

Egész egyszerűen le kell ülni a gyerekkel és beszélni róla, hogy mit csinál az interneten, tisztában kell lenni azzal, hogy mi történik. A nap végén ugyanúgy, ahogyan megbeszéljük azt, hogy mi történt az iskolában az edzésen vagy bárhol, arról is kell beszélni, hogy mi történt az interneten.

Az internet ma már nem az, mint ami a hőskorban volt, hogy az ember néha elindítja a modemet, vár húsz percet, és el tud küldeni egy e-mailt, ami újabb húsz perc. Az internet jelen van, és az életünknek a része. Erre a karantén még inkább ráébresztett mindenkit.

- Említette, hogy ne higgyünk el semmit a neten. Hogy szelektáljunk? Egy egyszerű, mezei internet felhasználó miként védekezhet az álhírek ellen?

- Kezeljük fenntartással a forrásokat. Megint csak oda jutunk vissza, hogy a józan ész és a gondolkodás az, ami megmenthet minket, nehogy beleessünk ilyen csapdákba. Ez pedig visszacsatolódik oda, hogy ezért nagyon fontos a digitális oktatás. Hogy tudjuk kontextusába helyezni az információt.

Nagyon érdekes átrendeződés látszik egyébként a médiafogyasztásban. Az internet és az okostelefonok elterjedésével hirtelen mindenki hírforrássá vált. Egy baleset helyszínére hamarabb ért oda a járókelő, aki posztolja az Instagramra, Twitterre és Facebookra, minthogy a „hivatalos” média odaért volna.

Viszont nagyon megszaporodtak az álhírek. A hírek, a fényképek és a videók is hamisíthatóak. Ezáltal felértékelődött a validált hírforrások szerepe. Többet ér, ha egy hírt a BBC oldalán olvasok, mint XY posztjában.

Persze azt is tudnunk kell, hogy bármennyire is szeretnénk, nincsen független hírforrás. Valamelyik irányba mindenki elkötelezett a saját információi közlésében.

Ha valaki szeretne mindennel tisztában lenni, akkor kénytelen különböző forrásokra támaszkodni, és utána ezeket a forrásokat összehasonlítani. De ez fárasztó. Egyszerűbb, és sajnos sokan csak elolvassák a címeket és azt hiszik, hogy jól informáltak.

- Az internettel és a fiatalsággal kapcsolatban van olyan nézet is, hogy a sok netezés, „kockulás” oda fog vezetni, hogy elbutul az emberiség.

- Az emberi agy véges kapacitással rendelkezik, és ami még fontosabb, az időnk is véges. Az egyszerűen nem működik, hogy ugyanazt tanuljuk meg, amit az ősember. Vannak olyan ismeretek, amelyek idővel elavulttá válnak. Ha most is azt tanítanánk apáról fiúra szállóan, hogy hogyan kell a mamut lábnyomát követni, és miként fogunk visszatalálni, valószínűleg jó páran megkérdőjeleznék, mennyire fontos információ ez.

Vagy nézzünk egy egyszerűbb dolgot. Matematika órán évtizedeken keresztül tanítottuk a diákokat arra, hogy hogyan kell négyzetgyököt vonni. Ma már elfogadjuk, ha a négyzetgyököt a számológéppel számolja ki a diák. Egyébként tudjuk azt, hogy ha ezt négyzetre emeljük, akkor megint megkapjuk az eredeti számot. Tehát van egy kontrollunk felette, meg tudjuk ítélni, hogy az eredmény, amit kapunk, az mennyire hiteles. Ellenőrizhető. De hogy maga a művelet hogyan működik, azt már nem tanítjuk, mert nem szükséges ahhoz, hogy boldoguljunk a társadalomban, nincs is rá idő.

Ez is mutatja, hogy a gépekre való kizárólagos hagyatkozás nem jó irány. A gépek okos használata viszont igen.

Vegyük például a GPS-t. Nem kell tudnom, hogy adott városban adott utca pontosan hol van. De ha elindítom a GPS-t, azért legyen a fejemben egy gondolat arról, hogy keleti vagy nyugati irányba kell indulnom, és körülbelül mennyi időbe kerül odaérni. Ha a GPS teljesen más irányt mutat, vagy egészen furcsa menetidőt ad meg, akkor váljon gyanússá és nézzük meg, mert lehet, hogy elgépeltük a címet, vagy elromlott valami.

Tehát átengedhetünk, sőt, át is kell engednünk feladatokat a gépeknek, de csak olyan formában, hogy közben tisztában vagyunk azzal, nagyságrendileg mi a várt eredmény, és így ellenőrizni tudjuk. Feladatot adunk ki, de mi kontrolláljuk azt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Kiderült, meddig marad élhető a Föld – szuperszámítógépekkel számolta ki a NASA
Nem villámcsapás-szerű összeomlásra, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlásra kell készülnünk a kutatás eredménye szerint.


A NASA kutatói összefogtak a japán Toho Egyetem szakembereivel, és szuperszámítógépekkel modellezték, meddig maradhat élhető a Föld. Az eredmények egy távoli, de egyértelmű menetrendet vázolnak fel az élet végét illetően – számolt be róla a BGR.

A kutatás szerint a Nap jelenti majd a legnagyobb gondot: a következő egymilliárd évben nő a kibocsátása, és fokozatosan a lakhatósági határ fölé melegíti bolygónkat.

A becslés alapján a földi élet nagyjából az 1 000 002 021-es évben érhet véget, amikor a felszíni viszonyok már a legellenállóbb élőlényeknek is túl szélsőségesek lesznek.

A lejtmenet azonban sokkal korábban elindul. Ahogy a Nap forrósodik, a Föld légköre jelentősen átalakul: csökken az oxigénszint, meredeken nő a hőmérséklet, és romlik a levegő minősége. A részletes éghajlati és napsugárzási modellek szerint

ez nem villámcsapás-szerű összeomlás, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlás.

Ennek jelei már most látszanak. Erősödnek a napviharok és a koronakidobódások, nemrég az elmúlt 20 év legerősebb viharát rögzítették. Ezek hatnak a Föld mágneses mezejére és csökkentik a légköri oxigént.

Közben az ember okozta klímaváltozás is tovább növeli a terhelést:

a globális felmelegedés és a sarki jég olvadása a korábbi előrejelzéseknél gyorsabban halad, ami arra utal, hogy a környezet már jóval az egymilliárd éves időtáv előtt is ellehetetleníti az életet az emberek számára.

A kutatók a felkészülés és az alkalmazkodás fontosságát hangsúlyozzák. Egyesek zárt életfenntartó rendszereket és mesterséges élőhelyeket javasolnak, mások pedig a Földön túli lehetőségeket vizsgálják: a NASA és a SpaceX hosszú távú Mars-missziói az emberi élet fennmaradásának lehetséges útjait keresik, ha bolygónk lakhatatlanná válik.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Jön a vaskorszak az akkumulátoriparban? Meglepő áttörés előtt állhat az ágazat
Laborban finomhangolt kristályszerkezet adja a varázslatot. Ha a gyártás bírja a tempót, az MRI-től a mágnesvasútig sok minden megváltozhat.


Meglepő áttörés jöhet az akkuk világában: kutatók bebizonyították, hogy a vas több elektront tud leadni és visszavenni, mint amennyit eddig lehetségesnek tartottak. Az Interesting Engineering beszámolója alapján olyan vasalapú katódok jöhetnek, amelyek egyszerre erősebbek és olcsóbbak – írta a Portfolio.hu.

A kulcs egy új, nanoszerkezetű anyag: lítium–vas–antimon–oxid. A kutatók ennek kristályszerkezetét úgy hangolták finomra, hogy a vasatomok akár öt elektront is képesek legyenek leadni és visszavenni, szemben a korábban ismert kettő–hárommal.

Az elején nem ment zökkenőmentesen: a minták a töltési ciklusok alatt többször is szétestek. A megoldás az extrém lekicsinyítés lett: 300–400 nanométeres szemcsenagyságnál stabil állapotot értek el. „A részecskék lekicsinyítése óriási kihívás volt, de ez tette lehetővé, hogy a kristály stabil maradjon” – mondta az egyik kutató.

Ha ez a megközelítés beválik, a drága és környezeti szempontból vitatott kobalt- és nikkeltartalmú akkuk helyett olcsóbb, vasalapú megoldások is jöhetnek.

A felfedezés hatása túlmutathat az energiatároláson: a vas új elektronikus és mágneses tulajdonságai hatással lehetnek MRI-berendezésekre, mágnesvasúti technológiára, sőt akár a szupravezetők fejlődésére is.

A fordulatot egy 2018-as elmélet indította el: William Gent vetette fel, hogy a vas magasabb oxidációs állapotba kényszeríthető, ha a szomszédos atomok távolsága megfelelő. A következő lépés a nagyobb méretű prototípusok gyártása és a hosszú távú ciklustesztelés. A kutatók szerint néhány éven belül ipari fejlesztések indulhatnak az új technológiára építve, és megkezdődhet az akkumulátorok „új vaskorszaka”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk